Pijn aan schouders bij de nek?

Heb je pijnlijke knieen? Een stijve nek? Kortom, ondervind je last tijdens het ligfietsen? Stel hier je vragen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

Pijn aan schouders bij de nek?

#1 Bericht door dani263 »

Nek en schouders zijn altijd al gevoelige plekken geweest bij mij. Nu heb ik vorige week gemerkt dat ik ineens wat meer pijn heb in die delen. Zou dat een gevolg kunnen zijn van trike?
Is een vraag omdat ik ergens een bericht van Bak las waarin hij zei dat hij met een onderstuur zijn schouders meer spant. Ik heb de indruk dat ik dat ook doe. Wat nu?
Enige suggesties?
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#2 Bericht door Jef »

Dani, houd er ook rekening mee dat het kouder wordt en daardoor gaat ge ook iets snelle last hebben van 'zwakke' spieren en gewrichten door natuurlijke spierspanning om de koude tegen te gaan. Bij u dus nek en schouders. Met een trike zie ik niet zoveel extra spannig door onderstuur, daar ge niet "echt zwaar werk" moet leveren om uw evenwicht te behouden.
Ik denk dat hier warm houden met extraatje aan de nek wonderen zou kunnen doen.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#3 Bericht door dani263 »

Bedankt Jef! Vond het ook al raar dat ik daar meer pijn had, dacht niet dat het door trike kon komen wegens geen belasting met onderstuur.
Zal het in 't oog houden en warm houden, wat ik al doe, en dan zweet ik mij weer te pletter :lol: Maar liever dat dan pijn in mijn nek. Massageke zou helpen, maar mijn 2 katten zullen daarbij niet helpen en ik kan toch moeilijk bij de buren gaan bellen :roll:
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Jef
chauffeur
Berichten: 1188
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:50
Postcode: 2610
Fiets: Optima Lynx
Locatie: Wilrijk
Contacteer:

#4 Bericht door Jef »

dani263 schreef:Massageke zou helpen, maar mijn 2 katten zullen daarbij niet helpen
Katten ff training geven in masagetechnieken he :shock:
De meeste mensen zijn overal te warm aangekleed maar hun nek is bloot.
Gewoon iets lichtere kledij dragen en iets om de hals warm te houden een Buff oid. Ik zit nu ook in mijn AW met mijn zomerkledij en een winterpotske en buff om hoofd en nek warm te houden. Tussen ( ) ik heb ook een zwakke nek, maar ni verder zeggen he.
Een optimist vergist zich evenveel als een pessimist, maar hij leeft gelukkiger.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#5 Bericht door dani263 »

JefS schreef:Katten ff training geven in masagetechnieken he :shock:
De meeste mensen zijn overal te warm aangekleed maar hun nek is bloot.
Gewoon iets lichtere kledij dragen en iets om de hals warm te houden een Buff oid. Ik zit nu ook in mijn AW met mijn zomerkledij en een winterpotske en buff om hoofd en nek warm te houden. Tussen ( ) ik heb ook een zwakke nek, maar ni verder zeggen he.
Mijn katten iets aanleren.... tja... zijn lieve beestjes maar nogal dom :roll: En 'k heb hier visioenen van massage in nek door kat.... resultaat... nek vol gaten en als ik dan water drink ben ik een vergiet :lol:
Meestal loop ik in de winter altijd met iets rond mijne nek (neen, geen kat :twisted: ) omdat ik daar altijd kou heb!
Heb net beetje gefietst en nieuwe jas van bio racer geprobeerd is goed te doen!!! En sluit bovenaan goed af ook!
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

Gebruikersavatar
Bak
Junior
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 13 aug 2006, 12:14
Fiets: Nazca Pioneer
Locatie: Haarlem, NL
Contacteer:

#6 Bericht door Bak »

Denk ook eerder aan kou of slecht geslapen of stresss, dan aan verkramping door je onderstuur.
Ik had dat voornamelijk door mijn eigen onzekerheid en 'angst' met onderstuur en dan al vanaf het begin dat ik er mee reed.
Met een trike lijkt me dat geen issue en dan verwacht ik ook niet dat het opeens komt. Zou het daar in jouw geval niet zoeken.
Overigens heb ik laatst een trike gehuurd en toen zat ik echt superrelaxed te sturen met onderstuur, dus bij mij zit het echt tussen de oren.

Tsja en katten iets anders aanleren dan waar staat m'n etensbak... het is ons ook nog niet gelukt.
"Think outside the bun"

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: Pijn aan schouders bij de nek?

#7 Bericht door Filip »

dani263 schreef:Nek en schouders zijn altijd al gevoelige plekken geweest bij mij. Nu heb ik vorige week gemerkt dat ik ineens wat meer pijn heb in die delen. Zou dat een gevolg kunnen zijn van trike?
Gebruik jij een hoofdsteuntje?
Al naargelang de vorm en hellingsgraad van het zitje kan dit misschien aangewezen zijn, zeker als je daar snel pijn hebt.

Gebruikersavatar
dani263
Helper
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 15:58
Postcode: 1910
Fiets: Trike Hase Lepus Comfort - zwarte uitvoering
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#8 Bericht door dani263 »

Geen hoofdsteun. En zou niet lukken voor mij. Maar vandaag gereden en geen pijn gehad. Zal de stress van 't leven zijn :lol: Heb er al jaren last van dus in feite die trike erbij zal het niet zijn!
Greetz,
Danielle

13/09/2006: zwarte Hase Lepus trike.

Auto: Paardenkracht toevertrouwd aan ezels

mel
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 19:25
Postcode: 2660
Contacteer:

Nekpijn

#9 Bericht door mel »

Hallo,

Tot vandaag was ik er van overtuigd dat mijn nekpijn te wijten was aan mijn job en aan mijn fietshouding op mijn gewone fiets.
Ik ben net terug van drie weken buitenland vakantie, dus 3 weken niet gefietst en gewerkt, van nekpijn is er geen sprake meer.
Gisteren ga ik een toertje doen op mijn ligfiets en lap... terug nekpijn.
Tijdens het ligfietsen zelf ervaar ik de ligfietshouding als zaaaalig :D , maar nu, en dag later , moet ikdan toch constateren dat het ligfietsen mss ook een oorzaak is van mijn nekpijn :(
Iemand raad?

Waarvoor dank

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Pijn aan schouders bij de nek?

#10 Bericht door bicky »

spierpijn of nekpijn?
de eerste 2 maand ervaarde ik ook spierpijn rond de nek.
door de andere zithouding en geen hoofdsteun moeten de nekspieren getraind worden.

in de winter ervaar ik nekpijn als ik geen buf draag. de koude op de nek doet geen deugd.

Op de roeifiets en slechte wegen is soms ook niet goed voor de nek, een ongeveerde fiets kan soms wat slagen in de nek geven.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Pijn aan schouders bij de nek?

#11 Bericht door CapoJan »

Misschien is de helling van het zitje niet optimaal? Daar kun je normaal gezien ook wat mee experimenteren.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Pijn aan schouders bij de nek?

#12 Bericht door Wouter D »

mel, gebruik jij een neksteun? ik zelf heb er acht jaar gaan nood aan gehad en toen was daar plots pijn in mijn nek, met neksteun was dat een pak beter. ik weet niet of dat ook jouw oplossing kan zijn, ik heb ik al die jaren wel geleerd dat elk lichaam anders is, en voor elke oplossing een probeem./
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Pijn aan schouders bij de nek?

#13 Bericht door Pleeboy »

En hoe zalig een gaaszitting ook is, de riempjes moeten echt goed afgesteld staan (en blijven) om genoeg steun aan uw rug (en nek) te geven!
+1 voor de nek/hoofdsteun
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie