Kleding in de "winter"

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Kleding in de "winter"

#1 Bericht door Jo2p »

Ik weet dat er al wat is geschreven over kleding, maar niet voor zover ik heb kunnen lezen vanuit het beginnersperspectief. De aanleiding is het filmpje WOL 2016. Dat heb ik gedownload en afgespeeld met een programma met een pauze knop erop. Op enig moment denk ik een beeldfragment tegen te komen met links Jan (CapoJan) en rechts iemand die ik nog niet zo bij naam kan noemen (dat heb je als beginner). Wat ik ook gelezen heb is dat het vrij warm (is natuurlijk een relatief begrip) is in een VM. Dan zie ik handschoenen zonder vingers, kennelijk toch koud aan de handles. Ik denk meerdere laagjes kleding te ontdekken. Een halsdoek, is dat voor koude of voor insecten buiten de deur houden.
Dus kortom, wat trekken jullie ervaringsdeskundigen in een VM allemaal aan en hoe houdt je het zweten binnen de perken of niet? Hoe start je als het buiten vriest en ga je na een paar kilometer als je opgewarmd bent nog wat uittrekken?
Ben benieuwd, maar ik vrees dat het nog een gang naar enkele leveranciers wordt :mrgreen: Nee, de Orca is nog niet binnen :(
Flevobike e-Orca 0099, ICE Adventure HD, Brompton

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#2 Bericht door fcapri »

ik reed bij het laatste vriesweer nog altijd met een gewone fietsbroek, gewone fiets schoenen, T shirt rond en ik start thuis door mijn fietstruitje achterstevoor aan te trekken over mijn armen (niet dicht aan de rug, tip van bicky).
na een paar km krijg je het warm en kan je die vast wat losse hangen of gewoon uit doen.
met een gesloten VM blijf je nog steeds warm. handschoenen, schaal en muts niet nodig.

als ik echter met de open kap rijd, had ik bij 7°C toch al een muts aan, schaal, fietstruitje normaal aan en gesloten, paar handschoenen en fietsbril. in het begin was het kou lijden, na paar km normaal, als je bergop gaat zweet je je kapot (veel inspanning en geen rijwind meer)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#3 Bericht door bicky »

ik reed die dag met handschoenen zonder vingers.
Het liefst rijd ik cabrio zonder schuimkap, dan komt er wat wind het instapgat binnen. (met een orca heb je dat probleem niet/minder)
Die dag was het 0°C smorgens. Een paar lichte handschoenen is dan voldoende.
met lange broek, termisch onderhemdje en hemdje met korte mouwen kom je al ver.
ik vertrek altijd met mijn truitje met lange mouwen omgekeerd en doe dit dan uit onderweg (zoals fcapri aanhaalde)

beste tip is:
gewoon rijden en je zal het wel merken.

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#4 Bericht door De ligfietser »

hetgeen ik draag stemt waarschijnlijk overeen met Fcapri en/of Bicky
Korte of lange broek, naargelang de temperatuur (tijdens deze koude dagen nog maar 3x een lange broek gedragen).
Een gewoon t-shirtje met daarover een (zoals je kan raden) een fietsjasje 'achterstevoren' en na enkele km gaat die uit.
Soms draag ik van die fietsmouwtjes en geen omgekeerde jas. Die mouwtjes gaan ook uit na enkele km
Een buff of halsdoek en een fietsbril draag ik ook graag, want ondanks dat ik met een tourkap rij, staat mijn raampje volledig open en dan heb je wel de rijwind die binnenkomt (hoe sneller je rijd hoe kouder het aanvoelt).
Handschoenen draag ik heel zelden. Als ik er draag zijn het van die heel dunne loophandschoenen.
Voor mijn voeten draag ik ofwel gewone sokken of als het wat kouder is iets dikkere kousen en uiteraard mijn fietsschoenen (ik heb geen speciale voor de winter) (ik heb eigenlijk maar 1paar)
Als ik uitstap gaat m'n jasje direct aan want een bezwete rug is (bijna) niet te vermijden.

En de gouden tip van Bicky niet vergeten.
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#5 Bericht door Wim -de roetsende »

Ik ben een koukleum.

Als de temperatuur onder nul komt, draag ik het volgende in de XS:

Lange hardloopbroek, ondershirt met korte mouwen (lange tochten --> lange mouwen), bovenshirt met lange mouwen en een bodywarmer die ik op dezelfde manier draag als Bicky. De bodywarmer is echt bedoeld om koude wind tegen te houden. Geen koude wind? Dan ook geen bodywarmer.

Ik draag bijna altijd handschoenen. Dus lekker warme fleece handschoenen draag ik in ider geval als het kouder is.

Gewone zomerschoenen. Gaat de temperatuur onder de -5, dan doe ik mijn winterschoenen of overschoenen aan.

Nogmaals, ik ben dus een koukleum.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Hier dan weer 'n heet geval.

Mij niet verkeerd begrijpen natuurlijk... :-" :mrgreen: Stop mij in een velomobiel en na enkele kilometers komt bij wijze van spreken de stoom eruit. Ik moet er alleen voor zorgen dat mijn hoofd goed warm gehouden wordt.

Nu maandag kwam ik 's avonds laat van Nieuwpoort. De temperatuur dook onder nul, maar mijn kleding was eigenlijk tot het minimum beperkt. Lange, lichte zomerloopbroek. Flinterdun sportonderlijfje met daarop een looptruitje. Stevige muts natuurlijk. Om het geheel af te ronden een soort halskraag die ook een deel van je borst afdekt. Indertijd heb ik dat als tip meegekregen van Bruno (Van den Bussche) die de mosterd haalde uit de motorwereld. De mijne is evenwel niet zo zwaar, maar uitgevoerd in lichte fleecestof.

Na iets meer dan zestig kilometer bleken mijn standaardfietsschoenen toch niet ideaal te zijn. Te koud. Ofwel voetgaten afdichten, ofwel winterschoenen in huis halen. Bicky gaf me al een interessante tip.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#7 Bericht door Wim -de roetsende »

Oh ja, ik was het hoofd vergeten :?

Ik heb ook zo'n 'motorkraag'. Ideaal. Ik heb ook nog een Buff om en een Buff onder mijn muts/winddichte pet met oorflappen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#8 Bericht door trikelover »

Voor mij blijft het hele jaar door het zelfde bijna korte broek en t-shit in de Milan. Ik zorg er in de winter wel voor dat ik nog een buff op mijn hoofd doe door de weinige haren en de wind die binne komt door het vizier krijg ik anders pijn aan mijn hoofd van de kou. Een truitje ligt wel altijd klaar in de winter deze gaat uit net voor het instappen en direct terug aan na uitstappen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#9 Bericht door CapoJan »

In de Orca in deze tijd van het jaar: lange zomerloopbroek, loopshirt en licht (loop-)truitje erover. Bij het aanzetten draag ik er vaak nog een dun loopjasje over, maar dat gaat uit na enkele kilometers. Soms handschoenen zonder vingers, vaak ook geen. Een sjaal of buff om nek en keel van tocht te vrijwaren en een muts (maar ook die gaat vaak uit na een eindje opwarmen).
Fotochromatische bril om tocht en vuil uit de ogen te houden. Dat is makkelijk: schijnt de zon, dan verduistert die. Is het donker, dan is hij bijna glashelder.
Aan de voeten meestal een paar oude MTB-schoenen, halfhoog. Als het kouder wordt, heb ik een paar winter-MTB-schoenen met een dikkere binnenzool en neopreen afscherming aan de bovenkant. De mijne zijn Shimano SH-MW81, zowat het equivalent van die Northwaves die ook populair zijn. Ondertussen zijn die Shimano's al oud nieuws en vervangen door nieuwere modellen. Grootste probleem aan de voeten is de kou die via de SPD-plaatjes binnenkomt.

Wat de Orca betreft: ik rij graag open. Vaak met niets meer dan het minivizier, maar met temperaturen rond het vriespunt en lager met het schuimdeksel. Bij kans op neerslag gaat het dakje mee. Als het echt koud wordt, lijkt dat toch ook de warmte wat vast te houden. De voorbije winters experimenteerde ik ook met het afdichten van de voetengaten. Dat maakt een voelbaar verschil voor het comfort, maar nu is het daar nog lang niet koud genoeg voor.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#10 Bericht door Wim -de roetsende »

CapoJan schreef:Grootste probleem aan de voeten is de kou die via de SPD-plaatjes binnenkomt.
Daarom fiets ik onder andere met LOOK. :wink:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef: Daarom fiets ik onder andere met LOOK. :wink:
Maar niemand ziet het in een velomobiel... Flauw grapje. ](*,) :wink:

In alle ernst, maakt het echt veel verschil uit?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#12 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef:
Wim -de roetsende schreef: Daarom fiets ik onder andere met LOOK. :wink:
Maar niemand ziet het in een velomobiel... Flauw grapje. ](*,) :wink:

In alle ernst, maakt het echt veel verschil uit?
De plaatjes zijn van plastic. Het zal dus zeker geen nadeel opleveren.

Het spd-systeem is volledig van metaal en de kans dat dit de kou doorgeeft, is wel groot.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#13 Bericht door Jo2p »

Bedankt voor alle informatie. Gisteren shoppen geweest. Van het merk Barts een buff en een buff met aangebouwde muts gekocht. Ook nog een jack geprobeerd uit de loopwinkel, maar XXL is kennelijk niet overal XXL, want deze paste mij niet. Ga wel weer een andere keer shoppen.
Ik krijg een spd systeem met aan de ene kant spd en aan de andere kant normale schoenen en ik heb metalen plaatjes onder de schoenen. Ga het wel merken als dat te veel verkoeling geeft.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#14 Bericht door paulheyndrickx »

Deze week een paar schoenen gekocht voor het 'vuile werk' op de MTB. Daar zal je nog niet snel koude voeten in krijgen.
https://www.bikester.nl/405114.html

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Kleding in de "winter"

#15 Bericht door Helen »

paulheyndrickx schreef:Deze week een paar schoenen gekocht voor het 'vuile werk' op de MTB. Daar zal je nog niet snel koude voeten in krijgen.
https://www.bikester.nl/405114.html
Die heb ik ook (oudere versie weliswaar). Ik draag ze niet graag in de WAW omdat de enkels niet soepel genoeg zijn (misschien is deze versie beter). En afgezien daarvan krijg ik toch koude voeten door de SPD's.

Plaats reactie