graveren
graveren
ik wist niet goed of deze topic hier of bij techniek moest staan, maar swat, zet hem waar je het best denkt.
wie zijn fiets is gegraveerd?
doet dit de dag van vandaag eigenlijk iets uit om te laten graveren?
schendt dit je fiets, op de cijfertjes na?
kan je de gravure laten zetten waar je ze wilt?
wie zijn fiets is gegraveerd?
doet dit de dag van vandaag eigenlijk iets uit om te laten graveren?
schendt dit je fiets, op de cijfertjes na?
kan je de gravure laten zetten waar je ze wilt?
- Dries
- Helper
- Berichten: 369
- Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
- Postcode: 9000
- Fiets: Taifuns
- Locatie: Gent
- Contacteer:
ik heb mijn HPX laten graveren tien jaar geleden, zeer prominent op de kader voor het zitje. Hij is nooit gepikt geweest, in tegenstelling tot een aantal fietsen die ik niet had laten graveren.
Ik denk wel dat het nut heeft: bij de politie is dat het eerst wat ze vragen, en je hebt achteraf nooit onduidelijkheid over het eigendomsrecht. Je moet natuurlijk je fiets binnen twee jaar niet verkopen, dat is minder interessant voor de koper....
Ik denk wel dat het nut heeft: bij de politie is dat het eerst wat ze vragen, en je hebt achteraf nooit onduidelijkheid over het eigendomsrecht. Je moet natuurlijk je fiets binnen twee jaar niet verkopen, dat is minder interessant voor de koper....
Graveren gaat enkel op fietskaders met een buisdiameter van max. 3 cm. En het moet dan nog een rechte buis zijn.
Bovendien raden enkele fietsfabrikanten het af en verlies je zelfs de fietsgarantie als er in de buis gegraveerd wordt. Wegens plaatselijk sterkteverlies (vooral in aluminiumframes).
In stalen frames gaat het nummer roesten. Dit kun je oplossen door er verf in aan te brengen.
Een gegraveerde fiets die gestolen wordt kan door de dief of heler ontdaan worden van zijn gravure. Een gravure heeft daarom enkel zin op korte termijn na de diefstal. Het schrikt af om zo'n gegraveerde fiets te stelen, maar als de dief de bedoeling heeft om hem 'om te katten' naar een nieuwe onrechtmatige eigenaar, dan ben je met een gravure (of sticker) niets.
Bovendien raden enkele fietsfabrikanten het af en verlies je zelfs de fietsgarantie als er in de buis gegraveerd wordt. Wegens plaatselijk sterkteverlies (vooral in aluminiumframes).
In stalen frames gaat het nummer roesten. Dit kun je oplossen door er verf in aan te brengen.
Een gegraveerde fiets die gestolen wordt kan door de dief of heler ontdaan worden van zijn gravure. Een gravure heeft daarom enkel zin op korte termijn na de diefstal. Het schrikt af om zo'n gegraveerde fiets te stelen, maar als de dief de bedoeling heeft om hem 'om te katten' naar een nieuwe onrechtmatige eigenaar, dan ben je met een gravure (of sticker) niets.
- Duckjibepete
- dokter
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
- Contacteer:
Nietes, ooit vorige tai laten graveren en dat was op de ronde buis van minstens 6 cm diam.Patrick Pevenage schreef:Graveren gaat enkel op fietskaders met een buisdiameter van max. 3 cm. En het moet dan nog een rechte buis zijn.
De vraag is of de dief het ziet natuurlijk...
ride to live, live to ride
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
A
Wat betreft buisverzwakking dat weet ik niet; wat ik wel weet is dat bij het huidig gebruikte systeem (door de dienst die dit komt doen, dus niet als de gemeente dit in eigen beheer zou doen) zowat alle diameters kunnen gegraveerd worden. De buis moet een recht stuk hebben van ± 10 cm. Het gebruikte procedé is beter dan vroeger, het gegraveerde nummer wordt met een zwarte (of witte) vettige stift ingewreven, het overtollige zwart (of wit) wordt weggeveegd zodat een mooi zwarte (of wit) nummer te zien is. Alles wordt met een sticker, met een doorschijnend ruitje, afgedekt, heel proper. Een dief zal natuurlijk niet gaan kijken of de fiets nu al dan niet gegraveerd is maar het vergemakkelijkt wel nadien de controle of het al dan niet zijn fiets is. Het gegraveerde nummer betreft het rijksregisternummer, het is dan ook best wanneer je je fiets verkoopt je de gegevens bijhoudt van diegene aan wie je hem verkoopt want men gaat bij u terecht komen als men het nummer aanvraagd.
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
op de gordel heb ik het gevraagd aan de graveurs, die zagen dat echter niet zitten, ze hebben wel twee stickertjes op mijn fiets geplakt met mijn nr, op goeie plaatsen; schijnbaar gaan die stickertjes er ook zo makkelijk niet af (hoelang is een andere vraag)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- Mysterio
- Helper
- Berichten: 419
- Lid geworden op: do 26 jan 2006, 23:19
- Postcode: 9990
- Fiets: Challenge Hurricane
- Locatie: Maldegem
- Contacteer:
Es in Gent binnengesprongen in de fietsenherstelplaats van den unief voor mijn vouwfiets.
Die kan dus niet gegraveerd worden omdat mijn framebuis niet rond is. Hun systeem past er niet op Het nieuwere systeem van de politiediensten zou er ook niet op passen, zo werd me verteld.
Alternatieven zie ik zo 123 niet ?
Die kan dus niet gegraveerd worden omdat mijn framebuis niet rond is. Hun systeem past er niet op Het nieuwere systeem van de politiediensten zou er ook niet op passen, zo werd me verteld.
Alternatieven zie ik zo 123 niet ?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
wat je natuurlijk wel kunt doen (indien je het aandurft en je frame het aankan) is je fiets zelf 'graveren' met slagnummers.
of beter nog.
ik hoorde in mijn studententijd een verhaal van iemand die in zijn koersfiets een zendertje had laten plaatsen zodat bij diefstal de fiets kon worden opgespoord met een ontvanger en dan samen met de politie terug worden opgeëist.
of dat echt legaal haalbaar is, moeten we even aan onze liggende arm der wet vragen,
of beter nog.
ik hoorde in mijn studententijd een verhaal van iemand die in zijn koersfiets een zendertje had laten plaatsen zodat bij diefstal de fiets kon worden opgespoord met een ontvanger en dan samen met de politie terug worden opgeëist.
of dat echt legaal haalbaar is, moeten we even aan onze liggende arm der wet vragen,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?