Wanneer ist genoeg?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Wanneer ist genoeg?

#1 Bericht door dmd »

Vorig jaar reed ik in de zomer op maandag - woensdag - vrijdag naar het werk met de Hurri, en de roeifiets. Enkele rit 36km of 70km per dag. Ik kocht me dit jaar een velomobiel om iedere dag te kunnen rijden en om de snelheid op te drijven.

Snelheid ligt al hoger, maar dat is nu nog niet het belangrijkste (ik oefen vaak op traag rijden = hartslag onder 130), maar iedere dag rijden is eigenlijk nog wat zwaar heb ik de indruk.

Verder is het in een velomobiel moeilijker op hartslag rijden dan op de Hurri. Optrekken is namelijk veel zwaarder dan snel rijden. In de bebouwde kom is mijn hartslag dus hoger dan op een lang fietspad.

Hoe bepalen jullie nu of het genoeg geweest is, en wanneer je een rustdag neemt? Ik bedoel dan niet in functie van wedsrijd rijden maar in functie van dagelijks vervoer (het mag dus ook wel eens trager gaan) ...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#2 Bericht door trikelover »

Ik heb in de tijd begonnen met 1 dag en zo langzaam om de maand of 2 een dag bij gedaan tot ik aan 4 kwam. 5 dagen was maar zeldzaam wegens dat ik de kindjes 1 maal per week moest ophalen behalve tijdens schoolvakantie dan kon ik eens 5 dagen. Maar in het weekend bouwde ik af en toe een dag rust in
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#3 Bericht door NL-ligger »

dmd ik ben ook nog een beginnende velomobilist.

Ik heb eerlijk toegeven bijna elke dag spierpijn in de benen, die pas echt wegtrekt na 2 dagen niet rijden.

Het vreemde is dat spierpijn en stramheid na een tijdje zitten toch optreed na heel rustige woon-werkritten, en dat snelheidsritten buiten de bebouwde kom al dan niet tegen de racefietsers die ik in het vizier krijg of racen tegen de snelheidsmeter niet resulteren in veel meer spierpijn.

Ik vermoed dus net als jij dat het ( steeds ) accelereren van de massa daarvoor verantwoordelijk is, wat bij elke rit voorkomt hoe rustig ook.

Wat ik heb opgestoken van de wielrenners sites is dat je in ieder geval na een intensieve rit je beschadigde spieren hersteltijd moet geven, zodat ze sterker kunnen teruggroeien. Dat duurt zo'n 2 dagen. Ga je ze eerder zwaar belasten blijf je spiermassa afbreken, daarvan verslechterd je kracht en conditie zelfs ! Na een dag met een intensieve rit met veel spierpijn kun je dus wel rijden, maar moet je het 2 dagen lang rustig aan doen. Of niet rijden. Na die 2 dagen zijn je spieren iets sterker hersteld en mag je ze weer beschadigen, waarop ze in rust weer sterker terug zullen groeien.

Als je meer dan anderhalve week luiert verzwakt je opgebouwde spierkracht ook weer, en moet je weer opbouwen.

Dat proces van opbouwen en spierpijn blijft zich herhalen totdat de spieren helemaal zijn aangepast.
Laatst gewijzigd door NL-ligger op ma 26 mar 2012, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#4 Bericht door dmd »

Tja, ik vroeg vanaf volgende maand kilometervergoeding aan, en dat gaat over een mooi bedrag. Bij ons op het werk is het alles of niets, dus ik hoop dat ik het aankan tegen dan, en dat ik dit niet moet afblazen :(
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#5 Bericht door NL-ligger »

Kom kom, dmd...niet zo zwartkijken he er zijn mouwen aan te passen :wink:

Je zou bij het accelereren rustiger aan kunnen doen en een breder versnellingsbereik kunnen gebruiken. Daarvoor moet je voor je stopt of vertraagd gewoon wat verder terugschakelen dan je misschien deed, misschien je versnellingen voor ook wel erbij betrekken....van rustig accelereren in een lage versnelling krijgt niemand spierpijn. Het kost wel meer tijd....

Verder moet je zo'n Quest in het begin waarschijnlijk niet voorbij de 25-30 km/u duwen als je veel last hebt van spierpijn. Zoals anderen hebben gezegd komen hoge snelheidsgemiddelden vanzelf als je een paar duizend km hebt weggetrapt.

Bij jou is het volgens mij bovenal gewoon gewenning/frustratie omdat je een veel lichtere fiets gewend bent met daartoe behorend schakelgedrag....je hebt die mooie Quest maar net man ! Over en jaar lees je dit terug en lach je je dood :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#6 Bericht door wout »

Na ruim een jaar forenzen met de waw heb ik nog wel eens het gevoel dat ik met een loden waw rij, ik rij dan gewoon wat trager en uiteindelijk kom ik toch thuis. Afgelopen winter lag m'n snelheid beduidend lager dan nu het weer warmer weer is. Soms is dat wat frustrerend en heb je het gevoel dat je niet vooruit gaat, maar dat gaat ook weer over. Gaat het wat moeilijk, rij gewoon wat trager. Het is wel belangrijk om je vochtballans op peil te houden, dus voldoende drinken voor en tijdens je rit.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#7 Bericht door bicky »

Jammer dat er nog altijd bedrijven zijn die een vast fietsschema willen.
Ik moet gewoon iedere maand mijn ritten doorgeven.
Zo zijn er veel collegas die op onregelmatige basis met de fiets komen. Mocht het een vast systeem zijn komen ze gewoon niet.

Opbouwen doe je inderdaad best langzaam als het kan. Ik deed er iedere maand een dag bij per week.
Nu rijd ik 5dagen per week met ongeveer 350km per week.
En dat weegt door op je lichaam, dus moet je het ook verwennen:
- Beperk vet en alcohol.
- Kruip vroeg genoeg in je bed. toen ik met mijn koersfiets reed ging ik om 21u30-22u gaan slapen, sinds mijn VM is dat eerder 22u-22u30.
- drink genoeg water
- eet genoeg koolhydraten.

Ik heb ook soms last van vermoeide benen of vind dat mijn fiets niet vooruit te branden is. Vertrek op tijd zodat je op het gemak kunt rijden.
Het is geen schande om maar 25km/u te rijden.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#8 Bericht door trikelover »

Naar het einde van de week is het tempo ook veel lager maar ik probeerede zeker op warme dagen er voor te zorgen dat ik voor vertrek goed gedroken had en onderweg aan elke stop drink ik dan nog een paar slokken en zo had ik niet het gevoel dat ik geen energie meer had.

Ik had nu wel het voordeel dat ik gewoon s' morgens een mailtje mocht zenden naar de buro om te laten weten dat ik die dag met de fiets kwam. Zo konden ze nagaan of ik wel degelijk met de fiets was.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#9 Bericht door dmd »

Tja, die verkoudheid waar ik mee opgestaan ben deze ochtend zal me waarschijnlijk gisteren al parten gespeeld hebben. Ook de verandering van het uur heb ik ieder jaar een klein dipke van. Het is trouwens niet zo zeer spierpijn, maar veel eerder het feit dat ik geen energie meer heb.

Verder had ik vorige week ook last van lage rugpijn. Ik ben wat aan het experimenteren geweest met de stand van mijn stoeletje, maar ben er nog niet volledig uit. Het is alsof het bovenste deel van mijn rug te diep in het stoeletje zakt...

Voldoende drinken, maar ook eten is inderdaad een moeilijkheid voor mij. Het lukt me zelden om op tijd uit mijn bed te geraken om al mijn reserves in te slaan :)

Maar wat ik vooral eens wou weten: professionele sporters nemen hun ochtenpols, houden een dagboek bij enz. Hebben jullie ook van die rituelen, of rijden jullie gewoon? Trager rijden is voor mij geen probleem, krijg zelden met het RIS te maken. Wanneer ik bv. door centrum Lokeren moet ga ik door het stoppen - optrekken toch snel even in het rood.
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#10 Bericht door bicky »

ik eet nooit s'morgen,
ik rol uit mijn bed in mijn fiets en ontbijt als ik aankom op den bureau, een slokje water onderweg is alles.
Dit wordt algemeen wel niet aangeraden, een kleine hap voor vertrek is beter. kwestie van geen flauwte te krijgen onderweg.
Ik ben het gewoon en heb er nooit last van. (ik maak wel dat ik savonds genoeg heb gegeten)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#11 Bericht door trikelover »

Voor ik 's morgens vertrok donk ik altijd een glas of 2 melk maakte mij wakker en zo voldoende vocht om op het werk aan te komen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#12 Bericht door NL-ligger »

Je hebt ongetwijfelt mijn geklaag :mrgreen: op dit forum wel gelezen toen in de Strada net onder mijn kont kreeg wegens zwaar tegenvallende ( gemiddelde ) snelheid.....in principe ook een beetje uitgelachen ben en opmerkingen kreeg over domme mensen die hun fonkelnieuwe VM direct weer te koop zetten als ze merken dat ze op pedalen moeten trappen.....en de Strada trapt bij snelheden waarbij je steeds meer luchtweerstand gaat ondervinden nog 8 % zwaarder dan jouw superstroomlijn Quest ook nog....

Maar vandaag heb ik even lekker 100 km weggetrapt ( 2 x 50 km ) wat zeer aangenaam was, en niet alleen dat, ook nog aan een constante 32 km/u. Hoewel dat voor VM rijders beslist geen indrukwekkende cijfers zijn, had ik 5 maanden geleden niet gedacht dat zowiezo te kunnen. De bemoedigende woorden van mensen op dt forum kloppen dus aardig....gewoon kilometers maken en niets forceren.

Tuurlijk...morgen uit bed komen zal wel tegenvallen omdat ik dit niet gewend ben. Maar met ( actieve ) rust is dat ook zo weer weg.

Wat eten betreft voor woon-werk rit...ik moet vaak al opstaan om 04:45 en heb geen zin dat nog veel verder te vervroegen om te ontbijten, bovendien is het beter voor een lichaam op vaste tijden te eten dus dat doe ik gewoon om 08:00 uur. ( op werk ) Merk ik niets van, ik heb voldoende brandstof op het lichaam. :?

Dit ritje van 100 km heb ik gedaan op 2 witte boterhammen, 2 koffie en voldoende water. :mrgreen:

Tenzij ge graatmager zijt heeft ge voldoende brandstof op uwen ribben om heeeeeeeel ver te fietsen.....t'is een van de meest efficiente manieren van voortbewegen op deze planeet !
Laatst gewijzigd door NL-ligger op di 27 mar 2012, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#13 Bericht door wout »

NL-ligger schreef: ook nog aan een constante 32 km/u. Hoewel dat voor VM rijders beslist geen indrukwekkende cijfers zijn.
dat is helemaal niet slecht :!: als het over velomobielen gaat wordt er wel eens gegoocheld met cijfers, maar een doorsnee pendelaar is blij met een gemiddelde tussen de 30-35 km/h
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#14 Bericht door wout »

dmd schreef: Maar wat ik vooral eens wou weten: professionele sporters nemen hun ochtenpols, houden een dagboek bij enz. Hebben jullie ook van die rituelen, of rijden jullie gewoon? Trager rijden is voor mij geen probleem, krijg zelden met het RIS te maken. Wanneer ik bv. door centrum Lokeren moet ga ik door het stoppen - optrekken toch snel even in het rood.

ik ben een beetje speciaal geval omdat ik enkel 's nachts werk, ik sta op tussen 15 en 16 uur, eet een warme maaltijd om 18 u en ten laatste om 19u30 vertrek ik naar het werk.
rond 4 uur eet ik wat boterhammen met confituur en ik drink gedurende de nacht minstens 1.5 liter water. om 07u rijd ik weer naar huis.
ik heb altijd wat druivensuiker mee onderweg om een dipje op te vangen. Vooral in het begin had ik dat wel eens nodig, nu is het al lang geleden.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Wanneer ist genoeg?

#15 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:Wat eten betreft voor woon-werk rit...ik moet vaak al opstaan om 04:45 en heb geen zin dat nog veel verder te vervroegen om te ontbijten, bovendien is het beter voor een lichaam op vaste tijden te eten dus dat doe ik gewoon om 08:00 uur. ( op werk ) Merk ik niets van, ik heb voldoende brandstof op het lichaam. :?
Ik moet maar 6 km naar het werk en als ik de vroegen heb (2 ploegen stelsel) ga ik om 4.50 uur de deur uit.
Ik sta om 4.15 uur op, maak mijn belegde broodjes klaar (2x half stokbrood met kaas en groente die ik dan nog moet kuisen en snijden).
En ik eet 3 boterhammen, waarvan 2 met kaas en 1 met choco en drink 1/2 l (zelf gemaakte) soep.
Met dat ontbijt kom ik maar net toe tot 8 uur (eerste pauze).

Moest ik niet ontbijten dan mogen ze me na maximum 3 km al van de weg rapen en afvoeren, als ik al buiten geraak.
Want mijn suikerspiegel kan zo snel zakken dat ik gewoon onderuit ga,
ik kan dus niet wachten voor het ontbijt tot ik op het werk ben (amper 15 minuten rijden).
Ik sta nu graatmager, maar ik kom van enkele jaren met (wat) overgewicht en het was toen minstens even erg als nu.

Ontbijten direct na het opstaan is voor mij gewoon een noodzaak, ook al doe ik de hele dag niets.
Ik kan zelfs in bed al ongemakkelijk worden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie