alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering???

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#121 Bericht door CapoJan »

Om het nog wat ingewikkelder te maken, moet je de Europese ontwerpwet op dit vlak maar eens vergelijken met wat in België mag volgens de huidige wetgeving. Een snelle elektrische fiets bestaat dan eigenlijk niet: het is een bromfiets. Maar, voor zover ik weet, ook weer niet, want er zijn niet veel snelle e-bikes die gehomologeerd zijn. Daarenboven zou je dan een bromfietshelm moeten dragen...

Brechtix schreef ook zijn bedenkingen op de blog van Fietser.be.

Conclusie: er is nog veel vaagheid.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#122 Bericht door bicky »

CapoJan schreef:Om het nog wat ingewikkelder te maken, moet je de Europese ontwerpwet op dit vlak maar eens vergelijken met wat in België mag volgens de huidige wetgeving. Een snelle elektrische fiets bestaat dan eigenlijk niet: het is een bromfiets. Maar, voor zover ik weet, ook weer niet, want er zijn niet veel snelle e-bikes die gehomologeerd zijn. Daarenboven zou je dan een bromfietshelm moeten dragen...

Brechtix schreef ook zijn bedenkingen op de blog van Fietser.be.

Conclusie: er is nog veel vaagheid.
De belgische wetgeving is toch van toepassing. niet de europese.
En als je de belgische wetgeving leest vind ik het duidelijk.
Er is jammergenoeg geen speelruimte en maakt een aantal fietsen illegaal.
Gelukkig worden illegalen gedoogd #-o

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#123 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Om het nog wat ingewikkelder te maken, moet je de Europese ontwerpwet op dit vlak maar eens vergelijken met wat in België mag volgens de huidige wetgeving. Een snelle elektrische fiets bestaat dan eigenlijk niet: het is een bromfiets. Maar, voor zover ik weet, ook weer niet, want er zijn niet veel snelle e-bikes die gehomologeerd zijn. Daarenboven zou je dan een bromfietshelm moeten dragen...
Daarnaast is er het enorme probleem dat de snelle elektrische fiets helemaal niet beantwoordt aan de technische beschrijving van de motorfiets zoals beschreven in het KB van 10 oktober 1974. Hoe kunnen de bevoegde diensten dan ook iets homologeren waarvoor er uiteindelijk geen technische referentie bestaat?

Hebben de raadgevers en deskundigen van de bevoegde minister daar dan niet aan gedacht toen ze in 2014 die halfbakken regeling in elkaar boksten?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#124 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Om even paar misverstanden/geruchten uit de wereld te helpen.
Mijn collega rijd met een speed pedelec.
Hij houd zijn gegevens bij met strava.
Blijkt daaruit dat hij tss de 38km/u en 42km/u gemiddeld rijd
Je hoort soms dat die topsnelheden van 45km/u maar reclame zijn
Of je leest dat de gemiddelde snelheid niet veel hoger is dan bij een standaard elektrische fiets.
maar niets blijkt minder waar
Er is een interessant onderzoek over de speed pedelec verschenen van de NHL Hogeschool. Een bepaalde groep werd met Strava gevolgd en daaruit bleek dat de gemiddelde snelheid van dergelijke fietsen 35 km/u bedroeg. Ook kwam uit het onderzoek dat pendelaars met zulke snelle fietsen hun snelheid aanpassen in de bebouwde kom.

65% van de ondervraagden (meer dan 100 gebruikers) bleken hun fiets te gebruiken als vervangen van de auto. Een ander positief gegeven was het lage aantal ongevallen, vooral in vergelijking met bromfietsen categorie A en B. De studie besluit dan ook met de aanbeveling om dit soort fietsen niet onder te brengen in de categorie B.

http://www.fietscongres.be/sites/defaul ... ruijne.pdf
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#125 Bericht door fcapri »

vorige week is me zo een speedelec voorbij gegaan. ik stond aan een rood licht met een MTB achter mij met een blonde dame erop.
ik vertrek en dacht: die MTB zal hier niet volgen. ik reed zo tegen de 30 als die MTB me los voorbij ging. heb nog versneld naar 46km/h om bij te blijven maar kon dat helaas niet volhouden. daar stond niks op van reflectoren ofzo, en de verlichting brande niet. volgens mij kan dit ook al niet als die aanzien worden als klasse B voertuig.

belgie probeerdt het weeral makkelijk te doen door die snel onder klasse B onder te brengen. zo hoeven ze weinig aan te passen. als fiets kan ook niet, als aparte klasse vraagt weer teveel aanpassing.

uiteindelijk zal het dus toch een brommer worden en vanaf december MOETEN die dan een nr plaat hebben (ook al diegene die ingeschreven zijn). mijn oldtimer honda camino moet ook een nr plaat hebben voor december

normaal zal binnen een jaar of 3-4 ook een wet uitkomen dat bromfietsen naar de keuring moeten. wat gaan ze controlleren op zo een speed elec???
wat gaan ze trouwens controlleren op mijn honda novio die ik electrisch wou maken. geen PVG of homologatie, geen reflectoren, geen standlichten, pinkers, claxon, remlicht. als de motor draait heb ik zo een klein lampje die vooraan brandt en zo een kaarsje op het spatbord. ik krijg al vollop de wind vanvoor om die electrisch legaal te maken (motor werd verwijderd, en electromotor met een tandwiel in de plaats gezet op dezelfde bevestigingspunten. origineel 1,3kW, nu 650Watt, origineel 3Nm koppel, nu 1.8Nm koppel, origineel 45km/h nu 36km/h). wordt gewoon geweigerd wegens niet conform homologatie, en die heeft niet eens een homologatie.

ik wacht ook de reglementering af van zo een speed elec, want zo zou ik mijn ding nog legaal kunnen krijgen

Gebruikersavatar
Jo2p
Helper
Berichten: 280
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 19:36
Postcode: 1111
Fiets: e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#126 Bericht door Jo2p »

Europese wetgeving gaat boven nationale wetgeving, ook België heeft daarvoor getekend. Zolang de wetgever de Europese wetgeving niet in de nationale wetgeving heeft verwerkt kun je verwijzen naar die Europese wetgeving. Want deze is geldig voor iedere burger in Europa. Volgens mijn bescheiden mening is België en ook Nederland nog steeds onderdeel van Europa en de Europese Unie. Er is nog geen xxexit zoals bij Engeland.
Daarnaast is het ook nog zo dat nationale wetgevingen niet al te veel uit de pas kunnen lopen, de buren komen soms ook op visite en dan kan oom agent niet aankomen met "ja maar, hier gelden andere regels". Het ligt dus allemaal veel ingewikkelder dan zo op het oog. Dus een velomobiel met trapondersteuning tot 25km/u blijft een fiets.
Interessant detail is dan wel weer dat ze in de Europese regeltjes het hebben over dat die ondersteuning bij 25km/u STOPT en afbouw daarvan VOOR die 25km/u grens moet plaatsvinden terwijl veel fietsen geleverd worden met ondersteuning TOT 25km/u en NA 25km/u afbouwen tot de ondersteuning stopt. Gezeur zit hem dus in hoe lang dat afbouwen mag duren. Ik dacht dat bij een e-Orca het echt stopt bij 27km//u.
En hoe denken ze dat te gaan handhaven? Die brommer zet je op een instrument en je draait de gashendel vol open in de hoogste versnelling en je leest de snelheid af. Bij een velomobiel werkt dat niet zo. Ten eerste zal er een persoon in moeten zitten die de fiets aandrijft, anders doet die ondersteuning niets. En daar zijn die meetapparaatjes niet in voorzien. Verder is het nog zo dat het even duurt voordat je de maximale snelheid haalt, ik heb althans nog niet vernomen dat al naar vier keer trappen (dus vier keer in het rond met de trappers) op die maximale snelheid zitten.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#127 Bericht door Ronnius »

Jo2p schreef:Interessant detail is dan wel weer dat ze in de Europese regeltjes het hebben over dat die ondersteuning bij 25km/u STOPT en afbouw daarvan VOOR die 25km/u grens moet plaatsvinden terwijl veel fietsen geleverd worden met ondersteuning TOT 25km/u en NA 25km/u afbouwen tot de ondersteuning stopt. Gezeur zit hem dus in hoe lang dat afbouwen mag duren. Ik dacht dat bij een e-Orca het echt stopt bij 27km/u.
Waar ik het heb gelezen weet ik niet meer, maar ooit las ik ergens dat de ondersteuning moet stoppen/afbouwen bij 25 km/u +- 10%.
Het klopt dat bij de e-Orca de ondersteuning werkt tot 27 km/u.
Maar dat is niet alleen bij de e-Orca. Er zijn ook "gewone" elektrische fietsen waar de grens staat op 27 km/u.
Daar is dus niets verkeerd aan, enkel de letter van de wet wordt toegepast.
Alleen wordt in de media dit nooit vermeld, terwijl het wel heel belangrijk is.

Bij snelheidsmetingen bij auto's is er ook steeds een correctie van 10%?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#128 Bericht door CapoJan »

Brecht schreef hierrond heel wat interessante bedenkingen. Die kun je hier nalezen en ja: ze gaan over de Europese wetgeving.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#129 Bericht door eeuwige reiziger »

fcapri schreef:vorige week is me zo een speedelec voorbij gegaan. ik stond aan een rood licht met een MTB achter mij met een blonde dame erop.
ik vertrek en dacht: die MTB zal hier niet volgen. ik reed zo tegen de 30 als die MTB me los voorbij ging. heb nog versneld naar 46km/h om bij te blijven maar kon dat helaas niet volhouden. daar stond niks op van reflectoren ofzo, en de verlichting brande niet. volgens mij kan dit ook al niet als die aanzien worden als klasse B voertuig.

belgie probeerdt het weeral makkelijk te doen door die snel onder klasse B onder te brengen. zo hoeven ze weinig aan te passen. als fiets kan ook niet, als aparte klasse vraagt weer teveel aanpassing.
We zijn eraan voor de moeite, hoor. Als EU-lid is België met handen en voeten gebonden aan die Europese verordening 168/2013. Hierdoor worden alle voertuigen die niet beantwoorden aan de categorie L1e-A (met o.m. 25 km/u als maximumsnelheid) voortaan op dezelfde hoop gegooid. Allemaal in vakje L1e-B.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#130 Bericht door CapoJan »

Ook de Fietsersbond is het daar niet mee eens. Dit is hun visie: http://www.fietsersbond.be/elektrischefiets.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#131 Bericht door fcapri »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... bike.dhtml

verplicht inschrijven in oktober, nr plaat, autoverzekering en helm

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#132 Bericht door Peter J »

fcapri schreef:http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... bike.dhtml
verplicht inschrijven in oktober, nr plaat, autoverzekering en helm
Ben eens benieuwd waar dat nu weer gaat op uitdraaien... Een verplichte autoverzekering ? ? ? Een helm ? ? ?
En zullen de ordehandhavers de wetten kennen of gaan we situaties krijgen zoals ik die al meermaals meemaakte met de velomobiel ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#133 Bericht door fcapri »

ik vind het maar normaal, dat zijn geen fietsen meer.
45km/h met een gewone zware bukfiets is gewoonweg amper haalbaar laat staan dat je dat ettelijke km's na elkaar kan.
die dingen zijn gewoon brommers waar je kan meetrappen. wat is het verschil met een solex van vroeger, en zo een speed-elec van nu?
zo een solex van vroeger was niet krachtig genoeg om op te trekken, daar moest je bijtrappen. eens op snelheid kon hij wel de snelheid aanhouden.

dat was ook een 'rijwiel met hulpmotor' volgens de wet, ging amper 25km/h of je moest bijtrappen om harder te kunnen, en toch hadden die helmplicht, moesten die verzekering hebben en kwam die onder de klasse van snorfiets.

om te testen is het eigenlijk makkelijk. die dingen hebben zowieso al meer dan 250watt en blijven ondersteunen boven de 25km/h.
dus ofwel heb je een electrische fiets die helpt tot 25km/h en max 250watt ofwel heb je een snorfiets. mensen die hun gewone electrische fiets opdrijven, gaan dan in hetzelfde geval komen als de brommers klasse A die opgedreven werden.
ff de rollen op om te zien of de ondersteuning stopt, en zoniet in beslagname wegens geen verzekering, geen helm en geen inschrijving
t verwonderd mij al dat ze geen rijbewijs plicht krijgen

dat de jacht op VM mobielen is begonnen, komt dan ook omdat er
1) heel weinig van die dingen zijn, en je dan ook opvalt voor de orde diensten als ze er ene zien.
2) er al een paar gevallen zijn die gepakt werden met misbruik door een sterke hulpmotor waardoor ze 70-85-... km/h konden MET motor
t is door die misbruikers, dat ALLE VM'ers de nadelen er gaan van ondervinden

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#134 Bericht door eeuwige reiziger »

Peter J schreef:Ben eens benieuwd waar dat nu weer gaat op uitdraaien... Een verplichte autoverzekering ? ? ? Een helm ? ? ?
Die autoverzekering, dat is inderdaad te gek voor woorden! Wat is de volgende stap? Wagens onder een vliegtuigverzekering? Een helm en een overeenkomstige verzekering vind ik dan weer heel begrijpelijk. Alleen zal de Belgische wetgever hoogstwaarschijnlijk weer afkomen met verkeerde omschrijving voor de helm, net zoals ze eerst motorfietsplaten opstuurden naar mensen die hun snelle fiets al lieten inschrijven. Wat een giller was me dat toch! Alweer een Belgenmop erbij! De Nederlanders hoeven ze niet uit te vinden; wij bedenken ze zelf...

fcapri schreef:ik vind het maar normaal, dat zijn geen fietsen meer.
45km/h met een gewone zware bukfiets is gewoonweg amper haalbaar laat staan dat je dat ettelijke km's na elkaar kan.
die dingen zijn gewoon brommers waar je kan meetrappen. wat is het verschil met een solex van vroeger, en zo een speed-elec van nu?
zo een solex van vroeger was niet krachtig genoeg om op te trekken, daar moest je bijtrappen. eens op snelheid kon hij wel de snelheid aanhouden.
Er is een fundamenteel verschil: als je niet trapt, gaat de fiets niet vooruit. Daarnaast is de techniek al zo ver gevorderd dat de meeste merken fietsen aanbieden die op verschillende wijzen reageren op de beweging van de fietser.

Er zijn fietsen met een koppelsensor, waarbij de ondersteuning varieert naargelang de kracht die de fietser op de pedalen uitoefent. Daarnaast bestaan er ook met een omwentelingsensor die dus reageren op het aantal omwentelingen van de pedalen.

In beide gevallen ligt er een eenvoudig principe aan de basis van de ondersteuning: geen eigen krachtinspanning, geen ondersteuning. Bij een Solex niet.

Een (speed) pedelec kan dus met de beste wil van de wereld niet op het hoopje van de bromfietsen worden gegooid. Door de aard van de aandrijving gaat het om een ander voertuig.

fcapri schreef: dat de jacht op VM mobielen is begonnen, komt dan ook omdat er
1) heel weinig van die dingen zijn, en je dan ook opvalt voor de orde diensten als ze er ene zien.
2) er al een paar gevallen zijn die gepakt werden met misbruik door een sterke hulpmotor waardoor ze 70-85-... km/h konden MET motor
t is door die misbruikers, dat ALLE VM'ers de nadelen er gaan van ondervinden
Eigenlijk komt de velomobiel hier totaal niet in beeld.

Welke nadelen zullen velomobilisten wel ondervinden? Werden we vroeger al niet af en toe aan de kant gezet? Ja, toch?!

Over ondersteunde vm'en:

http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... =13&t=9424
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: alle snelle (lig)fietsen een nummerplaat en verzekering?

#135 Bericht door fcapri »

zijn er trouwens ook geen speed-elecs met een gashendel? ik denk vooral dat daar het probleem zit. de wetgever heeft die fietsen gecatalogeerd als bromfiets. en dan komt het probleem naar boven met de speed-elecs die ook ondersteuning leveren tot 45km/h waarbij je moet blijven trappen (lees: ronddraaien met pedalen).
de vraag blijft alleen, ben je nog aan het fietsen en helpt de motor, of ben je aan het 'brommeren' en helpt de fietser???
de eerste is een fiets, de 2de is zoals de solex van vroeger.
om 45km/H te halen op vlakke baan zonder wind, heb je al dik 400Watt nodig. bij de minste wind ga je boven de 500Watt. WIE kan dat aanhouden behalve pro renners?
als je dan als gewone fietser zelf 100watt levert, en de motor geeft de overige +400watt, dan ben je eigenlijk niet meer aan het fietsen hé, maar draai je mee met de motor

solex bestond vroeger ook met veel kleinere motoren die NIET in staat waren de snelheid aan te houden. tenzij je aan 10km/h wou tuffen. die waren niet allemaal 49cc, maar t begon met die hele kleine motortjes aan het achterwiel (ik dacht 27cc?). wel verzekering, wel helm, geen rijbewijs nodig (vandaar de benaming nog van klasse A 25cc en klasse B max 49cc. uiteindelijk kwam alles op 49cc en werd een klasse A begrensd op 25km/h zodat je geen rijbewijs nodig had en klasse B 45km/h MET rijbewijs

hier onderaan staat een schoon overzicht van de soorten electriche fietsen, en ik kan best begrijpen dat de wetgever met de handen in het haar zit met die snelle fietsen.
http://www.egear.be/elektrische-fiets-wetgeving/


ik kom bijna elk ochtend de politie tegen, ze zien mij, en ze rijden door. nog nooit tegen gehouden.
ook de wijkagent die me tegen kwam op zijn fiets, zei goeiedag en reed verder. t hangt er vanaf hoe je je gedraagd. als je aan 60km/h door bebouwde kom scheurt, dan gaan ze je eens willen controlleren. doe je dat aan 30-40km/h, dan stoppen ze je misschien eens om te weten wat dat ding is.
als er nog meer van die eVM's gepakt worden met ondersteuning tot dik boven de 60km/h, dan gaan we meer en meer control krijgen, want die interne nota zal doorgestuurd worden naar andere corpsen.
en dan zal het gevolg inschrijving, keuring, en verzekering verplicht worden voor eVM's (trouwens keuring komt er ook aan voor brommers, k zie die pedelecs al op de keuring staan...
komaan, harder trappen jong, we moeten uwe CO2 uitstoot meten
:-)

Plaats reactie