pijn in de schouders...

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

pijn in de schouders...

#1 Bericht door Ronnius »

Mijn fiets is een Grasshopper met bovenstuur (de huurfiets was hetzelfde model).

Sinds ik met mijn eigen ligfiets rij heb ik soms last van pijn in de schouders.
Meestal is dat rechts, maar het kan aan beide kanten opkomen.
Toen ik met de huurfiets reed had ik dat nooit, maar nogal vlug toen ik mijn eigen fiets onder mij had.
Ik weet dat het stuur iets anders stond en ik heb het aangepast naar mijn eigen gevoel en ik vind het rustig aanvoelen nu.
Wat wel verandert is, is de lighouding. Met de huurfiets zat ik nogal rechtop (700 km had ik met de huurfiets).
Met mijn eigenfiets ben ik direct meer horizontaal gaan liggen, misschien ligt het hieraan, ik weet het niet.
Wanneer heb ik het? Ik kan er geen gedacht op plakken, soms doe ik 100 km zonder probleem, een andere keer moet ik na 30 km al eens stoppen.
Of ik heb al een hoop km bijeen gelegen en na een stop begint het plots na enkele kilometers.
bvb bij de "trage" doortrappers tocht had ik er 2 keer last van, telkens met een plaspauze was het over. Bij de laatste doortrappers tocht (2 weken geleden) helemaal niet.
Het kan zo erg zijn dat ik gewoon niet meer verder kan, maar na 2-3 minuten van de fiets voel ik niets meer en kan ik weer verder.
De ene keer heb ik het als ik volluit ga, de andere keer bij een omver val tempo (bij trapkracht eens meegemaakt).

Het situeert zich tussen nek en schouders en op de schouders zelf met als het erger wordt uitstraling naar de arm (soms tot in de hand).

Ik heb niet het gevoel dat ik het stuur krampachtig vasthou (wat in het begin soms wel was), maar eerder rustig en zacht.
De armen hangen langs/tegen mijn lichaam, maar soms heb ik het gevoel dat ik ze wel eens van mijn lichaam af durf te houden (onbewust).
Ik knijp niet in mijn stuur en sleur er ook niet aan.

Iemand ervaring/tips?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#2 Bericht door NL-ligger »

Is het geen kou op de nekspieren omdat het nu echt geen zomer meer is ?

Dat euvel heb ik gauw last van vanwege zweten in de nek, als daar koude lucht langs gaat koelen de nekspieren teveel af. Raar genoeg ook wel last van met das of sjaal. Maar niet in de warme maanden.

Uitstralende pijn naar de armen kan komen door continu strakker aangespannen spieren die druk uitoefenen op zenuwbanen, en die lopen via de nek en schouders o.a. naar de armen. Vraag de fysiotherapeut maar #-o

Alle andere spierpijn na beweging is overbelasting. Ofwel je lichaam compenseert, maakt de spieren die nu zeer doen sterker en went aan de nieuwe houding, ofwel je moet iets aan je houding veranderen. Stuur iets hoger/lager ? Andere zithoek ? Misschien een hoofdsteun die niet op je achterhoofd bonkt en goede steun en rust in de nek geeft ?

Dingen die je zelf ook wel bedacht hebt waarschijnlijk... :wink:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#3 Bericht door Filip »

Gebruik jij een neksteuntje? Goed gemonteerd?
Kan je overigens zelf maken
(kijk maar eens naar het mijne bij de eerste gelegenheid: gemaakt van een met tie-wraps vastgehecht plastic spatbordje)

Andere oorzaken zoals een kou of stress??
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#4 Bericht door Ronnius »

De eerste keren dat ik het voorhad was in September.
In een periode dat het helemaal niet koud was,
en ik heb al in de koude gereden dat ik er helemaal geen last van had.

Ergens kan het met een stress situatie van de spieren hebben.
Een vriendin (verpleeghulp) zei gisteren avond laat nog dat het kan komen omdat ik met de handen naar boven zit en in een constante zelfde houding.
Maar waarom heb ik het dan niet altijd...

Wat ik ook al gedaan heb is ff met de schouders rollen tijdens het fietsen en dan gaat het direct wat beter.
Maar als het van de kou zou zijn, is het dan normaal dat de pijn zowat direct over is als ik stop, mijn stuur loslaat en me rechtop zet.

Met de bukfiets heb ik dat nooit gehad en daarmee heb ik ook hele winters door gefietst met temperaturen onder nul. Met die fiets had ik dikwijls kramp in mijn rechterarm net boven de elleboog en slapende vingers, wellicht door in mijn stuur te knijpen (en er aan te trekken). Maar nu hou ik het stuur heel relaxed vast (meen ik toch)

Een neksteun heb ik niet, het is wel opkomst, maar eigenlijk mis ik het niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#5 Bericht door NL-ligger »

Als het geen kou is moet je overduidelijk iets aan je houding doen. Dat stuur kan toch wel hoger of lager ?

En schouderpijn die doorstraalt in de armen kan heel goed komen vanuit de nek. Als je die rust geeft door een goede hoofdsteun is het waarschijnlijk dat je resultaten bekomt.

Alleen, wat is een goede hoofdsteun ? Er zijn niet zo veel modellen wat ik zag op internet, en het moet danook nog een model zijn die stevig is en je hoofd goed ondersteund : mag niet fragiel of makkelijk verend zijn want dan heb je geen stevige steun, kan geen te klein oppervlak hebben want dan ondersteun het je hoofd helemaal niet goed. Een goede steun is naar je nek/hoofd gevormd, zacht vanwege de schokabsorbtie en heeft daardoor mogelijk een vrij dik kussen. Maar een te stevig bevestigde hoofdsteun zal achter op je hoofd hameren bij onregelmatig wegdek. Ook niet goed.

Ik heb eigenlijk niets gezien wat geen half-half oplossing is. Wellicht weten de andere leden wel goede hoofsteunen. En misschien is iets al beter dan niets...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#6 Bericht door marksje »

Ronnius schreef:....
Een neksteun heb ik niet, het is wel opkomst, maar eigenlijk mis ik het niet.
Wacht maar tot de neksteun er op staat, je zult het niet meer kunnen missen. Zelfs al lig je niet constant met je hoofd (nek) op deze steun, af en toe eens "ontspannen" doet wonderen.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#7 Bericht door Jan.E »

Is uw ligmatje groot genoeg tov uw zitje? Het beste is als dit wat groter is, anders gaat het zitje snijden aan de rand en dit kan dergelijke klachten veroorzaken.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#8 Bericht door Ronnius »

Morgen na het werk ga ik naar de huisarts, oa om een voorschrift voor kine.
Ik voel in de nek zelf een spier die pijnlijk is, anderzijds ben ik deze week ook aan rek oefeningen begonnen voor de nek.
En daarbij voel ik het uitstralen tot aan de pols, net als bij de schouderpijn tijdens het fietsen.
Misschien helpt dat alleen al, sinds ik de rugklachten fors heb kunnen reduceren met rek oefeningen weet ik dat het echt wel kan helpen (daar hielp massage helemaal niet).

Wat het zitje betreft, ik raak met de nek nooit de bovenrand van het kussen,
dat mooi tot boven de rand van de zitting komt.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#9 Bericht door NL-ligger »

Ronnius schreef:Morgen na het werk ga ik naar de huisarts, oa om een voorschrift voor kine.
Ik voel in de nek zelf een spier die pijnlijk is, anderzijds ben ik deze week ook aan rek oefeningen begonnen voor de nek.
En daarbij voel ik het uitstralen tot aan de pols, net als bij de schouderpijn tijdens het fietsen.
Misschien helpt dat alleen al, sinds ik de rugklachten fors heb kunnen reduceren met rek oefeningen weet ik dat het echt wel kan helpen (daar hielp massage helemaal niet).

Wat het zitje betreft, ik raak met de nek nooit de bovenrand van het kussen,
dat mooi tot boven de rand van de zitting komt.

Spieren sterker maken werkt altijd tegen overbelasting. Dat is wat de fysiotherapeut probeert te doen met oefeningen.

Maar te zware oefening - waarvan je spieren of knie worden overbelast - is natuurlijk niet goed. Daarom zie je een fysiotherapeut ook werken met lichte oefeningen.

Het slechts wat je overigens kunt doen is totale rust. Gewrichten gaan kapot van 2 dingen : overbelasting en vreemd genoeg ook langdurig geen belasting.

Als je weereens wat minder of geen last van je nek meer hebt moet je eens wat zwaarder de nek en schouderspieren gaan oefenen met barbells of dumbells met wat serieuzer gewicht dan de fysio je geeft, hoewel je dat natuurlijk wel voorzichtig moet opbouwen.....dat voorkomt herhaling van de overbelastingsproblemen.

Er is wat meer voor nodig om een stierennek over te belasten :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#10 Bericht door Ronnius »

Vandaag de eerste keer Kine gehad.
Blijkt dat alles tussen hoofd en rug compleet vastzit.
Ze zal haar werk hebben.

Ik denk niet dat ik veel verder moet gaan zoeken naar oorzaak van het (fiets)probleem.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#11 Bericht door Ronnius »

Dit weekend 2 ritten gemaakt, een van 90 en een van 63 km. Geen problemen met de schouders gehad =D>
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#12 Bericht door Edje »

NL-ligger schreef:Ik heb eigenlijk niets gezien wat geen half-half oplossing is. Wellicht weten de andere leden wel goede hoofsteunen. En misschien is iets al beter dan niets...
Ik ben heel tevreden over het ICE hoofdsteuntje, aangezien ik bovenkant rug een kromming heb, was ik op zoek naar iets dat ik kon regelen en dat van ICE is mooi bij te plooien nu moe tik maar een cm'tjes achterwaarts om een heerlijke steun te vinden, zelfs mijn MET helm kan ik dragen.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
saelensbjorn
Junior
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 jan 2013, 20:36
Postcode: 8470
Fiets: M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner
Locatie: Gistel
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#13 Bericht door saelensbjorn »

Graag had ik deze topic even geopend, daar ik nekklachten krijgen na het liggen. Sinds kort ben ik eigenaar van een M5 en het liggen bevalt me sterk, toch kamp ik met nekpijn. Op het net zag ik intussen enkele types van hoofd- of neksteunen, maar in hoeverre passen deze op een M5? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Björn
M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#14 Bericht door Wouter D »

M5 heeft zijn eigen type neksteun, maar de meeste neksteunen kan je wel bevestigen op je m5 stoel
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fafifoernic
Junior
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 17:53
Postcode: 8000
Fiets: velomobiel bries
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: pijn in de schouders...

#15 Bericht door fafifoernic »

er is in de handel plastiek platen verkrijgbaar die je door te verwarmen met verfstipper gemakkelijk kan plooien naar de vorm die je het beste past voordeel na afkoeling behoud het mooi zijn vorm de platen zijn in verschillende diktes zodoende dat je bv de rugleuning van je zitting kan verhogen zonder veel problemen de platen zijn toch redelijk sterk en blijven meeveren zonder te breken
zelf heb ik een neksteun op maat gemaakt past perfect veert goed
probeer eerst met kleine stukjes om het gevoel van het plooien onder de knie te krijgen
gebruik bestaande buizen om uw vorm te bepalen je legt gewoon je plaat op de buis en verwarm deze totdat ze begint te plooien laat afkoelen en je hebt je vorm de rest is proberen en uitzoeken wat je zelf het beste uitkomt
ze zijn ook in bepaalde kleuren verkrijgbaar

Plaats reactie