snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#1 Bericht door Ludwigdesmet »

Binnen een tweetal weken wordt de e-WAW geleverd, en ik ben vandaag mijn traject met de gewone stadsfiets gaan verkennen. Op 2 uur stond ik via de N60 - jaagpad schelde vanaf Oudenaarde - F45 - F7 -R4 van Ronse in Mariakerke (49.7km) maar een alternatief is via N60 - op jaagpad blijven tot op R4 en via R4 tot Mariakerke (52.7km). Laatste lijkt me te verkiezen wegens veel minder stoppen en starten, manoeuvreren enzovoort.
Nu hoor ik dat de snelheid op jaagpad beperkt is tot 35km/u ... en met de e-Waw ga je daar wel gemakkelijk boven.

Nu weet ik wel dat je niet als een bezetene moet gaan racen als er andere gebruikers in de buurt zijn, maar voor de andere situaties ... iemand ooit al snelheidscontrole gehad op een jaagpad? :? en op de velostrade?

Gebruikersavatar
Bart86
Neo Prof
Berichten: 160
Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
Postcode: 3560
Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
Contacteer:

Re: snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#2 Bericht door Bart86 »

Volgens wat ik kan lezen is de maximum toegelaten snelheid op jaagpaden 30 km/u.
https://www.vlaamsewaterweg.be/jaagpaden
Je zou 36 kunnen zeggen omdat de politie bij wet verplicht is om een correctiemarge van 6 km/u toe te passen.

Snelheidcontrole op een jaagpad lijkt mij, die zelf ook snelheidscontroles doet, moeilijk/onpraktisch. Je moet om te beginnen de flitswagen goed kunnen opstellen of een flitscontainer/radar op statief. Hoe dan ook zal er altijd een wagen of ander voertuig staan.

Als het dan toch zou gebeuren moeten er collega's zijn die de rijwielen zonder nummerplaat intercepteren. Zonder identificatie van de overtreder kan de boete niet opgestuurd worden. Meer volk, dus meer voertuigen en waarschijnlijk dan ook vrij opvallend.

Het lijkt mij dus eerder onwaarschijnlijk dat de politie hiervoor veel capaciteit gaat inzetten. Ik denk dat dit geen prioriteit is. Dat zal het wellicht pas worden wanneer er veel klachten zijn en/of ongevallen ten gevolge van te hoge snelheid.
Laatst gewijzigd door Bart86 op vr 19 jul 2019, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#3 Bericht door Helen »

Dankjewel voor je eerlijke antwoord Bart!
Laten we met zijn allen galant zijn op het jaagpad, doorvlammen als we alleen zijn en snelheid minderen bij het inhalen of kruisen. Zo blijft ons bootje het langste varen :)
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#4 Bericht door CapoJan »

Mijn woonwerk traject gaat al jaren over het jaagpad langs de Schelde. Nog nooit zag ik ook maar iets van controle. Dat lijkt me dus niet direct een probleem. Wat wel wat kan zijn, is dat het aantal functionele fietsers op die route gestaag toeneemt. Het is zeker nog niet zoals in de steden, maar er zijn meer en meer fietsers. Daar moet je dus rekening mee houden. Positief is dan weer dat de bijgekomen fietsers vooral met speedpedelecs lijken te rijden. Die gaan zeker ook sneller dan 30 km/u. Als iedereen wat rekening houdt met elkaar, is er niets aan de hand.
Praktisch: echt snel proberen gaan, heeft weinig zin. Je zal dan - indien je de anderen wat respecteert - continu van snelheid moeten wisselen. Ik schat dat zo rond 40 km/u haalbaar moet zijn.

In de winter zijn die speedpedelecs wel storend: er zijn redelijk wat Stromers tussen. De ST2 wordt standaard geleverd met een (technisch mooie) Supernova koplamp en blijkbaar moet dat ding recht vooruit schijnen. Als je dan laag zit, in je velomobiel, zie je geen steek meer :shock: Zorg dus maar voor een flinke (2de) koplamp, zodat je ze een koekje van eigen deeg kan geven (ik vermoed dat die fietsers het zelf niet beseffen).

Die wetgeving dateert, als ik het goed heb, van voor de 2de wereldoorlog en is contraproductief in een situatie waarbij jaagpaden gepropageerd worden als ideale fietsroutes. Maar dat is dan weer een andere discussie.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Ludwigdesmet
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 05 mar 2019, 10:37
Postcode: 9600
Fiets: Optima Baron Low racer
Locatie: Ronse
Velomobiel: e-WAW 434 - 2019
Contacteer:

Re: snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#5 Bericht door Ludwigdesmet »

dank Bart en Capojan voor de input.
Ik denk dat het voor mezelf ook een stuk veiliger is langs het jaagpad dan langs de fietssnelweg, wegens nogal veel kruispunten op de fietssnelweg.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#6 Bericht door blackarmor »

ze moeten er ook geen moeite voor doen .
als ze dat willen doen kunnen ze de ergste er direct al uithalen op strava :lol:
( btw
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#7 Bericht door CapoJan »

Ludwigdesmet schreef: zo 21 jul 2019, 21:30 dank Bart en Capojan voor de input.
Ik denk dat het voor mezelf ook een stuk veiliger is langs het jaagpad dan langs de fietssnelweg, wegens nogal veel kruispunten op de fietssnelweg.
Die term 'fietssnelweg' is naar mijn mening dan ook compleet misplaatst. Noem me eens een autosnelweg met het ene kruispunt met voorrang rechts na het andere? Blijkbaar is het voldoende om een route uit te stippelen en daar blauwe F-bordjes langs te zetten om het een 'snelweg' te noemen.
Het jaagpad is zonder twijfel veiliger.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: snelheidscontrole op jaagpad/velostrade?

#8 Bericht door Beinsberger E »

blackarmor schreef: zo 21 jul 2019, 22:58 ze moeten er ook geen moeite voor doen .
als ze dat willen doen kunnen ze de ergste er direct al uithalen op strava :lol:
( btw
Tenzij ze hun smartfoon afzetten :roll:

Plaats reactie