Markske

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Markske

#1 Bericht door Markske »

Afgelopen zomer heb ik al eens een bericht gepost ivm mijn zoektocht naar een velomobiel. Intussen heb ik mijn fiets gevonden en zijn de eerste honderden kms al afgemalen.

Ik ben in december eerst bij fietser.be langs geweest voor een testrit met WAW, maar ik was toch net iets te breed aan de dijen om echt comfortabel in de WAW te passen. Kort erna ben ik ook bij velomobiel.nl langs geweest om daar de Strada te testen, zodat ik het verschil tussen WAW en Strada goed zou leren kennen. De Strada voelde meteen aan zoals ik van mijn velomobiel zou wensen. Er bleek ook een tweedehands Mango te staan, en omdat die redelijk nauw verwant was aan de Strada heb ik die ook eens getest om te weten of een Mango ook kandidaat kan zijn. Deze stond wel niet op mijn maat afgesteld omdat dat nogal omslachtig is met de isomo vulling. Rekening houdende met dat euvel vond ik dat de Mango mij ook wel best kon bekoren, ook al leek ie wat trager dan de Strada.

Na enkele dagen heb ik de knoop doorgehakt en besloten de tweedehands Mango te nemen omdat dat toch een stevige besparing is tegenover een nieuwe Strada, en als eerste velomobiel een fonkelnieuwe pakken kan nadelig zijn ivm beginnersfouten. De Mango was goedkoper dan wat ik meestal op internet vond, en had dan ook nog eens een uitgebreide forensuitrusting: 3x9 versnellingen, 2 koplampen met 2 batterijen plus nog een bijgemonteerde lamp aan de spiegel met aparte batterij, elektrische claxon. Een versatile dakje heb ik overwogen, maar uiteindelijk toch niet genomen omdat men toch niet graag heeft dat ik met de velomobiel ga werken als die echt nodig is.

De Mango is een van de eerste uit Groningen, de body zelf zou nog van velomobiel.nl zijn. De vorige eigenaar heeft er een ruime 30000 km mee gedaan. Nu is het mijn beurt om door te gaan naar de magische grens van 100000 km 8) Vorige week heb ik eindelijk de eerste echte rit kunnen maken, toen was de sneeuw hier eindelijk weg. Rit 1 gaf overigens meteen aan waarom een enkelzijdige ophanging ook achteraan leuk kan zijn: kapotte band.

Nu alleen opletten dat ik niet te rap van stapel loop en mijn lichaam de kans geef om velomobielsterkte te bereiken :wink: De plaatjes onder mijn schoenen staan nu eindelijk goed, jaren met een scheef plaatje aan de linkse kant gereden op de koersfiets zonder er maar iets van te merken. De testrit met de WAW was al voldoende om die asymmetrie duidelijk te maken.
Bijlagen
een rap genomen foto van de stalling met Mango
een rap genomen foto van de stalling met Mango
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Markske

#2 Bericht door Wouter D »

die limburgers geven er een lap op in velomobielenland vooruit met de geit... euh velomobiel

proficiat met je aankoop

(even aangepast)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Markske

#3 Bericht door Mathia »

spruitje schreef:die limburgers geven er een lap op in velomobielenland vooruit met de geit... euh velomobiel

proficiat met je aankoop
euh... West-Vlaming? Ik zie bij markske zijn profieldinges toch wel duidelijk Limburg staan... Die naamgenoten hier toch hé... :P
Proficiat me de geit, markske!

(spruitje: edit)
Als het niet ligt, dan zit het niet.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Markske

#4 Bericht door Peter J »

Proficiat met je aankoop en hopelijk tot op één of meerdere van de volgende toertochten =D> :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Markske

#5 Bericht door bicky »

nog een mango. een goede keuze zou ik zeggen.
veel ervaring heb nog niet maar ben er best tevreden over.

is wens je alvast veel lekkere kilometers

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Markske

#6 Bericht door Almereweder »

Veel plezier gewenst met je nieuwe aanwinst. De kleur is alvast goed :D

Is deze week inderdaad lekkerderder rijden. Met dat sneeuw en ijs op de weg is het toch maar niets, ondanks dat je 3 wielen hebt :?

Erwin

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Markske

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:nog een mango. een goede keuze zou ik zeggen.
Hoe? Waar haal je dat vandaan?

:wink: :mrgreen:

Ook hier fijn te vernemen dat er nog een velomobiel in het land is!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Markske

#8 Bericht door marksje »

spruitje schreef:die westvlamingen geven er een lap op in velomobielenland vooruit met de geit... euh velomobiel

proficiat met je aankoop
Er is wel een verschil tussen "Markske" die niet van W.Vl is, en "Marksje" die ook niet van W.Vl is, maar er wel woont. dus neen voor mij geen doos op wielen, ik hou het voorlopig bij mijn fuego'tsje.

Aan, mijn naamgenoot; proficiat met je aankoop en veel plezier ermee.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Markske

#9 Bericht door Markske »

Ondertussen bijna 2 jaar na aanschaf...

Is de Mango qua kilometers aardig op weg om een oldtimer te worden. Ondertussen al ruim 60000 km op de teller, waarvan 30000 door mij afgemalen zijn. 20000 km hiervan zijn aan woon-werk verkeer besteed, waardoor de kosten van aanschaf en onderhoud/herstellen intussen neutraal zijn. Wat er bij komt is pure winst (samen met de restwaarde van de fiets ;) ). De technische problemen blijven beperkt tot een gebroken veer vooraan, regelmatig spaakbreuken tot ik spaakringetjes toevoegde en een (oude) kaderbreuk die we thuis hebben hersteld, waarna de fiets opeens stiller dan ooit tevoren was. Vorig jaar wel nog een ongeval gehad met een pinkerloze SUV die afsloeg, waarbij enkele zaken beschadigd waren (2 wielen, veerpoot, ..., niks aan mijzelf gelukkig), maar ook dat hebben we thuis zelf kunnen opmaken nadat ik vervangonderdelen in Dronten had gehaald.

Qua banden heb ik een poos moeten zoeken wat ik ideaal vond. De eerste achter band was een goedkoper exemplaar dat mijn fietsenboer mij had aangesmeerd toen hij niet kon krijgen wat ik vroeg. Daar een groot lek mee gehad aan hoge snelheid, en zodoende heb ik de fiets uiteindelijk met zijn zijkant als rem tot stilstand gebracht :evil: Dat heeft mij aardig doen verschieten, waardoor ik marathon plus had aangeschaft voor in de volgende winterperiode. In de zomer heb ik eerst een perfect moiree getest die op zich goed reed, maar na enkele duizenden km opeens canvasbreuk op een plek waar ik eerder lek was gereden door een steentje. Het profiel was nog maar half opgereden. Door andere vergelijkbare verhalen vind ik deze band te onbetrouwbaar. Daarna een half jaar marathon plus omdat het winterhalf jaar is, en een lekke band op onverlichte wegen in het donker vind ik maar niks ;) Deze zomer heb ik er een big apple 50-406 (vorig model) op liggen, en dat vind ik een best wel goeie band. Rolt goed, weinig lekken en gaat lang mee. Hij ligt er nu bijna 10000 km op en is nog maar 1 keer lek geweest in al die tijd.

Vooraan heb ik in de winter ook marathon plus liggen, waarvan ik heb gemerkt dat als het blauw erdoor komt de plus staat voor "plus meer lekken" (3 keren lek in even veel weken). Ervoor was het netjes lekbestendig zoals wordt beweerd. In de zomer rijd ik met gewone marathons, die toch wel iets vlotter bollen. Vorig jaar om de 2-3000 km lek vooraan (vorig model marathon), dit jaar nog geen enkel lek op 9000 km! (nieuwste model) Opvallend is dat de gewone marathons vooraan het veel langer uithouden dan de plussen (plus: 6000-7000 km, oude marathon ongeveer 10000 km en de huidige marathons zijn 9000 km oud en nog maar half op) Misschien dat ik volgend jaar de velomobielband (Tryker, Flites passen niet en gaan toch graag lek als het regent) ga proberen. Kojaks heb ik er even op gehad, zo'n 1000 km, en dat lijken me ook meer banden voor droog weer als je niet te veel plakwerk wilt hebben. Ze zijn ook moeilijker goed te centreren dan andere banden.

Momenteel heb ik nog een setje plussen liggen (de voorbanden die ik eind vorige winter ben beginnen te gebruiken en de achterband die nog eeuwen zal meegaan), maar als die op zijn denk ik toch dat ik iets minder zware banden ga pakken, want dit is een beetje té (gewicht en slechtere wegligging). Wellicht gewone marathon voor de winter, de big apple voor de zomer lijkt een blijvertje.

Hier ben ik niet zo heel actief op het forum, wel bij de Limburgse liggers. Wellicht iets met mijn woonplaats in combinatie met een vleugje chauvinisme :mrgreen:
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Markske

#10 Bericht door bicky »

een mooi verslag en puike prestatie
vraagke: geen nieuwe ketting gedurende 30000 km?
ik bereikte deze week de 20000km. er staat een verslagje op mijn blog

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Markske

#11 Bericht door Markske »

De ketting is nog de originele (en volgens mij was ze al niet heel nieuw toen ik 'm kocht). Die zal nog wel een hele poos meegaan denk ik. Die op mijn koersfiets heeft het 25000 km volgehouden, dus in een velomobiel zal dat nog wel iets langer kunnen. Regelmatig, maar toch niet teveel smeren, en zeker niet ontvetten (anders wordt de inwendige smering weggehaald). En bij het schakelen opletten dat je even de kracht weghaalt. Recentelijk eens getest of er veel vuil in de kettingbuizen zat, en dat viel enorm goed mee voor minstens 30000 km.

Mijn koersfiets onderhoud ik iets minder fanatiek dan mijn broer. Hij zal met de hogedrukreiniger zuiver spuiten als de weg nat was, ketting ontvetten na de winter, ... terwijl ik het houd bij af en toe smeren als de ketting er droog uit ziet, en als er vuil begint aan te koeken op de tandwielen dit met een vod wegpoetsen. We rijden ongeveer even snel, en toch gaat het materiaal (aandrijving) duidelijk langer mee bij mij dan bij hem (in kilometers), ook al ziet het er een stuk minder mooi uit. Poetsen is goed, zolang het niet té is ;)
Het nuttige met het aangename combineren

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Markske

#12 Bericht door blackarmor »

Markske schreef:Mijn koersfiets onderhoud ik iets minder fanatiek dan mijn broer. Hij zal met de hogedrukreiniger zuiver spuiten als de weg nat was, ketting ontvetten na de winter, ...
niet fanatiek maar enorm averechts effect . hogedruk reiniger is perfect om alles zeer snel versleten te krijgen tenzij ge alles erna uiteen haalt en terug invet .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Markske

#13 Bericht door CapoJan »

En kijk: nog iemand die met spaakringetjes het probleem van knappende spaken oploste.

Mooi verslag voor de rest en het pleit voor het gebruik van een velomobiel voor woonwerkverkeer !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Markske

#14 Bericht door Markske »

Inmiddels heb ik de Mango al bijna 5 jaar, en hij houdt zich prima. Er zijn hier en daar wat onderhoudsdingetjes nodig geweest, maar ik ben geen enkele keer meer niet fietsend thuis geraakt. Er is nog ergens een keer een kaderbreuk opgedoken, maar die hebben we verstevigd voordat het helemaal stuk was. Dit jaar is de naaf van het achterwiel vervangen, want de vorige viel stilaan uiteen door metaalmoeheid (het ding ging toen al 115000 km mee, wat overeenkomt met ongeveer 70 miljoen omwentelingen).

Voor de rest bleef het bij kleine prulletjes (remkabels, kogelkopjes, banden, wat spaken, vering invetten) Op 75000 km is de ketting voor de eerste keer vervangen, de cassette was nog goed. Het tandwiel op de tussenas was wel compleet opgesleten (vandaar dat de ketting door begon te slaan). Bij het herstellen van het achterwiel hebben we de nieuwe ketting terug gecontroleerd, aangezien die alweer 40000 km oud was, maar ze was zelfs nog in nieuwstaat!

Ik lees af en toe ook over het vervangen van remschoenen bij fietsen die nog maar enkele 10000-en kms, terwijl op mijn fiets de originele nog steeds voldoen. Nochtans zit hij inmiddels al bijna aan 125000 km. Ook de wiellagers zijn nog in prima staat (achter zijn met de nieuwe naaf ook wel nieuwe lagers meegekomen). Hij verbaast mij op veel punten positief over hoe lang zaken meegaan.

Volgend jaar komt normaal gezien de QV als opvolger, ik hoop dat die qua betrouwbaarheid even goed gaat scoren :wink: Ik sta pas op plaats 20, dus ze hebben nog tijd om de kinderziektes er uit te halen.
Het nuttige met het aangename combineren

Gebruikersavatar
Markske
Helper
Berichten: 288
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:43
Postcode: 3950
Fiets: Norta S20 (bukker)
Locatie: Kaulille (Limburg)
Velomobiel: QV (2016)
Contacteer:

Re: Markske

#15 Bericht door Markske »

Inmiddels zijn we al bijna 4 jaren verder... Eind 2016 is de Mango "op pensioen" gegaan bij een kilometerstand van 154000 km en met de nodige oplapseltjes aan het frame dat op minstens 5 plaatsen was gebroken in de loop van zijn carrière. Hij leidt nu een heel wat rustiger leventje in de buurt van Zaanstad. Het was echt wel hoog tijd dat de QuattroVelo zou komen, en dat was rond Kerst 2016 dus eindelijk het geval na enkele keren uitstellen.

Uiteindelijk blijk ik nummer 16 te hebben (weer toevallig een macht van 2, net als de Mango die nummer 128 had). Deze wordt net zo enthousiast ingezet als de Mango aan een ritme van ongeveer 20000 km per jaar. Momenteel zit de tussenstand op 56000 km, wat mijn QV qua kilometerstand met voorsprong de oudste maakt. Na een relatief probleemloos eerste jaar met enkel wat kleinere issues (vering dempte onvoldoende, ghost shifting op slechte weg) doken er vanaf het 2de jaar toch een aantal problemen met metaalmoeheid op. Deze kwamen vooral in het frame van de achterwielophanging voor en lijken nu opgelost door een aantal verstevigingen en kleine aanpassingen in de lassen. Deze breuken merkte ik ook telkens op voordat ik niet meer kon rijden. Echter ben ik wel 2 keren verrast door een veerpoot vooraan die brak, eveneens door metaalmoeheid. Deze scheuren waren verborgen waardoor ik pas wist wat er aan de hand was als het te laat was, zodat ik toch al 2x mijn VAB abonnement heb kunnen gebruiken. Ik vermoed dat de hogere bochtensnelheid (bij droog weer) net over de limiet zit van wat de veerpoten kunnen verdragen, want ik neem mijn bochten graag nogal vlotjes.
QV-16 zoals hij er tegenwoordig uit ziet.
QV-16 zoals hij er tegenwoordig uit ziet.
Nu de QV op punt staat qua rijeigenschappen vind ik het een fantastische fiets om mee te rijden. Op het rechte is hij mij vlot genoeg, cruisen aan 40 km/h langs het kanaal is lang vol te houden zolang er niet te veel wind tegen staat. Soms steken auto's mij zelfs niet voorbij buiten de bebouwde kom omdat ze vinden dat ik snel genoeg ben. En qua bochten is het helemaal fantastisch nu er degelijke dempers op zitten. Vroeger was er behoorlijk veel risico op een uitbrekende achterkant, maar dat is nu een stuk minder en ook voorspelbaarder en dus beter te controleren. Ik heb een vrij vlakke cassette gekozen (11 speed 11-28) om zo geen al te grote gaten tussen de versnellingen te hebben, wat aangenamer rijdt. Voor de steilere hellingen heb ik de mountain drive er in zitten. Die is slechts zelden nodig, maar bij uitstapjes in de heuvels komt ie toch wel van pas.

Voor mij persoonlijk is het zeker geen miskoop, al had ik in de periode met veel breuken op korte tijd wel minder vertrouwen in de fiets om er bijvoorbeeld mee op vakantie te vertrekken. Dat is nu gelukkig terug wat beter.
Het nuttige met het aangename combineren

Plaats reactie