Maddox en Grey Ghost.
-
- Neo Prof
- Berichten: 227
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Maddox en Grey Ghost.
Hoi allen,
2020 was voor mij een zeer raar jaar. Een "verplichte" verandering van baan, en een waarschuwing van de dokter dat die 120 kg (10 coronakilo's) echt niet goed zijn.
Dus, na 32 jaar niet meer gefietst te hebben (of enige andere lichaamsbeweging uitgezonderd wat kruis/boogschieten en wandelen) de knoop doorgehakt. Fietsen, maar dan in comfort.
Bij een zaak uitgekomen die hier wel meer vermeld wordt, Maar laat ons zo zeggen, Yvo is een geschikte kerel.
3 maand wachten, en de basis van Grey Ghost werd geleverd. Een grijze Azub Tricon met een Alfine 11 IGH.
6 maand 3500 km en 15 kg minder later ben ik nog steeds aan't knutselen aan mijn monstertje. Want zowel techniek als overdrijven zijn dingen die ik goed begrijp. Een Bafang 48V 750W BBSHD02 en 2 17Ah accublokken zorgen dat ik meer dan voldoende bereik heb. LED lampen en balken die normaal voor auto's en offroaders bedoel zijn zorgen ervoor dat ik ook in het debiele Brusselse verkeer gezien wordt.
Uiteindelijk wil ik er een HPV/hybride van bouwen.
Mario
2020 was voor mij een zeer raar jaar. Een "verplichte" verandering van baan, en een waarschuwing van de dokter dat die 120 kg (10 coronakilo's) echt niet goed zijn.
Dus, na 32 jaar niet meer gefietst te hebben (of enige andere lichaamsbeweging uitgezonderd wat kruis/boogschieten en wandelen) de knoop doorgehakt. Fietsen, maar dan in comfort.
Bij een zaak uitgekomen die hier wel meer vermeld wordt, Maar laat ons zo zeggen, Yvo is een geschikte kerel.
3 maand wachten, en de basis van Grey Ghost werd geleverd. Een grijze Azub Tricon met een Alfine 11 IGH.
6 maand 3500 km en 15 kg minder later ben ik nog steeds aan't knutselen aan mijn monstertje. Want zowel techniek als overdrijven zijn dingen die ik goed begrijp. Een Bafang 48V 750W BBSHD02 en 2 17Ah accublokken zorgen dat ik meer dan voldoende bereik heb. LED lampen en balken die normaal voor auto's en offroaders bedoel zijn zorgen ervoor dat ik ook in het debiele Brusselse verkeer gezien wordt.
Uiteindelijk wil ik er een HPV/hybride van bouwen.
Mario
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3877
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
welkom op het forum.
je maakt me wel erg benieuwd naar foto's van je monstertje
je maakt me wel erg benieuwd naar foto's van je monstertje
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Ik ben ook benieuwd hoe lang een Alfine 11 dat vermogen en koppel kan verwerken. Maar goed: blijkt dat niet goed te gaan, dan gooi je het boeltje eraf en zet je een naafmotor in het achterwiel. Dan heb je geen transmissie meer die al dat vermogen moet verwerken.
Enne: welkom op het forum.
Enne: welkom op het forum.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 227
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
3500 km, en de 2de versnelling is dood. Een gearsensor had dat voorkomen. Die gaat er nu op.CapoJan schreef: ↑ma 08 feb 2021, 21:30 Ik ben ook benieuwd hoe lang een Alfine 11 dat vermogen en koppel kan verwerken. Maar goed: blijkt dat niet goed te gaan, dan gooi je het boeltje eraf en zet je een naafmotor in het achterwiel. Dan heb je geen transmissie meer die al dat vermogen moet verwerken.
Enne: welkom op het forum.
Een 2de Alfine is onderweg. Wiel wisselen en we gaan verder.
Maar ik ga voor 2 naafmotoren. mogen 250W zijn. 3 wiel aangedreven trike lijkt me wel heel leuk.
En ja, de enige reden waarom ik het nog niet gedaan heb is €€€. 2 voorwielnaafmotoren en elektronica zijn nog steeds een paar €100.
Heb wel wat foto's , maar geen moeite gedaan om ze ergens op't net te zetten.
https://www.youtube.com/watch?v=ATlu9wC_pG8
https://www.youtube.com/watch?v=zbraueCkMWE
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
ik heb een BBS01-350W bafang motor in mijn ligfiets, iets getuned nog met de gashendel erbij op een nexus 8 achterwiel gearhub.
ik rijd niet op mijn gemak als de mensen mijn faw herstellingen al wat gevolgd hebben.
dat wiel heeft er nu 19900km op zitten, waarvan 7125km achter mijn bafang motor.
http://www.fordcapri.be/off/pics/stravarit.jpg
wat ik wel doe, is heel lichtjes aan mijn rem trekken vlak voor ik schakel. dit zorgt ervoor dat de bafang 2sec stopt met duwen. beetje zoals rijden met de motor, ontkoppelen als je schakelt.
hoe ga je 2 motoren steken? vooraan?
die ga je niet vinden met enkelzijdige ophanging, en hoe ga je de rem integreren. er bestaan nu wel hub motoren (achteraan) met naafversnelling erin
ik rijd niet op mijn gemak als de mensen mijn faw herstellingen al wat gevolgd hebben.
dat wiel heeft er nu 19900km op zitten, waarvan 7125km achter mijn bafang motor.
http://www.fordcapri.be/off/pics/stravarit.jpg
wat ik wel doe, is heel lichtjes aan mijn rem trekken vlak voor ik schakel. dit zorgt ervoor dat de bafang 2sec stopt met duwen. beetje zoals rijden met de motor, ontkoppelen als je schakelt.
hoe ga je 2 motoren steken? vooraan?
die ga je niet vinden met enkelzijdige ophanging, en hoe ga je de rem integreren. er bestaan nu wel hub motoren (achteraan) met naafversnelling erin
Laatst gewijzigd door fcapri op di 09 feb 2021, 9:27, 2 keer totaal gewijzigd.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Ter informatie: sinds kort vind je die wel. Grin Technologies maakt er eentje in een hele reeks varianten, zowel qua assen, qua vermogen en qua snelheid.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Junior
- Berichten: 43
- Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
- Postcode: 9112
- Fiets: Seiran sl
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Goeiemorgen Maddox en welkom,
Mooie binnenkomer, die 3500km... En natuurlijk een geweldig idee om de kilootjes weg te trappen op een ligger.
In welke regionen scheur je over de baan?
Wens je veel veilige km's!
Mooie binnenkomer, die 3500km... En natuurlijk een geweldig idee om de kilootjes weg te trappen op een ligger.
In welke regionen scheur je over de baan?
Wens je veel veilige km's!
-
- Neo Prof
- Berichten: 227
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Heb nog veel bij te lezen. Komt wel.fcapri schreef: ↑di 09 feb 2021, 6:44 ik heb een BBS01-350W bafang motor in mijn ligfiets, iets getuned nog met de gashendel erbij op een nexus 8 achterwiel gearhub.
ik rijd niet op mijn gemak als de mensen mijn faw herstellingen al wat gevolgd hebben.
dat wiel heeft er nu 19900km op zitten, waarvan 7125km achter mijn bafang motor.
Dat is wat de schakelsensor ook doet. Die reageert dan op de beweging van de schakelkabel. Maar uiteindelijk is dat 1 pot nat, het zijn niet meer dan kontakten die op 1 ingang van de motor zitten. Je kan de rem en schakelsensoren gewoon willekeurig op de kabelboom prikken.wat ik wel doe, is heel lichtjes aan mijn rem trekken vlak voor ik schakel. dit zorgt ervoor dat de bafang 2sec stopt met duwen. beetje zoals rijden met de motor, ontkoppelen als je schakelt.
Ik heb mijn eigen werkplaatsje met draaibank, freesmachine en lasapparatuur. En werk samen met Atelier Vilvoorde, waar binnen werken een stuk gemakkelijker is.hoe ga je 2 motoren steken? vooraan?
die ga je niet vinden met enkelzijdige ophanging, en hoe ga je de rem integreren. er bestaan nu wel hub motoren (achteraan) met naafversnelling erin
Had het al bekeken, en had dezelfde truk in gedachte die Grin oorspronkelijk gebruikte, dunne ring kogellagers, zodanig er een dikkere as doorkan. Zou ook een aanpassing als ik Sturmey Archer trommelrem naven vooraan zou plaatsen.
Die Grins zijn wel zeer prijzig.
Maar als ik wil overdrijven, heb nog een Revolt 160S liggen.
Laatst gewijzigd door Maddox op di 09 feb 2021, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Neo Prof
- Berichten: 227
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Mij kan je gemakkelijk terugvinden langs het kanaal Brussel-Willebroek. Uitvalshoekje Vilvoorde, maar komende zomer ga ik echt wel uitzwermen.
Momenteel doe ik ook quasi week-dagelijks de rit Vilvoorde-Dilbeek. Niet de meest leuke rit, maar wel €9 per dag aan fietsvergoeding.
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 205
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Welkom. Ik ben blij dat ik niet de enige zware jongen ben, niets mis met die drie cijfertjes als je fit bent Fijn om nog een ligger in Brussel te hebben. Ik vind de verkeersjungle al bij al nog meevallen. Ik voel me vaker onveiliger op de gemiddelde Vlaamse steenweg dan in de stad zelf. De spreekwoordelijke 'ogen op uw gat' zijn uiteraard ook in Brussel een must-have.
Doorkruis je hartje Brussel via het kanaal (Vilvoorde, 3 fonteinen, Neder-over-heembeek, Schaarbeek, Molenbeek, enzovoort)? Of rij je langs buitenom?
Doorkruis je hartje Brussel via het kanaal (Vilvoorde, 3 fonteinen, Neder-over-heembeek, Schaarbeek, Molenbeek, enzovoort)? Of rij je langs buitenom?
-
- Neo Prof
- Berichten: 227
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Hoi Obelix,
Ik rij via Koningsloo , dan naar de Romeinse steenweg, achter het hospitaal van Jette naar beneden, door het park (de kasseiweg is niet leuk) en zo doorsteken naar het Kerremanspark, om dan uiteindelijk onder de ring door te trappen.
Maar als de werken langs het kanaal gedaan zijn, en de fietsbrug aan de 3/4 Fonteinen klaar, kan de rit via het kanaal interessant worden.
Ik rij via Koningsloo , dan naar de Romeinse steenweg, achter het hospitaal van Jette naar beneden, door het park (de kasseiweg is niet leuk) en zo doorsteken naar het Kerremanspark, om dan uiteindelijk onder de ring door te trappen.
Maar als de werken langs het kanaal gedaan zijn, en de fietsbrug aan de 3/4 Fonteinen klaar, kan de rit via het kanaal interessant worden.
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 205
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Tja die werken tussen Verbrande Brug en de Viaduct... op een bepaald moment had ik daar een omleiding op een omleiding op een omleiding... Ik heb toen van alles geprobeerd, dwars door de werken, door het sportpark, de noodfietsbrug in het centrum (onmogelijk met een VM) en zelfs dwars door Vilvoorde centrum, wat overigens veel gevaarlijker is dan Brussel. Veel tijdverlies en gevloek was mijn deel...Maddox schreef: ↑wo 10 feb 2021, 16:10 Hoi Obelix,
Ik rij via Koningsloo , dan naar de Romeinse steenweg, achter het hospitaal van Jette naar beneden, door het park (de kasseiweg is niet leuk) en zo doorsteken naar het Kerremanspark, om dan uiteindelijk onder de ring door te trappen.
Maar als de werken langs het kanaal gedaan zijn, en de fietsbrug aan de 3/4 Fonteinen klaar, kan de rit via het kanaal interessant worden.
Daarbovenop waren/zijn er nog werken tussen Willebroek en Kapelle-op-den-Bos... Uiteindelijk rijd ik niet meer via die weg, maar kom ik Brussel meestal binnen via Londerzeel/Meise/Laken. Veel meer klimmen, maar sinds ik met lichte ondersteuning rijd, is dat minder afzien dan vroeger.
Ik heb uw filmpjes bekeken: ziet er een waanzinnig toffe velo uit.
-
- Neo Prof
- Berichten: 227
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Waanzinnig, zeker wel. Ik ben aan't kijken hoe ik ergens mijn foto's kan hosten.
Vooral de start van mijn canopy* lijkt compleet van de pot gerukt.
Ik ben nu aan't zien waar ik de bar kan plaatsen.
Maar ja, Grey Ghost is geen speedmachine. Ik ga voor comfort.
Oorspronkelijk was de Alfine trapas met een 36T uitgerust. Maar de Bafang kwam met een 44T. Even met een 40T geprobeerd, en dat beviel mij, en de Bafang, ten zeerste. Nu rij ik met een 36T, en een 32T ligt klaar.
Heb ook een systeem gemaakt om er een dubbelring vooraan op de Bafang te zetten. Maar omdat ik weinig toegevoegde waarde zie aan 40km/u+ snelheden, waarom?
*denk HP streamer gekruist met een Veltop, met een ferme geut Stealth erover.
Vooral de start van mijn canopy* lijkt compleet van de pot gerukt.
Ik ben nu aan't zien waar ik de bar kan plaatsen.
Maar ja, Grey Ghost is geen speedmachine. Ik ga voor comfort.
Oorspronkelijk was de Alfine trapas met een 36T uitgerust. Maar de Bafang kwam met een 44T. Even met een 40T geprobeerd, en dat beviel mij, en de Bafang, ten zeerste. Nu rij ik met een 36T, en een 32T ligt klaar.
Heb ook een systeem gemaakt om er een dubbelring vooraan op de Bafang te zetten. Maar omdat ik weinig toegevoegde waarde zie aan 40km/u+ snelheden, waarom?
*denk HP streamer gekruist met een Veltop, met een ferme geut Stealth erover.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
snelheid went
in het begin ging ik 22, meer dan snel genoeg want was op 1h15 op het werk.
en dan begin je 26 gemiddeld te rijden, 28, 30... maar trap je je volledig in het zweet.
dan bouw je ondersteuning in om te helpen de brug op te gaan, of voor een bergop. want als je niet doodmoe boven bent, kan je bergaf ook aardig bijtrappen ipv te bollen.
en dan koop je meer accu zodat de ondersteuning de hele tijd aan 30km/h kan. en daarna wil je constant 32-33 rijden....
eens je op korte tijd thuis geraakt, wil je niks anders meer.
mijn woon-werk met auto is rond de 43min. met de fiets staat de beste tijd op 44min40sec.
-
- Neo Prof
- Berichten: 227
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Maddox en Grey Ghost.
Ik ben mijn "carriere" als technieker begonnen met brommerkes 32 jaar geleden. Ja hoor, sneller en sneller, nog wat tunen, nog wat vijlen, slijpen, lassen, frezen, draaien enzoverder. Die paar seconden op een rit winnen.
Ben daar uit eigenlijk, comfort is mijn doel nu.
Ik ben begonnen met de 750W Bafang als ondersteuning. En met 34Ah kom ik ook ergens.dan bouw je ondersteuning in om te helpen de brug op te gaan, of voor een bergop. want als je niet doodmoe boven bent, kan je bergaf ook aardig bijtrappen ipv te bollen.
en dan koop je meer accu zodat de ondersteuning de hele tijd aan 30km/h kan. en daarna wil je constant 32-33 rijden....
eens je op korte tijd thuis geraakt, wil je niks anders meer.
Mits de juiste route, perfect mogelijk. Maar de huidige woon-werk verplaatsing, nope, helaas. Met de wagen, via de ring met vlot verkeer, 20 minuutjes. Met Grey Ghost, minimaal verkeer en zelf hard bijstampen, 37 minuten. (moet wel zeggen, is nog steeds beperkt qua ondersteuningmijn woon-werk met auto is rond de 43min. met de fiets staat de beste tijd op 44min40sec.
En mijn Grey Ghost is een open trike, geen flitsende torpedo. Momenteel.
En zoals ik schreef, ik kan gerust een dubbelring vooraan bouwen, dan kan ik switchen tussen 32T en 52T.
Gaat wel een heel raar nokkenspiraal worden op de 52 om de ketting mooi te geleiden.