de 8 rond GITS

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Bericht
Auteur
FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

de 8 rond GITS

#1 Bericht door FIKO »

Goed rekening houdend met het zomeruur :idea: vertrok ik om 7.30 naar GITS
Het ging vlot; zo vlot zelfs dat ik rond 9.00 al in Gits aankwam. Vlug een paar koeken van de lokale bakker en dan Marksje zoeken. Geen probleem. Marksje denkt aan alles en hij was wegwijzertjes aan het hangen. Ik had ze alvast niet nodig want ik reed met hem mee naar zijn huis waar zijn charmante vrouw voor koeken en koffie had gezorgd.
:lol:
De plaatselijke journalist kwam nog net voor de start wat foto's nemen van ons groepje.
De voorspelde regenbuien bleven uit en Mark had met zijn Flintstonesgeepee-esje een mooie tocht uitgestippeld.
Voor mij ging het stukken beter dan op de wastienentocht. Ik had goed gegeten en gedronken toen ik vertrok.
Rond elven kregen we de eerste lekke band. Stefaan , die normaal op alles voorzien is, maar vandaag niet kon gelukkig hier en daar wat reservegerief sprokkelen :wink:
Alles was in 'no time 'gefikst door Johan de stielman van dienst. (Bandekes steken, zelfs in het weekend)

toen kwam Dries aan de beurt

Nog geen kwartuurke later, ja lap . De ballonband van zijn WAW begon lucht te verliezen.
Dat is een ander paar mouwen om dat klusje te klaren. Het achterste deel moet er helemaal af. Vaardige handen maken licht werk en we gingen gezwind al babbelend engekkend verder.

We waren ons al aan het afvragen wie de derde zou zijn ??? :?:

We aten een beetje later dan het noenuur ( door de lekke banden) in een gezellig restaurantje in gits.

's namiddags moesten we nog zo'n 40 km van de 70 afleggen. We lieten er geen gras over groeien en weg waren we. We konden allemaal goed mee.
Tot we op zeker ogenblik een honden trainingswedstrijd voorbij reden.
We konden goed door omdat de nadarafsluiting van het gebeure totaal verkeerd stond opgesteld. De mensen riepen nog naar ons, maar zovelen doen dat we bleven netjes achter elkaar tot op het einde van het straatje , toch wel 200m verder er een rode auto dwars over de weg stond geparkeerd. We konden niet via de weg verder. We stapten uit en gingen langs de graskant door.

Aan het kruispuntje die daar op volgde kreeg ik schakelproblemen.

Ondertussen waren de bestuurder en een tweede persoon een woeste achtervolging op ons begonnen. We wisten het niet.
De groep was me blijven opwachten en toen ik bijna aansluiting met hen had kwam de rode auto met gierende banden voorbij rijden en de personen stapten uit en beletten me van verder te rijden. Een van hen schopte alles wat hij geven kon op de neus van de Mango. Enkele seconden later lag ik met Mango en al kompleet in de gracht gekieperd.
:evil:
Jonge bestuurden beweerde dat we een streep op de voorkant van zijn wagen hadden gemaakt, terwijl we allemaal langs de achterzijde van zijn wagen doorgang hadden gezocht.

Marksje belde onmiddellijk zijn collega's. Hij was woedend :twisted:

Hij toonde ook zijn politiekaart waardoor het duo gelukkig ietsje bedaarde want ik vermoed dat we daar met zijn allen toch wel slaag gingen krijgen. Zo'n agressie heb ik nog nooit gezien. Na enkele minuten vooraleer de politie aankwam zette de dader van mijn Mangoschade het op een lopen, richting hondeveldje.
De politie kwam aan en iedereen zijn verklaring werd afgenomen.
De chauffeur kon door de politie overhaald worden dat de schade aan zijn wagen onmogelijk door ons kon zijn veroorzaakt. OEF :!:

De politie reed na het opnemen van de verklaringen verder naar het hondveldje om de andere persoon te zoeken.
En wat denken jullie nu allemaal :?: :?: :?: :?:

ZE HEBBEN HEM NIET MEER GEVONDEN :!: :!:

De commissarisbelde daarnet op en hij beloofd me ernstige inspanningen te leveren om hem toch nog te vinden.
Ik heb geen reden om hem niet te geloven.

We zijn dan maar teneergedrukt en ieder stil peinzend en zwijgend verder gereden. De sfeer was goed verbrod door twee nietsnutten die eventjes wat wilden bewijzen.

We hebben het parcours flink ingekort en op de weg naar Kortemark ben ik richting kust gefietst aan een tempo die voor bij niet normaal meer is. Ikmoest toch ook mij opgekropte kwaadheid op een gezonde manier kunnen ventileren :cry:

Hoe het nu verder moet met de Mango weet ik niet.
Afwachten; denk ik tot de politiediensten hun werk hebben gedaan.

Vooraleer mijn verslagje te eindigen wil ik toch zeggen dat het een zeer mooie uithestippelde tocht was met een reuze tof gezelschap.

Groeten
FIKO

Mijn Mango zag er proper uit
ligfietsende levensgenieter

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#2 Bericht door DY »

De smeerlap!!

Zo'n mensen moeten ze volgens mij toch ernstig aanpakken.

Das een serieus vluchtmisdrijf. En de schade dusalnietemin.
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#3 Bericht door Luc Willaert »

Das jammer jong.

Hopelijk kan het vlug hersteld worden en vinden jullie die idioot nog.

Groeten

Gast

#4 Bericht door Gast »

Ai. Dat zijn van die zaken die men kan tegenkomen. Verkeersagressie zit al een tijd in de lift, en we gaan er moeten mee leren leven. Maar of er mee te leven valt?
De dader moet alleszins gevonden worden. Zijn compagnon-mededader is toch verhoord. Die moet weten wie die ander is. En als die ander verkoos om het hazepad te kiezen, dan zal het wel zijn omdat hij toen al wist dat hij iets deed wat hij beter kon laten.

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#5 Bericht door Johan Clerx »

pfff ... dat zijn van die vreselijke verhalen die ik hopelijk niet te dikwijls moet lezen. Ik hoop dat ze de dader snel bij zijn nekvel hebben en dat de schade aan je mango snel en zonder teveel kosten hersteld kan worden.

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#6 Bericht door de bakker »

Eerlijk blijven! Als ze dienen vriend van de autobestuurder niet vinden dan moet je gewoon besluiten dat er niet werd gezocht. Dienen autobestuurder efkes op de rooster leggen en voila. Eens 'deftig' rondvragen wie er daar aanwezig was en 'voila', eens die autobestuurder zijne gsm controleren en 'voila'.

Gelukkig is ook de tweede dader nu gevonden.
Laatst gewijzigd door de bakker op do 30 mar 2006, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

Schorriemorrie. Janhagel. Gespuis. Tuig. Geteisem. Gebroed. Uitschot. Geboefte. Gemeen. Uitvaagsel. Dit alles is nog niet genoeg om die twee onnozelaars te bestempelen die meenden dat ze eens het Wilde Westen mochten naspelen. Gepeupel van de straat. En dat laatste mag je hier zeker ook letterlijk nemen, want ze meenden dat zij heer en meester waren over een straat waarnaast een of andere hondenrenwedstrijd gehouden werd.

Toen ik in m'n spiegel omkeek, zag ik gebeuren. De rode wagen die enkele minuten geleden nog de weg versperde, reed schrikwekkend snel ons achteraan. Nauwelijks een ademzucht later stopte die naast Fiko, de bijzitter stapte uit, gaf met al z'n kracht een schop tegen de mango en kieperde velomobiel en berijder de sloot in. Ondertussen was ook de bestuurder uit z'n wagen gekomen en hield zich onledig met geroep en geschreeuw. Schorem.

Ik kookte zelf. Nog steeds verbaasd het me dat Fiko zo kalm bleef. Al ben ik niet onmiddellijk een krachtpatser, had ik die geweldenaars ongetwijfeld een mep verkocht. Hoogstwaarschijnlijk was Fiko zo door elkaar geschud - figuurlijk dan - en zo verbouwereerd, dat hij een waas over zich heen had gekregen (Fiko, ik hoop dat je ondertussen al een beetje bekomen bent...). Gelukkig eigenlijk, want dat "soortje" houdt er juist van de mensen op stang te jagen. Daar ligt dan die mooie velomobiel waar je voor gespaard hebt, die je koestert en waar je ondertussen wel een stukje aangehecht bent geraakt. Aan duigen. Met blutsen. Beschadigd.

Onze voorbije uren waren heel gezellig geweest. Grappend en lachend, gekscherend en plagend. Soms ook eens wat ernst. Of luisterend naar elkaars ervaringen. Een sfeer die niet in goud om te zetten valt. En nu lag dat mooie kristal aan duigen door die twee stompzinnig bruten die meenden dat ze eventjes het recht in eigen handen mocht nemen. Ik hoop dan ook dat ze niet zomaar van af komen! Bloeden moeten ze! In hun portemonnee in de eerste plaats!

Mark en zijn lieftallige echtgenoot hadden echt hun beste beentje voorgezet. Niet alleen werden we warm verwelkomd, maar aan de inwendige mens hadden ze ook gedacht. Een kop heerlijke koffie en een berg boterkoeken wachtte de binnendruppelende liggers op. Druppels, mmmm. De lieftallige weervrouw had druppels voorspeld. In veelvoud. En al werd ik tijdens de heenweg een aantal keren bedacht op een bijkomend stortbad, toch hield de hemel zich in. Een van de Gentse Liggers heeft blijkbaar goede contacten met de weergoden!

Rond half tien was ik al in Gits. Ruim op tijd. Dus besloot ik nog gauw aan wat toerisme te doen en de plaatselijke kerk te bezoeken. Die bleek van onder tot boven gerestaureerd te zijn en teruggebracht naar de felle kleuren van de neogotiek. M'n ogen moesten toch wel even wennen aan dit wel heel opvallend kleurspektakel. Toen ik weer buitenkwam, luidden de klokken al en een eerste misgangster (euh, klinkt nogal "gangster"-achtig) kwam al op haar fiets aangereden. Grote glimlach op haar gezicht toen ze de Versatile zag. Gesprekstof voor na de mis...

Als man van het blauwe uniform had Marksje op een aantal punten wegwijzertjes geplaatst die de zoekende Gentse Liggers moeiteloos naar onze "uitvalsbasis" leiden. De eerste tekenen van een goed uitgewerkte organisatie. Jawel, alles was tot in de puntjes voorbereid. Hoed af voor Mark! De rit verliep voorspoedig en een "trosje bananen" samen met twee verdwaalde ligfietsers flitsten door het landschap. Links, rechts. Op en neer. Door het al zacht glooiend landschap van Gits en omgeving. Heel mooi. In Vlaanderen hebben we toch prachtige stukje die ontsnapt zijn aan de verkavelingswoede en de barbaarsheid van de lintbebouwing! Ik vond het daar heel mooi.

Pang! Een harde knal weerklonk en onmiddellijk riep Dries: "Platt'n band!" Ik had het nog niet onmiddellijk door, maar jawel, de rechterband van de Versatile had het plotseling begeven. Nu juist! Niet alleen tijdens een toertocht, maar ook... Normaal sleur ik een ware "velomobielapotheek" mee met een heel arsenaal aan materiaal en materieel. Altijd op het ergste voorbereid. Juist die dag niet... Om jezelf voor je hoofd te slaan! Hulplijn? Dat werd schaamtevol bedelen dus... Links en rechts. Een trekkertje hier, een binnenbandje daar. Een tangetje van deze, een buitenbandje van die. Binnen- als buitenband hoorden vervangen te worden. Toen het wiel werd afgepakt, werd duidelijk dat de Vredestein S-licks zwaar versleten was aan de... flank. Er zaten allerlei scheuren in de flank nabij de hieldraad. Door een van die scheuren had de binnenband zich gewurmd. Lang heeft die evenwel niet van die vrijheid genoten! Met een luid knal kwam daar een einde aan. Dank aan iedereen die uit de nood hielp. En dat was ook iedereen, ook een aangelopen buurman die bereidwillig z'n hogedrukpomp van het rek haalde.

Een is geen een. Dus hoorde er ook nog een ander lek te komen! En jawel, daar zorgde onze Danny voor die de lage druk van z'n Big Apple blijkbaar nog niet laag genoeg vond. Dus werd de WAW binnenste buiten gekeerd en zagen we ook dat Danny blijkbaar naast ligfietsen ook modder verzamelen tot z'n favoriete hobby heeft gemaakt... Terwijl de WAW aldus op de operatietafel werd gelegd, kwam er een oud mannetje voorbijgereden die ons toeriep: "Kunde daor ook plàt meevàll'n, jà?!" Met wat behendigheid en de stielkennis van miniboy was ook dat vlug weer van de baan, zodat wij met z'n weer "de baan" op konden.

Naar de middag vergaste de zon ons met deugddoende stralen. Dit leek wel echt lente. Hierdoor begon het best wel warm te worden in de velomobiel.

Jammer dat de dag zo vergald werd...

Op het einde van de dag werden we nogmaals in de watten gelegd. Een berg pannenkoeken en wafels wachten ons op. Heerlijk gewoon! 't Driegeslacht had z'n best gedaan, want de grootmoe, moeder en dochter waren volop met "koekenbak" bezig. Jammer dat Dries en Fiko er niet meer bij waren, maar we konden natuurlijk wel begrijpen dat Fiko bijvoorbeeld wel andere zorgen aan z'n hoofd had. Ook wij dachten er nog vele malen aan en wisselden er van gedachten over. De zaak wordt opgevolgd...

Als laatste van het gezelschap nam ik afscheid van gastvrouw- en heer. 't Begon al te schemeren. En aldus eindigde dag zoals hij begonnen was: in de duisternis maar ook met... regen.

FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

#8 Bericht door FIKO »

Mooi verslag Eeuwige.
Doet er mij aan denken dat het toch hoofdzakelijk genieten was, die dag tot....

Update : Door het speurwerk van Marksje kon de voortvluchtige dader gevonden worden. Proficiat Mark, je bent niet alleen een toffe mens, goed organisator maar bovendien een geengageerde politieagent.
We mogen allen blij zijn U vriend te mogen noemen. Bedankt

Zondagavond na het gebeuren bleek ik ernstige pijnen te hebben in rug en nekspieren. Dat kwam waarschijnlijk door mijn val in de zij berm .Ik besloot naar de dokter te gaan die me prompt foto's en een echo voorstelde bij een radioloog.
Verder bleek ik psychisch nogal down te zijn door het ongeloof in zo'n 'moreel' aftakelende maatschappij .
Onverantwoorde en zinloze agressie om niets. Ik kan er met mijn verstand nog niet bij temeer ik in de hulpverlening werk (Buitengewoon onderwijs voor mentaal gehandicapte mensen) Zwakke mensen die we door allerlei manieren proberen toch te laten functioneren in onze maatschappij.
Zij WILLEN wel, maar KUNNEN niet
Het staat in schril contrast met die twee agressievelingen die wel KUNNEN
maar niet WILLEN meefunctioneren in de maatschappij.


Ze slagen erin op zondagnamiddag 7 mensen de duvel aan te doen.
Twee ambtenaren moeten opdraaven met belastingsgeld van U en mij.
5 ligfietsers hun mooie namiddag verkloot en niet te vergeten hun familie. Mijn vrouw en kinderen konden er niet om lachen toen ik thuis kwam.
Ik ben er zeker van dat Marksje zijn vrouw haar wafelenbak ook anders had voorgesteld.

WAT NU ???

Ik kreeg van de politie een PV nummer die ik aan mijn verzekeraar moest meedelen. Via mijn Familiale verzekering zal ik rechtsbijstand krijgen.
Het proces-verbaal zelf heb ik nog niet ontvangen. De politieagent van ZONE KOUTER zou deze opsturen.

Verder nam ik contact met Ymte van Velomobiel .nl om de bestickering vooraan, achteraan en opzij op te sturen met een voldoende gestoffeerde factuur
Ik nam contact op met mijn sponsor. Zijn reclame stond juist 5 dagen op mijn Mango.
Hij stuurt me een kopij van de factuur van de belettering op.
Verder moet ik nog een raming laten maken van de herstellingen aan de Mango.
Misschien moet hij wel herspoten worden ??

Ik heb alle betalingen van radioloog, dokter, Ymte enz.
Bewijs van 5 dagen werkonbekwaamheid goed bijgehouden.

Als er mensen van het FORUM nog enige tips hebben ??

Ik wil de daders toch wel ernstig confronteren met hun daden. Ze waren volgens mij in staat gewoon op de achter elkaar fietsende mobielen in te rijden.
Misschien lieten ze wel hun gevechtshonden los (toen de vluchtende dader richting wedstrijd terugkeerde)

Hoe het nu verder moet weet ik niet. Ik wacht gewoon af.

FIKO, de tijdelijk niet levensgenietende ligfietser
ligfietsende levensgenieter

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#9 Bericht door de bakker »

Misschien moet dat soort hondenliefhebbers meer aan de leiband gehouden worden. Phil, vind je nog je mp3 speler terug?

Gast

#10 Bericht door Gast »

Ik wil het slachtoffer niet ontgoochelen, maar de vuurproef is in aantocht en misschien wordt het zelfs nog een lijdensweg.

Marc heeft als politieambtenaar zijn werk grondig gedaan. Op dat gebied kan er geen enkele reden tot klagen zijn. Goed punt voor de politie en dat mag ook eens gezegd worden!!

Maar nu komt het. De dader is gevonden, en voor het geval hij voor de rechtbank moet verschijnen (wat misschien zelfs nog niet eens gebeurt - ik hoop van wel en ik denk van wel), wordt hij ook gevonnist. Op burgerlijk vlak (de schade die geleden werd) wordt een uitspraak verricht. Er wordt een bedrag uitgesproken dat door de dader aan het slachtoffer moet betaald worden. Hopelijk heeft de dader geld om de schade te betalen. Heeft hij dat niet, dan pas is er een probleem. Je gaat een deurwaarder moeten aanstellen en dat gaat weeral geld kosten aan het slachtoffer (in eerste instantie). Heeft de dader alleen maar een bed bij wijze van spreken, dan blijft het slachtoffer uiteindelijk in de kou staan. Met nà het proces wéér geld uitgegeven te hebben bovenop de schade die hij voordien geleden heeft want die deurwaarder werkt ook niet voor niets en trekt het zich niet aan door wie hij betaald wordt.

Over één ding mogen we zeker zijn : zij die geen euro hebben zijn koning in dit land en mogen zich aldus alles ongestraft permitteren.

Gast

#11 Bericht door Gast »

Patrick Pevenage schreef:Ai. Dat zijn van die zaken die men kan tegenkomen. Verkeersagressie zit al een tijd in de lift, en we gaan er moeten mee leren leven. Maar of er mee te leven valt?
Mee leren leven zeker? Kunnen we ons evengoed aansluiten bij de automobilisten en onze ligfiets weer opbergen. Als iedereen zo denkt dan is het wel makkelijk om het goed te praten. Al begin je maar bij jezelf, toch ben jij weer een persoon die zich niet inlaat met verkeersagressie. Ermee leren leven is voor mij geen oplossing, dit op geen enkel probleem. Verandering begint bij jezelf en als je daar al geen hoop meer ziet kan je evengoed de boek neerleggen. Had ik enkele jaren geleden niet aan verandering bij mezelf gedacht dan zat ik nu waarschijnlijk aan de werkloosheidskas!!! :evil:
Verkeersagressie is nooit goed te praten en is zeker niet iets waar we mee moeten leren leven. Het is een verandering van mentaliteit die er moet komen, dit duurt meestal een hele periode. Maar ik vind het de moeite om te wachten en helpen aan het verhelpen en daarbij begin ik dus bij mezelf.

Groeten,

Kevin

Gebruikersavatar
DY
Belofte
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 12 nov 2004, 19:19
Postcode: 8560
Locatie: moorsele
Contacteer:

#12 Bericht door DY »

Wordt hij niet serieus beboet voor vluchtmisdrijf ?????????
WAW 007 - M5 Lowracer - Thys 240 CVT

FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

#13 Bericht door FIKO »

Door de rechtsbijstand in mijn familiale verzekering, en vooral omdat ik gekwetst ben en 5 dagen arbeidsongeschikt, komt de zaak wellicht voor de rechtbank.

De dader zal daar wel met alle ingredienten van zijn daden geconfronteerd worden zeker ?? Ook zijn vluchtmisdrijf (DY !)

Wel is het zo, dat als die kerel geen nagel heeft om aan zijn.... te krabben dan wordt enkel mijn lichamelijke schade vergoed vanuit een speciale kas.

De mango mag ik dan wel zelf repareren...

Ja,....................slachtoffers staan in Belgie inderdaad in een zwakke positie. Daar begin ik nu mee te leren leven.
ligfietsende levensgenieter

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#14 Bericht door de bakker »

Fiko,

als dienen gast geen cent heeft en je mag de reparatie zelf betalen dan heb je van mij 25€ te goed.

FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

#15 Bericht door FIKO »

Dank je wel, Daniel
Je bent ook al sponsor van de Gentse Liggers, niet ?
bedankt
:lol: FIKO
ligfietsende levensgenieter

Plaats reactie