Verslag(je) van een trike-test

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Verslag(je) van een trike-test

#1 Bericht door Bozzl »

Langzaamaan aan het uitkijken naar één of ander type velomobiel...
Eerst al eens een trike uitproberen. 4 dagen Zeeland, 4 dagen een IceTrike Sprint RS.
Het opgevouwen pakketje was nog groter dan mijn motorhome-koffer, dus binnenin zetten maar. Ik verveel jullie niet met de beschrijving van de mooie fietsomgeving, fantastische camping en blabla...

In het kort: fantastisch masjien! Stuurt geweldig. Het gevoel van snelheid verhoogt door de lage zitpositie. In het begin is het wel even wennen aan het "nerveuze" stuurgedrag, vooral bij hogere snelheden.
Mijn Pioneer is comfortabel, maar dit slaat alles. Het zitje op die Sprint is werkelijk luxe!
Ik miste vooral een spiegel en plaats voor een gps (hoewel daar wel oplossingen voor zullen zijn).

Eentje kopen? Nee. In het dagelijks verkeer mij te gevaarlijk. Juist omwille van die lage zitpositie zal je snel over het hoofd gezien worden (ondanks het feit dat ik anticiperend rij). Op de autoluwe/-loze dijk- en andere weggetjes van Zeeland: ideaal!

Nu eens wat velomobielen gaan testen....
Nobody's perfec

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#2 Bericht door Edje »

Heb je in het verkeer gereden? Valt me echt op met de Vortex dat ze eerder geneigd zijn om wat om te rijden om te zien wat er onder mijn gat zit ;-)

Nu velomobiel is niet veel hoger he, en je kan er niet af als je wilt ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#3 Bericht door Bozzl »

Edje schreef:Heb je in het verkeer gereden? Valt me echt op met de Vortex dat ze eerder geneigd zijn om wat om te rijden om te zien wat er onder mijn gat zit ;-)
Da's waar.. Nog meer dan bij een ligfiets, krijg je het "draaiende hoofdjes"-effect ;-)
Edje schreef:Nu velomobiel is niet veel hoger he, en je kan er niet af als je wilt ;-)
Een velomobiel lijkt me toch een stuk opvallender dan een trike, ondanks het feit dat ie inderdaad ook laag is. Dat laatste was mij ook opgevallen vorige week woensdag, toen ik voor de eerste maal een waw in het echt zag...
Nobody's perfec

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#4 Bericht door CapoJan »

Het valt me elke keer weer op dat mijn trike veel meer respect afdwingt van automobilisten dan mijn bukker. Die onveiligheid lijkt me vooral een subjectief gegeven. Waar ze me op de bukker soms op een haar na missen, gaan ze voor de trike met een ruime boog rond, altijd weer.

Dat betekent niet dat je niet meer defensief moet rijden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#5 Bericht door rik »

CapoJan schreef:Het valt me elke keer weer op dat mijn trike veel meer respect afdwingt van automobilisten dan mijn bukker. Die onveiligheid lijkt me vooral een subjectief gegeven. Waar ze me op de bukker soms op een haar na missen, gaan ze voor de trike met een ruime boog rond, altijd weer.

Dat betekent niet dat je niet meer defensief moet rijden.
Klopt inderdaad volgens mij en geldt ook voor velomobielen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#6 Bericht door wout »

rik schreef:
CapoJan schreef:Het valt me elke keer weer op dat mijn trike veel meer respect afdwingt van automobilisten dan mijn bukker. Die onveiligheid lijkt me vooral een subjectief gegeven. Waar ze me op de bukker soms op een haar na missen, gaan ze voor de trike met een ruime boog rond, altijd weer.

Dat betekent niet dat je niet meer defensief moet rijden.
Klopt inderdaad volgens mij en geldt ook voor velomobielen.

ik heb ook die ervaring
weer of geen weer, altijd velomobielweer

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#7 Bericht door BartC »

CapoJan schreef:Het valt me elke keer weer op dat mijn trike veel meer respect afdwingt van automobilisten dan mijn bukker. Die onveiligheid lijkt me vooral een subjectief gegeven. Waar ze me op de bukker soms op een haar na missen, gaan ze voor de trike met een ruime boog rond, altijd weer.
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je trike breder is dan je gewone fiets, waardoor de automobilist niet meer op de rechterhelft van de weg kan blijven, en dus maar ineens de linkerhelft van de weg opzoekt.
Op de gewone ligger merk ik het verschil ook goed wanneer ik niet pal rechts rijd, maar een beetje van de kant van de weg om zo mijn plaats op de weg op te eisen... Eens je niet genoeg plaats laat om enigszins normaal voorbij te steken op de (imaginaire) rechterrijstrook gaan de auto's zo ver aan de kant dat ze volledig op de linkerrijstrook of -weghelft gaan rijden om je voorbij te steken. Ook met de kinderen erbij rijd ik er dus gewoon naast, zodat ze daar niet te kort langs gaan rijden, want die houden zich over het algemeen wel braaf rechts.
Zeker wanneer ik langs de kinderen rijd heb ik nog geen enkele automobilist er problemen van zien maken, zolang je ze natuurlijk niet gaat hinderen zodat ze helemaal niet voorbij kunnen op te smalle wegen bijvoorbeeld. Ze begrijpen dan ook wel waarom je dat doet...
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
raylow
Junior
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 12:19
Postcode: 7412jp
Fiets: Nazca Fiero
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#8 Bericht door raylow »

Het valt me elke keer weer op dat mijn trike veel meer respect afdwingt van automobilisten dan mijn bukker. Die onveiligheid lijkt me vooral een subjectief gegeven. Waar ze me op de bukker soms op een haar na missen, gaan ze voor de trike met een ruime boog rond, altijd weer.
Ligt er echt aan hoe snel je met de Trike rijdt. Boven de 30 heb ik ook dat effect (denken misschien dat r een motortje in zit). Mn vriendin gaat wat langzamer dan zijn de bukkers ook brutaler. Al met al is de Trike naar mijn mening veilig zolang je maar defensief rijdt...

Groetjes
RayLow.

fietserik
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 9:25
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#9 Bericht door fietserik »

Het feit dat van een velomobiel voor de bestuurder van een auto op het moment dat je pal rechts naast die auto zit vrijwel niets meer zichtbaar is, draagt bij aan de beleving van die autobestuuurder dat er een (aanrijdings)risico is. Al zit je er vaak nog meer dan een meter vandaan.
Zelf vindt ik dat wel prettig, want daarmee nemen de meeste autochauffeurs een ruime bocht die mijn veiligheid garandeerd. (Het ego die je opzettelijk wil blokeren daargelaten.)

Uit reacties van publiek en medeweggebruikers hier blijkt vooral dat in de beleving van autobestuurders velomobielen een risico zijn omdat ze zo laag zijn. Iedere velomobielgebruiker heeft al de vraag gehad: Is dat niet gevaarlijk? En daar hebben we allemaal een (verschillend) antwoord op.

Ik denk dat veiligheid in het verkeer vooral samenhangt met hoe weggebruikers anticiperen op het gedrag van een ander. En automobilisten (Ik ben er zelf ook één) staan nou niet echt bekend om hun inlevingsvermogen in de situatie van hun medeweggebruikers, laat staan dat ze beseffen dat de weg niet van hun is maar GEDEELD moet worden. En ik zou niet verbaasd zijn als er velen daarvan bij de confrontatie met velomobielen in het verkeer uit ongemak met iets "nieuws" en "onbekend", waar ze ook nog rekening mee moeten houden en nog niet van weten hoe het reageerd, spontaan terugvallen op hun oerinsticten en in de "aanvallen of vluchten" modus springen. Niet bevorderlijk voor het bewaren van de rust, het toepassen van logica, of het in redelijkheid omgaan met verkeerssituaties.

Ach, met de huidige stand der techniek is het wachten op de eerste zwevende velomobiel, en dan kunnen we het gepeupel in hun auto's laten doormodderen terwijl we zachtjes wiegend op de golven van de wind heen en weer peddelen tussen woon- en werklocatie. (O.K. O.K. ik sla hier door, maar wat rest ons nog in deze harde wereld dan af en toe eens dagdromen van een mooie toekomst?) Ha!

Groet!

Fietserik.
Wie tijd heeft om dit te lezen zou beter gaan fietsen.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Verslag(je) van een trike-test

#10 Bericht door NL-ligger »

Toch is wat je als eerste zegt logisch : welke automobilist heeft er geen gloeiende hekel aan lage paaltjes waar je met manouvreren tegen aan kunt rijden met schade tot gevolg terwijl je ze niet redelijkerwijs kunt zien vanuit de auto ? Uitstappen en gaan kijken is vaak vereist. Maar meestal verwacht je ze niet en dan is het kraaaaak !

Ik moet toegeven dat mij bovenbeschrevene met paaltjes nog nooit is overkomen maar mijn vrouw des te meer :roll: Ik ben wel achteruit tegen auto's aangereden die ik over het hoofd zag. Met zware mobiele werktuigen....zelfde principe. :mrgreen: Sommige voertuigen die ik nu rijdt zie ik zelfs 10 m ver onder mij totaal niets....

Zo'n zelfde gevoel zal automobilisten bekruipen bij alles wat zich onder hun blikveld beweegt in de buurt van hun auto. En zeg eens dat ze niet gelijk hebben, want wat je niet ziet bevind zich niet in jouw controle te beinvloeden danwel rekening mee te houden.

Natuurlijk ben ik ook automobilist zowel als velomobielrijder ( de trike en ligfiets heb ik ook gehad ) en kan het vanuit meerdere invalshoeken en belangen bekijken.

Maar omdat je op de ligfiets, trike of in de velomobiel het meest onbeschermde danwel makkelijk vernietigbare voertuig rijdt met vrijwel onmiddelijk lichamelijk letsel bij een aanrijding door een gem. 1000+ kg auto ( ik verwoord "kwetsbare verkeersdeelnemer" maar even zo ) zul je toch echt zelf heel erg moeten opletten en waar mogelijk automobilisten de kans niet moeten geven jou aan te rijden. Je kunt/mag niet vertrouwen op zichtbaarheid. Vlaggetjes ? Vergeet het maar, daar moet minstens een fel flitslicht op willen ze bewust en tijdig waarnemen dat zich iets onder hun raam op kofferklep bevind.

In de natuur is er een voedselketen ( eten en gegeten worden ) en daar bevinden wij ons als mens ( met wapens ) heel hoog in. Maar in het verkeer is er ook een soort voedselketen en neem plaats op een (lig)fiets, trike of velomobiel en je zakt heel ver weg. ( wij worden "gegeten" door veel zwaardere en sterkere verkeersdeelnemers, zijn feitelijk prooidier )

Daarom sneuvelen er ook meer 40-50 jarige beginnende motorrijders op gezapige toermachines die hun hele volwassen leven auto hebben gereden dan 20 jarige roekelozen op dodemans racemachines, terwijl dat theoretisch zo onlogisch is als maar kan omdat de 40-50ers veel meer verkeerservaring en inschattingsvermogen zouden moeten hebben.....maar ze snappen hun nieuwe kwetsbaarheid en positie in de verkeers voedselketen niet en passen zich onvoldoende aan....gezien de hoeveelheid crashende Questen met daarin financieel draagkrachtige 40-50'ers, dezelfde groep als de laat beginnende motorrijders, kun je misschien zelfs paralellen trekken ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie