2de hands aankoop velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#31 Bericht door Wouter D »

heeft fietser of een van de andere ooit een patent op zijn model gehad...
er zit in veel velomobielen gelijkaardige aspecten, en onderdelen
ik denk niet dat ze gaan procederen omdat er een model veel weg heeft van een ander.

schoenlepel... ik pas in de XL, ik kan ze zelfs mee fietsen, maar aangezien de kuip 6cm te smal is, kan ik er niet uit :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#32 Bericht door Wim -de roetsende »

spruitje schreef:heeft fietser of een van de andere ooit een patent op zijn model gehad...
er zit in veel velomobielen gelijkaardige aspecten, en onderdelen
Velomobiel.nl heeft nooit een patent aangevraagd. Je mag dus gewoon Questen e.d nabouwen. Er zijn zelfs mensen geweest die de mal hebben mogen lenen.

Dat vm's op elkaar lijken, lijkt mij logisch. Ze streven allemaal hetzelfde na. Namelijk een goede stroomlijn. Zie je ook bij de Battle Mountain recordraces. Al die fietsen gaan steeds meer op elkaar lijken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#33 Bericht door eeuwige reiziger »

spruitje schreef:heeft fietser of een van de andere ooit een patent op zijn model gehad...
Wim -de roetsende schreef: Velomobiel.nl heeft nooit een patent aangevraagd. Je mag dus gewoon Questen e.d nabouwen. Er zijn zelfs mensen geweest die de mal hebben mogen lenen.
Wel, ik wil dat allemaal best geloven, maar er bestaat ook zoiets als goed nabuurschap. Hoe fietser.be en velomobiel.nl met elkaar omgaan lijkt me heel anders te zijn dan hoe Beyss aankijkt tegenover andere producten op de velomobielmarkt. Het roept bij mij toch enige vragen op.

En ik betwijfel eerlijk gezegd dat men bij velomobiel.nl zich gelukkig zou voelen als iemand buiten hun wil Q's zou beginnen te produceren. Als ik het goed begrepen heb, worden er nu Q's in de VS geproduceerd. Alleen gebeurt dat wel met duidelijke afspraken tussen de twee betrokkenen.
Wim -de roetsende schreef: Dat vm's op elkaar lijken, lijkt mij logisch. Ze streven allemaal hetzelfde na. Namelijk een goede stroomlijn. Zie je ook bij de Battle Mountain recordraces. Al die fietsen gaan steeds meer op elkaar lijken.
Bekijk de velomobielmarkt van pakweg vijf of tien jaar geleden en je merkt dat er toen een heel sterke uiterlijke diversiteit bestond. Een Alleweder was geen WAW. En een Cab-Bike geen Mango. Enkel de WAW had toen die uitgesproken spitse vorm. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Beyss die vorm bewust heeft overgenomen, ook al omdat de Go-one Evolution het minder goed deed op de markt dan vooropgesteld.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#34 Bericht door CapoJan »

Het is ook zo dat, net als bij tweewielige ligfietsen, het accent vooral op snelheid en rendement ligt. Dan kom je nogal snel bij een heel specifiek model terecht: lang, smal, met een zo klein mogelijk frontaal oppervlak. Velomobiel.nl deed het iets anders met de Quest (gesloten wielkasten), maar dat kan enkel indien je niet teveel korte bochten hebt op je route.
Toch zijn er enkele bizarre zaken. Bij onze noorderburen vond de WAW weinig genade, wegens 'geen achtervering'. Nu in hun eigen landje de DF geproduceerd wordt, speelt dat plots veel minder een rol :mrgreen:
De Evo-K van Beyss zit daar ergens tussenin (was die ook niet ontworpen door Daniel Fenn?). Dit zijn allemaal modellen met als uitgangspunt 'hard rijden'. De Milans zijn dan nog verder uitgepuurd op dit vlak.

Toch zijn er enkele buitenbeentjes:
- Alligt maakt nog steeds Alleweders
- de Orca wijkt ook sterk af van die 'lage racers'
- velomobiel.nl zorgt voor nieuwe diversiteit met de Quattrovelo
- ook Flevobike heeft plannen in die richting, maar is hiervoor op zoek naar een investeerder en massaproducent om de prijs echt laag te krijgen
- dan is er nog een Australisch buitenbeentje: de Rotovelo
Dit zijn allemaal modellen waar topsnelheid minder belangrijk geacht wordt, maar waar het idee van de oorspronkelijke Alleweder speelt: weerbescherming, comfort en een redelijke snelheid (zeg 35 km/u). Praktisch inzetbaar dus.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#35 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Het is ook zo dat, net als bij tweewielige ligfietsen, het accent vooral op snelheid en rendement ligt. Dan kom je nogal snel bij een heel specifiek model terecht: lang, smal, met een zo klein mogelijk frontaal oppervlak. Velomobiel.nl deed het iets anders met de Quest (gesloten wielkasten), maar dat kan enkel indien je niet teveel korte bochten hebt op je route.
Ging men er niet van uit dat de druppelvorm uiteindelijk het hoogste aerodynamisch voordeel bood in vergelijking met, laten we zeggen, de speer"?
Toch zijn er enkele bizarre zaken. Bij onze noorderburen vond de WAW weinig genade, wegens 'geen achtervering'. Nu in hun eigen landje de DF geproduceerd wordt, speelt dat plots veel minder een rol :mrgreen:
Mij is dat ook al opgevallen. Op sommige blogs van Nederlands DF-rijder lees je tussen de lijnen daar wel het een en ander over, maar ze schijnen door een ontkenningsfase te gaan. Misschien een chauvinistisch trekje?
De Evo-K van Beyss zit daar ergens tussenin (was die ook niet ontworpen door Daniel Fenn?). Dit zijn allemaal modellen met als uitgangspunt 'hard rijden'. De Milans zijn dan nog verder uitgepuurd op dit vlak.
Naar ontwerp en uitwerking komt de Milan me als een eigen uitgekiemd en gerijpt model over. Aerodynamisch staat die velomobiel waarschijnlijk aan de top. Hoe Beyss een eigen WAW-kloon maakte, vind ik persoonlijk ethisch veel minder correct. En als je het uiterlijk van een model wil overnemen, doe dan op z'n minst de moeite de oorspronkelijke ontwerper op te zoeken.
Toch zijn er enkele buitenbeentjes:
- Alligt maakt nog steeds Alleweders
- de Orca wijkt ook sterk af van die 'lage racers'
- velomobiel.nl zorgt voor nieuwe diversiteit met de Quattrovelo
- ook Flevobike heeft plannen in die richting, maar is hiervoor op zoek naar een investeerder en massaproducent om de prijs echt laag te krijgen
- dan is er nog een Australisch buitenbeentje: de Rotovelo
Dit zijn allemaal modellen waar topsnelheid minder belangrijk geacht wordt, maar waar het idee van de oorspronkelijke Alleweder speelt: weerbescherming, comfort en een redelijke snelheid (zeg 35 km/u). Praktisch inzetbaar dus.
Gelukkig is die verscheidenheid er nog, maar mij bekruipt het gevoel dat er op dat terrein eerder sprake is van doorontwikkeling. Of misschien staat er op alles een limiet. Veel andere vormen voor een velomobiel zullen er uiteindelijk ook niet meer bedacht kunnen worden, niet?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#36 Bericht door dmd »

Hey Capojan: de DF heeft weldegelijk een achtervering hoor ;-) maar ik snap wat je bedoeld.
Het gaat er vooral over wat je zoekt in een VM. Zoek je comfort, snelheid, maakt prijs uit...
Alle velomobiel en lijken zeer goed op elkaar, het gaat hem om de accenten.

Voor mij Is het zo dat ik snelst op het werk ben met de outo, goedkoopst met de trein +(vouw)fiets. Enige reden om te forenzen met de VM is dat ik me goed voel als ik aan sport doe, en ik kick daarbij op snelheid. Moest ik het geld nu liggen hebben was mijn DF al besteld;-)
Quest 581 - M5 CHR

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#37 Bericht door eeuwige reiziger »

dmd schreef:Hey Capojan: de DF heeft weldegelijk een achtervering hoor ;-) maar ik snap wat je bedoeld.
Alleen staat die zo strak dat er waarschijnlijk nauwelijks verschil voelbaar is met een WAW, zeker als er achteraan een vette ballonband op het achterwiel zit. Ik herinner me de exacte woorden niet, maar op een blog schreef iemand dat bij een eerste testrit met de DF zijn ogen uit de kas trilden... Of iets gelijkaardig.
Het gaat er vooral over wat je zoekt in een VM. Zoek je comfort, snelheid, maakt prijs uit...
Alle velomobiel en lijken zeer goed op elkaar, het gaat hem om de accenten.
Heel zeker, en gelukkig is er die keuzemogelijkheid. Stel je eens voor dat we met z'n allen opgescheept zouden moeten zitten met een DDR-velomobiel. Voor iedereen gelijk. Enkel keuze in de kleur. ](*,)
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

gerlo
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 20:40
Postcode: 2400
Fiets: DF 32
Locatie: Mol
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#38 Bericht door gerlo »

eeuwige reiziger schreef:
dmd schreef:Hey Capojan: de DF heeft weldegelijk een achtervering hoor ;-) maar ik snap wat je bedoeld.
Alleen staat die zo strak dat er waarschijnlijk nauwelijks verschil voelbaar is met een WAW, zeker als er achteraan een vette ballonband op het achterwiel zit. Ik herinner me de exacte woorden niet, maar op een blog schreef iemand dat bij een eerste testrit met de DF zijn ogen uit de kas trilden... Of iets gelijkaardig.
Ik kan de DF niet vergelijken met een Quest, maar het verschil met een WAW is toch wel voelbaar.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#39 Bericht door eeuwige reiziger »

gerlo schreef: Ik kan de DF niet vergelijken met een Quest, maar het verschil met een WAW is toch wel voelbaar.
Als er achteraan een hard opgepompte raceband op de WAW ligt, twijfel daar ik niet aan. Met een vette ballonband wordt het echt anders, echt waar! Een WAW met of zonder ballonband maakt echt wel een wereld van verschil uit, iets wat ik zelf trouwens heb mogen ervaren.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

gerlo
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 20:40
Postcode: 2400
Fiets: DF 32
Locatie: Mol
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#40 Bericht door gerlo »

eeuwige reiziger schreef:
gerlo schreef: Ik kan de DF niet vergelijken met een Quest, maar het verschil met een WAW is toch wel voelbaar.
Als er achteraan een hard opgepompte raceband op de WAW ligt, twijfel daar ik niet aan. Met een vette ballonband wordt het echt anders, echt waar! Een WAW met of zonder ballonband maakt echt wel een wereld van verschil uit, iets wat ik zelf trouwens heb mogen ervaren.
Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#41 Bericht door bicky »

gerlo schreef:Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.
kan je ook wat specifieker zijn ivm het "verschil"?
is dat positief? negatief?
is de wegligging beter bij waw of df? vering beter bij waw of DF?

gerlo
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 20:40
Postcode: 2400
Fiets: DF 32
Locatie: Mol
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#42 Bericht door gerlo »

bicky schreef:
gerlo schreef:Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.
kan je ook wat specifieker zijn ivm het "verschil"?
is dat positief? negatief?
is de wegligging beter bij waw of df? vering beter bij waw of DF?
Ik vind de weglegging beter, het is het best merkbaar op klinkerpaden of kasseiwegen. Met de DF kan ik die met een hogere snelheid nemen dan met de WAW, vooraleer ik het gevoel krijg dat ik begin te drijven.
Klappen veroorzaakt door oneffenheden (vb verzakte betonplaten) zijn vergelijkbaar. Al gebeurde het met de WAW wel eens dat ik contact met mijn stoeltje verloor en heb ik dit nog niet zo gevoeld met de DF. Zowel bij mijn WAW als mijn DF is de voorwiel ophanging voorzien van de straffere rode veren.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#43 Bericht door eeuwige reiziger »

gerlo schreef: Ik heb op de WAW altijd met een Big Apple gereden (behalve bij wedstrijden) op de DF rijdt ik met een Marathon en toch merk je het verschil. Ik heb 50.000km met de WAW gereden en bijna 19.000km met de DF, ik denk dat ik uit ervaring kan spreken.
Dat mag je zeker! :wink:
gerlo schreef: Ik vind de weglegging beter, het is het best merkbaar op klinkerpaden of kasseiwegen. Met de DF kan ik die met een hogere snelheid nemen dan met de WAW, vooraleer ik het gevoel krijg dat ik begin te drijven.
Klappen veroorzaakt door oneffenheden (vb verzakte betonplaten) zijn vergelijkbaar. Al gebeurde het met de WAW wel eens dat ik contact met mijn stoeltje verloor en heb ik dit nog niet zo gevoeld met de DF. Zowel bij mijn WAW als mijn DF is de voorwiel ophanging voorzien van de straffere rode veren.
Op kasseien - en zeker de Brugse! - voel je inderdaad dat de verwerkingsgraad van de ballonband aan zijn limiet zit. De eerste dag dat ik met WAW de Brugse binnenstad, aan een flinke snelheid, langs de Katelijnestraat binnenreed, ervaarde ik dat onmiddellijk. Het leek alsof de velomobiel in het gestuiter aan het schuiven ging. Ik moet er onmiddellijk bij zeggen dat ook de Versatile, ondanks de vering, de neiging had hetzelfde gedrag te vertonen. Wel in mindere mate, al was rijden over kasseien ook geen pretje. Met de Versatile heb ik wel altijd met keikhard opgepompte banden gereden en stond de vering vrij hard.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#44 Bericht door CapoJan »

Ik heb het idee dat een ballonband (lage druk) vooral hoogfrequente trillingen kan wegfilteren (klinkers, kasseien ...). De vering dient eerder om de grote klappen op te vangen.
Enne: blijkbaar had ik het verkeerd voor wat de DF betreft. Weer wat bijgeleerd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: 2de hands aankoop velomobiel

#45 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:Het leek alsof de velomobiel in het gestuiter aan het schuiven ging. Ik moet er onmiddellijk bij zeggen dat ook de Versatile, ondanks de vering, de neiging had hetzelfde gedrag te vertonen. Wel in mindere mate, al was rijden over kasseien ook geen pretje. Met de Versatile heb ik wel altijd met keikhard opgepompte banden gereden en stond de vering vrij hard.
Zowel met de Sprint 26 (geen vering) als de Orca (gisteren nog)
heb ik al meermaals ervaren dat beide vrij gemakkelijk gaan dansen op kasseien.
Soms letterlijk centimeters de een of andere kant op stuiteren.
De eerste keer met de Orca deed dat heel raar.
Met weinig ervaring opgesloten zitten in de Orca en dan
het geheel zich verzetten van links naar rechts of omgekeerd/terugkerend,
daar moest ik even aan wennen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie