Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#46 Bericht door paulheyndrickx »

Maddox schreef: ma 17 apr 2023, 11:52 Voor een machine als de VTX is elke gram en elke watt rol/luchtweerstand gewonnen geniaal.
Inderdaad. Gisteren nog één van mijn favoriete rondjes mét binnenbandjes. 0,3 km/h sneller dan vorige keer op tubeless. Geen verschil dus.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#47 Bericht door Maddox »

Gaat u de VTX aanbevelen voor woon-werk verkeer als ideaal voor niet speed-freaks?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#48 Bericht door paulheyndrickx »

Maddox schreef: wo 19 apr 2023, 22:48 Gaat u de VTX aanbevelen voor woon-werk verkeer als ideaal voor niet speed-freaks?
Ideaal niet, wel bruikbaar. Ik weet niet of er een bagagedrager op kan, maar met banaantassen kom je al een eind. Hij ligt wel laag bij de grond wat wel wat meer spatten oplevert, maar je kan er dan best spatborden op plaatsen. Ik zou dan ook niet met Schwalbe (Pro) Ones op rijden, maar bvb marathons. Een beugel voor verlichting en reflectoren heb je dan ook nodig. Ik rij vrijwel altijd met helmverlichting, ook overdag. Ik heb zelf nog een Ice Sprint 26" die ik inzet voor meer praktische verplaatsingen. Wat hoger, wat zwaarder maar met de juiste banden rijdt hij ook vlot. Zo nodig verkrijgbaar met elektrische ondersteuning.

Lapeire
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 dec 2017, 23:05
Postcode: 8770
Fiets: Hpv Scorpion fs26
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#49 Bericht door Lapeire »

Ik heb marathon racers vooraan op mijn hpv Scorpion.
In tegenstelling tot wat ik bij veel van jullie lees slijten de mijne super snel.
Liggen er +-1000 km op en heb geen profiel meer. Zelfs al stukken waar het rubber volledig weg is.

Iemand een idee voor een volgende set?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#50 Bericht door CapoJan »

Een band die sinds een poos heel goede beoordelingen krijgt, is de Continental Urban Contact. In veel maten te krijgen. Enfin: zo'n succes dat je moet zoeken waar er voorraad is. 'te krijgen' is dus relatief :(
Ik gebruik die band op mijn trike (Thorax Tangens) in 50-406, op de Flevobike Orca in 42-406 (past net) en als achterband op de bukker (40-622). Gaat lang mee, is behoorlijk lekbestendig, goeie grip, hoort bij de snellere banden...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#51 Bericht door Maddox »

Lapeire schreef: di 25 apr 2023, 13:31 Ik heb marathon racers vooraan op mijn hpv Scorpion.
In tegenstelling tot wat ik bij veel van jullie lees slijten de mijne super snel.
Liggen er +-1000 km op en heb geen profiel meer. Zelfs al stukken waar het rubber volledig weg is.
Hm, Babs haar Scorpion FS heeft ook een set banden opgevreten op vrij weinig kilometers. En de uitlijning van de wielen lijkt toch ok.
Iemand een idee voor een volgende set?
Mijn Marathon Racers liggen er nu 3000km op, en het niet zo diepe profiel is nog steeds ok. Zelfs met de loeizware lading.

Lapeire
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 17 dec 2017, 23:05
Postcode: 8770
Fiets: Hpv Scorpion fs26
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#52 Bericht door Lapeire »

Merendeel van mijn gereden km zijn met een volgeladen fietskar. Misschien dat dit extra last is voor die voorbanden?

Ook neem ik wel geregeld korte bochtjes. Dit gaat ook zeker voor de extra sleet zorgen. Maar toch vind ik het snel om al zo "kaal" te staan.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#53 Bericht door Maddox »

Maddox schreef: di 25 apr 2023, 18:38
Mijn Marathon Racers liggen er nu 3000km op, en het niet zo diepe profiel is nog steeds ok. Zelfs met de loeizware lading.
En een plots falen.... Een rit met 2 noodstoppen en een onbalans in de remmen gaf me plots 1 Marathon Racer waar de stukken loopvlak afkwamen. De minder sterk geremde lijkt nog ok, maar ik stap terug naar de dikkere, meer comfortabele Marathon Plus.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#54 Bericht door fcapri »

paulheyndrickx schreef: di 18 apr 2023, 18:02
Samural schreef: ma 17 apr 2023, 17:56 8 bar voor een 28mm brede band is echt veel, des te meer omdat het gewicht vooraan verdeeld is op twee wielen. Op mijn velomobiel rij ik met 5.5 bar.
Ik rij niet op 8 bar hoor. Dat was enkel om te zien of de band zou houden. Ik rij op de minimum aanbevolen druk: 6 bar. Veel comfortabeler en zeker niet trager.
damn, jullie rijden met hoge druk. ik heb 3bar in de voorbanden zitten en 2,5bar achteraan op mijn velomobiel
Lapeire schreef: di 25 apr 2023, 13:31 Ik heb marathon racers vooraan op mijn hpv Scorpion.
In tegenstelling tot wat ik bij veel van jullie lees slijten de mijne super snel.
Liggen er +-1000 km op en heb geen profiel meer. Zelfs al stukken waar het rubber volledig weg is.

Iemand een idee voor een volgende set?

op 1000km het profiel weg, dan scheelt er iets aan de uitlijning. kan misschien wel goed staat in 'rechtuit' maar misschien loopt er wat fout als je draait en vreten de banden dan op?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#55 Bericht door bicky »

Maddox schreef: vr 02 jun 2023, 1:27En een plots falen.... Een rit met 2 noodstoppen en een onbalans in de remmen gaf me plots 1 Marathon Racer waar de stukken loopvlak afkwamen. De minder sterk geremde lijkt nog ok, maar ik stap terug naar de dikkere, meer comfortabele Marathon Plus.
Wat een verschil, van een racer naar marathon plus.
Zelf heb ik een goede ervaring met marathon green en Big Apple.
Continental Contact Urban staan nu op het programma na enkele positieve dingen te over hebben gelezen.
fcapri schreef:damn, jullie rijden met hoge druk. ik heb 3bar in de voorbanden zitten en 2,5bar achteraan op mijn velomobiel
dat is wel erg laag maar natuurlijk afhankelijk van de breedte van de band
minimum druk bij mij is 4,5bar bij bijna alle banden behalve grote ballonbanden

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#56 Bericht door fcapri »

marathon racer had ik vroeger achteraan de FAW zitten, top band alleen was die 40mm wat klein achteraan, stuitterd teveel op kasseien en slecht wegdek en die stond op 3,5 tot 4bar.

nu heb ik achteraan big ben 55-406 en vooraan marathon green guard 47-406.

achteraan 2,5bar zoals voorgeschreven voor die big bens (2.5-5bar maar op 20" moet je echt geen 5bar gaan duwen).
vooraan 3bar, soms 3.5. veel harder dan rijd die echt niet leuk, dan voel ik elk steentje in de straat en schuiven die in de snellere bochten. voorgeschreven is 45-70psi wat overeenkomt met 3,1 bar tot 4,8bar. daar ga ik echt geen 5,5 tot 6bar in duwen dan.

ook als ik bij schwalbe de voorgeschreven druk opzoek (http://www.fordcapri.be/off/pics/schwalbe.jpg), geven ze bij 55mm al 2.0bar bij 60kg belasting, 3bar bij 85kg en 4bar bij 110kg.
de voorwielen van 47mm hebben dan 3bar voor 60kg, 4bar voor 85kg en 5bar voor 110kg belasting.

ik heb 3 wielen en een gezamelijk gewicht van 145kg op de 3 banden, komt op ongeveer 50-60kg per band.wat dan perfect kan met 2bar achteraan en 3bar vooraan. die banden plakken, en zoals recent gemerkt plakken ze zohard dat de ophanging breekt :mrgreen:

baverhae
Supporter
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 sep 2021, 11:27
Postcode: 9930
Velomobiel: Ewaw459
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#57 Bericht door baverhae »

paulheyndrickx schreef: zo 26 feb 2023, 19:18 Ik wil Schwalbe Pro One 's tubeless op de vtx monteren. Met de banden gaat het prima, maar het schwalbe ventiel wil maar niet luchtdicht in de velg zitten. Iemand een suggestie of een ventiel dat zonder problemen luchtdicht vast zit?
Ik heb het ook gehad met tubeless. Elke dag oppompen is er teveel aan. Tubeless werkt goed bij volumeuze banden op lage druk. Maar met die kleine 20inch bandjes, nope, dat werkt niet.

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#58 Bericht door Maddox »

bicky schreef: vr 02 jun 2023, 8:27
Wat een verschil, van een racer naar marathon plus.
Ik ben nog steeds aan't zoeken wat me het best bevalt.
Bevindingen tot nu toe.
Snelheid is leuk in de vroege ochtend voor woon-werk verkeer, maar in het naar huis rijden is sneller dan 20km/u waanzin
En als ik lange afstand doe is dat meestal met aanhanger, en dat beperkt snelheid ook een deel. Dus meestal is het waanzinnig kalm rijden voor me.

Zelf heb ik een goede ervaring met marathon green en Big Apple.
Ik heb even met Big Apples gereden, en het comfort is prachtig, maar het rollen en een pootje opheffen is een pak minder

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#59 Bericht door CapoJan »

Ik rij met Conti Urban Contact (40 mm) vooraan op de Orca sinds vorige zomer. Op de trike liggen die er al langer op, maar dan in 50 mm. Ik moet zeggen: absoluut geen klagen van. Eén keer een lek gehad: een doorn die langs de zijkant door het rubber geraakt was, maar dat is het dan ook.
Ze gaan vermoedelijk erg lang mee, maar ik hou geen kilometerstanden bij, dus dat is gevoelsmatig. Snelheid is ok, maar om dat objectief te weten, ga je best de uitrolproeven van Wim Schermer bekijken. Amper rijgeluiden (Schwalbe Marathon (Plus) is wel anders), goede grip in de bochten, behoorlijk lekbestendig.
Maar: er zijn er duidelijk meer die dat weten, dus vaak zijn ze niet leverbaar.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Snelste band / lekbestendigheid 20 inch maat 406

#60 Bericht door bicky »

snelheid zou goed zijn volgens roltest van wim schermer.
hij heeft wel enkel de dunne banden getest maat 32-406
https://wimschermer.blogspot.com/2022/0 ... urban.html

hij zweert zelf bij de flite banden (laat op zijn blog ook bij iedere test vallen dat de o zo goed zijn maar verkoopt ze ook zelf)
die 50mm banden zijn natuurlijk geen optie voor alle fietsen en velomobielen

Plaats reactie