Reclined

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
reclined
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 12:04
Postcode: 2701AK
Contacteer:

Reclined

#1 Bericht door reclined »

Hoi allemaal,

Ik weet niet of ik dit op de juiste plek doe, maar ik kon geen voorstelthread ontdekken, dus heb ik er maar één gemaakt. Als dit de foute plek is kunnen jullie hem natuurlijk gerust verhuizen!

Mijn naam is Joris, ik ben 22 jaar en woon in Brugge. Ik denk erover na om een ligfiets aan te schaffen, nadat ik een tijdje die van een vriend heb geleend. Ik vond het een super ervaring, maar heb nog wel een paar vragen, met name over het onderhoud en de verkeersveiligheid. Hopelijk kan ik die hier op het forum kwijt!

Joris

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door rik »

Hartelijk welkom Joris. Tuurlijk kan je je vragen hier stellen.
DF 269
Ice sprint1 26"

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door aiai »

Welkom Joris. Vraag maar raak.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

vooruitlopend op de vraag :
jawel, je moet een ligfiets ook onderhouden, het blijft een immers fiets.
en jawel, zoals bij een diamant-fiets is het zo veilig als het onveiligste stukje fietspad.
(hoewel je niet zo diep valt en bij een frontale botsing tegen je voeten botst iplv tegen je schedel)
(als veiligheid een must is, kies dan voor een velomobiel, dan zit je als het ware in je fietshelm en heb je een groot (bij voorkeur geel :D ) oppervlak bij)
succes met de keuze
Stop Fueling Around

reclined
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 12:04
Postcode: 2701AK
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door reclined »

Dankjulliewel! Dat met die veiligheid heb ik vooral geschreven omdat ik vaak de ervaring heb gehad dat je als ligfietser vrij laag bent in het verkeer, en automobilisten je niet altijd zien. Dat vallen op je voeten is natuurlijk wel een groot voordeel! En velomobiels (ik wist tot nu toe niet dat ze zo heten) heb ik altijd erg indrukwekkend gevonden. Jij hebt dus een gele, crash quest?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door CapoJan »

Je kunt voor de veiligheid en het comfort ook altijd kiezen voor een ligfiets met 24, 26 of zelfs 28" wielen voor en achter. Dan lig je veel hoger.
De belangrijkste regel voor de veiligheid: anticiperen. Ga ervan uit dat ze je niet gezien hebben en er kan al veel minder gebeuren.

Raar, hoor, je hoort continu "kijk, een ligfiets", maar als er iemand tegen je rijdt, heeft die je niet gezien #-o (meestal zie je al ruim vooraf dat 'ze' niet kijken en kun je de aanrijding vermijden)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Martin
Helper
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 13:55
Postcode: 8400
Fiets: Scorpion fs26 plus, Scorpion fs20, HP Gekko
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door Martin »

reclined schreef:Dankjulliewel! Dat met die veiligheid heb ik vooral geschreven omdat ik vaak de ervaring heb gehad dat je als ligfietser vrij laag bent in het verkeer, en automobilisten je niet altijd zien. Dat vallen op je voeten is natuurlijk wel een groot voordeel! En velomobiels (ik wist tot nu toe niet dat ze zo heten) heb ik altijd erg indrukwekkend gevonden. Jij hebt dus een gele, crash quest?
Als ze zeggen dat ze je niet hebben gezien dan zorgen ze voor een grote besparing. Men moet dan geen strepen meer schilderen daar deze nog platter zijn.
Ik geniet van elk moment dat ik kan, zelfs als ik niet kan zoek ik het moment om te genieten

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door Wim -de roetsende »

CapoJan schreef:De belangrijkste regel voor de veiligheid: anticiperen. Ga ervan uit dat ze je niet gezien hebben en er kan al veel minder gebeuren.
Raar, hoor, je hoort continu "kijk, een ligfiets", maar als er iemand tegen je rijdt, heeft die je niet gezien #-o (meestal zie je al ruim vooraf dat 'ze' niet kijken en kun je de aanrijding vermijden)
De eerste tip van Jan is ook één van mijn stelregels.
Over de tweede opmerking heb ik nog een bizarre aanvulling.

15 jaar geleden toen ik met mijn Baron weer onderweg was naar huis, zag ik een paar honderd meter verderop een man lopen met een opvallende oranje jas.
Hij keek de hele tijd naar mij en toen ik dichtbij was, begon hij te schelden en sprak bij de volgende memorabele woorden: 'Ik zag je al aan het begin van de straat met die belachelijke kut-fiets van je, wat een ontzettend belachelijk laag en debiel ding. Je bent echt niet te zien met zo'n godv~*#~>-ding."

I rest my case.

Hij zag mij al op een afstand van een paar honderd meter en toch was ik niet te zien. Prachtig toch zo'n reactie. Eerst was ik even verbaasd en daarna heb ik, voor zover dat mogelijk is op een Baron, dubbel gelegen van het lachen. Thuis had ik nog een grijns op mijn gezicht.

Wim -die nu in een XS vol met verlichting en reflectie natuurlijk nog veel slechter te zien is dan op een 'kale' Baron ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Reclined

#9 Bericht door eeuwige reiziger »

reclined schreef:Mijn naam is Joris, ik ben 22 jaar en woon in Brugge. Ik denk erover na om een ligfiets aan te schaffen, nadat ik een tijdje die van een vriend heb geleend. Ik vond het een super ervaring, maar heb nog wel een paar vragen, met name over het onderhoud en de verkeersveiligheid. Hopelijk kan ik die hier op het forum kwijt!
Goed te vernemen dat ook in "Bruges, la morte" een pril ligfietsvlammetje opwakkert. Al vele jaren werk ik in de Brugse binnenstad, wat een dagelijkse verplaatsing van een goede vijfentwintig kilometers vraagt. Eerst met een trike, later met een velomobiel, nu weer, tijdelijk, met een trike. Altijd weer een uitdaging de Brugse kasseien te overwinnen!

Rond Steenbrugge kwam ik vroeger bijna dagelijks een wat oudere ligfietser tegen. Sedert meer dan een jaar vlamt er 's ochtends en 's avonds wel eens een WAW me tegemoet. Meestal ergens in de buurt van Moerbrugge. Ik zou het wel leuk vinden, mochten er in het Brugse nog wat meer liggers te zien zijn!

In het begin stelde ik mij ook heel wat vragen over de veiligheid bij het ligfietsen. Je "zit" laag en je wordt natuurlijk ook voortdurend om de oren geslagen hoe "gevaarlijk" zo'n fiets wel is. In de praktijk valt dat reuze mee. In vergelijking met een bukker heb ik zelfs het gevoel dat je van een veel bredere kijk op het hele verkeersgebeuren geniet.

Ongetwijfeld moet je een aantal elementen op voorhand inschatten - zoals CapoJan al opmerkte - en er ook naar handelen. Met de velomobiel neem ik bijvoorbeeld richting Brugge nooit het fietspad op de Baron Ruzettelaan. Niet alle automobilisten rijden even verstandig de kruispunten op. Daarom rij ik in die richting altijd op de rijbaan.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie