Go-One Evolution

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#91 Bericht door CapoJan »

PatRecumbent schreef: - De binnenste spaken van de voorwielen die naar voor wijzen in de rijrichting vervangen door dikker exemplaar. Ze braken naar hartelust.
Hangt een beetje af van hoe ze breken. Bij mijn Alleweder had ik ook zoiets voor: de binnenste spaken die van binnen naar buiten door de flens gingen, braken één na één. Telkens in de bocht van de spaak. Dat is opgelost door achter elk van die spaken een messing spaakring te steken. (Nu is er een nippel door de velg getrokken: een volgend zwak punt dus)

Mogelijke verklaring: de bocht in de spaak zit ongeveer 1 mm van de flens en krijgt dus behoorlijk wat krachten te verwerken. Door de spaakring zit die bocht tegen het metaal aan en kan die minder bewegen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#92 Bericht door PatRecumbent »

CapoJan schreef:
PatRecumbent schreef: - De binnenste spaken van de voorwielen die naar voor wijzen in de rijrichting vervangen door dikker exemplaar. Ze braken naar hartelust.
Hangt een beetje af van hoe ze breken. Bij mijn Alleweder had ik ook zoiets voor: de binnenste spaken die van binnen naar buiten door de flens gingen, braken één na één. Telkens in de bocht van de spaak. Dat is opgelost door achter elk van die spaken een messing spaakring te steken. (Nu is er een nippel door de velg getrokken: een volgend zwak punt dus)

Mogelijke verklaring: de bocht in de spaak zit ongeveer 1 mm van de flens en krijgt dus behoorlijk wat krachten te verwerken. Door de spaakring zit die bocht tegen het metaal aan en kan die minder bewegen.
Voor de zekerheid heb ik een messing rondsel onder de kop van de spaak gestoken. Deze wijze raad had ik elders op het forum al eens gevonden. We zien wel.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

knipperlichten

#93 Bericht door eeuwige reiziger »

PatRecumbent schreef:Ik heb eind vorig jaar een aantal onderhoudsingrepen aan de Go-One uitgesteld. Bijgevolg was er heel wat werk aan:

- Elektrische installatie (eigen fabrikaat) verbeterd maar ook redelijk wat schakelaars en pinkerrelais mogen vervangen. De schakemlaars weten blijkbaar van het vocht.
Op het treffen viel me onmiddellijk op dat je knipper- en achterlicht ook bij sterk zonlicht moeiteloos te zien waren. Nu m'n Versatile binnenkort een grondige technische update krijgt, denk ik eraan ook de bestaande knipperlichten te vervangen. Dat zijn er nog van een generatie of meer geleden (de Versa gaat zo stilaan naar z'n tiende jaargang...). Nauwelijks zichtbaar bij daglicht. Ik geloof dat het nog ouderwetse gloeilampjes zijn...

Over welke LED'jes ging dat ook alweer? Je hebt het me wel verteld, maar ondertussen is dat alweer uit mijn geheugen verdwenen. Jammer dat er geen "technische update" mogelijk is van ons brein... 'k Zou wel in de rij gaan staan... :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: knipperlichten

#94 Bericht door PatRecumbent »

eeuwige reiziger schreef: Over welke LED'jes ging dat ook alweer? Je hebt het me wel verteld, maar ondertussen is dat alweer uit mijn geheugen verdwenen. Jammer dat er geen "technische update" mogelijk is van ons brein... 'k Zou wel in de rij gaan staan... :wink:
Ik heb LED-pinkers voor motorfietsen gekocht en daarin de 5 mm LEDs vervangen door de strafste die er op de markt zijn. In plaats van er een weerstand bij te plaatsen om ongeveer de juiste stroomsterkte erdoor te laten lopen heb ik elke serie van 4 LEDs voorzien van een stroombron die 20 mA levert. Hierdoor is de stroom nog altijd maximaal bij een lage batterijspanning zonder te hoog te worden bij een volle batterij. Wat je wel moet weten is dat mijn batterij nominaal 12,8V heeft.

De oorspronkelijke pinkers komen uit de VS maar tegenwoordig vind je er hier ook. Een mogelijkheid is http://www.rad.eu/nl/x4/knipperlicht-le ... 21/p/1/v/l. Voor de LEDs en de stroombronnen moet ik zelf nog eens zoeken.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#95 Bericht door PatRecumbent »

Ondertussen staan de eerste 20000 km op de Go-One. Eigenlijk dateert dit van ergens in september maar de tijd ontbrak om dit eerder te melden. Hierdoor zit ik eigenlijk al aan de 21000 km :wink: .

Misschien tijd om een kort mijn voornaamste bevindingen te geven:

Minpunten
- de constructie met hoofd binnen zorgt voor aandampende ramen, zelfs zonder dak, wanneer het koud (< 5°C) of extreem vochtig is. De vloerventilator kan dit in die omstandigheden niet verhelpen.
- originele, harde stoel is na 3 dagen vervangen door de stoel van mijn eerste HP StreetMachine Gt
- bandensleet vooraan (tenzij dit aan de massa op de voorwielen ligt waarin ik het grootste deel bijdraag :mrgreen: )
- voorzichtigheid geboden bij het overschrijden van drempels, sporen, randen, ... (typisch velomobiel?)

Pluspunten
+ enorm goede aerodynamica (wind op kop heeft geen groot effect, soms levert schuine wind op kop zeileffect)
+ lage rolweerstand
+ degelijke bouw en afwerking
+ goede kilometervreter (lange afstanden > 150 km) vormen geen probleem
+ weinig onderhoud nodig

Ik kijk al uit naar de volgende 20000 km (die er nog maar 19000 km zijn ondertussen).
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#96 Bericht door PatRecumbent »

PatRecumbent schreef:Minpunten
- de constructie met hoofd binnen zorgt voor aandampende ramen, zelfs zonder dak, wanneer het koud (< 5°C) of extreem vochtig is. De vloerventilator kan dit in die omstandigheden niet verhelpen.
Effe, aanvullen:

Vanmorgen vertrokken met Go-One in cabrio versie (zonder dak) en 1.5°C buitentemperatuur. Het aandampen was onder controle, enkel in een zone met mist en nevel was er een beperkt probleem.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#97 Bericht door PatRecumbent »

En deze keer (31/01) was het -1°C (gemeten door de Garmin GPS in de Go-One). Onderweg heb ik de binnenruit 1x gezeemd. De tweede keer zag ik dat het ijs was en dat heb ik mooi laten hangen om de ruit niet te krassen. Uiteindelijk viel het nog mee. De kou was een groter probleem.

Dankzij het mooie weer heb ik vorige maand 785 km kunnen rijden. Een paar keren goed nat hoofd (cabrio gereden met afschermende plastiek) maar heel veel kunnen genieten van een zonsopgang op weg naar Sint-Truiden.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#98 Bericht door Pleeboy »

En dat is nu eenmaal het mooie van fietsen: je kan veel meer genieten van de natuur en je omgeving :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#99 Bericht door PatRecumbent »

Op 11 maart had ik de laatste keer gefietst met de Go-One. Samen waren we niet vooruit te branden; Je twijfelt dan aan jezelf. Je zoekt technische redenen in de Go-One. omdat het al een paar wken moeilijk ging en een paar zaken onderhoud nodig hadden, was ik er al een paar keer in- en onder gekropen. De achtervering is nu een luchtvering, de ketting en de kettingwielen zijn vernieuwd en het achterwiel is omgewisseld. Door omstandigheden zat er een achterwiel met Rohloff voor schijfrem in. Dat wiel is voor de HP StreetMachine.

Nog ging het niet vooruit. Eens dacht ik dat het een lekke achterband lag maar na herstelling was het niet beter.

Tenslotte keek ik de voorste veerpoten na. Eén ging nog maar de andere zat muurvast. Nu zijn de veerpoten vervangen (het model is ook veranderd, dus twee nieuwe met sterke veren) en de eerste testrit was enorm positief.

Wat hebben we geleerd:
- de vering in een velomobiel draagt ook bij tot de snelheid;
- het gaatje in de bovenkant dient om maandelijks er wat olie in te doen en
- de veerpoten worden best jaarlijks gereviseerd
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#100 Bericht door CapoJan »

Op welke manier zat die veerpoot vast?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#101 Bericht door Pleeboy »

"wat" olie: maximum 5 druppels! :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#102 Bericht door PatRecumbent »

CapoJan schreef:Op welke manier zat die veerpoot vast?
Met vast bedoelde ik dat de veerpoot in een lage positie stond en niet meer veerde. Dus geen beweging van de zuiger in de buis. Het heeft ook heel wat moeite gekost om de veerpoot uiteen te halen.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#103 Bericht door PatRecumbent »

Pleeboy schreef:"wat" olie: maximum 5 druppels! :wink:
Goed om weten, bedankt.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Go-One Evolution

#104 Bericht door PatRecumbent »

Ik heb nu 2750 km met de nieuwe, hardere veerpoten. Een paar conclusies:
- minder op 2 wielen door bochten
- minder sleet op banden (Marathon Plus voorbanden waren anders nu al slicks met hier en daar al een blauw plekje, niettegenstaande een goede uitlijning)
- minder met de neus schrapen over de weg
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Plaats reactie