velomobiel en rijden in de "storm"?

Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:ook bij mij is en nog nooit een weerelement die mij tegen heeft gehouden om met de velomobiel te rijden. Zelf niet met de rukwinden van de afgelopen dagen. Het enige wat ik wel doe is bij zo'n weer zal ik bijna nooit op het fietspad rijden maar veel eerder op de rijbaan om zo iets meer plaats te hebben als je opzij word geblazen.
Vorige week donderdag liep ik eerlijk gezegd toch niet echt over van enthousiasme om er met de Mango op uit te gaan. De dag ervoor hadden ze een vrij ruw weer voorspeld. Met enkele pieken en felle rukwinden. Toen ik om zes uur 's ochtends de deur uitging, was Njord volop zijn duivels aan het ontbinden. Dan maar de trike - voor de laatste keer - uitgehaald.

Winderig weer heeft me ook nog nooit thuisgehouden, maar windvlagen brengen soms een vrij vervelend element met zich mee: takken. Sommige boomsoorten zijn nogal gevoelig voor stormwind. De ervaring heeft me geleerd toch vrij voorzichtig te zijn langs het jaagpad dat ik iedere werkdag neem. Zeker in het duister. In het verleden heb ik al meer dan eens ferme knuisten moeten ontwijken en op een enkele keer kwam een neervallende tak net niet op de neus van de velomobiel neer - toen reed ik nog met een Versatile. Een alleweder verdraagt wel een deukje in het alu, maar bij de modernere broertjes in glasvezel en koolstof zijn de gevolgen vaak minder prettig.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#17 Bericht door CapoJan »

Daarom staan op de Orca Cyo Premium lampen. Die verlichten een heel eind vooruit (er zijn er nog andere die dat ook doen, maar die passen niet in de Orca), waardoor ik in de winter voldoende zie. Na een storm is dat wel nodig: soms versperren halve (of hele) ontwortelde bomen de weg. Tijdig stilstaan is dan wel aangewezen.
Maar voor de rest houdt een beetje wind me niet tegen. Ook niet windkracht 7 of 8. Da's dan weer het voordeel van een zwaargewicht (ik heb het over de velomobiel, niet over mezelf).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#18 Bericht door trikelover »

Eigenlijk laat ik nooit de velomobiel staan voor stormweer al moet ik wel zeggen dat de Milan veel beter rijd tijdens storm dan de Versatile die is zeer wind gevoelig vind ik
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#19 Bericht door Pauvre Mouton »

Als beginnende velonaut (slechts +/- 600km op de afstands- en ervaringsteller) heb ik afgelopen maandag mogen ervaren wat wind met een velomobiel (waw 360) doet.
Slalommen tussen afgebroken takjes ging goed. Het tegensturen tegen een windvlaag was soms wel spannend, waardoor ik wat meer op de rijbaan dan op het fietspad reed, om de open grachten toch net iets verder af te houden. 's Morgens ging het goed met bijna geen verkeer op de baan. 's Avonds was er wat meer verkeer en de plaats om te fietsen wat minder.
Nu met de voorspelde rukwinden tot 80 km/u in 't binnenland morgenochtend (4u) twijfel ik of het een goed idee is om erop uit te trekken...hmz
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#20 Bericht door trikelover »

Ik moet Dagelijks naar Nieuwpoort met de velomobiel en heb nog geen enkele keer de deze laten staan voor stormwind. Allen is het een kwetie van voorzichtig te zijn en mooi midden van de weg te rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#21 Bericht door bicky »

Als je het niet vertrouwd kan je beetje extra gewicht toevoegen.
4liter water zorgt voor goede stabiliteit heb ik gemerkt als deze op de bodem van de fiets ligt (liefst in flessen)

storm heeft me ook nog nooit tegengehouden. het is wel altijd opletten, vooral de rukwinden zijn verraderlijk

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#22 Bericht door Pauvre Mouton »

bicky schreef: wo 17 jan 2018, 23:10 Als je het niet vertrouwd kan je beetje extra gewicht toevoegen.
4liter water zorgt voor goede stabiliteit heb ik gemerkt als deze op de bodem van de fiets ligt (liefst in flessen)

storm heeft me ook nog nooit tegengehouden. het is wel altijd opletten, vooral de rukwinden zijn verraderlijk
Je flessentruc las ik verderop deze thread al ;-).

Ik heb geen noemenswaardige problemen gekend deze ochtend. De wind stond veelal pal op kop. Af en toe voelde ik een duw vooraan.
Het kan ook zijn dat de wind nog moest aantrekken.
Enkel heb ik een ommetje moeten rijden omdat de politie een park had afgezet, maar ik zag het te laat want was aan het mikken om tussen de paaltjes te rijden, hangt er plots een politielint voor mijn ogen te wapperen.
Hopelijk deze namiddag de wind in mijn gat, ik bedoel in de rug.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#23 Bericht door CapoJan »

Ik had zijwind. In de open vlakten langs de Schelde kon dat af en toe venijnig zijn. Op bepaalde plekken versnelde de Orca zonder dat ik trapte (en neen, het ging niet bergaf). Windstoten en water aan beide kanten, dat betekent alert blijven. Maar zo kom je helemaal wakker op het werk :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#24 Bericht door fcapri »

ik had wind achter deze morgen. vooral problemen met hitte had ik. ik zweette mij kapot en kreeg geen rijwind door het vizier. als ik de kap durf open doen, vliegt ze weg, dus dat was ook geen optie.
tussen de velden was ik aan 42km/h aan het gaan (smalle baan, links en rechts gras, geen verlichting) toen plots door putten in de weg mijn hele verlichting uitviel. nog nooit zo hard in de remmen gegaan als toen, want ik zag NIKS meer. zijwind heb ik niet gehad, maar die is echt veranderlijk met een VM. vroeger toch al gehad dat ik veel wind pakte en schrik had om over te slaan (daarom dat ik niet meer rijd met 5Bft of meer. vanmorgen uitzonderlijk wel omdat de wind achter zit, en straks maar windkracht 4 is bij het naar huis rijden

had ook 3liter water en mijn rugzak bij, en niet te vergeten dat ik boven de 50kg ga met de fiets en de kap erop

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#25 Bericht door Pauvre Mouton »

fcapri schreef: do 18 jan 2018, 11:24 ik had wind achter deze morgen. vooral problemen met hitte had ik. ik zweette mij kapot en kreeg geen rijwind door het vizier. als ik de kap durf open doen, vliegt ze weg, dus dat was ook geen optie.
Ik heb rustig aan gefietst, waardoor de hitte goed meeviel. Trouwens er was ook nog koeling in de vorm van regendruppels die door de opening van het vizier naar binnenkwam. Maar uiteindelijk beslaat het vizier toch en tracht je wat weg te zakken in de stoel om door het spleetje heen te kunnen kijken :-)
My smile is always in shape!

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#26 Bericht door jantje »

Deze ochtend getwijfeld om de kanaaldijk te nemen of niet.
Toch maar de dijk omwille van: geen auto's dus een bredere weg voor mij alleen (trouwens ook helemaal geen fietsers gezien vandaag met als uitzondering de eenzame postbode)
Wind had vrij spel over het kanaal en stond schuin op kop. Dat maakt wel dat er niet veel windstoten bij zaten: een vlotte 28 a 30km/h kruissnelheid op t gemakske. (ik kan mij als koersfietser al inbeelden tegen 18km/h te zwoegen, schuin hangend in de wind...

Eens ik van de dijk af moest, gaat de route verder door lintbebouwing (en voor de voorzichtigheid wat trager gereden en dus fietspad van 1m20): dat was vele malen gevaarlijker dan de kanaaldijk! Veel harder moeten tegensturen bij windstoten.
Al bij al: blij dat ik met de velomobiel was!

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#27 Bericht door trikelover »

Ik had de nodig voorzorgen genomen deze morgen extra water trager rijden en goed opletten maar dit heeft uiteindelijk niet mogen zijn tijdens een van de windstoten ben ik van bijna volledig links naar volledig rechts geblazen en met 1 wiel de weg af geraakt waardoor die band een paar cm lager in de graskant terecht kwam de wind heeft dan de fiets doen omkantelen en zo tot tegen de vangrail geduwd. gevolg ik zat zo goed als vast in de velomobiel want dak kon niet meer open.

Effen mijn arm door het raampje naar buiten moeten stelen om de fiets wat weg te krijgen van de rail om te kunnen uitstappen en de fiets recht te zetten. maar zelfs dat was mega corvee ik moest alle macht gebruiken gewoon om de fiets weg te krijgen richting de weg en te zorgen dat hij niet weg waaide. Daarna zo'n 10 min gevochten met de wind en de velomobiel in de hand om 100m verder onder een brug terug te kunnen instappen daarna stapvoets verder gereden. Hier en daar was het gewoon laten rijden met de remmen op want de snelhied liep gewoon op door de wind. Uiteindelijk toch op het werk geraakt. Eerste vaststelling was dat er op de zijkant wat krassen waren van het schuiven over het gras. Een beetje later moest ik terug passeren langs de fiets en merkte ik aan de andere kant op dat er toch een aantal barsten zijn onstaan door tegen de vangrail te zijn geduwd.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#28 Bericht door Mugtango »

Deze morgen had ik geen keuze: ofwel met de WAW naar huis, ofwel op het werk blijven rondhangen. Na 7 nachten was dat geen aanlokkelijke optie dus werd het fietsen.
Tot snelheden van 25 à 30 km/uur viel het best mee. Maar flirten met snelheden net boven die grens van 30 km/u liet zich stevig voelen. Enkele keren behoorlijk naar links en rechts gezwaaid zodat al snel werd beslist om met de handen aan de rem te rijden, daar waar wind en helling de aandrijving overnamen.

Ik moet toegeven dat er ook wel wat schrik in zat, voornamelijk op de niet verlichte stukken bochtig parcours, baantje hoogstens een wagen breed en grachten aan beide zijden van de weg. En dat heb ik te danken aan donderdag ll.
Op weg naar het werk ("s avonds dus) alle lichten aan in het donkere stuk. Plots een witte muur aka mistbank waardoor het zicht bijna nul werd. Snel de highbeam uit, haast om de witte leds in de spiegelkapjes uit te zetten en lap.... stamp tegen de hoofdschakelaar van de verlichting.
Blijkbaar weet Fcapri intussen ook hoe het voelt om plots zonder licht te rijden. Keihard remmen, visueel geheugen dat zegt: de weg draait langzaam naar rechts, handen die licht naar rechts bijsturen....rare sensatie....verplaatsing van gewicht....stilstand....op de rechter flank....
Eerste idee: te weinig gestuurd en links in de gracht. In het pikkedonker naar boven geklauterd om daar te merken dat ik toch teveel naar rechts was gegaan.

Gelukkig zelf met droge voeten op de kant geraakt. De WAW uit de gracht gekregen en mijn weg verder gezet. Resultaat: modder en grasversiering aan de rechter kant, klein stukje gellak kwijt op de neus en pas na enkele dagen werd een blauwe schouder zichtbaar.
Positief: het boren van 2 kleine gaatjes onderaan de neus laten het water er idd uit stromen. Waar het opgeschepte water na een regenbui voorheen een 2-tal dagen in de neus bleef staan, was de dubbele emmer water die ik nu had geschept na 2 km zo goed als verdwenen.

Moraal van het verhaal: (een beetje) wind is blijkbaar minder erg dan geen licht in het donker :!: :mrgreen:
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Pauvre Mouton
Helper
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
Postcode: 3530
Velomobiel: Alpha7.163|2021
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#29 Bericht door Pauvre Mouton »

Dat zijn minder goede verhalen om te lezen.
Gelukkig voornamelijk enkel blikschade.

Hier was het behoorlijk windstil op de terugtocht in de late namiddag. Lijkt erop dat ik net voor en na de storm heb kunnen fietsen! Wel traag moeten rijden want veel wegen waren bezaaid met takjes, takken en zelfs ganse bomen.
Maar vandalen hebben mijn waw behoorlijk toegetakeld in de bewaakte en afsluitbare fietsenstalling aan het station. Linkerspiegel gebroken en kapje geschaafd. Schrammen op de linkerflank (in principe niet zo erg denk ik als er een sponsor op komt wordt dit mooi overplakt), de spiegellampjes werken niet meer (de pinkers moet ik morgen nog eens even testen), deuk net boven en langs de voorlichten, schram op de wieldeksel. Triestig. Tegen beter weten een PV laten opmaken bij de politie. .zucht
Veel zin om morgen de waw er opnieuw te parkeren en de hele dag gaan zitten loeren of de nietsnutten opnieuw toeslaan en dan hun te grazen nemen. terwijl bespreken met de bewakers of ik een soort van box mag maken in de fietsenstalling op mijn kosten om dit gedoe te voorkomen of mijn pensioen al aanvragen op 38jarige leeftijd. Dan kan ik leuke tripjes maken zonder de velomobiel achter te laten :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pauvre Mouton op do 18 jan 2018, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
My smile is always in shape!

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: velomobiel en rijden in de "storm"?

#30 Bericht door Helen »

Oei :cry:

Het helpt me om me te verzoenen met het feit dat ik al 3 woonwerkritten met de trein heb moeten doen i.p.v. de WAW (in afwachting van de herstelling van het freewheel van de bafang)

Plaats reactie