Obelix Ongeval...

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Obelix Ongeval...

#1 Bericht door Obelix »

Vlak voor mijn kilometerteller op 20.000 km zou belanden na bijna 2 jaar rijden, heb ik mijn eerste echte ongeval gehad. Gisterenochtend ramde een bestelwagen me op het fietspad toen de bestuurder rechts wilde afslaan en ik rechtdoor reed. Hij had me overduidelijk niet gezien. Ik ben overkop gegaan en nadien beginnen schuiven op mijn dak/rolbeugel. Gelukkig heeft mijn Strada de eerste klap opgevangen en had ik tijdens het schuiven mijn helm op, anders was ik gescalpeerd.

De Strada is er minder goed aan toe en zal volgende week door VAB richting dokter Brecht gebracht worden. Vooral het koetswerk is lelijk gehavend (krassen en putten) en ook de stabiliteit tijdens het rijden is verre ideaal. Ik vermoed door speling op mijn achterwiel. De ploeg van Brecht zal werk hebben. Ook mijn haaienprint zal ik vermoedelijk moeten laten herdoen.

Op zere rugspieren en een licht gekneusde knie na ben ik eigenlijk wonderwel ongedeerd. Met mijn open ligger was ik op zijn minst zwaargewond geweest. Het was naar verluidt een vrij spectaculair zicht. Een getuige had daarom uit voorzorg een ziekenwagen gebeld, gelukkig had ik die niet nodig.

Nadien met de politie en de bestuurder van de bestelwagen een situatieschets getekend en verklaringen afgelegd. De man was ook in shock en erkende dat hij in fout was. Hij beloofde om de schade te vergoeden, al dan niet via zijn verzekering. Ik heb voor alle zekerheid toch mijn familiale verzekering ingeschakeld om de zaak mee op te volgen, want ik denk/vrees dat de factuur wel eens zou kunnen oplopen.

De komende weken is er dus een Velomobiel minder op de baan…

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Ongeval...

#2 Bericht door Wim -de roetsende »

Oei, sterkte met het herstel.

Ook van de Strada
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#3 Bericht door bicky »

spijtig om te horen :cry: Alvast veel beterschap

Het zoveelste bewijs dat een velomobiel een veilig vervoersmiddel is want je kwam er zonder veel erg vanaf.
Heb je het idee dat hij je wel had gezien als je met een bukfiets op weg was geweest?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#4 Bericht door paulheyndrickx »

aiaiaiaiaiai!

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#5 Bericht door Obelix »

bicky schreef: Heb je het idee dat hij je wel had gezien als je met een bukfiets op weg was geweest?
Ik denk van wel.
Je weet uiteraard nooit of het echt niet kunnen zien was, of gewoon niet goed genoeg gekeken. Zijn spijt leek alvast zeer oprecht.

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#6 Bericht door Helen »

Oei :(
Waar is het ergens gebeurd? Brussel centrum?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#7 Bericht door fcapri »

bestuurder wilde rechts afslaan, en jij reed rechtdoor. mag ik hier dan uit opmaken dat jullie beiden dezelfde richting uit reden?
was hij je dan eerder al voorbij gereden, of haalde jij de autos in via het fietspad?

ik kom bijna dagelijks dergelijke fratsen tegen waarbij ze mij nooit hebben gezien. maar ze zijn me 10seconder ervoor wel voorbij gereden. er is een groot verschil tussen 'niet gezien' en 'niet gekeken'.
ook met de bukker kwam ik dergelijke dagelijks tegen. ik vind dat de FAW meer de aandacht trekt omdat het specialer/zeldzamer is dan een gewone fiets. het valt me zelf op hoeveel kinderen op de achterbank van een auto me telkens gezien hebben.

goed dat je zelf amper iets hebt. een VM is te herstellen/vervangbaar.
ALTIJD alles via verzekering laten gaan. ik heb nu al meermaals gehoord dat automobilisten alles gaan vergoeden, maar zelf lopen ze snel naar de verzekering met een ander verhaal. de kosten gaan ook snel heel hoog oplopen bij een VM.

als alles in orde is gebracht, kan je dan eens wat fotos posten van de VM met schade en de herstelde VM erna. ben altijd benieuwd hoever je zoiets kan herstellen

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#8 Bericht door Obelix »

Helen schreef:Oei :(
Waar is het ergens gebeurd? Brussel centrum?
Vilvoordselaan, net over de grens tussen Vilvoorde en Brussel.

Gebruikersavatar
Obelix
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
Postcode: 2890
Fiets: Carbon Strada 321
Velomobiel: Carbon Strada 321
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#9 Bericht door Obelix »

fcapri schreef:bestuurder wilde rechts afslaan, en jij reed rechtdoor. mag ik hier dan uit opmaken dat jullie beiden dezelfde richting uit reden?
was hij je dan eerder al voorbij gereden, of haalde jij de autos in via het fietspad?

ik kom bijna dagelijks dergelijke fratsen tegen waarbij ze mij nooit hebben gezien. maar ze zijn me 10seconder ervoor wel voorbij gereden. er is een groot verschil tussen 'niet gezien' en 'niet gekeken'.
ook met de bukker kwam ik dergelijke dagelijks tegen. ik vind dat de FAW meer de aandacht trekt omdat het specialer/zeldzamer is dan een gewone fiets. het valt me zelf op hoeveel kinderen op de achterbank van een auto me telkens gezien hebben.

goed dat je zelf amper iets hebt. een VM is te herstellen/vervangbaar.
ALTIJD alles via verzekering laten gaan. ik heb nu al meermaals gehoord dat automobilisten alles gaan vergoeden, maar zelf lopen ze snel naar de verzekering met een ander verhaal. de kosten gaan ook snel heel hoog oplopen bij een VM.

als alles in orde is gebracht, kan je dan eens wat fotos posten van de VM met schade en de herstelde VM erna. ben altijd benieuwd hoever je zoiets kan herstellen


Ja, beide in zelfde richting. Hij moet me enkele minuten voordien inderdaad gepasseerd zijn. Fietspad loopt parallel met autoweg en ter hoogte van een afslag naar een fabriek, net na verkeerslichten, ging hij rechtsaf terwijl ik op fietspad rechtdoor reed.

Ik denk/hoop wel dat de betaling in orde gaat komen, aangezien er een getuige was en er via de politie een zeer duidelijke situatieschets werd opgemaakt. Maar inderdaad, altijd de verzekering op de hoogte brengen.

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#10 Bericht door fujin »

Meet een gewone fiets was je er waarschijnlijk slechter aan toe geweest.
Veel succes met herstel van de Strada.
Uit mijn eigen ervaring met iets hogere auto's weet ik dat je een iets laags wel eens over het hoofd kan zien.. zeker als tijdens het afdraaien de concentratie gestoord wordt, zoals regen, slecht zicht, drukte op de baan.
Vrachtwagens, cammionettes en SUV's, ik blijf er liever bij weg.
Het liefst heb ik trouwens de professionele vrachtwagenchauffeurs: die houden over het algemeen echt wel rekening met fietsers.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#11 Bericht door CapoJan »

Oeps... Succes met het verdere verloop. Belangrijkste: hopelijk hou je er geen blijvende letsels aan over. Vaak merk je dat pas veel later. Je moet het zelf wel eerst inschatten, maar een complete check up in het ziekenhuis is vaak geen slecht idee.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#12 Bericht door bicky »

ongeval met gewonden = politie bijhalen.
heb je achteraf ook minder kans dat automobilist zijn feiten aanpast of moeilijk doet.
Als je als fietser wordt aangereden ben je snel gewond, een knie of schaafwond. al voel je het niet direct.
altijd dus politie bijhalen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#13 Bericht door Wouter D »

Aiaiai, veel sterkte in beider herstel. Gelukkig was je niet in de fout. Zo snel mogelijk weer in de velomobiel om geen schrik op te doen. Maar dat is niet altijd mogelijk.

Na mijn ongeval ben ik ook overtuigd van de veiligheid van een velomobiel.... Die kan behoorlijk lijk wat klappen hebben.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
k@rolus
Helper
Berichten: 385
Lid geworden op: di 22 okt 2013, 23:10
Postcode: 8800
Locatie: Beveren ( Roeselare )
Velomobiel: strada 135 2013
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#14 Bericht door k@rolus »

Succes met de afhandeling van je ongeval .
Invullen vd verzekeringspapieren is idd een noodzaak. Een herstelling loopt al gauw op tot 1500 € en meer... dat leert mijn ervaring...

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Obelix Ongeval...

#15 Bericht door gentenoare »

Beterschap voor rijder en velomobiel
E WAW 263

Plaats reactie