100% elektrische aandrijving

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

100% elektrische aandrijving

#1 Bericht door fcapri »

Heeft er al iemand gespeeld met het idee om de ketting te vervangen door een electriciteitsdraad?
Dus een generator aan de pedalen die altijd aan hetzelfde toerental draait en een electromotor die de fiets aandrijft. Daartussen een controller die bepaalt hoeveel vermogen je afneemt en hoeveel weerstand er dus komt op de pedalen.
Als grote voordeel heb je bijna niks mechanisch meer die stuk kan gaan in de aandrijving en dus quasi geen slijtage. De vraag blijft hoe het rendement is en hoe je een buffer kan maken. Bv dat je aan een rood licht kan blijven trappen en startenergie opstapelt of bij remmen dat je aan regeneratie kan doen.

Ik heb vandaag eens zuiver electrisch gereden met de alleweder en zat aan 900w om mijn straat door te rijden (vals plat en tegenwind). Een beetje auto dynamo doet vlot 90A tegenwoordig op 13v, hetgeen 1,2kW is

Gebruikersavatar
Patrick Vanmechelen
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 22:21
Postcode: 3600
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#2 Bericht door Patrick Vanmechelen »

Dat is het concept van de Twike 5. :wink:
Patrick

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#3 Bericht door fcapri »

alle concepten die ik nu al zag rijden electrisch, en trap je een beetje energie bij in de accu.
als je dus smorgens met volle accu vertrekt, zou je 200km kunnen rijden, en met de pedalen voor 50km aan energie terug gestopt. dan is je accu dus deels leeg. wettelijk gezien rijd je electrisch dan,en ben je een gemotoriseerd voertuig

ik wil een systeem dat enkel getrapte energie gebruikt, je kan wel een buffer vullen als je aan de lichten staat, maar het is de bedoeling dat je geen accu thuis oplaad om dan sneller te gaan (speed pedelec ;-) )

Ares
Helper
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 12 jul 2017, 7:54
Postcode: 9190
Velomobiel: QuestXS
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#4 Bericht door Ares »


fcapri schreef:
ik wil een systeem dat enkel getrapte energie gebruikt, je kan wel een buffer vullen als je aan de lichten staat, maar het is de bedoeling dat je geen accu thuis oplaad om dan sneller te gaan (speed pedelec ;-) )
Oei dat wordt verleidelijk denk ik Afbeelding
900watt is trouwens heel pittig om dat weg te trappen vrees ik...
De podbike werkt ook volgens dat principe


Verstuurd vanaf mijn Pixel XL met Tapatalk


blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#5 Bericht door blackarmor »

lukt nog niet tenzij je kan leven met een enorm verlies , dus veel trappen in verhouding zeer traag te rijden . maar er is daar wettelijk geen probleem mee ( staat bij mijn weten nergens dat de aandrijving moet gebeuren via ketting of cardan ) .
rahtbike werk ook zo maar dan met een hoofd batterij . maar dat is dan ook eigenlijk een electrische wagen met een fitness machine ingebouwd :)
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#6 Bericht door Brechtix »

Ik zie daar wel wat in op voorwaarde dat je met condensatoren kan werken als buffer. Batterijen laden is te lossy.
Last time I checked was dat gelijk nog wreed duur, die condensatoren.
Dan nog is een parellelle hybride een stuk efficiënter dan een seriële. Voor een snelle HPV heeft het weinig zin, wel bij een zware cargofiets met dikke batterij als de Armadillo: Flevobike heeft al een kettingloze versie.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#7 Bericht door blackarmor »

daar zouden die maxwell supercaps welleens een "betaalbare" oplossing voor zijn
li ion als hoofd lading, supercaps laden via generator en gebruiken om piek belasting op de batterij op te vangen waardoor deze veel minder belast gaat worden en minder groot dient te zijn .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#8 Bericht door fcapri »

blackarmor schreef: ma 18 mar 2019, 14:27 lukt nog niet tenzij je kan leven met een enorm verlies , dus veel trappen in verhouding zeer traag te rijden . maar er is daar wettelijk geen probleem mee ( staat bij mijn weten nergens dat de aandrijving moet gebeuren via ketting of cardan ) .
rahtbike werk ook zo maar dan met een hoofd batterij . maar dat is dan ook eigenlijk een electrische wagen met een fitness machine ingebouwd :)
bwa, ik denk dat dit wel zou kunnen meevallen.
ik vind een efficiency van 75% van een ebike. van accu vermogen tot vermogen op de weg. dus ook inclusief alle wrijvingen. een groot verlies daar is ook de accu

een ketting aandrijving zit tussen de 90 en 95% efficiency afhankelijk welke tandwielen je selecteerd (98% voor een single speed). dit is dan bij een optimale koersvelo hé. wij hebben 4meter ketting, 2 kettingbuizen, 2 kettingrollen.... efficiency zal al een pak minder zijn. reken daar nog eens de verliezen bij als de boel niet optimaal gesmeerd en splinternieuw is.
een naafversnelling zit op een 80-90% (shimano nexus dat ik nu heb). trek daar nog alle verliezen van kettingrollen, ketting buizen af, zal het mij niet verwonderen dat ik een efficiency heb van 70% in de slechts mogelijke versnelling.
ik heb met de naafversnelling veel winst gemaakt doordat de ketting proper blijft. bij een derailleur versnelling heb ik na een week een ketting vol zand.

als je naar een nuvinci kijkt (altijd de perfecte kadans) zit die rond de 83% efficiency.

met je pedalen op een generator, kan je dus vermogen leveren in éénder welk toerental. geen slijtage, geen vervuiling, dus ook geen vermindering in effeciency over tijd. als je daarbij rekent dat je aan een rood licht of bergaf kan blijven trappen en een buffer opladen, heb je extra vermogen voor bergop. ik zie bij electrische motoren dat de efficency (zuiver electrische motor, geen versnellingen erin) tot 90-92% gegaan wordt. reken nog maar domweg 85%. en voor de generator ook 85%. kom je op een totaal rendement van 72%. en dat zal niet zover af zitten van mijn alleweder met nexus hub en ketting rollen

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#9 Bericht door blackarmor »

kan aan mij liggen maar ik bezie de wiskunde ervan anders .
je verliest een 20 a25 % in de generator dat is als je 200w trapt er maar 150 uitkomen . die moeten dan opgeslagen of gebufferd worden . in het beste geval worden ze onmiddelijk opgebruikt ze moeten zoizo nog de controller passeren ( beste zitten op een 95 % meeste ronde 85 a 90 ) dus +-10 watt verlies op de 150 w er gaan 140w de motor in . efficientie van de motor 90 % 10 % velies is nog eens 14w dus nog 126 die effectief de motor aandrijven . dus voor 250 in de motor te krijgen ga je redelijk deftig mogen trappen .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#10 Bericht door fcapri »

en omgekeerd dan?
als ik 200W aan de pedalen duw, hoeveel ervan komen via de achterband op het wegdek terecht?
die voorste kettingrol tussen de trekkende ketting veroorzaakt al verlies, de achterste rol aan de achterbrug ook, de ketting door 2 lange kettingbuizen trekken veroorazaakt verlies, de naafversnelling achteraan veroorzaakt verlies

Gebruikersavatar
Samural
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
Postcode: 5024
Fiets: Zox 26 Low
Velomobiel: Waw 169
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#11 Bericht door Samural »

Een dergelijke elektrische aandrijving wordt door Bike2 ontwikkeld.
Afbeelding

Zoiets wordt ook op de elektrische plooifiets Mando Footloose gebruikt.
Afbeelding

En ook op de Podbike:
Afbeelding

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#12 Bericht door fcapri »

ben ondertussen al aan het testen gegaan.

-een 36V 600W motor met een 14T tandwiel met een kleine ketting op een 44T tandwiel aan pedalen voor aandrijving: OK
-een 250W 36V hub motor achterwiel: OK
beide aan elkaar gekoppeld en het wiel begint goed te draaien als ik de pedaal met de hand aandrijf. ik kan niet veel kracht zetten omdat de fietsketting en het tandwiel op de 'generator' niet goed past. vanavond verder testen.

vanmorgen op de weg ook nog wat vermogentesten gedaan. optrekken laat ik nog achterwege, dit zal zowieso met een buffer accu moeten.
vlakke baan 25km/h aanhouden: 60-95W
kruishoutem bergop oprijden aan 18-20km/h: 400-550W afhankelijk van de steilheid van het stuk asfalt.
beginnend bergaf ging ik met 60W al dik over de 30km/h.

als ik gedurende het hele traject 150W kan genereren (bergop, bergaf, vlakke baan, en stilstaan voor een rood licht, zou ik volgens mij energieneutraal moeten kunnen werken (evenveel genereren als verbruiken).
1) als ik 10km vlakke baan zou rijden, dus ik 10km lang met 150W
2) als ik een traject heb met 3km bergop, 3km bergaf en 4km vlak, zou ik in bergop wel 2.6 meer verbruiken, maar in bergaf verbruik ik niks en in de uitloper erna ga ik ook nog kunnen doorbollen met lager verbruik en ik vermoed dat die 2.6x daar gerecupeerd worden.

ik ga nu proberen aan een ligfietsframe te geraken om dit te gaan testen met een wattmeter

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#13 Bericht door Obelix »

Fcapri, beschouw het als een compliment, maar als ik uw berichten lees op het forum dan denk ik steeds met een brede glimlach aan professor Gobelijn :)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#14 Bericht door fcapri »

:lol: ik experimenteer graag, de garage ligt vol met mijn projectjes. alleen die vliegende bol heb ik nog niet kunnen maken.

vanmorgen een leuke en doch wel rare verschijning gezien, maar iets dat ik wel al vermoede.
ik had vanmorgen 220W nodig om op de baan op 20km/h te rijden (vals plat en iets van tegenwind).
op datzelfde stuk ben ik dan naar 30km/h gegaan en had een 300W nodig om dit aan te houden.

het speciale kwam nu, op mijn route zag ik ineens het rode licht op groen springen in de verte. dus ik vollop op de pedalen, en de Emotor aan 588W laten mee optrekken richting 40km/h (ik rijd met een 350W controller nu aangezien mijn 800W een gesmolten connector had).
toen ik het licht door reed aan 40km/h stopte ik met trappen. de vermogenmeter duide toen 117W aan om 40km/h te blijven rijden :shock: .

ik rijd met een achterwielmotor en ik weet dat die sterk afhankelijk zijn van het toerental. op hun ideale toerental verbruikt de motor het minste. dit is dus aan 40km/h.
rijd je al halve snelheid, moet de motor meer koppel leveren en verbruik die MEER DAN HET DUBBELE om de snelheid aan te houden. maar ik had niet gedacht dat het vermogen zo drastisch zou dalen als ik op de ideale snelheid kwam.

dit bevestigd mijn idee al langer, dat ik een externe motor moet monteren op een nunvinci achterwiel (traploos opschakelen) zodat ik de motor constant in zijn ideale toerental kan houden om het zuinigste op snelheid te geraken.
beetje het idee dat ook een CVT automaatbak doet bij autos

to be tested, k heb alleen zo weinig tijd om het uit te voeren

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: 100% elektrische aandrijving

#15 Bericht door jantje »

Interessante vaststelling!
Weegt de mindere efficientie van die Nuvici dan op tegen een derailleur en zelf schakelen? Of een rohloffnaaf(maar die heeft nog minder graag dat er geschakeld wordt onder belasting)

Plaats reactie