LF Ronde van Vlaanderen

Reisvoorstellen, minitrips (NL, L, F, D)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

LF Ronde van Vlaanderen

#1 Bericht door Pauvre Mouton »

De welbekende Ronde van Vlaanderen is een hoogmis van het wielrennen.
Wel jammer dat maar een fractie van Vlaanderen wordt afgelegd #-o door de dikbetaalde professionals en/of die-hards bukkers.

Ik speel met het idee om de echte Ronde van Vlaanderen te rijden met de velomobiel. Wellicht te zwaar om in te plannen als één of andere maandelijkse LiLi tocht, vandaar even een ballonnetje oplaten buiten de LiLi-kalender.
Afstand: +/- 840 km + afstand om tot op het parcours te komen
De Vlaanderen Fietsroute, een langeafstandsfietsroute samengesteld uit vier afzonderlijke LF-routes (de LF 1, LF 5, LF 7 en LF 6), neemt je mee op een uitzonderlijk fietsavontuur door Vlaanderen. De route loopt als een lus over een afstand 837 km doorheen de vijf Vlaamse provincies. Een unieke kans om op een sportieve manier kennis te maken met de eigenheid en pracht van de verschillende Vlaamse regio's.
Startdag: onbekend, ergens in 2020?
Vertrek/einde: limburg (nog te bepalen)
Duur: 2 à 3 dagen?
Tussenstops (overnachting): af en toe eens de benen strekken om te eten/drinken/sanitaire stop, overnachting is een mogelijkheid
Snelheid: gevoel van het moment, rekening houdende met mogelijke andere deelnemers, maar wel met het idee om niet 'te snel' te willen gaan om de bekende met de hamer te ontlopen
Trofee: regelmatig foto's nemen van tussenstops en doorgeven aan LF beheerder voor eervolle vermelding op de site of oorkonde (maar kan deze info even niet meer terugvinden)
Aantal deelnemers: onbeperkt maar wellicht beperkt door natuurlijke selectie van geïnteresseerden en aantal tussenstops
Verzekering: te onderzoeken of dit onder de verzekering van Ligfietsers.be kan vallen
Motto: fietsplezier

Nog heel wat te onderzoeken:
  • Zijn de LF-bordjes goed zichtbaar overdag/'s nachts of toch beter om op gps/navigatie (dewelke ik nog niet heb) te rijden om niet 100 x verkeerd te rijden :)
  • Eventueel in 2 delen te rijden (mits korte overnachting), want mijn langste dagafstand tot nog toe is nog maar 144 km op een dag (één of andere LiLi fietstocht in 2019), maar wel meer kilometerinhoud in de tank.
  • LF routes lijken mij niet autovrij, dus dat wordt ook een uitdaging op deze kruistocht.
  • 2de batterij boordverlichting en powerbank telefoon of navigatietoestel voorzien,
Geïnteresseerden die de volledige afstand willen afleggen, geef maar een seintje. Dan kan het idee concreet worden gemaakt.
Nuttige tips van langeafstandsrijders zijn ook altijd welkom om fiasco's te vermijden.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: LF Ronde van Vlaanderen

#2 Bericht door Markske »

Deze hebben we vorig jaar als basis voor de fietsvakantie genomen, al hebben we wel het stuk door de Westhoek afgesneden om de afstand wat in te korten (wij reden Ieper -> Nieuwpoort langs een redelijk rechte lijn). Wij hebben vooraf klaar gemaakte tracks op de gps gezet, dat werkte gemakkelijker en zo konden we een aantal vervelende stukken (kasseien, onverhard, ...) omzeilen. Al hebben we er uiteindelijk toch nog een aantal onder de wielen gekregen...

Bereid je alvast voor op slechte wegen in Brabant en stukken van Oost-Vlaanderen (dit gaat van smalle betonstroken die net breed genoeg zijn voor een VM over kasseien tot doodgewone onverharde boswegen met behoorlijke modderpoelen als je pech hebt met het weer). Maarten was per ongeluk met een wiel langs zo'n smalle betonstrook gesukkeld en had met terug proberen op te rijden zijn kogelkopje kapot getrokken. Gelukkig hadden we toevallig een reserve bij de hand. 2 dagen gaat zo goed als zeker te ambitieus zijn om er nog van te genieten, zelfs 3 dagen lijkt me behoorlijk strak. De overige trajecten vallen in verhouding goed mee, al moet je in Brugge en Gent ogen in alle richtingen hebben ;)

In het bos ten zuiden van Brussel ook wat opletten, want op een gegeven moment is er ergens een goed lopende bergaf (op onverharde, doch vrij egale weg) totdat je opeens een door regenwater uitgesleten sleuf tegen komt. Als je dat wat laat opmerkt, dan wordt je ophanging ongelukkig.

Het veer over de Schelde in Sint-Amands is niet echt voorzien op velomobielen. Je krijgt hem er wel op, maar het is een circusact en ik weet ook niet of het in je eentje ook mogelijk is. Je moet hem namelijk opheffen en een haakse bocht aan de achterkant van de boot maken. Foute beweging met struikelen = zwemles ;)

En voorzie een voldoende licht verzet om boven te komen als je Ronse uit rijdt. Dat je remmen in orde moeten zijn voor een gelijkwaardige steile afdaling is evident. Die van mij hadden er toch redelijk wat moeite mee, al was ik ook wel behoorlijk beladen en de remmen hadden wat onderhoud nodig bleek achteraf.
Het nuttige met het aangename combineren

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: LF Ronde van Vlaanderen

#3 Bericht door jantje »

Heb je als eens een BRM gereden?
Beginnen bij een 200km of 300km en telksens wat opbouwen: zo leer je gaandeweg de kneepjes en te struikelpunten. Hoe ver je zelf gaat, hoe ver je batterij gaat, oe ver je met een aantal nieuwe binnenbanden komt,...
Nu zaterdag vertrekt er een 200km in Morkhoven (herentals) http://www.randonneurs.be/

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: LF Ronde van Vlaanderen

#4 Bericht door bicky »

ik wil gerust aansluiten in west-vlaanderen en je begeleiden door westvlaanderen.

840km kan als BRM tocth maar moet je toch al wat ervaring hebben opgedaan.
Opsplitsen over verschillende dagen lijkt me aangewezen.

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: LF Ronde van Vlaanderen

#5 Bericht door Pauvre Mouton »

Bedankr voor de reacties alvast.

Het parcours is dus weer een allegaartje van verschillende ondergronden.

Een BRM heb ik nog niet op mijn palmares maar ga zelf een toerke rijden van 200km binnenkort om te zien hoe het meevalt. Mss maken we er ook een LiLi-rit van voor de geïnteresseerden...

Een gids in West-Vlaanderen is altijd handig. Wellicht plan ik net daar een overnachting.

Eerst nog wat trainen en de zaak wat concreter maken ondertussen.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: LF Ronde van Vlaanderen

#6 Bericht door Pauvre Mouton »

Misschien in de lente eens de LF routes volgen die rond Limburg lopen, om een inschatting te kunnen maken wat voor soort routes voornamelijk kunnen zijn.
Tevens een goede training van een 250-tal kms. Het brevet schrijf ik dan zelf wel uit :-)

Met het oog op de LF Ronde van Vlaanderen, voorzie ik best wel een overnachting ergens in het West-Vlaamse om het toch een beetje veilig te kunnen houden.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: LF Ronde van Vlaanderen

#7 Bericht door Beinsberger E »

Ondertussen zijn de LF routes vervangen door icoonroutes met ook andere routebordjes maar in hoeverre deze routes al in orde zijn weet ik niet ook volgen ze niet overal de oude LF routes
Meer info over icoonroutes in GPX bestanden van de routes die klaar zijn vind je op vlaanderenmetdefiets.be

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: LF Ronde van Vlaanderen

#8 Bericht door bicky »

deze kaart heeft een mooi overzicht van de lf routes: https://www.openstreetmap.org/#map=9/50 ... 1&layers=C
kan je inladen op je gsm met osmand en ik heb deze zo al gebruikt voor lange tochten.

Plaats reactie