Gezinsbond
Moderator: Site
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Gezinsbond
Artikel over velomobielen, gewoon en hybride, in het weekblad van de Gezinsbond. Mooie foto van de WAW. Brecht is aan een media-offensief bezig zo te zien. Heb het artikel diagonaal gelezen en het ziet er helder en informatief uit. Nog geen blunders gevonden.
Artikel toegevoegd
Artikel toegevoegd
Laatst gewijzigd door paulheyndrickx op do 24 jan 2013, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Dan heeft Brecht vast de capaciteit om het te kunnen benutten.
Ik vroeg me altijd al af waarom velomobielbouwers niet veel meer reclame maken gericht op potentiele doelgroepen buiten de ligfiets en velomobiel wereld. Aan intelligentie ontbreekt het hen alvast niet.
Maar het antwoord ( die ik nooit kreeg ) ligt wel voor de hand : capaciteit. Handgebouwde fietsen zijn arbeidsintensief en je kunt er niet heel veel van maken in korte tijd. Massale belangstelling en orders zouden dan onwenselijk zijn, dan krijg je enorme wachtlijsten en moet je wel groter worden, zonder dat je weet of dat blijvend is. Veel velomobielbouwers zijn waarschijnlijk dan ook al gelukkig als de orderlijst niet te lang of niet te kort ( door gebrek aan orders dat is ) wordt.
Het is wel duidelijk dat enkele velomobielbouwers al stappen maken naar schaalvergroting.
Ik vroeg me altijd al af waarom velomobielbouwers niet veel meer reclame maken gericht op potentiele doelgroepen buiten de ligfiets en velomobiel wereld. Aan intelligentie ontbreekt het hen alvast niet.
Maar het antwoord ( die ik nooit kreeg ) ligt wel voor de hand : capaciteit. Handgebouwde fietsen zijn arbeidsintensief en je kunt er niet heel veel van maken in korte tijd. Massale belangstelling en orders zouden dan onwenselijk zijn, dan krijg je enorme wachtlijsten en moet je wel groter worden, zonder dat je weet of dat blijvend is. Veel velomobielbouwers zijn waarschijnlijk dan ook al gelukkig als de orderlijst niet te lang of niet te kort ( door gebrek aan orders dat is ) wordt.
Het is wel duidelijk dat enkele velomobielbouwers al stappen maken naar schaalvergroting.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
had het artikel ook gelezen in de gezinsbond, het gaat jammer genoeg hoofdzakelijk over elektrische ondersteuning.
maar er wordt ook de nadruk gelegd over de wettelijkheid, beperkingen en mogelijk om zonder ondersteuning te rijden.
maar er wordt ook de nadruk gelegd over de wettelijkheid, beperkingen en mogelijk om zonder ondersteuning te rijden.
- saelensbjorn
- Junior
- Berichten: 43
- Lid geworden op: di 22 jan 2013, 20:36
- Postcode: 8470
- Fiets: M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner
- Locatie: Gistel
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Dit artikel heeft mij de ogen geopend en heeft me zin gegeven om een velomobiel aan te schaffen.
Weliswaar ben ik volledig leek binnen deze wereld der Velomobielen en wil ik me daar in verdiepen.
Kan er mij iemand tips geven bij de aankoop van een tweedehands velomobiel?
Groeten,
Björn (die bij deze z'n eerste post heeft)
Weliswaar ben ik volledig leek binnen deze wereld der Velomobielen en wil ik me daar in verdiepen.
Kan er mij iemand tips geven bij de aankoop van een tweedehands velomobiel?
Groeten,
Björn (die bij deze z'n eerste post heeft)
M5 Streetlegal 28/20 by Speedliner
- ironpatje
- Helper
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
- Postcode: 3150
- Fiets: giant tcr
- Locatie: haacht
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
saelensbjorn schreef: Kan er mij iemand tips geven bij de aankoop van een tweedehands velomobiel?
ik zou zeggen: test er eens een paar, als je wil mag je eens een stukje rijden in m'n Quest (als je rond de 1.80 m bent, 'k ga niet m'n hele VM verzetten voor een testrit, anders iemand zoeken die (ongeveer) jouw lengte heeft....)
zo zal je ook wel iemand vinden waar je een WaW, FaW,enz..... mag proberen....
dan heb je al een idee welke VM je het beste 'ligt'.....
als je dan een idee hebt van het model dat je wenst, dan kan je hier wel vragen op welke punten je moet letten....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Let op het stoeltje. Kan gemakkelijk het duurste deel na het frame zijn van een ligfiets/VM als die kapot is en vervangen moet worden.
Frame of dragende delen controleren op breuken of scheuren. Je hebt o.a. dan vaak teveel beweging van de fiets zelf. Ook daar is wat aan te doen maar de hele fiets zou soms uit elkaar moeten. Scheuren of flinke beschadigingen van de kuip zijn wel of niet duur afhankelijk of je het zelf kunt repareren en afwerken. Laten doen kan gemakkelijk 500-1000 euro kosten.
Defecten aan universele fietsonderdelen aan een velomobiel ? Niet ernstig maar kosteninschatting.
En inderdaad een lange proefrit maken met meerdere typen velomobiel. Ze zijn allemaal verschillend genoeg om ontzettende tevreden te zijn met de ene, en niet tevreden met de ander. Het zijn allemaal goede ontwerpen, maar soms specifiek voor bepaald gebruik. Ook je eigen afmetingen, bagageruimte enz moet je rekening mee houden.
Frame of dragende delen controleren op breuken of scheuren. Je hebt o.a. dan vaak teveel beweging van de fiets zelf. Ook daar is wat aan te doen maar de hele fiets zou soms uit elkaar moeten. Scheuren of flinke beschadigingen van de kuip zijn wel of niet duur afhankelijk of je het zelf kunt repareren en afwerken. Laten doen kan gemakkelijk 500-1000 euro kosten.
Defecten aan universele fietsonderdelen aan een velomobiel ? Niet ernstig maar kosteninschatting.
En inderdaad een lange proefrit maken met meerdere typen velomobiel. Ze zijn allemaal verschillend genoeg om ontzettende tevreden te zijn met de ene, en niet tevreden met de ander. Het zijn allemaal goede ontwerpen, maar soms specifiek voor bepaald gebruik. Ook je eigen afmetingen, bagageruimte enz moet je rekening mee houden.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Topsnelheid voor een gewone velomobiel 130km/h is de mensen een rad voor de ogen draaien.
De huidige regelgeving tot 25km/h ondersteund is prima, anders moet fietser.be maar bromfietsers.be of moto.be of outo.be worden. Even goeie vrienden, maar hij zal een de nodige veiligheidskeuringen wel een harde dobber krijgen.
De huidige regelgeving tot 25km/h ondersteund is prima, anders moet fietser.be maar bromfietsers.be of moto.be of outo.be worden. Even goeie vrienden, maar hij zal een de nodige veiligheidskeuringen wel een harde dobber krijgen.
Stop Fueling Around
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Als Fietser.be echt illigale WAW's op de weg zet zal dat zeker als een boemerang terugslaan op enig moment en zullen de gevolgen niet gering zijn.
Omdat veel van de illigale WAWs in praktijk hun vermogen zullen gebruiken en veel te hard gaan zullen er zeker enige crashen. Als bij politieonderzoek dan blijkt dat het vermogen of begrenzing met opzet niet reglementair is zijn de poppen aan het dansen.
De WAW als merk zou door reputatieschade of financiele afwikkeling van rechtszaken kunnen wankelen of sneuvelen, het aanzien van de velomobiel in het algemeen geschaad als dollemans voertuig en zelfs wetgeving gemaakt kunnen worden die motorisering in velomobielen verbied, of erger, velomobielen op zich zodanig gevaarlijke wegdeelnemers verklaart dat ze verboden worden op de openbare weg.
Dat laatste is niet heel waarschijnlijk, maar het kan. Veilig Verkeer Nederland zal het alvast toejuichen, en die hebben vast Belgische soortgenoten en medestanders.
Niet voor niets zie je bouwers - behalve fietser.be - van snelle efficiente velomobielen helemaal niet bewegen in de e-ondersteunings technologie. Enkel toer/woon-werk gebruiksvelomobielen hebben dat, en dan de legale versie om accelereren vanuit stilstand en klimmen te vergemakkelijken.
Omdat veel van de illigale WAWs in praktijk hun vermogen zullen gebruiken en veel te hard gaan zullen er zeker enige crashen. Als bij politieonderzoek dan blijkt dat het vermogen of begrenzing met opzet niet reglementair is zijn de poppen aan het dansen.
De WAW als merk zou door reputatieschade of financiele afwikkeling van rechtszaken kunnen wankelen of sneuvelen, het aanzien van de velomobiel in het algemeen geschaad als dollemans voertuig en zelfs wetgeving gemaakt kunnen worden die motorisering in velomobielen verbied, of erger, velomobielen op zich zodanig gevaarlijke wegdeelnemers verklaart dat ze verboden worden op de openbare weg.
Dat laatste is niet heel waarschijnlijk, maar het kan. Veilig Verkeer Nederland zal het alvast toejuichen, en die hebben vast Belgische soortgenoten en medestanders.
Niet voor niets zie je bouwers - behalve fietser.be - van snelle efficiente velomobielen helemaal niet bewegen in de e-ondersteunings technologie. Enkel toer/woon-werk gebruiksvelomobielen hebben dat, en dan de legale versie om accelereren vanuit stilstand en klimmen te vergemakkelijken.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Heu, een beetje selectiviteit aub. Ik rij met een eWAW waarvan de ondersteuning zichzelf uitschakelt bij 25 km/u, ook al kreeg ik spontaan - niet door Fietser - de codes toegestuurd waarmee ik de console kan "bijregelen" . Misschien moeten allen die zomaar aannemen dat alle eWAW's illegaal zijn dit eens grondig onderzoeken alvorens een reputatie te lanceren.NL-ligger schreef:Als Fietser.be echt illigale WAW's op de weg zet zal dat zeker als een boemerang terugslaan op enig moment en zullen de gevolgen niet gering zijn.
-
- General Manager
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Ik denk niet dat iemand gezegd heeft dat alle ewaw's illegaal zijn, tenzij die reporter van de EOS.paulheyndrickx schreef:Heu, een beetje selectiviteit aub. Ik rij met een eWAW waarvan de ondersteuning zichzelf uitschakelt bij 25 km/u, ook al kreeg ik spontaan - niet door Fietser - de codes toegestuurd waarmee ik de console kan "bijregelen" . Misschien moeten allen die zomaar aannemen dat alle eWAW's illegaal zijn dit eens grondig onderzoeken alvorens een reputatie te lanceren.
Het siert je dat jij er niet aan meedoet, daar heb ik alle respect voor en je verdient het dan ook zeker niet om over dezelfde kam geschoren te worden.
Maar illegale ewaw's (of gelijk welke illegale velomobiel of illegaal voertuig) verkopen vind ik persoonlijk ronduit misdadig, als ik eraan denk welke gevolgen dit kan hebben (zeker voor onervaren velomobilisten). Bovendien plaatst dit de andere velomobilisten, zoals onder andere jijzelf, in een slecht daglicht omdat veel mensen het verschil niet kennen of niet weten dat er ook velomobielen zonder, of met legale, ondersteuning rondrijden.
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Als je goed leest heb ik het niet over 25km/u begrensde WAW's en indien het in het land waar ze gebruikt worden goedgekeurde brommobielen zijn zelfs niet over 45 km/u WAW's....paulheyndrickx schreef:Heu, een beetje selectiviteit aub. Ik rij met een eWAW waarvan de ondersteuning zichzelf uitschakelt bij 25 km/u, ook al kreeg ik spontaan - niet door Fietser - de codes toegestuurd waarmee ik de console kan "bijregelen" . Misschien moeten allen die zomaar aannemen dat alle eWAW's illegaal zijn dit eens grondig onderzoeken alvorens een reputatie te lanceren.NL-ligger schreef:Als Fietser.be echt illegale WAW's op de weg zet zal dat zeker als een boemerang terugslaan op enig moment en zullen de gevolgen niet gering zijn.
Ik had het over ILLEGAAL gemotoriseerde WAW's, voor zover daar echt sprake van is. Dat weet ik niet, maar veel mensen lijken dat te beweren.
Een WAW is een lichte en efficiente snelle velomobiel op menskracht. Met onbegrensde sterke e-motor wordt het een http://www.youtube.com/watch?v=yERqQ3tteOk" onclick="window.open(this.href);return false; met dito stuur en remeigenschappen en dien je een witte sjaal te dragen als je hem bestuurd...mag overigens met een slokje sake op om evt doodsangst te vergeten....en overtuigend BANZAI !!! te schreeuwen als je je succesvol in een auto boort want alleen dat kan de bedoeling van zo een fiets zijn...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ronnius
- General Manager
- Berichten: 3020
- Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
- Postcode: 9040
- Fiets: Grasshopper FX
- Locatie: Sint Amandsberg
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Het probleem is, dat als er illegale velomobielen zouden rondrijden, dat niemand dat kan zien.NL-ligger schreef: Ik had het over ILLEGAAL gemotoriseerde WAW's, voor zover daar echt sprake van is. Dat weet ik niet, maar veel mensen lijken dat te beweren.
Net als bij opgevoerde brommers en/of scooters. Daar staat het ook niet opgeschreven dat ze opgedreven zijn (dat zou pas handig zijn voor de man in het blauw).
Maar bij een brommer die sneller gaat dan wettelijk bepaald weet je dat die opgedreven is.
Bij een VM heb je dat niet, want puur op spierkracht worden er ook (naar mijn gevoel) fantastische snelheden gehaald, en daar zit geen beperking op. Moest het algemeen bekend worden dat er VM'en zijn die illegale E-ondersteuning gebruiken kan (lees=zal) dat nogal vlug veralgemeend worden. Dan zie ik in de toekomst wel eens veel velomobielen aan de kant van de straat staan, om eens te kijken wat daar allemaal onder de kap zit.
- Peter J
- dokter
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
- Postcode: 2620
- Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
- Locatie: Hemiksem
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Heel kort...
Ik ben NIET BLIJ met bepaalde artikels die de laatste tijd verschenen zijn ! ! !
De leek in de straat kan het verschil niet zien tussen een legale en illegale velomobiel
en dat vind ik een ernstig probleem omdat dit agressie naar de velomobiel toe kan opwekken ! ! !
Net zoals ik niet blij werd toen ik las van het ongeval in Frankrijk... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !
Ik ben NIET BLIJ met bepaalde artikels die de laatste tijd verschenen zijn ! ! !
De leek in de straat kan het verschil niet zien tussen een legale en illegale velomobiel
en dat vind ik een ernstig probleem omdat dit agressie naar de velomobiel toe kan opwekken ! ! !
Net zoals ik niet blij werd toen ik las van het ongeval in Frankrijk... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE
- ironpatje
- Helper
- Berichten: 414
- Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:09
- Postcode: 3150
- Fiets: giant tcr
- Locatie: haacht
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Peter J schreef:... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !
of wat er NIET verteld is.....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
- paulheyndrickx
- catering
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
- Postcode: 9270
- Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
- Locatie: Laarne
- Contacteer:
Re: Gezinsbond
Jongens, deze reacties vind ik er echt wel over. Als ik het goed begrijp suggereer je dat Fietser verantwoordelijk is voor dit ongeval. Eer je zoiets op een forum gooit moet je echt wel weten wat je vertelt. Brecht heeft het zich genoeg aangetrokken. Als je gaat beweren dat hij zijn klanten bewust op het verkeerde been zet moet je dat kunnen staven. Dan nog is zo'n forum in deze kwestie daar niet de plek voor. Hier past toch wel wat meer fijngevoeligheid. Ik hoop dat deze reacties anders bedoeld waren.ironpatje schreef:Peter J schreef:... ik vraag me af wat die man
verteld (voorgelogen?) is over de mogelijkheden van een velomobiel ! ! ! ! ! ! ! !
of wat er NIET verteld is.....