Gent - Besançon (- Cerisières)

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Gent - Besançon (- Cerisières)

#1 Bericht door FrodoriC »

Na een heftig feestje in Brugge van 22u tot 6u in de ochtend (vrijdag op zaterdag) en in totaal 5u geslapen, heb ik zaterdagavond de WAW getest of deze 'slaap'baar was :D Dus ik reed naar ons huis in Drongen, waar ik me in de tuin parkeerde voor de test. Daar omdat het daar kouder is dan in de stad en op u gemak buiten in het gras kunt staan, om zo de potentiële omstandigheden van de reis proberen te 'evenaren'... bon, na 4 uur goed gelegen te hebben (van 23u tot 3u), ben ik maar naar binnenshuis afgezakt om me in mijn bed te leggen. Het lag goed in de WAW, ik had niet koud, het was droog, maar ik kon juist niet in slaap raken... dus tentje meepakken op de reis :)

Die ochtend had het redelijk wat geregend en omdat m'n WAW003 nog niet alle snufjes heeft van de nieuwe, was de regen via het dakje binnengestroomd... daar moest dus ook nog iets aan gedaan worden...

Ik reed naar ons huis te Gent, maar door de druppeltjes op het vizier en m'n iets te hoge snelheid, kon ik niet op tijd remmen voor een verkeersbord dat op het fietspad lag... dubbele slangenbeet... 4 gaatjes te herstellen...
Eenmaal thuisgekomen de WAW nog een beetje laten uitdrogen, bandjes bijgepompt, gootje met siliconen gemaakt en gat geboord waaronder een oude binnenband het water geleid naar het voetengat en bagage in de WAW gepuzzeld. Na m'n middagmaaltijd vertrokken naar Ekkergem (1km) waar m'n ouders op een marktje stonden om hen gedag te zeggen om te vertrekken richting de Alpen.

Uiteindelijk vertrokken om 14u30. Het idee is dus alleen met de WAW naar de Alpen te rijden om eens te zien hoe rap ik daar geraak en hoe het is om alleen op vakantie te gaan, wat eigenlijk een rechtstreeks gevolg is van het feit dat ik wou rijden met de WAW zoals je rijdt met een WAW: snel, dus geen zin om te vertragen voor niets of niemand.


Dag1 (zondag 12/09/10): 14u30 vertrokken.
Het gewicht van de WAW was 37.30kg, nu met redelijk wat bagage ( tent, matje, slaapzak, kleren, toiletgerief, herstelgerief, 5l water bidon, 2L chocomelk, 1l melk, eten) kan het wel aanleunen bij de 50kg en dat merk je bergaf maar evenzeer bergop.. Zeker na de herexamens, waardoor ik niet veel lange afstanden had gereden. De eerste dag was nog redelijk plat, maar de stukken bergop na 80km (aan Ronquieres) gingen toch niet zo vlot. Ik wou langs het kanaal naar Charleroi rijden, maar ondanks dat er een weg is, kan je er maar 6-10km/h halen... dikke stukken verbrijzelde asfalt: weg hier. Een paar kilometer verder begon het te schemeren, ik was redelijk uitgeput omdat ik niet fit genoeg was. Dan aan Seneffe en Manage mocht je niet meer met de fiets op de baan, ik ben dan aan Manage afgeslaan om te zien of ik zo verder kon, tevergeefs.. Daar wat rondjes gereden, ondertussen was het donker en uiteindelijk mijn gedachten gezet om een slaapplaats te zoeken. Ik vroeg aan mensen of ik hun tuin mocht staan en die stuurden mij naar een boer op het einde van de straat, die uiteindelijk niet opende... Dan maar gewoon in de weide gezet op 50m van die boer en van de (doodlopende) straat.
Totaal : 111km
Afbeelding


Dag2 (maandag 13/09/10): Geslapen tot 9u30, op het gemak afgebroken en dan op de doodlopende baan mij gezet om te ontbijten. Daar was er een appelboom die over het straat hing met prachtige appels, heb er wat meegepakt. Vertrokken rond 11u en de baan waar je niet met de fiets op mocht genomen, moest toch 500m verder naar links. Het idee was om vandaag heel de dag mijn GPS op de iPhone te gebruiken, helaas zonder dynamotoevoer overleefd het beestje maar 4 tot 5u actief GPS-gebruik (batterij aan 80% begonnen) (later ontdekt dat het ook met minder verbruik kon ...). GPS(TomTom EU op iPhone) was wel goed, ik had de weg gevraagd van Gent naar Vallorcine (Alpen) en dan op routekeuze fietsroutes, hij neemt haast de rechte weg naar de Alpen, via kleine, prachtige wegen en fietswegen waar ik zelf nooit op zou komen!! (Natuurlijk af en toe ook een iets grotere baan, maar ik wou geen 50km omweg doen voor 2km Route Natonale). Maar omdat ik midden in een GPS-traject zat en deze uitvalt moest ik vertrouwen op de kaart van Frankrijk (geen detailkaart), goed genoeg om grote dorpen/steden op de weg te lokaliseren, heb ook op de zon gereden, deze moest heel de tijd links van mij zijn.
Ik had mij mispakt aan de hoogtes van de Ardennen, maar het ging nog relatief goed vooruit, af en toe was het te stijl en heb ik de WAW een duwtje gegeven. Na een serieuze gespreide klim naar het einde van de dag toe (18u) reed ik naar Revin, een stadje aan de Meuse in Frankrijk dichtbij de grens. Door de lang klim was er een baan van bijna 10km naar de vallei, gemiddelde van 65-70 km/u op 10km :D met een maximum van 87.86 km/u :lol:
Aangekomen in Revin wist ik niet of er een camping in de buurt was dus ik reed richting Charlevilles-Mézières, dat was natuurlijk heftig bergop en een redelijk drukke baan! Het was ondertussen ook donker en ik strompelde bergop aan 6km/u tot er een vriendelijk man stopte en me erop wees dat het nog 10km bergop ging, en dat er wel een camping is in Revin. Ik mocht hem volgen tot aan de camping, dus heel het stukje weer naar beneden :( maar ik was toch nog blij, dat ik op m'n gemak kon slapen die avond, een propere en supergoedkope camping aan de Meuse (4€ voor 1 volwassene en 1 tent voor 1 nacht, staan waar je wou). (Ondertussen 22u)
Totaal : 127km
Afbeelding
Afbeelding

Dag3 (dinsdag 14/09/10): Opgestaan om 9u10, die nacht had het geregend, maar gelukkig was het over tegen dan. Weer op het gemak opgekrast en m'n iPhone wat bijgeladen. 11u15 vertrokken. Vanuit Revin kon je La voie verte doen, een fiets-autostrade langs de Meuse tot aan Charlevilles-Mézières, gewoonweg prachtig!! Een aanrader! Dit was m'n mooiste dag, ondanks ik de 3de dag het serieus begon te voelen in mijn billen en achterwerk, gewoon laten wennen :) dan vanuit Charleville-M. via Sedan gereden naar Verdun. 8km voor Verdun is er een heel grote camping, eveneens goedkoop en eveneens langs de Meuse, prachtig! Was gestopt rond 19u30, eveneens perfect, nog uur licht. Dan wat gebabbeld met wat vriendelijke oude mensen die daar al 35jaar voor 4maand zaten, die mij uitnodigden voor een kopje soep :)
Totaal : 145km
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dag4 (woensdag 15/09/10): Regen 's nachts, regen 's morgens, regen 's middags, regen 's namiddags
Om 10u vertrokken op een gewone baan naar Neufchateau, onderweg is er een lap noppenschuim losgekomen in de neus, die telkens door de snelheid naar het voetengat werd gezogen, die wat in de neus proberen houden met m'n voeten. 's Avonds was het eindelijk gestopt met regenen, ben nog wat voorbij Neufchateau gereden, met de kleine, mooie routes die de GPS mij toewees. Plots stuurde die mij door een bos en had ik het gevoel dat ik rondjes aan het rijden was, het begon te schemeren, dus ik wou ondertussen een plek vinden om te slapen. Nog een voordeel aan die TomTom app was dat je alle zaken, bezienswaardigheden, winkels, bergpassen en ook campings kon zien op de kaart... helaas als er geen camping is, toont die die ook niet... Na opeens uit het bos geraakt te zijn, reed ik naar het volgende dorp en vroeg weer om bij iemand in de tuin of dergelijk te slapen, die antwoorden in het Vosgees, wat afgrijselijk Frans is, echt, je verstaat er de bollen van. Enfin, toch het woord 'suivre' opgevangen. Dus de auto gevolgd, die toonde me een plaats waar ik normaal gezien zou mogen blijven, maar de eigenaar was niet thuis, toen verwees hij mij naar een boer verderop in de straat. Geen boerderij te spotten in die straat.... Dan maar aan het eerste huis met licht aan ingeslaan, die had toch wel een oprit van 33% ofzo... amai :shock: Ik mocht in zijn tuin staan en werd uitgenodigd om mee raclette en daarachter een stuk taart te eten :D ik had het weer getroffen! Uiteindelijk bleek dat de boer te zijn, maar de boerderij was een paar kilometers verder.. Vosgees is niet niets..
Totaal : 150km
Afbeelding
Afbeelding

Dag5 (donderdag 16/09/10): Geen regen, maar ook nog niet direct zon...
Ontbijten was de grootste maaltijd van de dag, omdat ik brikken melk kocht, dronk/at ik elke morgen één liter melk met meusli, omdat je die brikken niet kan afsluiten :P 10u30 vertrokken, vanaf vandaag geen last meer van spierpijn. Naar Besançon gereden langs kleine wegen, het zonnetje kwam erdoor en de Soâne was prachtig.
Aangekomen in Besançon tijdens het spitsuur, dat was minder, ik zorgde voor een beetje file, maar foert ;) in het centrum mezelf getrakteerd op een pizza en daarachter nog een klein stukje verder gereden voor een slaapplaats, helaas was er daar een dikke berg waar er een fort opstond en ik moest die nog op.. nadat me geplaceerd in het midden van de weide, die een beeeetje scheef lag :roll:
Omdat ik m'n ouders ook op vakantie gingen vertrekken en pas vertrokken als ik terug zou zijn, heb ik hiervan mijn eindpunt gemaakt. Dus gepland om dan terug te zijn de 20ste of de 21ste.
Totaal : 125km
Afbeelding

Dag6 (vrijdag 17/09/10): Mooi weer lachte me toe als ik me klaarmaakte voor de retour, moest wel een stuk dezelfde weg terug doen (30km) :( en dan als eindpunt voor de dag Chaumont op het oog om dan verder te gaan via Rethel de volgende dagen. Ik had het gevoel dat de wegen vlakker werden of alleszins makkelijker vooruitgingen. Van Landres naar Chaumont, de laatste 30km moest ik een grotere baan pakken, maar ik wist niet hoe er te raken zonder een stuk autostrade te moeten doen, wat ik zeker niet wou doen. Ik volgde het plakkaat Chaumont en zonder dat ik het wist was de baan van een National omgedoopt tot een autostrade... aan mij kant was er gelukkig niet veel verkeer! Ik wist dat het niet al te lang kon zijn dus besloot om gewoon goed door te trappen (35-45km/u, gelukkig was het maar licht heuvelig), daarenboven kwam er opeens een stortbui van 5 minuten, die kon ik wel missen... Na de bui, zag ik in mijn spiegeltjes twee moto's en het waren er van de politie, ik dacht van ja wat nu.. Maar blijkbaar vonden ze het niet erg dat ik daar reed want ze keken gewoon eens naar die vreemde bak en reden gewoon door :D
In Chaumont aangekomen naar een camping gevraagd en op 1km van de stad was die er. De slechtste en duurste camping tot nu toe, licht in de douches had zijn eigen leven en het was vlak aan een druk kruispunt. Op de camping was er nog een ligger en die deed ook een tourtje op zijn eigen naar de Alpen. De eerste neger op een ligfiets die ik heb gezien :P hij was van Parijs en had een Optima Dragon met alles erop en eraan, Rohloff enzo, proper ding!! Aangename babbel gedaan.
Totaal : 147km

Dag7 (zaterdag 18/09/10): Mistige ochtend, weer om 9u30 opgestaan, de buurligger had al zijn tentje opgeplooid en was klaar om te vertrekken, gedag gezegd en op het gemak weer opgekrast ;) Met de zon die door de mist kwam was het een helderblauwe dag! Mijn weg lag achter de hoek, moest een klein stukje grote baan dan en hop na 3km kon ik een oud kanaal volgen met een fietspad naast, idyllisch! Na een tijdje moest ik afslaan en terug de heuvels in, heb hier toch even de WAW weer een duwtje mogen geven, stijle boel! Na de 2de heuvel waar het dorpje met de prachtige naam Cerisières lag te hebben opgereden, ging ik voor de afdaling waar het reisje opeens stopte...
Aan 40-50 km/h bollend, blokkeert mijn achterwiel opeens, ik wist niet wat er gebeurde, het achterwiel sleepte en de WAW week af. Door de relatief hoge snelheid, ging hij zijwaarts en rolde twee maal overkop. Ik hoor mijzelf nog zeggen:" aaah mijn hoofd". Als ik stillag en half uitgeslingerd was, kroop ik er uit en zette de WAW direct recht en aan de kant en verzamelde met lichten en spiegels. Ik heb alleen maar lichte schaafwonde op m'n linkerschouder en aan m'n rechtervoet, een dikke buil op m'n hoofd en een blauwe plek op m'n rechterbil. De WAW zijn spiegelshouders zijn afgebroken, achterlicht boven de WAW is er in geduwd, dus gat in de rolbeugel, een scheur boven de linkerwielkast, een scheurtje in de rechterbody, krassen op het dakje en wat lakschade... Wat er gebeurd was: pad stond scheef en derailleur was IN het wiel geraakt, die zat tussen de spaken.
Daar achter heeft een vrouw die passeerde de burgemeester gehaald, die heeft mijn WAW dan op een aanhangwagen gezet en mij dan terug gevoerd naar Chaumont, waar ik dan de trein zou pakken naar Gent. Supervriendelijke mensen!
Aan het station zeiden ze dat ze m'n WAW nooit zouden accepteren op de trein, het heeft inderdaad wat moeite gekost om mee te mogen op de trein naar Parijs, neus en staart gedemonteerd en het geheel op de handicap-plaats geplaatst, perfect fit! Dan hadden ze me er wel op gewezen dat het normaal 45€ kost omdat de WAW geld als 'extra bagage', voor de ene keer was het goed. Ze hadden me ook gezegd dat ze de WAW nooit zouden aanvaarden op een TGV, die ik moest nemen van Parijs naar Lille. Aangekomen in Parijs, heb ik vliegensvlug de staart en neus in het fietscompartiment geplaatst en daarachter m'n WAW schuin in de ingang geplaatst zodat de mensen nog juist konden binnenkomen in de wagon, juist voor dat de TGV ging vertrekken, kwamen de conducteurs. Ik mocht hem daar niet zetten, hij MOEST in het compartiment, want hij blokkeerde 1 nooduitgang of ik moest 45€ bijbetalen. De WAW kon zowiezo niet in het fietscompartiment omdat de deur maar 60cm breed was. Ik heb hem uiteindelijk diagonaal in die ingang gedraaid zodat de WAW met z'n achterste zover mogelijk in het fietscompartiment zat. De beide uitgangen waren vrij en ze hebben het voor één keer aanvaard. In Lille had ik, nadat iedereen buiten was en mijzelf met de WAW eruit geworsteld had, nog 4 minuten voor de laatste trein naar Gent. Die was gelukkig het spoor ernaast, maar er waren uitzonderlijke werken dus moest ik overstappen in Kortrijk in 3 minuten. Uiteindelijk is het allemaal gelukt en was ik om 23u30 thuis :)
Totaal gefietst: 30km
Afbeelding
dit was op de plek van mijn hoofd!!!
Afbeelding
Afbeelding
links derailleur in wiel, rechts scheef pad
Afbeelding
Afbeelding
TGV Parijs->Lille
Afbeelding
Trein Lille->Gent
Afbeelding


Conclusie:
:arrow: Totaal : ongeveer 835 km
:arrow: Alleen reizen ging goed, want je had bijna geen tijd om je te vervelen: fietsen, eten, slapen, eten, fietsen, eten, slapen,.... Ik vind het natuurlijk wel leuker met m'n maten weg te zijn, het is zeker anders!
:arrow: DRAAG EEN HELM, moest ik m'n dakje niet hebben, was ik er misschien niet meer!! Het dakje heeft mijn leven gered!! en total heeft de WAW het aantal schaafwonden en dergelijk ook flink beperkt, maar ik kan moeilijk iedereen een WAW laten aanschaffen ;) dus: HELM!


Ik ben ook zeker 1000 keer gefilmd en gefotografeerd en de dag achter m'n ongeval was ik al weer mee met m'n hurricane op autoloze zondag ;) ;) ;)
Laatst gewijzigd door FrodoriC op do 23 sep 2010, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent - Besançon (- Cerisières)

#2 Bericht door FiSh »

Leuk verslag, alleen jammer dat het zo moest eindigen. Zijn er grote herstellingswerken nodig voor de Waw? Of kun je het zelf maken?
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Gent - Besançon (- Cerisières)

#3 Bericht door rik »

Zoiets wens ik niemand toe (de tuimelpartij bedoel ik natuurlijk! :wink: ). Zullen we 't maar "leergeld" noemen? #-o
Hopelijk was de totale uitstap toch de moeite!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Gent - Besançon (- Cerisières)

#4 Bericht door Piet Piraat »

Zag er een mooie reis uit. Te merken aan de behandeling die je kreeg is Frankrijk echt wel een aangenaam fietsland. Zal ook eens die richting moeten uittrekken!

Jammer van het vroegtijdig eindigen, maar gelukkig geen ernstige fysieke schade en dus kan je in de toekomst nog reisjes doen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Gent - Besançon (- Cerisières)

#5 Bericht door CapoJan »

Mijn (korte) fietservaringen in Frankrijk zijn erg verschillend. In elk geval moeten ze er nog veel leren, of wat denk je van "partons l'espace", waarbij voetgangers en fietsers een gravelpad moeten delen, terwijl de auto's daarnaast over vlak asfalt mogen glijden ? Of een stad waar één prachtig, kaarsrecht fietspad door loopt, maar waar je voor de rest je plan moet trekken ? Anderzijds: voor de trike gingen ze ruim opzij en ik zag veel opgestoken duimen. Of een route nationale met twee rijvakken, daarnaast een "fietspad" van pakweg 60 cm en daarnaast de vangrails... (waarom zag ik daar geen fietsers ?)
En dan is er - plan voor de komende jaren - een fietsroute uitgewerkt langs het grootste deel van de Loire, met fietsvriendelijke hotels, afspraken met fietsherstellers, ...

Al bij al erg verscheiden: zoek je route zorgvuldig uit !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Gent - Besançon (- Cerisières)

#6 Bericht door FrodoriC »

De schade is te doen, het ergste is het gat in de rolbeugel. Als ik m'n spaken heb, m'n wiel gemaakt is, nieuwe wieltjes voor in de derailleur, pad rechten van de WAW (nog eens vragen aan Dries) en ketting er weer op, dan kan ik weer fietsen met een geschaafde witte WAW... Oja nieuwe spiegel en lamp houders, want die zijn in friet :P

Frankrijk is prachtig om te fietsen, de mensen zijn heel vriendelijk maar inderdaad je moet je wegen zorgvuldig kiezen ;) anders kom je wel eens op een autostrade terecht! Om wat sneller door het land te gaan zijn de grote Departemental's juist goed, niet al te druk en vlotte banen, maar de camions af en toe kunnen het wat onaangenaam maken (maar dit voor als je kort en snel wilt gaan). Het was zeker de moeite!!
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Gent - Besançon (- Cerisières)

#7 Bericht door FrodoriC »

update: foto'tjs voor diegene die m'n facebook (nog) niet hebben ;)
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Quest85
Junior
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 02 aug 2010, 6:29
Postcode: 4571GS
Fiets: Quest 85
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Gent - Besançon (- Cerisières)

#8 Bericht door Quest85 »

Prachtige rit. En ik ben blij dat je er goed vanaf bent gekomen.

Snel weer terug de baan op hoop ik.

Plaats reactie