Schokbreker achter

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Schokbreker achter

#1 Bericht door Maddox »

Simpele vraag an sich.
Mijn Grey Ghost gebruikt een DNM DV22 achter schokbreker.

Is een alternatief dat de job met meer comfort kan uitvoeren?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Schokbreker achter

#2 Bericht door CapoJan »

Wat bedoel je precies? Een zachtere vering, instelbare demping, meer veerweg... Heb je al geëxperimenteerd met de veerspanning?
Het eerste alternatief dat me voor ogen komt is een pneumatische veer/demper. Door met de druk en demping te spelen, kan je veel instellen. Het nadeel is dat de betrouwbaarheid minder is dan met een veer: als je met olie- of luchtdruk werkt, moeten er dichtingen aan te pas komen en die kunnen gaan lekken. Vraag maar aan de velonauten die indertijd de Risse demper installeerden...
Wat je wellicht niet kan veranderen, is de lengte van de schokdemper. Anders verander je de geometrie en dus de rij-eigenschappen.

Wil je het toch, kijk dan bijvoorbeeld hier.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Maddox
Neo Prof
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Schokbreker achter

#3 Bericht door Maddox »

Ik bedoel, eentje die een oog tot oog lengte van 165mm heeft, maar toch meer slag, en een minder agressief dempingsbeeld. Comfort dus.

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: Schokbreker achter

#4 Bericht door Samural »

Een schokdemper met ingebouwde luchtveer zal amper meer slag hebben dan je huidige schokdemper (38mm ipv 35mm) voor dezelfde oog tot oog lengte, maar het voordeel is wel dat een luchtveer progressief is, terwijl een stalen veer een lineair gedrag heeft. Bovendien is de demping in in- en uitgaande slag meestal verstelbaar. Dit komt het comfort ten goede.

Maar Capojan heeft gelijk: de dichtingen van de luchtveer zijn heel gevoelig voor vuil en lichte krassen op de buizen. Zorg dan dat de schokemper goed afgeschermd is van eventuele modderspatten.

Plaats reactie