Vervelend gevoel spieren schouderblad

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Vervelend gevoel spieren schouderblad

#1 Bericht door NL-ligger »

Ik heb het idee dat de rugleuning van het stoeltje in mijn Strada te smal is....

Na de rit altijd een soort druk gevoel in de spieren bij het rechter schouderblad, en de hele dag vervelend krampgevoel ( geen pijn ) bij aanspannen van de rug/schouderspieren. Kracht of functionaliteit is niet aangetast.

Na dagen niet rijden is het bijna weg, dus de oorzaak moet wel de fiets zijn.

Wat kunnen oplossingen hiervoor zijn ?

Ik dacht zelf in eerste instantie aan een dikkere ventisit mat, maar dat lost de problemen waarschijnlijk niet op als de leuning echt te smal is ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Vervelend gevoel spieren schouderblad

#2 Bericht door bicky »

Zit je niet gewrongen met je nek?
Een spierknoop die je voelt in je schouder kan wijzen op een slechte nek positie.
een neksteuntje monteren misschien?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Vervelend gevoel spieren schouderblad

#3 Bericht door Ronnius »

Ik heb/had ook last in de schouders.
Bij zijn massages en rek oefeningen samen met een hoofdsteuntje in eerste instantie een oplossing geweest.
Maar daarna merkte ik dat de pijn ontsprong achter de schouderbladen.
Daar waar die spierbundels (in beide schouders) gescheurd zijn geweest zo een 25 jaar geleden, en waar ik nadien regelmatig last van had (soms zo erg dat ik mijn armen nauwelijks kan bewegen, stress kan het verergeren).

Nu heb ik wat overschot van moes in de zitting tussen de schouderbladen gestoken,
om zo wat meer steun te krijgen op de nekwervels/bovenkant rug en zo de druk te verlichten op de schouderbladen.
Bij mij lijkt dat wel te helpen.

Het is wel zo dat ik er wel mager bij loop en overal wel wat botten uitsteken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Vervelend gevoel spieren schouderblad

#4 Bericht door Wouter D »

kan ook goed zijn, dat je nog te veel afduwt van op je stoeltje en dus te veel van uit je rug fietst.

de hoofdsteun die tegen de smurfenmuts zit gebruiken kan veel helpen, ik zag ik het verleden ook wel eens een neksteun in een velomobiel die lager gemonteerd was. omdat de persoon in kwestie te klein was de standaard steun te nuttigen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Vervelend gevoel spieren schouderblad

#5 Bericht door NL-ligger »

Mijn vrouw verbouwereerd mij door af en toe toch logisch en rationeel te kunnen denken en opperde dat het misschien niet mijn fiets maar mijn rangeerwerk was die de schouderklachten veroorzaakte ?

En inderdaad volledig onbewust klom ik uit tijdens werk steeds van 1,5 meter omhoog en omlaag uit treinen gebruik makend van vooral 1 arm.....altijd wel een portofoon of papier met opdrachten vast te houden met de andere arm...maar dat kan ook in de rangeerjas, die heeft daar speciale zakken voor. :roll:

Nu ik dat netjes gelijk aan 2 armen doe zakt de pijn/ongemak inderdaad al af.....wat een logica toch...met rangeerkleding en werklaarzen weeg ik waarschijnlijk over de 100 kilo....met 1 arm jezelf optrekken en dat een hele werkdag lang is gewoon overbelasting....waarom kon ik me dat niet bedenken ? :mrgreen: :mrgreen:

Omdat ik altijd fietsend naar werk ga, leek het alsof het de fiets was die de klachten veroorzaakte...
Laatst gewijzigd door NL-ligger op vr 13 apr 2012, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Vervelend gevoel spieren schouderblad

#6 Bericht door trikelover »

Zo zie je maar dat het soms nuttig is om eens naar je vrouw te luisteren. En zo zie je maar dat er op je werk eigenlijk veel gedacht is aan ergonomie maar je moet het dan wel gebruiken.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Jakke
Supporter
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 9:27
Postcode: 1040
Contacteer:

Re: Vervelend gevoel spieren schouderblad

#7 Bericht door Jakke »

ik heb alles even doorgenomen maar nog niet echt 'een antwoord' gevonden waar deze pijn nu vandaan zou komen wanneer het om het ligfietsen gaat. Ik heb namelijk ook erg veel last van mijn bovenrug of een trekkend gevoel tussen de schouderbladen maar alleen als ik gefietst heb of als ik de hele lange tochten maak.. Hierdoor denk ik dat het komt door de ligfiets ik heb alleen geen idee waar het aan kan liggen, weet iemand hier meer over? Gr. Jakke
let the wind take you there

Plaats reactie