95 km

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

95 km

#1 Bericht door Barthilomeus »

Hebik ruim ZES uur over gedaan Haha

Bovenbenen voorkant staan op knappen en bovenin mijn billen volt het ook echt verzuurd aan

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: 95 km

#2 Bericht door frank8265 »

Maar je hebt het toch maar mooi even gedaan! =D>
Mooie afstand gereden!

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: 95 km

#3 Bericht door Wim -de roetsende »

Barthilomeus schreef:Hebik ruim ZES uur over gedaan Haha

Bovenbenen voorkant staan op knappen en bovenin mijn billen volt het ook echt verzuurd aan
Als 6 uur lang fietsen met een gemiddelde van 15km/u dit als gevolg heeft, dan zou ik toch iets meer de trainingen gaan opbouwen. Op deze manier breek je namelijk meer af, dan je opbouwt.

Wat is normaal gesproken je gemiddelde? En welke afstanden rijd je normaal gesproken? Hoe vaak per week?

Door de antwoorden op deze vragen kunnen we deze prestatie iets beter inschatten :D
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

Re: 95 km

#4 Bericht door Barthilomeus »

Ik had gisteren een bijeenkomst tussen Hardenberg en Ommen Omdat ik wat wil doen met dit mooie weer ben ik op de ligfiets gegaan. Ik ben na de winter bij mooi weer een km of 20 gaan rijden dit jaar nog maar 5 keer gefietst, maar ik wil dit jaar een volwaardige ligfietsers worden.

Kwam bij Wierden nog wel een velomobiel tegen.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 95 km

#5 Bericht door fcapri »

langzaam opbouwen, niet ineens zulke grote toeren gaan uithalen. je loopt een grote kans op kwetsuren zo

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: 95 km

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

Barthilomeus schreef:Ik ben na de winter bij mooi weer een km of 20 gaan rijden dit jaar nog maar 5 keer gefietst, maar ik wil dit jaar een volwaardige ligfietsers worden.
Als je echt een volwaardige ligfietser wilt worden, pak het dan aub serieus aan. Trek er ruim een jaar voor uit en bouw echt langzaam de afstanden op.

Dus eerst die rondjes van 20km lekker gemakkelijk kunnen fietsen, dan ga je na verloop van tijd naar 30 en dan zit je aan het einde van dit jaar op rondjes van 60km. Probeer dan in de winter wel te blijven fietsen en dan kun je dit in het volgende jaar opbouwen naar rondjes van 80 en misschien zelfs wel 100km.

Er staan namelijk heel veel tweedehands fietsen te koop van mensen die net zo zijn gestart als jij hierboven beschrijft #-o
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 95 km

#7 Bericht door Ronnius »

In 2011 ben ik half oogst beginnen liggend fietsen.
Half oktober reed ik een tweedaagse van 200 km.
Ik heb het me beklaagd, lang beklaagd.
Niet alleen omdat de afstand te lang was,
maar ook omdat ik te snel reed (wou rijden).

In juli 2012 reed ik een 8-daagse van 1000 km zonder problemen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 95 km

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:In 2011 ben ik half oogst beginnen liggend fietsen.
Half oktober reed ik een tweedaagse van 200 km.
Ik heb het me beklaagd, lang beklaagd.
Niet alleen omdat de afstand te lang was,
maar ook omdat ik te snel reed (wou rijden).

In juli 2012 reed ik een 8-daagse van 1000 km zonder problemen.
Mijn ervaring is het dat de combinatie snelheid en afstand bij gebrek aan ervaring inderdaad dodend kan zijn. In mijn studententijd deed ik zonder enige voorbereiding wel eens ferme fietstochten (voor een lief doet een jonge kerel zotte dingen... :wink: ). Ik nam echter de tijd. Geen probleem. Zadelpijn des te meer...

Met een ligger heb je echter vaak de neiging om sneller te willen gaan dan goed voor je is. In de beginjaren van mijn liggend bestaan besloot ik eens op een zondag een vriend in het Waasland te bezoeken. Prachtig weer, dus werd het de trike. De terugkeer vlotte aanvankelijk wel, maar iets voor Gent wilden de spieren plotseling niet meer mee. Ik had mijn inspanningen niet goed verdeeld en bij de doortocht een veel te hoge snelheid aangehouden... Er moeten die dag iets meer dan 120 km op de teller zijn bijgekomen.

Doen is de beste leerschool. Dan leer je echt je grenzen, mogelijkheden en beperkingen kennen. Je sterktes en zwaktes.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: 95 km

#9 Bericht door fcapri »

teveel in 1 keer, ook al is de snelheid aangepast, is schadelijk.
ik fietste vroeger (als 20-22'tiger) dagelijks 100km met de MTB. heb dan na een brommerongeluk 4jaar niet meer kunnen rijden (knie beschadigd). daarna begon ik weer te rijden, eerst op de rollen, 15minutjes. dat een weekje volgehouden en toen had ik het briljante idee om mijn MTB-maat van vroeger eens te gaan bezoeken met de fiets.
43km op 1dag, goed voor 2,5uur rijden. in het begin ging alles goed, maar de terugweg een hel. ik moest sommige momenten afstappen om de berg te voet op te gaan, en zelf te voet ging het niet meer. compleet stikkapot ben ik thuis gekomen, 2dagen last gehad van de spieren en de 3de dag door de knie getrapt op de rollen. gedaan met fietsen. heb dan het MTB'en volledig opgegeven

per toeval organiseerden ze op het werk jaren later eens een kort MTB tochtje, ik wou echt wel mee gaan, maar had schrik voor de knie. onze sportinstructeur had me toen al gezegd dat mijn ene knie zijn pezen niet goed zijn, waardoor die knie teveel speling heeft en daardoor bij het fietsen problemen geeft (vooral bij de brute acceleraties in bergop gaan bij MTB trekken de spieren mijn knie scheef). die raadde mij aan om langzaam een conditie in lange-afstand-lopen op te bouwen. bij korte intensieve trainingen groeien de spieren te snel aan en de pezen te traag, dit was bij mij dus het probleem. als ik de tijd zou nemen om mijn pezen mee te laten groeien, zou ik minder last in de knie hebben.
we zijn nu een 6tal jaar later en ik fiets +1000km per maand. totaal geen last meer van de knie.

mijn tip dus: bouw het langzaam op. probeer zeker in het begin geen lange ritten te doen met gemiddeld 30km/h. dat houd je echt niet vol. ga voor een ritje van 10-20km en doe op de laatste 5km eens een kort sprintje. je zal vanzelf snel buiten adem zijn voor je spieren verzuren. bol dan uit naar huis toe (op t gemakt dus). na een week begin je maar aan 30-40km op t gemak en wissel eens af met een dag van 10-20km aan hoger tempo

Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

Re: 95 km

#10 Bericht door Barthilomeus »

Ik moet zeggen dat ik na een nacht slapen best goed hersteld ben.

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: 95 km

#11 Bericht door Wim -de roetsende »

Barthilomeus schreef:Ik moet zeggen dat ik na een nacht slapen best goed hersteld ben.
Alles is uiteraard afhankelijk van wat je hiervoor deed.

Was je al een fanatiek sporter? Heb je al een goede basisconditie?

Echt herstel duurt trouwens wel iets langer dan een nachtje.
Je voelt je waarschijnlijk iets minder kapot dan je verwacht had :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: 95 km

#12 Bericht door Helen »

Misschien was hij gewoon zes uur onderweg?
Twee uur fietsen naar zijn lief, twee uur <PAUZE>, twee uur terug fietsen.
Maakt samen zes uur 8)

Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

Re: 95 km

#13 Bericht door Barthilomeus »

Doe best veel aan sport, maar geen duur. Rugbyen, beetje plyotechnisch, wat interval

Barthilomeus
Junior
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 31 aug 2014, 21:19
Postcode: 7555
Fiets: Eigenbouw Lowracer
Contacteer:

Re: 95 km

#14 Bericht door Barthilomeus »

Vandaag 12.6 km gefietst om te kijken hoe het voelde. Begin beetje zwaar, dikke benen, later wel lekker

Strava bats koster

Pietermels1979
Junior
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 21:47
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

Re: 95 km

#15 Bericht door Pietermels1979 »

als je vermoeide benen hebt, doe een herstelritje op lage intensiteit en lekker rondtrappen.

ik ben op mijn lowracer ook geen snelheidswonder maar ik geniet meer van het rijden zelf.

Plaats reactie