wiebelig stuur

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

wiebelig stuur

#1 Bericht door Ludwigdesmet »

vorige week zondag eerste ritje gemaakt met de Performer GoalX26, recht naar de dichtstbijzijnde parking en daar wat rondjes gemaakt om het stuur-gevoel wat te pakken te krijgen,
woensdag een kort ritje langs min of meer vlakke binnenwegeltjes en vandaag 19 km door de Vlaamse Ardennen, 2 x 80m hoogteverschil gemaakt, ene richting langzaam omhoog (Ravel) andere richting veel korter, man bijt dat toch flink in de benen die klimmetjes.

mijn vraagje voor dit topic. Ik heb de indruk dat het stuur zeer wiebelig is, in de zin dat het vanzelf lijkt heen en weer te wiebelen ... is dat gebrek aan ervaring of ligt het aan iets anders? Morgen zet ik er Schwalbe kojak op, die lopen lekker licht, en ik probeer het dan nog eens.

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#2 Bericht door janV »

Ludwigdesmet schreef: vr 18 dec 2020, 16:21 vorige week zondag eerste ritje gemaakt met de Performer GoalX26, recht naar de dichtstbijzijnde parking en daar wat rondjes gemaakt om het stuur-gevoel wat te pakken te krijgen,
woensdag een kort ritje langs min of meer vlakke binnenwegeltjes en vandaag 19 km door de Vlaamse Ardennen, 2 x 80m hoogteverschil gemaakt, ene richting langzaam omhoog (Ravel) andere richting veel korter, man bijt dat toch flink in de benen die klimmetjes.

mijn vraagje voor dit topic. Ik heb de indruk dat het stuur zeer wiebelig is, in de zin dat het vanzelf lijkt heen en weer te wiebelen ... is dat gebrek aan ervaring of ligt het aan iets anders? Morgen zet ik er Schwalbe kojak op, die lopen lekker licht, en ik probeer het dan nog eens.
ligt het aan iets anders, als er geen speling op balhoofd zit dan niet_gebrek aan ervaring zou ik het niet noemen, ge moet gewoon een gewenningsperiode door.
niet te zwaar duwen, want dan krijgt ge het effect dat ge al snel gaat wiebelen
om hem uit het wiebelen te krijgen / te vermijden, een heel klein beetje druk uitoefenen op het stuur door het naar u toe / schuin omlaag te trekken _ gewoon gebruik maken vh gewicht van u armen, die hangen bij wijze van spreken dan aan het stuur.

TM48
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#3 Bericht door TM48 »

Hoi,

Je nieuwe aanwinst zal toch geen mankementen vertonen, hé?
Vermoedelijk zoals Janv zegt:even een tijd overbruggen om het stuurgedrag onder de knie te krijgen, je hebt maar 1 voorwiel te besturen, dus je zal het verschil bemerken.
Dus idd gewoon relaxed je handen laten rusten op je stuur, elleboogjes naar binnen en kijken naar waar je rijden wil... en dan pas sturen naar waar je kijkt. Je kan eventueel even spelen met de hoogte waarmee je het klapstuurtje kan instellen(stelschroef in- of uitdraaien, zodat je stuur hoger/lager komt als je het naar beneden klapt). Het is me opgevallen dat ik meestal met m'n rechterhand stuur, terwijl de linkerhand met de pols op mijn stuur ligt.
Het ziet er niet regenachtig uit vandaag... [-o<

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#4 Bericht door janV »

TM48 schreef: zo 20 dec 2020, 9:17 .... ik meestal met m'n rechterhand stuur, terwijl de linkerhand met de pols op mijn stuur ligt.
Het ziet er niet regenachtig uit vandaag... [-o<
met men racer ooit een totter gepakt (zadel afgebroken)_verdict wervelfractuur, maar had ik toen mijn stuur correct vast gehad -ipv handen losjes bovenop stuur- dan had ik nog kunnen anticiperen en bijsturen en had dat niet gebeurd of op zijn minst de gevolgen minder ernstig.
Zinsdien houd ik mijn stuur altijd correct vast, en dat is af en toe wel wat losser maar toch zo dat ik altijd kan reageren en remmen.

TM48
Junior
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 12:14
Postcode: 9112
Fiets: Hurricane
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#5 Bericht door TM48 »

Geregeld haal ik wel eens een frats uit tijdens het rijden... De slow motion beelden die ik dan verwerk tijdens m'n val, verschillen met ongelukjes op een gewone fiets. Ik vermoed dat het door de positie en de vorm van je ligger, anders aanvoelt. Doordat je niet zo hoog zit, ben je al snel bij de grond.
Meestal beperkt de schade zich tot een schaafwonde aan mijn hand, maar heb toch al eens een flinke kras door de trappers in mijn schenen gekregen. Ooit viel ik tijdens spurtje toen ik nog weinig ervaring had op de ligfiets;er lag toen paardenmest op de weg en ik reed een dikke 55km/u volgens het tellertje. Enkel mijn broek was gehavend, een engelbewaarder was hier aan het werk...
Ik let dus steeds op wat er voor me ligt en pas m'n snelheid aan:afgevallen blad, tractorsporen, takken en afval kunnen je sneller ten val brengen. Op kasseien let ik ook meer op, zeker wanneer de baan krom ligt door zware landbouwvoertuigen.
Het sturen gaat me zo vlot, dat het gemakkelijk met 1 hand gaat, ook bij lage snelheid.wanneer ik veel mag remmen, gebruik ik natuurlijk beide handen. (bij drukte/in de stad)
Doordat ik 's winters een parka draag op de fiets, stel ik het klapstuur wel hoger in; de ruimte tussen buik en stuur is zo groot genoeg om efficiënt te blijven sturen.

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#6 Bericht door Ludwigdesmet »

de 'fietser' rijdt intussen veel stabieler, na zo'n 200 kms gebold te hebben op de Performer, :D
Heb eindelijk de gemonteerde Michelin banden vervangen door Schwalbe Kojak, scheelt 2km/u gemiddeld, nog eens :D

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#7 Bericht door CapoJan »

Als je Kojaks versleten zijn, moet je eens de Continental Speedcontact proberen. Fijne band en kost pakweg de helft van een Schwalbeband. Voor op de velomobiel zijn er nu een aantal die de Conti Contact Urban testen.
En wat stabiliteit betreft: wennen dus. Twee wielen is wel iets anders dan drie.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#8 Bericht door fcapri »

de kojaks daar rijd ik ondertussen niet meer mee.
vroeger had ik kojaks in de zomer en marathon greenguard voor de winter, . toen ik na de winter weer vanmarathon naar kojak ging, merkte ik pas hoe slecht die banden remmen (beginnen direct te schuiven) en qua snelheidsverschil is het quasi nihil. het comfort van de grotere marathons (lagere druk voor zelfde rolweerstand) is voor mij ook een pluspunt om geen kojaks meer te kopen. het lijke snelle banden, maar je gaat bijlange na zo snel niet. je schuift sneller, dat wel

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#9 Bericht door Ludwigdesmet »

fcapri schreef: ma 22 feb 2021, 15:34 de kojaks daar rijd ik ondertussen niet meer mee.
vroeger had ik kojaks in de zomer en marathon greenguard voor de winter, . toen ik na de winter weer vanmarathon naar kojak ging, merkte ik pas hoe slecht die banden remmen (beginnen direct te schuiven) en qua snelheidsverschil is het quasi nihil. het comfort van de grotere marathons (lagere druk voor zelfde rolweerstand) is voor mij ook een pluspunt om geen kojaks meer te kopen. het lijke snelle banden, maar je gaat bijlange na zo snel niet. je schuift sneller, dat wel
zou het dan aan de temperatuur gelegen zijn dat ik ineens sneller ging?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#10 Bericht door CapoJan »

Ludwigdesmet schreef: za 27 feb 2021, 12:38 zou het dan aan de temperatuur gelegen zijn dat ik ineens sneller ging?
Dat is goed mogelijk. Afhankelijk van de rubbersamenstelling kan de temperatuur veel invloed hebben op de rolweerstand.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: wiebelig stuur

#11 Bericht door Wouter D »

Moet je maar er s met een roeifiets rijden. De eerste vijfhonderd kilometer had ik zeker een halve meter van het fietspad nodig.

Niet meer dan normaal.
De meeste Bikker zitten gedurig aan hun stuur te trekken tijdens het fietsen, bij een ligfiets dient dat stuur om je handen op te laten rusten, je versnellingen en remmen op te monteren en te verdraaien als je een bocht neemt of moet afslaan.
Als je bij een ligfiets trekt aan het stuur, kan je niet ontspannen fietsen en ga je ook sneller last krijgen van pijn in armen, schouders en nek...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie