graveren

Meld hier als je fiets gestolen is.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#16 Bericht door Willem »

Zo'n zendertje is tegenwoordig zelfs kant-en-klaar te koop. Hier bijvoorbeeld: http://www.xxod.nl/locator/prodpage.php. Stuurt bij diefstal de gps-coördinaten door naar je gsm.
Ook te gebruiken als je altijd wil weten waar je partner of kinderen zijn :wink:
Willem Van Besien

Gebruikersavatar
Mysterio
Helper
Berichten: 419
Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
Postcode: 9990
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: Maldegem
Contacteer:

#17 Bericht door Mysterio »

Lijkt me niet dat het dan in de frame kan zitten, want dan heb je een kooi van Farraday die de zendstralen tegenhoudt :idea:

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

#18 Bericht door highway_patrol »

Of je kan er gewoon ergens een gsm-toestel in verstoppen (heb je wel heel dikke buizen nodig, of heel kleine gsm). Blijkbaar bij de nieuwe antidiefstalsystemen op motorfietsen werkt het zo. Een soort van gsm ingebouwd, met daarin een standaard gsmsimkaart.

De gravering heeft vooral haar nut als de diefstal van de fiets een gebruiksdiefstal is en men hem enkele gemeenten verder terugvindt. Zo kan hij gemakkelijk terug worden bezorgd aan de eigenaar. De kans op gebruiksdiefstal tov een effectieve diefstal is bij een ligfiets natuurlijk kleiner. Ligfietsen zal men eerder stelen om bij te houden (natuurlijk!). En als men een ligfiets terugvindt en de eigenaar heeft aangifte gedaan, wordt daar natuurlijk ook sneller aan gedacht: den diene met zijne rare velo...

Er zijn meer en meer fabricanten die hun fietsen zelf nummeren, soort van chassisnummer. Deze nummer is evengoed nuttig bij een aangifte. Ik weet niet waar de nummers van de velomobielen zijn aangebracht, maar WAW003 kan bv evengoed een chassisnummer zijn. Zolang het maar een uniek nummer is.

Je kan ook gewoon een flevobike kopen. De dader is waarschijnlijk diegene die vijf meter verder van de diefstal met zijn neus tegen een boom plakt...
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
jdemulder
Supporter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 jul 2010, 22:50
Postcode: 2040
Fiets: flevoracer
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: graveren

#19 Bericht door jdemulder »

Gister hebben werden er 2 prachtfietsen uit mijn garage gestolen, maar de flevo is inderdaad (gelukkig) blijven staan. Dat zag er vast te moeilijk uit. Wie heeft al die bandieten eigenlijk ooit leren fietsen :evil: !

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: graveren

#20 Bericht door Edje »

hun vader zekers, die wist hoe vermoeiend het was om te poot te gaan werken :mrgreen: :shock:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

dirk65

Re: graveren

#21 Bericht door dirk65 »

We zullen hier in 't dorp in alle geval onze ogen openhouden voor je fietsen. Ben wel blij dat de Evo in mijn living kan staan.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: graveren

#22 Bericht door Filip »

Ondertussen is de techniek een beetje geëvolueerd, en is het graveren op een hele dikke buis geen enkel probleem meer.

Ik heb deze week mijn ligfiets laten graveren bij Max-mobiel in de Voskenslaan 27 in Gent.
Mijn nummer werd in een digitaal apparaatje ingetikt, dan dit toestelletje tegen de buis, en op 1-2-3 gedaan :)

Dit graveerwerk is niet heel erg diep - ik vraag me af of men de verf niet gewoon kan afschuren en het boeltje herspuiten zonder dat men er nog iets van merkt.
Maar kom, dit is omslachtig en het is alweer allemaal iets moeilijker voor fietsdieven...

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: graveren

#23 Bericht door Pleeboy »

2 goeie sloten, nix van 15€, maar DEFTIG.
Mijn zus haar kotfiets is nooit gepikt geweest, ook niet na 4 jaar in antwerpen centraal te staan. Een collega rijdt nu met een gevaarlijk ding met wielen, bij een noodstop gaat het ding in 3 stukken, t is ooit eens een fiets geweest... Al 5 van die dingen laten pikken met een slot van 20€
Graveren heeft misschien hetzelfde effect: rap iets meepakken? ah nee gegraveerd...

Maar als ze al uit uw garage verdwijnen ist iets anders, doe je de garage op slot? Misschien wist een regelmatige voorbijganger op de duur de "sleutel onder de mat" liggen? T zou ni de 1e keer zijn...
In elk geval spijtig!
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
jdemulder
Supporter
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 jul 2010, 22:50
Postcode: 2040
Fiets: flevoracer
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: graveren

#24 Bericht door jdemulder »

Pleeboy schreef:2 goeie sloten, nix van 15€, maar DEFTIG.
Mijn zus haar kotfiets is nooit gepikt geweest, ook niet na 4 jaar in antwerpen centraal te staan. Een collega rijdt nu met een gevaarlijk ding met wielen, bij een noodstop gaat het ding in 3 stukken, t is ooit eens een fiets geweest... Al 5 van die dingen laten pikken met een slot van 20€
Graveren heeft misschien hetzelfde effect: rap iets meepakken? ah nee gegraveerd...

Maar als ze al uit uw garage verdwijnen ist iets anders, doe je de garage op slot? Misschien wist een regelmatige voorbijganger op de duur de "sleutel onder de mat" liggen? T zou ni de 1e keer zijn...
In elk geval spijtig!
de garage was inderdaad op slot en de sleutel lag er niet bij. maar ik was zo stom om een raam in kantelstand te laten staan om de garage te verluchten. 'k had namelijk met een spuitbus verf gespoten. en zo'n kantelraam duw je dus blijkbaar zonder al te veel moeite open.

sjanzen
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 12:11
Postcode: 2000
Contacteer:

Re: graveren

#25 Bericht door sjanzen »

Wat een goed idee! Ik denk dat ik mijn nieuwe fiets ook laat graveren. Het is voor de dief dan ook een stuk moeilijker om te verkopen...
Thx voor de tips!

Plaats reactie