Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

#1 Bericht door scuri »

willen een paar leden iets over hun persoonlijke ervaringen kwijt over stadsritten? Liefst enkel over tweewieler ligfietsen (dus geen trikes noch velomobielen).
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

#2 Bericht door paulheyndrickx »

Op het beschreven traject zie ik vooral een probleem in de kinderkopjes en de tramsporen. Ligfietsen in het stadsverkeer went wel, maar de infrastructuur in Gent is op sommige plekken gewoon fietsonvriendelijk. Ik vermijd straten zoals de Brabantdam. Ik denk dat voor dit doel grotere wielen en brede banden nog het meest geschikt zijn.
Jaren gelden was er de Optima Orca, met 26" wielen waar je vrij brede banden op kon monteren. Waarschijnlijk zijn er vandaag nog modellen die in die lijn liggen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

#3 Bericht door CapoJan »

Kort antwoord: in een stadscentrum - welk dan ook - ben je beter af met een gewone stadsfiets. Je hebt meer overzicht en bent toch net iets wendbaarder.

Langer antwoord: het zal heel sterk afhangen van het type ligfiets. En verder: vergeet die zeer theoretische benadering van jou. Grootte van wielen, wielbasis, naloop, ... De ene voelt zich perfect comfortabel op een lage racer, de andere heeft op gelijk welke fiets schrik in een stad.
Ik heb het centrum ook al doorkruist met mijn Kobra (lage racer): die heeft geen vering en smalle bandjes. Het komt erop neer dat je je route goed moet uitdenken: geen kasseien, geen tramsporen (de Brabantdam is sowieso niet fietsvriendelijk, toch niet het deel met kasseien).
Ik begrijp je wel: indien je van een eind verder naar het centrum moet, kun je onderweg niet van fiets wisselen. Maar: niemand kan jou zeggen wat voor jou het beste is. Ik doe het niet graag: snel even de file omzeilen, even het voetpad op, ... dat lukt veel makkelijker met een gewone fiets. Je bent ook beter zichtbaar tussen auto's (mensen verwachten geen ligfiets) en ook in de voetgangerszone ben je in het nadeel.

Van de ligfietsen die ik ken, zal de Toxy Flite van Ronnius wellicht één van de betere zijn voor dit doel. Maar de voordelen van zo'n fiets in een stad (wendbaarheid, redelijk rechte zit, korte wielbasis) zijn dan weer nadelen op lange, rechte wegen. Veel hangt dus af van de verhouding tussen stadsritten en de langere afstanden.
Aanvulling: ook de Flevobike GreenMachine is een zeer stabiele en wendbare ligfiets. Voeg er ondersteuning aan toe en je hebt een prima ligger voor de stad en lange afstand, maar je moet wel bereid zijn er wat centen tegenaan te gooien. Als ik het goed heb, kun je op die GreenMachine 50 mm banden leggen; die lusten kasseien rauw en ze zijn te breed om in tramsporen te sukkelen.
Laatst gewijzigd door CapoJan op di 10 mar 2015, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

#4 Bericht door Filip »

Ik doe alle verplaatsingen in de stad met mijn ligfiets (challenge fujin)
Maar de Brabantdam vermijd ik steevast (kasseien met tramrails)
Liever een ommetje langs asfaltstraten

P.S. Wilsonplein, Lammerstraat, naar beneden via St Pietersnieuwstraat zo naar Korte Dagsteeg lijkt me hier handiger
"We willen niet alleen een groter stuk van de taart, we willen ook de bakkerij."

Gebruikersavatar
BartV
Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 15:56
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Seiran 26 met onderstuur
Locatie: Heverlee
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

#5 Bericht door BartV »

Ik vind mezelf nog een beginnende ligfietser (+/- 1500 km), maar toch even mijn ervaring (weliswaar niet van de zelfde omgeving).
Ik woon zelf in Heverlee en rij wekelijks naar Wilsele voor te gaan volleyballen, dat is maar 6-7 km, maar ik rij nu eenmaal veel liever met de ligfiets.
Met de bukker reed ik vroeger recht door Leuven, met de ligfiets rij ik dan liever even de ring rond.
Ik durf al wel eens door Leuven te rijden met de ligfiets en heb daar ook wel minder en minder problemen mee (behalve dan dat ik liever niet vastklik, dat is trouwens nog nieuwer voor me). Ondertussen is het zelfs zo dat ik er soms zelf van verschiet hoe laat ik een voet aan de grond moet zetten, dus het went wel, maar je blijft inderdaad iets minder wendbaar.
Ik heb zelf voor een Seiran 26 (USS) gekozen net om dat ietsje zichtbaarder te zijn in het verkeer. De conclusie om voor de hogere ligfiets te gaan kwam na een testrit met een challenge mistral (20" en eigenlijk een super fijne fiets) waarbij ik plots door een dorpskern moest met een lijnbus naast me aan het rode licht. Of er zo een enorm verschil in wendbaarheid tussen 20,24-26... geen idee, ik ervaar het niet echt, dat hang misschien ook wat af van je beenlengte, geen idee (ik moet ook mijn hiel in de scherpere bochten even naar buiten brengen om niet tegen het voorwiel te zitten).
Uiteindelijk is het heel veel gewenning en waar je je zelf goed bij voelt en inderdaad vooral in het begin misschien tussendoor een klein ommetje doen omdat je met de ligfiets bent.
Misschien een zot gedacht, maar waarom niet in het begin een 'studenten'fiets (=rijdbaar krot) aan je werk laten staan voor mocht je het centrum in moeten?

PS: kasseien vind ik wel doenbaar, tenzij het echt nat is (of ze er heel slecht bij liggen waarschijnlijk) en met tramsporen heb ik geen ervaring (ritten tot nu toe vooral beperkt tot heverlee-mechelen-duffel-lier)

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

#6 Bericht door scuri »

*
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Jullie ervaringen met tweewieler ligfietsen in de stad?

#7 Bericht door Ronnius »

Je stadsroute eens online plaatsen?
Er zijn hier wel enkele liggers die Gentbrugge wel kennen/wonen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie