TimV in da house!

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

TimV in da house!

#1 Bericht door TimV »

Hallo allemaal.

Ik ben Tim, 25 jaar, en ben onlangs gebeten door het VM-virus.
Kheb mij een Versatile aangeschaft. nr 021.

Huidige km stand van deze fiets is 45170km.
Kheb er net zelf 170km op gezet.

Dit weekend moet ik 3 nachten werken, er is wat regen voorspeld, maar de fiets zal gebruikt worden, de auto blijft aan de kant!
Na het weekend staat de teller rond 45330km.

Ik heb de velomobiel gekocht om woonwerk verkeer te doen. Enkel ritje is 27km.
Na 2 jaar niet gefiets te hebben, ben ik blij dat met zo een slecht traject (2 bruggen en 10 verkeerslichten) een gemiddelde snelheid blijk te hebben van 24km/h.
Eens ik wat meer beenspieren heb ga ik een langere route nemen (meer jaagpad langs de Nete) en dus minder moeten stoppen en hoop ik zo tijd te winnen.
27km = 1h09 tot 1h14 tijd nodig.

De langere route is 1,8km langer.

Dit is de fiets, alleen het dakje en een aantal wielzeilen liggen in de auto, kwestie van die niet kwijt te spelen onderweg.

Afbeelding
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#2 Bericht door bicky »

mooie versatile, zal je veel plezier aan beleven.

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#3 Bericht door halepole »

Als de langere/betere route slechts 1,8km langer is zal je zeker tijdswinst hebben.
10 verkeerslichten op 27 km is inderdaag een ramp
Ik zou niet wachten tot de beenspieren zijn gegroeid.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#4 Bericht door CapoJan »

Proficiat. En ik volg 'halepole': je gemiddelde zal snel verbeteren indien je een route kunt nemen met minder stops. Dat telkens op gang trekken kan dodelijk worden voor jouw knieën!

Mooie Versatile trouwens. En mocht je het nog niet gedaan hebben: controleer de stuurinrichting op speling. Dat is het zwakke punt van dat model, maar het is vrij makkelijk te verhelpen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#5 Bericht door Helen »

halepole schreef:10 verkeerslichten op 27 km is inderdaag een ramp
Ik zou niet wachten tot de beenspieren zijn gegroeid.
Oei. Ik kom aan 22 lichten op 21 km (waarvan driekwart in de laatste 5 km) #-o
Ni moeilijk dat mijn klimmerskwaliteiten op de koersfiets er serieus op vooruitgegaan zijn :lol:

In Brussel-centrum is het kiezen voor steenweg-met-lichten of binnenstraten-met-geparkeerde-auto's.
Om mijn overlevingskansen te verhogen, kies ik toch maar voor het eerste :?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

TimV schreef:Ik ben Tim, 25 jaar, en ben onlangs gebeten door het VM-virus.
Kheb mij een Versatile aangeschaft. nr 021.
Leuk te vernemen dat de velomobiel van Wilfred uiteindelijk bij ons is beland. Wilfred heeft altijd een bijzondere zorg getoond voor zijn velomobielen, waarbij de Versatile de tweede in rij van was. Indertijd waaide hij op dit forum ook af en toe binnen.

http://www.ligfietsers.be/forum/memberl ... ofile&u=71

'n Mooie en degelijke fiets, die Versatile! Zelf heb ik een hele tijd met Versatile 009 rondgetoerd, met een gelijkaardige dagelijkse afstand voor woon-werkverkeer als bij jou. Meestal deed ik er een goede vijftig minuten over. In de terugkeer iets meer, omdat ik dan meer stijgend vals plat onder de wielen had.

Bijna tien jaar Versatile heb ik met een positieve balans afgesloten: een degelijke, betrouwbare en onderhoudsvriendelijke velomobiel. Voor die eigenschappen nam ik indertijd er de kilo's graag bij.

Naast speling op de stuurhendels vormen ook de remmen een ander zwak punt van deze generatie Versatiles: de kabel gaat immers in een bocht naar de remhendels. Op die plaats gaat de kabels vrij snel slijten, met als gevolg dat ik enkele keren met een doorgetrokken kabel te maken kreeg. Niet zo'n prettige ervaring als je juist het anker moet uitgooien.

Geniet maar van je velomobiel!

Uit de oude doos:
http://www.gentseliggers.net/forum/view ... =16&t=1331
http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=5001
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#7 Bericht door TimV »

Bedankt!

Er is een beetje speling in de stuurinrichting.

Ik heb het volgende allemaan al gedaan:
-Alle remkabels, afstellers en genen van de reminrichting vervangen, de trommelremmen uitgekuisd. Nu hoef ik niet keihard te nijpen om een beetje te remmen. De fiets had 2 jaar stilgestaan, dus een beetje roestig geworden.

Nu remt ie weer feilloos. Kheb vertrouwen voor een noodstop.
Remlichtmicroswitch afgesteld.

-Alle kettingen en tandwielen nagekeken. Ok bevonden.

-Linkse stang van de stuurknuppel naar de schokdemper korter gemaakt. Zodat ik niet bij recht houden van de knuppels een bocht naar rechts nam.

Waar kan die speling zitten?
Heb wel wat mechanische kennis, maar heb nu nog geen idee van waar het komt. Ik kan beide knuppels een beetje samen naar voren/achteren bewegen.

Ik heb deze van Arjen (Heemstede NL) overgekocht en ben nu de 4de eigenaar.
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

TimV schreef:Er is een beetje speling in de stuurinrichting.

Waar kan die speling zitten?
Heb wel wat mechanische kennis, maar heb nu nog geen idee van waar het komt. Ik kan beide knuppels een beetje samen naar voren/achteren bewegen.
Dat valt dan nog heel goed mee. Bij mijn Versatile hadden de stuurtstangen naar het einde echt heel veel speling. Heel opvallend bij de linkerstang. Daar ging het om bijna een volle vuist. Menigeen was verwonderd dat ik er nog steeds mee bleef rondrijden.

De oorzaak is vrij banaal, nl. slijtage van de veerpoten. Enkel op te lossen door nieuwe veerpoten te plaatsen. Ook de velomobiel van Bruno vdB had er indertijd last van (Versatile 007).

http://www.ligfietsers.be/forum/viewtopic.php?f=3&t=176

Nu schiet het me trouwens te binnen dat er ook flink wat speling begon te zitten op de achterbrug. Hoe zit het daarmee?

TimV schreef: Ik heb deze van Arjen (Heemstede NL) overgekocht en ben nu de 4de eigenaar.
Velomobielen hebben toch echt wel een lange levensadem, niet?!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#9 Bericht door TimV »

In 2013 (toen deze bijna voor het laats gebruikt werd) is de fiets op onderhoud geweest in Dronten. Daar is de O ring in het scharnier van de achterbrug vervangen, er zat zijdelingse speling in de achterbrug. Nu is dat opgelost.

De volgende acties zijn:

-de olie van de Rholoffnaaf vervangen (blijkbaar moet deze er dus helemaal uit de achterbrug gehaald worden..., leuk \:D/

- nieuwe banden zoeken voor de fiets.
Beide voorwielen (Schwalbe Kojak) zien er wat gehavend uit, maar in nog redelijke staat, ik gok nog een goei 1000km (1 maand dus) voor ze vervangen moeten worden.
Achterwiel is in een betere staat (Schawbe Marathon Racer), dit is nog op te volgen, maar daar kan ik ook al naar gaan uitkijken voor wat ik dit kan vervangen.
(Suggesties/topics voor te lezen over banden?)

Aangezien ik 1000km of meer per maand doe, liefst lichte/snelle banden, maar wel niet om de 100km een platte band [-X
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#10 Bericht door TimV »

eeuwige reiziger schreef:Velomobielen hebben toch echt wel een lange levensadem, niet?!
Eigenlijk kan een VM niet verslijten. Alles wat verslijt, is goedkoop te vervangen. (Of toch bijna alles).
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

TimV schreef:- nieuwe banden zoeken voor de fiets.
Beide voorwielen (Schwalbe Kojak) zien er wat gehavend uit, maar in nog redelijke staat, ik gok nog een goei 1000km (1 maand dus) voor ze vervangen moeten worden.
Achterwiel is in een betere staat (Schawbe Marathon Racer), dit is nog op te volgen, maar daar kan ik ook al naar gaan uitkijken voor wat ik dit kan vervangen.
(Suggesties/topics voor te lezen over banden?)
Meerdere jaren lagen er tot mijn grote tevredenheid S-licks van Vredestein op. Lage rolweerstand en toch goede grip. Kortom, snelle bandjes. Toen die niet meer geproduceerd werden, stapte ik over op Perfect Moirees. Daar was ik niet onverdeeld gelukkig mee, waarop er naar de speciaal voor velomobielen ontwikkelde HPV van Vredestein werd overgestapt.

Achteraan lag er achtereenvolgens een S-licks, een dikke Perfect Moiree en dan ook een vette Schwalbe. Ook had ik altijd een vouwband van Schwalbe "in de koffer" mee. Altijd voorbereid zijn op het onvoorziene. Ik sleurde dan ook van alles mee, wat bij tochten wel eens op de lachspieren van sommigen werkte...

Je kan altijd eens bij Jan navragen welke banden hij allemaal op z'n Orca legt. Je moet er wel mee rekening houden dat de wielkasten van de Orca net iets bredere banden verdragen dan die van de Versatile.

http://metdefietsonderweg.blogspot.be/
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#12 Bericht door CapoJan »

Eeuwige is op één punt fout: geen nieuwe veerpoten nodig voor die speling. De stuurstangen grijpen bij de Versatile door middel van nylon-stukken om de binnenveerpoten. Die stukken slijten uit en kunnen vervangen worden. Neem contact op met Flevobike voor meer informatie. Het is een gekend probleem. Bij de Orca is dat één van de belangrijkste wijzigingen.

Wat banden betreft, ben je beperkt tot 35 mm. Marathon Racers zijn er in die maat, Marathon en Marathon Plus ook. Kojaks ook nog vermoed ik, maar mijn ervaring daarmee is dat ze nogal lekgevoelig zijn en meer weerstand bieden dan de Marathons (gek, maar metingen bewijzen dat). Voor woon-werk is lekbestendigheid belangrijker dan iets minder weerstand.

Indien je meerdere banden in één keer wil aankopen, is online in Duitsland (Bike24, Bike-discount ...) vaak veel goedkoper dan hier in de winkel.

Wat op de Orca ligt, is niet relevant, want die passen toch niet op de Versatile. Je kunt ook eens nagaan of navragen hoe breed de achterband mag zijn. Normaal mag die breder zijn dan de voorbanden. Da's interessant, naar mijn gevoel, omdat een bredere band net wat meer tractie heeft en voor het aandrijfwiel is dat handig.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#13 Bericht door trikelover »

CapoJan schreef:Eeuwige is op één punt fout: geen nieuwe veerpoten nodig voor die speling. De stuurstangen grijpen bij de Versatile door middel van nylon-stukken om de binnenveerpoten. Die stukken slijten uit en kunnen vervangen worden. Neem contact op met Flevobike voor meer informatie. Het is een gekend probleem. Bij de Orca is dat één van de belangrijkste wijzigingen.
Als je het goed in de gaten houd kunnen die blokken redelijk lang mee gaan. er zijn 3 punten waar je moet op letten.
1. als er speling op komt bovenaan aan het onderste deel zit een moer die je kan aandraaien als je die aandraait komen die nylon blokjes iets dichter tegen de stang te staan.
2. zorg voor voldoende smeervet thv die blokken die kan je eventueel ook aanbrengen met vetpomp aan de binnenzijde. Dit zorgt voor een goede geleiding van de blokken en zo een tragere slijtage.
3. zorg ervoor dat de beschermingsrubber bovenaan niet kapot is. zo komt er geen water met zandresten binnen die het vet kan wegspoelen en szchuren aan de blokken.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

welkom !
ik zou ook gelijk voor die 1.8km extra kiezen, al was het maar omdat je dan minder in de uitlaatgassen moet fietsen.
tip : klein verzet blijven trappen tijdens het optrekken, da's anders dan bij een gewone fiets.
binnen de 6 weken is je lichaam al veel verbouwd (conditie, thermostaat, beenspieren, pezen) maar reken op een vol jaar voor de volledige ombouw.
Tijdens de opstart is het interessant om een hartslagmeter te gebruiken en je lijf te leren kennen (mocht je zoals ik nu ruim een decennium geleden plotsklaps overstappen van auto naar velomobiel).
succes.
Stop Fueling Around

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: TimV in da house!

#15 Bericht door TimV »

Fietsen is niet zo lang geleden voor mij. Ik heb tot 2 jaar geleden. Nog redelijk wat km op een gewone fiets gereden gehad.

Ik ben nu sinds 2 dagen via de langere route aan het rijden. En jawel. Dit is 3minuten sneller!

Stillaan begint mijn cruissnelheid naar de 30km/h te gaan, bijna altijd rij ik 30 nu op de lange stukken.
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

Plaats reactie