Voorderailleur plaatsen
Voorderailleur plaatsen
Hallo
Net een nieuwe voorderailleur gekocht. Maar... de ring om de voorderailleur op de fiets te plaatsen is de maat van een gewoon fietsframe, zoals bv. een mountainbike. Nu is bij mijn ligfiets het 'montagestaafje' waar de voorderailleur op gemonteerd moet worden veel dunner dan bij bv. een mountainbike (+1.5 cm i.p.v. 34,xx mm). Iemand enig idee welk stuk ik nodig heb, waar ik dat kan halen, wat dat kost? Dus een of ander soort spacer vermoed ik...?
Alvast bedankt!
Groeten
Stijn
Edit:
- Shifter: https://www.decathlon.be/nl/p/shifter-s ... mc=8536079
- Derailleur: https://www.decathlon.be/nl/p/voorderai ... mc=8511773
Net een nieuwe voorderailleur gekocht. Maar... de ring om de voorderailleur op de fiets te plaatsen is de maat van een gewoon fietsframe, zoals bv. een mountainbike. Nu is bij mijn ligfiets het 'montagestaafje' waar de voorderailleur op gemonteerd moet worden veel dunner dan bij bv. een mountainbike (+1.5 cm i.p.v. 34,xx mm). Iemand enig idee welk stuk ik nodig heb, waar ik dat kan halen, wat dat kost? Dus een of ander soort spacer vermoed ik...?
Alvast bedankt!
Groeten
Stijn
Edit:
- Shifter: https://www.decathlon.be/nl/p/shifter-s ... mc=8536079
- Derailleur: https://www.decathlon.be/nl/p/voorderai ... mc=8511773
Challenge Fujin, Optima Cheetah
- bicky
- General Manager
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Voorderailleur plaatsen
je hebt inderdaad een spacer nodig.
is eigelijk simpel stuk plastic/metaal/hout dat van dunne staafje juiste diameter maakt.
Zelf zou ik zo iets 3D printen.
maar waar je dit kan kopen is andere vraag. er zijn niet zoveel webshops met ligfiets onderdelen.
rondmailen zal nodig zijn. misschien keer bij fietser.be informeren.
is eigelijk simpel stuk plastic/metaal/hout dat van dunne staafje juiste diameter maakt.
Zelf zou ik zo iets 3D printen.
maar waar je dit kan kopen is andere vraag. er zijn niet zoveel webshops met ligfiets onderdelen.
rondmailen zal nodig zijn. misschien keer bij fietser.be informeren.
OK, bedankt! Gemaild, en nu hopen op antwoord en vooral, positief nieuws... 'k Zou zeggen, ik print het in 3D, maar heb a) geen 3D-printer, en b) hier ook geen ervaring mee...
-
- Helper
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Als het gewoon een spacer is, dan kan ik die wel uit een blokje alu frezen.
Bedankt, zou heel tof zijn, maar... Daarmee is mijn probleem blijkbaar nog niet opgelost, ik heb nl. net de fiets bekeken en de derailleur ertegen gehouden. Blijkt dat de trapas blijkbaar te breed is. Daarmee bedoel ik, wanneer ik de derailleur over de derailleurpat (hopelijk correct woord?) hou waar hij zou moeten komen, komt de derailleur niet ver genoeg naar rechts om boven de tanwielen te komen... Tussen het fietsframe en de tandwielen is een 2-tal cm van de trapas zichtbaar. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Trapas vervangen zou misschien een optie kunnen zijn vermoed ik, maar ik zou 't nogal jammer vinden om die kost te moeten doen omdat hiervoor de rest niets aan mankeert...
Fiets is trouwens ter info een Optima Cheetah van '99.
Als er iemand een idee heeft, hoor ik het graag!
-
- dokter
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Contacteer:
van die rubber tussenringen dat gebruikt worden bij fietslampjes enzo?
zo heb ik er altijd wel wat rondslingeren.
een stukje metaal buis die je doorslijpt, kan ook altijd dienen.
opvullen met binnenband reepjes over die buis heen te schuiven?
misschien dat iemand uit de buurt het wel kan printen voor je. ik heb een 3D printer, woon in kortemark
misschien dat iemand uit de buurt het wel kan printen voor je. ik heb een 3D printer, woon in kortemark
Goed idee van die rubber tussenringen van fietslampjes. Was zelf al aan 't denken in de richting van stukjes binnenband, als de op te vullen dikte niet te groot is zal dat wel werken denk ik. Bedankt voor 't aanbod van 't printen, maar is wat ver om te komen halen vrees ik, ik zit zo'n 15 km ten westen van Brussel, regio Dilbeek... Maar dat neemt niet weg, zo'n spacer moet in 't verleden sowieso toch bestaan hebben, bij al die 'oude' ligfietsen is dat staafje waar de voorderailleur opstaat veel dunner dan de buisdikte van een 'gewoon' fietsframe...fcapri schreef: ↑vr 13 sep 2024, 8:14 van die rubber tussenringen dat gebruikt worden bij fietslampjes enzo?
Ik ga eerst al eens moeten kijken denk ik of ik de trapas niet zal moeten vervangen. Zit geen speling op, dus tot daar toe geen probleem, maar gezien die zover uitsteekt uit het frame kan ik de derailleur momenteel toch niet gebruiken. En die voorderailleur zou waarschijnlijk maar een tussenoplossing zijn, want ik heb zo 't idee dat wanneer de ketting en de tandwielen versleten zijn (zal nog te bezien zijn wanneer dat zal zijn...) om eventueel een Rohloff op de fiets te zetten, dus ik weet zelf niet of ik dan vooraan 2 bladen ga nodig hebben...
En zeggen dat - voor zover ik weet - die zaken vroeger toch allemaal min of meer standaardmaten waren op fietsen... Of toch de meeste...?
- Obelix
- Neo Prof
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Voor zulke dingen kan je toch beroep doen op je vaste fietsenmaker? Ik kan bij de mijne toch terecht voor zulke klusjes. Enkel mijn VM ziet hij écht niet graag komen
-
- Helper
- Postcode: 9850
- Fiets: Toxy ZR
- Contacteer:
2cm is wel heel veel, maar heb je rekening gehouden met het feit dat a) de spacer ervoor zal zorgen dat de derailleur ook al een beetje opschuift, en b) de instelschroeven van de derailleur vermoedelijk helemaal uitgedraaid zijn om de spanning van de veer in je derailleur minimaal te houden tijdens stockage?
Bedankt, zou heel tof zijn, maar... Daarmee is mijn probleem blijkbaar nog niet opgelost, ik heb nl. net de fiets bekeken en de derailleur ertegen gehouden. Blijkt dat de trapas blijkbaar te breed is. Daarmee bedoel ik, wanneer ik de derailleur over de derailleurpat (hopelijk correct woord?) hou waar hij zou moeten komen, komt de derailleur niet ver genoeg naar rechts om boven de tanwielen te komen... Tussen het fietsframe en de tandwielen is een 2-tal cm van de trapas zichtbaar. Iemand enig idee hoe dit op te lossen? Trapas vervangen zou misschien een optie kunnen zijn vermoed ik, maar ik zou 't nogal jammer vinden om die kost te moeten doen omdat hiervoor de rest niets aan mankeert...
Fiets is trouwens ter info een Optima Cheetah van '99.
Als er iemand een idee heeft, hoor ik het graag!
nieuwe trapas zal het mogelijk zelfs niet oplossen, uiteindelijk blijft je bracket ook zijn afmetingen houden... Of het moet zijn dat er nu een trapas op zit met externe cups en dat je naar een trapas gaat met conische as. Bijkomend zal je kettinglijn dan ook opschuiven. Ik weet wel dat bij ligfietsen de kettinglijn minder belangrijk is dan bij bvb een racefiets (omdat er meer afstand tussen de voorste en achterste tandwielen zit), maar het uitmeten van je kettinglijn kan wel helpen om te bepalen wat je moet doen: nieuwe trapas om de tandwielen meer naar binnen te krijgen of extra spacer voorzien zodat je derailleur meer naar buiten komt te staan...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR
In mijn quest zit een alu schijf ter grootte van een normale framebuis (~3cm) en een gat met de diameter van de opstaande pen. Dit gat zit niet in het midden van de schijf, maar juist aan de rand. Door de schijf te draaien kun je de positie van de derailleur afstemmen op de tandwielen. Niet heel duidelijk, maar zie oa. hier https://www.velomobiel.nl/nieuws/93/sti ... ingen.html en https://www.bikeforums.net/electric-bik ... ation.html
Edit: zie toevallig net dit: https://store.bicycle-evolution.com/all ... ml?cat=113
Edit: zie toevallig net dit: https://store.bicycle-evolution.com/all ... ml?cat=113
- bicky
- General Manager
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
kan ook altijd met de post verstuurd worden. past in een dikke enveloppe volgens mij.
a) Ik denk dat we wat dit betreft naast mekaar aan het praten zijn... De spacer die ik nodig zou hebben is er een die de dikte van de (frame)buis waar de derailleur op bevestigd moet worden breder maakt zodat die overeenkomt met de klem die de derailleur op de fiets bevestigt. Ik weet niet hoe ik bijlagen moet toevoegen, maar zie de klem gans in het midden van de afbeelding van deze derailleur: https://www.decathlon.be/nl/p/voorderai ... mc=8511773.svdaele schreef: ↑vr 13 sep 2024, 15:08 2cm is wel heel veel, maar heb je rekening gehouden met het feit dat a) de spacer ervoor zal zorgen dat de derailleur ook al een beetje opschuift, en b) de instelschroeven van de derailleur vermoedelijk helemaal uitgedraaid zijn om de spanning van de veer in je derailleur minimaal te houden tijdens stockage?
nieuwe trapas zal het mogelijk zelfs niet oplossen, uiteindelijk blijft je bracket ook zijn afmetingen houden... Of het moet zijn dat er nu een trapas op zit met externe cups en dat je naar een trapas gaat met conische as. Bijkomend zal je kettinglijn dan ook opschuiven. Ik weet wel dat bij ligfietsen de kettinglijn minder belangrijk is dan bij bvb een racefiets (omdat er meer afstand tussen de voorste en achterste tandwielen zit), maar het uitmeten van je kettinglijn kan wel helpen om te bepalen wat je moet doen: nieuwe trapas om de tandwielen meer naar binnen te krijgen of extra spacer voorzien zodat je derailleur meer naar buiten komt te staan...
b) de instelschroeven --> ik vermoed dat die het verschil in afstand niet zullen kunnen overbruggen, maar ik kijk het na!
Bracket - trapas... is dit niet hetzelfde? Of zit de trapas in het bracket en zijn de trapassen gewoon de uitstekende stukken waar het crankstel aan vastgemaakt wordt?
Uiteraard!!! Waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht?! Dat is denk ik wat ik nodig heb!ekleiberg schreef: ↑vr 13 sep 2024, 17:00 In mijn quest zit een alu schijf ter grootte van een normale framebuis (~3cm) en een gat met de diameter van de opstaande pen. Dit gat zit niet in het midden van de schijf, maar juist aan de rand. Door de schijf te draaien kun je de positie van de derailleur afstemmen op de tandwielen. Niet heel duidelijk, maar zie oa. hier https://www.velomobiel.nl/nieuws/93/sti ... ingen.html en https://www.bikeforums.net/electric-bik ... ation.html
-
- Helper
- Postcode: 9850
- Fiets: Toxy ZR
- Contacteer:
ivm punt a heb je hoogstwaarschijnlijk inderdaad gelijk (toch als je de huidige buis in het midden houdt van de klem terwijl je het meet). Denkfoutje van mijStijnsmb schreef: ↑wo 18 sep 2024, 9:41a) Ik denk dat we wat dit betreft naast mekaar aan het praten zijn... De spacer die ik nodig zou hebben is er een die de dikte van de (frame)buis waar de derailleur op bevestigd moet worden breder maakt zodat die overeenkomt met de klem die de derailleur op de fiets bevestigt. Ik weet niet hoe ik bijlagen moet toevoegen, maar zie de klem gans in het midden van de afbeelding van deze derailleur: https://www.decathlon.be/nl/p/voorderai ... mc=8511773.svdaele schreef: ↑vr 13 sep 2024, 15:08 2cm is wel heel veel, maar heb je rekening gehouden met het feit dat a) de spacer ervoor zal zorgen dat de derailleur ook al een beetje opschuift, en b) de instelschroeven van de derailleur vermoedelijk helemaal uitgedraaid zijn om de spanning van de veer in je derailleur minimaal te houden tijdens stockage?
b) de instelschroeven --> ik vermoed dat die het verschil in afstand niet zullen kunnen overbruggen, maar ik kijk het na!
Bracket - trapas... is dit niet hetzelfde? Of zit de trapas in het bracket en zijn de trapassen gewoon de uitstekende stukken waar het crankstel aan vastgemaakt wordt?
voor mij (maar ook dat kan verkeerd begrip zijn) is de 'bracket' het stuk van je frame waar de trapas in zit, maar bij nader inzien heet dat waarschijnlijk de bracket-pot of zoiets. In elk geval: je frame heeft uiteraard een zekere dikte en daar kan je niet echt 'onder gaan' met je trapas, dat was wat ik wou zeggen.
Ik hoop dat je het haalt met het stuk dat ekleiberg voorstelde...
Alleweder A4 -> Optima Baron -> Raptobike midracer -> Flevoracer ->-> Toxy ZR
-
- dokter
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Contacteer:
zo een alu ring met kleine gat uit het center met een blokkeerschroef zal idd de beste en mooiste oplossing zijn. de dikte om op te vullen is idd heeeeeeeeeeeeeel veel