Da's valsspelen, met zwaailicht en sirene mag je alles
Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
NIET defensief, als ligfietser of VM moet je je plaats (durven) opeisen op de rijweg en in het verkeer -anders ben je een nog groter gevaar- wadanwel, anticiperend rijden moe je doen
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Voor mij is dit hetzelfde. Defensief rijden is, onder andere, anticiperen op een mogelijke gevaar. Defensief rijden wilt, volgens mij, niet zeggen dat je je plaats niet mag opeisen. Ik denk dat we het eigenlijk eens zijn met elkaar, maar het anders verwoorden.
Het is onze taak om na te gaan of de wetten worden nageleefd, en om bv. een (verkeers)overtreding te doen ophouden (met of zonder boete).
Begrijp ik het dan goed dat jij vindt dat bv. Helen en Obelix moeten geverbaliseerd worden wanneer ze in Brussel over de busstrook (waar fietsen zijn toegelaten) rijden?
Interpretatie is er altijd, de wetgeving is vaak voor interpretatie vatbaar.
Een voorbeeld wat al gepasseerd is op het forum. Het hinderen van het verkeer.
Wat is hinderen? Dit staat niet in de wegcode, en ook op basis van grammatica is er geen definitie om te bepalen wanneer je iemand hindert in het verkeer.
Iedereen zal dit anders interpreteren. Is dit dan willekeur?
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
hinderen is eerder dat je opzettelijk traag gaat rijden of een blokkade veroorzaken (laden/lossen).
als ik met mijn VM op straat rijd in bebouwde kom, en ik doe dat aan 35km/h, dan is dat niet hinderen, want veel harder kan ik niet.
maar aan 35km/h op het fietspad gaan vlammen met een ding van 3meter lang en bijna 1meter breed, dat is wel een gevaar voor mede fietsers (artikel 9 laat ons toe er te rijden maar artikel 43 zegt dat je geen gevaar mag zijn voor het aanwezige verkeer).
zou ik echter op straat aan 15km/h gaan rijden, omdat het toch zo een mooi uitzicht vind (en misschien fotos wil nemen), dan kan je spreken van hinderen. want aan die snelheid kan je ook op het fietspad.
de hoofdtaak van de politie is dan ook communicatie. als er iets fout is, moeten zij daarop aanspreken. en dat kan heel beleefd gebeuren (zoals hen wordt aangeleerd). zij kunnen dan vragen waarom je op straat rijd.
als je dan afkomt met: "aja, ik ben een gevaar als ik aan 15km/h op het fietspad vlam..."
dan zal die agent u vragen op het fietspad te rijden. als ge dan weigert en van u oren maakt, kunnen ze een boete geven (vooral dan voor het hinderen en negeren van bevel van een agent).
als die agent dezelfde fiets aan 35 tegenhoud en die geeft als argument dat een VM op straat hoort en slechts op het fietspad mag als die geen gevaar is voor de mede gebruikers van dat fietspad. dan zal die agent al iets meer meegaan met u argumenten.
verkeersveiligheid staat op de eerste plaats, en zowel voor autos, fietsers als voetgangers.
wij hebben geluk nu dat alle nieuwe politiemensen volledig op communicatie gericht zijn, een oude agent zou je nogal rapper durven beboeten
als ik met mijn VM op straat rijd in bebouwde kom, en ik doe dat aan 35km/h, dan is dat niet hinderen, want veel harder kan ik niet.
maar aan 35km/h op het fietspad gaan vlammen met een ding van 3meter lang en bijna 1meter breed, dat is wel een gevaar voor mede fietsers (artikel 9 laat ons toe er te rijden maar artikel 43 zegt dat je geen gevaar mag zijn voor het aanwezige verkeer).
zou ik echter op straat aan 15km/h gaan rijden, omdat het toch zo een mooi uitzicht vind (en misschien fotos wil nemen), dan kan je spreken van hinderen. want aan die snelheid kan je ook op het fietspad.
de hoofdtaak van de politie is dan ook communicatie. als er iets fout is, moeten zij daarop aanspreken. en dat kan heel beleefd gebeuren (zoals hen wordt aangeleerd). zij kunnen dan vragen waarom je op straat rijd.
als je dan afkomt met: "aja, ik ben een gevaar als ik aan 15km/h op het fietspad vlam..."
dan zal die agent u vragen op het fietspad te rijden. als ge dan weigert en van u oren maakt, kunnen ze een boete geven (vooral dan voor het hinderen en negeren van bevel van een agent).
als die agent dezelfde fiets aan 35 tegenhoud en die geeft als argument dat een VM op straat hoort en slechts op het fietspad mag als die geen gevaar is voor de mede gebruikers van dat fietspad. dan zal die agent al iets meer meegaan met u argumenten.
verkeersveiligheid staat op de eerste plaats, en zowel voor autos, fietsers als voetgangers.
wij hebben geluk nu dat alle nieuwe politiemensen volledig op communicatie gericht zijn, een oude agent zou je nogal rapper durven beboeten
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Ik ben het helemaal eens met wat jij hinderen vindt. Sommige mensen zien het gewoon anders, zij zullen altijd van mening zijn dat je hindert wanneer bv. je niet aan de maximum toegelaten snelheid rijdt.fcapri schreef: ↑wo 13 mar 2019, 8:06 hinderen is eerder dat je opzettelijk traag gaat rijden of een blokkade veroorzaken (laden/lossen).
als ik met mijn VM op straat rijd in bebouwde kom, en ik doe dat aan 35km/h, dan is dat niet hinderen, want veel harder kan ik niet.
maar aan 35km/h op het fietspad gaan vlammen met een ding van 3meter lang en bijna 1meter breed, dat is wel een gevaar voor mede fietsers (artikel 9 laat ons toe er te rijden maar artikel 43 zegt dat je geen gevaar mag zijn voor het aanwezige verkeer).
zou ik echter op straat aan 15km/h gaan rijden, omdat het toch zo een mooi uitzicht vind (en misschien fotos wil nemen), dan kan je spreken van hinderen. want aan die snelheid kan je ook op het fietspad.
de hoofdtaak van de politie is dan ook communicatie. als er iets fout is, moeten zij daarop aanspreken. en dat kan heel beleefd gebeuren (zoals hen wordt aangeleerd). zij kunnen dan vragen waarom je op straat rijd.
als je dan afkomt met: "aja, ik ben een gevaar als ik aan 15km/h op het fietspad vlam..."
dan zal die agent u vragen op het fietspad te rijden. als ge dan weigert en van u oren maakt, kunnen ze een boete geven (vooral dan voor het hinderen en negeren van bevel van een agent).
als die agent dezelfde fiets aan 35 tegenhoud en die geeft als argument dat een VM op straat hoort en slechts op het fietspad mag als die geen gevaar is voor de mede gebruikers van dat fietspad. dan zal die agent al iets meer meegaan met u argumenten.
verkeersveiligheid staat op de eerste plaats, en zowel voor autos, fietsers als voetgangers.
Hoofdtaak!? Daar ben ik het niet mee eens.
Het is wel zo dat we meer communiceren. Dit komt voort uit de excellente politiezorg waarvan o.a. informatiegestuurde politiezorg één van de basisconcepten is. Het is dus zeker niet onze hoofdtaak, maar wel een belangrijk deel. (https://www.politie.be/5998/nl/over-ons ... olitiezorg)
Mijn ervaring is ook dat een collega die altijd en alleen maar verkeer heeft gedaan, strenger is.
Een 'oude agent' heeft andere tijden gekend. Zij werden vroeger nooit tegengesproken. Vandaag de dag is iedereen mondiger, en durven ze de politie tegen te spreken. Er zullen wellicht 'oude agenten' zijn die hier minder goed mee om kunnen dan de 'jonge agenten' ( waar ik mezelf bijreken ).
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Zo dadelijk allemaal naar Pano kijken (op één-21u25) dan kom je er wel achter wat hinderen is
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Heb naar Pano gekeken. Ben licht teleurgesteld dat Liesbeth Indeherberge mijn filmpje van het aparte inhaalmaneuver toch niet heeft gebruikt
Ze heeft me anders wel verschillende versies gevraagd, zonder ondertitels enz.
https://youtu.be/QZsjhnJLsqo?t=90
Paste ongetwijfeld niet in het "fiets"-verhaaltje
Ze heeft me anders wel verschillende versies gevraagd, zonder ondertitels enz.
https://youtu.be/QZsjhnJLsqo?t=90
Paste ongetwijfeld niet in het "fiets"-verhaaltje
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
De pano reportage kan je opnieuw bekijken online. het is een aanrader.
onderaan de tekst vind je de 35min durende reportage terug
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/13 ... laanderen/
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Gisteren dit artikel gevonden, "Grote bakfietsen niet meer welkom in schoolstraat".
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 61646.html
Hierin wordt ook verwezen naar de nieuwe wegcode. Men schrijft hier ook dat rijwielen niet breder dan 1 meter gelijkgesteld zullen worden met fietsen.
Dan zal het al dan niet verplicht volgen van het fietspad afhangen van hoe ze dit gaan verwoorden.
Voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen bestaat dit al en zij moeten nu al de regels van fietsers volgen wanneer ze sneller rijden dan stapvoets.
Een bromfiets klasse B mag nu kiezen om op de rijbaan te rijden wanneer de snelheidslimiet 50 km/uur is. Dit zou men kunnen doortrekken naar de velomobiel, maar of men hieraan zal denken?
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 61646.html
Hierin wordt ook verwezen naar de nieuwe wegcode. Men schrijft hier ook dat rijwielen niet breder dan 1 meter gelijkgesteld zullen worden met fietsen.
Dan zal het al dan niet verplicht volgen van het fietspad afhangen van hoe ze dit gaan verwoorden.
Voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen bestaat dit al en zij moeten nu al de regels van fietsers volgen wanneer ze sneller rijden dan stapvoets.
Hopelijk houden ze rekening met de gemiddelde snelheid van een velomobiel, die toch beduidend hoger is dan de gemiddelde fietser.Wegcode - Koninklijk Besluit 01.12.1975 schreef:De gebruikers van voortbewegingstoestellen waarmee sneller dan stapvoets wordt gereden, worden gelijkgesteld met fietsers.
Een bromfiets klasse B mag nu kiezen om op de rijbaan te rijden wanneer de snelheidslimiet 50 km/uur is. Dit zou men kunnen doortrekken naar de velomobiel, maar of men hieraan zal denken?
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Er is één zaak in de huidige wegcode die ik heel onduidelijk vind. Je hebt een fiets en je hebt een rijwiel. Een fiets is een rijwiel, maar omgekeerd niet noodzakelijk (trike, bakfiets, velomobiel...). Maar wie met een rijwiel rijdt, is toch altijd een fietser volgens die wegcode?Bart86 schreef: ↑ma 11 mar 2019, 18:56
Voorbeeld van Leuven: Je mag als fietser rijden in de voetgangerszone op de Oude Markt (fietssymbool afgebeeld op de borden).In beide gevallen mag er niet gereden worden. In het eerste geval zal de grote meerderheid mij snel bijtreden als ik zeg/vind dat de wagen in fout is. Bij het tweede niet, ondanks dat de velomobiel er ook niet mag rijden en precies dezelfde overtreding begaat.
- Je rijdt met de wagen, buiten de venstertijden, op de Grote Markt en veroorzaakt een ongeval met een voetganger? Ben jij als bestuurder van de wagen in fout of niet?
- Je rijdt hier met je velomobiel en veroorzaakt een ongeval. Ben jij als bestuurder van de velomobiel in fout of niet?
Volgens 'de geest van de wet' mag je er rijden, maar ik vrees dat die geest weinig hulp zal bieden.
(Voor de duidelijkheid ik weet dat er uitzonderingen zijn waarbij je, ongeacht het soort voertuig, toegang hebt tot een voetgangerszone. Er vanuit gegaan dat je er op dat moment niet aan voldoet)
In het Frans is het duidelijker: je hebt een bicycle (fiets) en tricycle (al de rest, op de quadricycle na). Wie met zoiets rijdt is een cycliste, ongeacht het aantal wielen.
Dus: als ergens staat 'uitgezonderd fietsen', mag je er met een ander rijwiel niet in. Staat er 'uitgezonderd fietsers', dan mag het wel? Misschien muggenzifterij, maar op het moment dat oom agent je tegenhoudt, kan het wel een groot verschil uitmaken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
ja en je mag er niet naastlopen en rijwiel, fiets of wathever aan de hand houden, hé_er staat uitgezonderd fietsen_je moet al fietsend (van het werkwoord fietsen) die straat doorCapoJan schreef: ↑za 13 apr 2019, 21:23Er is één zaak in de huidige wegcode die ik heel onduidelijk vind. Je hebt een fiets en je hebt een rijwiel. Een fiets is een rijwiel, maar omgekeerd niet noodzakelijk (trike, bakfiets, velomobiel...). Maar wie met een rijwiel rijdt, is toch altijd een fietser volgens die wegcode?Bart86 schreef: ↑ma 11 mar 2019, 18:56
Voorbeeld van Leuven: Je mag als fietser rijden in de voetgangerszone op de Oude Markt (fietssymbool afgebeeld op de borden).In beide gevallen mag er niet gereden worden. In het eerste geval zal de grote meerderheid mij snel bijtreden als ik zeg/vind dat de wagen in fout is. Bij het tweede niet, ondanks dat de velomobiel er ook niet mag rijden en precies dezelfde overtreding begaat.
- Je rijdt met de wagen, buiten de venstertijden, op de Grote Markt en veroorzaakt een ongeval met een voetganger? Ben jij als bestuurder van de wagen in fout of niet?
- Je rijdt hier met je velomobiel en veroorzaakt een ongeval. Ben jij als bestuurder van de velomobiel in fout of niet?
Volgens 'de geest van de wet' mag je er rijden, maar ik vrees dat die geest weinig hulp zal bieden.
(Voor de duidelijkheid ik weet dat er uitzonderingen zijn waarbij je, ongeacht het soort voertuig, toegang hebt tot een voetgangerszone. Er vanuit gegaan dat je er op dat moment niet aan voldoet)
In het Frans is het duidelijker: je hebt een bicycle (fiets) en tricycle (al de rest, op de quadricycle na). Wie met zoiets rijdt is een cycliste, ongeacht het aantal wielen.
Dus: als ergens staat 'uitgezonderd fietsen', mag je er met een ander rijwiel niet in. Staat er 'uitgezonderd fietsers', dan mag het wel? Misschien muggenzifterij, maar op het moment dat oom agent je tegenhoudt, kan het wel een groot verschil uitmaken.
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Rijwiel is de verzamelnaam, hieronder valt de fiets, de driewieler en vierwieler.CapoJan schreef: ↑za 13 apr 2019, 21:23 Er is één zaak in de huidige wegcode die ik heel onduidelijk vind. Je hebt een fiets en je hebt een rijwiel. Een fiets is een rijwiel, maar omgekeerd niet noodzakelijk (trike, bakfiets, velomobiel...). Maar wie met een rijwiel rijdt, is toch altijd een fietser volgens die wegcode?
In het Frans is het duidelijker: je hebt een bicycle (fiets) en tricycle (al de rest, op de quadricycle na). Wie met zoiets rijdt is een cycliste, ongeacht het aantal wielen.
Dus: als ergens staat 'uitgezonderd fietsen', mag je er met een ander rijwiel niet in. Staat er 'uitgezonderd fietsers', dan mag het wel? Misschien muggenzifterij, maar op het moment dat oom agent je tegenhoudt, kan het wel een groot verschil uitmaken.
In de wegcode wordt een verschil gemaakt tussen fietsen en drie/vierwielers, waardoor je kan besluiten dat onder meer de velomobiel geen fiets is. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Artikel 82 van de wegcode "Rijwielen en hun aanhangwagens".Wegcode - Koninklijk Besluit 01.12.1975 schreef:2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.
De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Code: Selecteer alles
Artikel 82. Rijwielen en hun aanhangwagens
82.1. Lichten en reflectoren.
82.1.1.
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.
2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.
3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.
4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :
ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.
ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.
ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.
5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:
a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.
b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.
c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.
De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
82.1.2.
1° Berijders van een drie- of vierwieler moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet-verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
2° De driewielers met één voorwiel moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan twee rode reflectoren voeren.
3° De driewielers met twee voorwielen moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan één rode reflector voeren.
4° De vierwielers moeten altijd vooraan twee witte reflectoren en achteraan twee rode reflectoren voeren.
5° De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.
82.1.3. De door rijwielen getrokken aanhangwagens moeten altijd achteraan twee rode reflectoren voeren.
Zij moeten bovendien een rood licht voeren zodra hun omvang het voor het rijwiel gevoerd rood licht onzichtbaar maakt.
82.1.4.
1° De lichten en reflectoren moeten altijd duidelijk zichtbaar zijn en goed uitkomen, goed onderhouden zijn en goed werken.
2° In geen geval mogen er vooraan rode lichten of rode reflectoren en achteraan witte of gele lichten of witte reflectoren gevoerd worden.
3° De reflectoren mogen geen driehoekige vorm hebben. Zij moeten vast zijn aangebracht in een vlak, loodrecht op de lengteas van het rijwiel.
4° Wanneer het rijwiel vooraan twee witte reflectoren of achteraan twee rode reflectoren moet voeren, moeten de twee reflectoren dezelfde kleur, dezelfde vorm en dezelfde afmetingen hebben.
Ze moeten symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het rijwiel en in hetzelfde vlak, loodrecht op deze as aangebracht zijn.
De buitenrand van het lichtgevend gedeelte van de twee reflectoren vooraan en achteraan moet zich zo dicht mogelijk en, in ieder geval, op ten hoogste, 0,10 meter van de buitenomtrek van het rijwiel bevinden.
5° De reflectoren en retro-reflecterende stroken, die door dit artikel voorgeschreven of voorzien zijn, moeten overeenkomstig de door Ons vastgestelde normen goedgekeurd zijn, met uitzondering van de witte reflectoren vooraan en de gele of oranje reflectoren op de pedalen, aangebracht voor 1 januari 1985, alsmede van de retro-reflecterende stroken op de banden, aangebracht voor 1 januari 1985.
De rode reflectoren achteraan, aangebracht voor 1 januari 1985 en die niet goedgekeurd zijn, mogen bovendien bij de goedgekeurde rode reflectoren achteraan behouden blijven.
Zie K.B. van 21 december 1983 betreffende de goedkeuringseisen waaraan de retroflectoren en retroflecterende banden voor rijwielen en hun aanhangwagens alsook de zijdelingse retroflectoren en retroflecterende banden voor bromfietsen moeten voldoen.
82.2. Geluidstoestel.
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.
82.3. Remmen.
82.3.1. De fietsen moeten voorzien zijn van twee voldoend doelmatige remmen, de ene op het voorwiel werkend en de andere op het achterwiel.
De fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm mogen evenwel voorzien zijn van slechts één enkele doelmatige rem.
82.3.2. De drie- en vierwielers moeten voorzien zijn van een voldoend doelmatige reminrichting.
82.4. Afmetingen.
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
82.4.2. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een fiets mag niet meer bedragen dan 1,00 meter.
82.4.3. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een drie- of vierwieler mag niet meer bedragen dan de breedte van het trekkend voertuig.
82.5. De massa van een door een fiets getrokken aanhangwagen mag niet meer bedragen dan 80 kg, lading en passagiers inbegrepen.
Een aanhangwagen met een massa van meer dan 80 kg mag evenwel gebruikt worden wanneer hij beschikt over een remsysteem dat automatisch in werking treedt wanneer de fietser remt.
Je mag WEL je velomobiel, trike, ... aan de hand houden en bijvoorbeeld door een voetgangerszone wandelen, want volgens artikel 2.15.1 van de wegcode wordt een niet bereden rijwiel niet als voertuig beschouwd.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Ik besef dat het een juridische kwestie is, hoor en Bart: je bevestigt grotendeels gewoon wat ik schreef. Maar wat fietsen en fietsers betreft, moet je er maar eens de Franstalige versie naast leggen. De wegcode is federale materie, dus dit zou gelijk moeten zijn.
82.1.1.
1° Entre la tombée et le lever du jour ainsi qu'en toute circonstance où il n'est plus possible de voir distinctement jusqu'à une distance d'environ 200 mètres, les cyclistes doivent utiliser à l'avant et à l'arrière un feu fixe ou clignotant non éblouissant. A l'avant, le feu doit être blanc ou jaune, à l'arrière, rouge.
Le feu rouge arrière doit être visible la nuit par atmosphère limpide, à une distance minimale de 100 mètres.
2° Les bicyclettes doivent être munies en permanence d'un catadioptre blanc à l'avant et d'un catadioptre rouge à l'arrière.
La plage éclairante du catadioptre rouge doit être distincte de celle du feu rouge.
Dat is dus jouw artikel 82. Dat is ook precies wat ik voordien schreef: in het Nederlands maak jij een direct verband tussen 'fiets' en 'fietser'. In de Franse versie - die hoogstwaarschijnlijk het origineel is -, bestaat er geen 'bicycliste', maar gaat het om een 'cycliste'. Hiervoor bestaat geen equivalent in het Nederlands.
Wat jij zegt, is dat een fietser per definitie op een fiets rijdt. Hoe noem je dan - in het juridische jargon - iemand die met een driewielige bakfiets, trike, velomobiel ... rijdt? In het Frans blijft dat een cycliste, maar in het Nederlands?
Idem dito met 'fietsen'. Je stelt dat dit het meervoud is van het zelfstandige naamwoord, maar als je dat niet expliciet uit de context kunt afleiden, zou het evengoed het werkwoord kunnen zijn. mooie juridische kluif
Is wat jij stelt dat iets dat je juridisch kunt staven of is het jouw interpretatie?
En nog een leuke: als ik achter mijn fiets een fietskar hang, ben ik dan nog een fietser?
82.1.1.
1° Entre la tombée et le lever du jour ainsi qu'en toute circonstance où il n'est plus possible de voir distinctement jusqu'à une distance d'environ 200 mètres, les cyclistes doivent utiliser à l'avant et à l'arrière un feu fixe ou clignotant non éblouissant. A l'avant, le feu doit être blanc ou jaune, à l'arrière, rouge.
Le feu rouge arrière doit être visible la nuit par atmosphère limpide, à une distance minimale de 100 mètres.
2° Les bicyclettes doivent être munies en permanence d'un catadioptre blanc à l'avant et d'un catadioptre rouge à l'arrière.
La plage éclairante du catadioptre rouge doit être distincte de celle du feu rouge.
Dat is dus jouw artikel 82. Dat is ook precies wat ik voordien schreef: in het Nederlands maak jij een direct verband tussen 'fiets' en 'fietser'. In de Franse versie - die hoogstwaarschijnlijk het origineel is -, bestaat er geen 'bicycliste', maar gaat het om een 'cycliste'. Hiervoor bestaat geen equivalent in het Nederlands.
Wat jij zegt, is dat een fietser per definitie op een fiets rijdt. Hoe noem je dan - in het juridische jargon - iemand die met een driewielige bakfiets, trike, velomobiel ... rijdt? In het Frans blijft dat een cycliste, maar in het Nederlands?
Idem dito met 'fietsen'. Je stelt dat dit het meervoud is van het zelfstandige naamwoord, maar als je dat niet expliciet uit de context kunt afleiden, zou het evengoed het werkwoord kunnen zijn. mooie juridische kluif
Is wat jij stelt dat iets dat je juridisch kunt staven of is het jouw interpretatie?
En nog een leuke: als ik achter mijn fiets een fietskar hang, ben ik dan nog een fietser?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Nieuwe wegcode, impact op rijwielen/driewielers?
Als je kijkt naar artikel 82.1.1.1° lijkt het mij duidelijk. Zowel in het Nederlands als in het Frans beginnen ze met fietser/cyclistes. In het volgende artikel (82.1.1.2°) spreken ze vervolgens over fietsen/bicyclettes.CapoJan schreef: ↑ma 15 apr 2019, 13:16 Dat is dus jouw artikel 82. Dat is ook precies wat ik voordien schreef: in het Nederlands maak jij een direct verband tussen 'fiets' en 'fietser'. In de Franse versie - die hoogstwaarschijnlijk het origineel is -, bestaat er geen 'bicycliste', maar gaat het om een 'cycliste'. Hiervoor bestaat geen equivalent in het Nederlands.
Code de la route schreef: Article 82.1.1.
1° Entre la tombée et le lever du jour ainsi qu'en toute circonstance où il n'est plus possible de voir distinctement jusqu'à une distance d'environ 200 mètres, les cyclistes doivent utiliser à l'avant et à l'arrière un feu fixe ou clignotant non éblouissant. A l'avant, le feu doit être blanc ou jaune, à l'arrière, rouge.
Le feu rouge arrière doit être visible la nuit par atmosphère limpide, à une distance minimale de 100 mètres.
2° Les bicyclettes doivent être munies en permanence d'un catadioptre blanc à l'avant et d'un catadioptre rouge à l'arrière.
Ook in het Frans is een cycliste per definitie iemand die op een fiets/bicyclette rijdt.Wegcode schreef: Artikel 82.1.1.
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.
2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.
---
In artikel 82.1.2.1° staat het antwoord op deze vraag. En neen, volgens de Code de la route is dit geen cycliste.
Het is dus niet mijn interpretatie, maar dat wat letterlijk in de Wegcode/Code de la route staat.Code de la route schreef: Article 82.1.2.
1° Entre la tombée et le lever du jour ainsi qu'en toute circonstance où il n'est plus possible de voir distinctement jusqu'à une distance d'environ 200 mètres, les personnes qui circulent dans un tricycle ou un quadricycle doivent utiliser à l'avant et à l'arrière un feu fixe ou clignotant non éblouissant. A l'avant, le feu doit être blanc ou jaune, à l'arrière, rouge.
Juridische kluif Ik denk het niet
---
Ook dit vind je terug in mijn artikel 82. Om precies te zijn artikel 82.4.2. en 82.5. Wat betreft de drie- en vierwielers staat dit in artikel 82.4.3.
Het is voorzien dat je met je fiets een aanhangwagen (fietskar) mag trekken. Je fiets blijft dus gewoon een fiets.Wegcode schreef:82.4.2. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een fiets mag niet meer bedragen dan 1,00 meter.
82.4.3. De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een drie- of vierwieler mag niet meer bedragen dan de breedte van het trekkend voertuig.
82.5. De massa van een door een fiets getrokken aanhangwagen mag niet meer bedragen dan 80 kg, lading en passagiers inbegrepen.
Een aanhangwagen met een massa van meer dan 80 kg mag evenwel gebruikt worden wanneer hij beschikt over een remsysteem dat automatisch in werking treedt wanneer de fietser remt.
Laat het me zeker weten als jij, of iemand anders, het niet eens met me bent!