ketting snijdt in frame

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

ketting snijdt in frame

#1 Bericht door janV »

Nu ik mijn baron low zowat een jaartje heb constateer ik dat de ketting als die achter op de kleinste pion ligt (13T) in de achtervork snijdt. Zie foto, hierop hangt de fiets gewoon op en raakt de ketting het frame niet _ maar als ik spanning op de hetting zet en deze strakker komt raakt deze lichtjes het frame en dan het botteren over de fietdpaden heeft de schade veroorzaakt. De schade herstellen? Mss wat bijlakken. Maar belangrijker hoe voorkom ik verdere beschadiging??? Zeker een bescherming op frame maar wat. Een 11T ipv 113T zodat ketting lager komt. Passtukjes maken voor in vork achter zodat wiel (en dus ook ketting) lager en verder van frame komt.
Suggesties of bemerkingen, laat maar weten _ ik zit erop te wachten, fietsseizoen komt er aan, hé.
15f9m8dE-1492621490-e5408113614109880dd6dcb1f059414e.jpg

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#2 Bericht door Wouter D »

Neem eens een foto van de positie van je ketting rol onder je stoel en indien mogelijk ook een foto waar je volledige kettinglijn op staat. Met mijn xlow was dat probleem ongekend.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#3 Bericht door fcapri »

is die achtervork een beetje flexibel? dan ff je wiel eruit halen en een dikke rondel op de as schuiven zodat je kleinste tandwiel een paar mm verder weg zit. moet je wel ff je derailleur achteraan bijregelen

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#4 Bericht door trikelover »

Pas toch maar op met die rondel want een achterwiel is normaal in het center gepakt wat wil zeggen dat de ban perfect in het midden tussen van de as staat. Als je een rondel tussen steekt is het wiel niet meer center en kan dit gevolgen hebben naar aanlopen van het wiel tegen het frame.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#5 Bericht door Beinsberger E »

trikelover schreef:Pas toch maar op met die rondel want een achterwiel is normaal in het center gepakt wat wil zeggen dat de ban perfect in het midden tussen van de as staat. Als je een rondel tussen steekt is het wiel niet meer center en kan dit gevolgen hebben naar aanlopen van het wiel tegen het frame.
Als het kan steek je gewoon aan elke kant een rondel dan blijft het wiel in het center

Gebruikersavatar
morgoth924
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 13 mei 2008, 22:33
Postcode: 2275
Fiets: Raptobike midracer
Locatie: Gierle
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#6 Bericht door morgoth924 »

Teflon (oid) glij- slijtstuk?
Wel geen idee waar je het materiaal vandaan zou moeten halen.
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#7 Bericht door bicky »

de oplossing is door janv zelf aangegeven. kleinere pion.
foto van ketting loop tot kettinrol zoals spruitje aangeeft is ook interessant.
Beschermen is het probleem oplossen. een bescherming zal na tijd ook slijten.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#8 Bericht door fcapri »

zoals ik de ketting nu zie lopen, vind ik het raar dat die op spanning toch aan het frame geraakt. maarja, kan altijd. hangt er vanaf hoe ver de ketting doorhangt door haar eigen gewicht. iets grotere rol aan de andere kant kan ook al een mm schelen achteraan.
na het herbekijken van de fotos zou ik toch eerder denken dat de ketting het frame raakt door stuitteren of slecht wegdek of verkeersdrempels. er bestaan van die harde zwarte stickers die je op je frame kan kleven als bescherming. die slijten heel moeilijk door. kan je altijd proberen

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#9 Bericht door janV »

momenteel zitten er kettingrollen van 50 op -bij die van het trekkend deel van de ketting is de ketting ingesleten in de rol_ik dacht dit zo hoorde :oops:, weet ik veel is men eerste ligger hé - die moeten dus sowieso vervangen worden en dan neem ik voor deze onder het stoeltje een maatje groter dus van 68 mm (met kunsstoftanden voor trekkend deel vd ketting).
15f9m8dE-1493106535-e7b106229281c944905505678f9157b8.jpg
15f9m8dE-1493106393-f49d3b46644dbb115fa03bed49a9a5ce - Copy.jpg

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#10 Bericht door Wouter D »

Volgens mij ken ik de oplossing voor je probleem.
Zoals je foto eruit ziet, is je ketting veel te lang.

Als je ketting vooraan op je grootste blad en achteraan op je kleinste tandwiel. Moet de denkbeeldige as door je derailieurwieltjes loodrecht op de denkbeeldige as door je wielen staan.

Als je ketting te lang is kan je achterderailleur je ketting onvoldoende omspannen en wipt je ketting naar omhoog bij de minste oneffenheid op je weg.

http://www.ligfiets.net/product/bike/612/low
Deze heeft toch een iets andere kettingloop.
De trekkende ketting loopt over een andere rol.

Als je rol onder je stoel vervangd, zou ik zewel allebei vervangen. De goeie kan je dan in reserve houden. Is makkelijker om die tov elkaar af te regelen. Je moet bij een groter wieltje ook wel een andere kettingafloopbeveiliging voorzien.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#11 Bericht door janV »

Als ik 't regeltje toepas is ketting eigenlijk te kort _triple vooraan 30/42/52_ dus korten we niet in. Kettingloop ga ik aanpassen waarbij ik trekkend deel idd over andere rol zal laten lopen. Zo verminderd de lengte vd ketting en dus zal ze minder hoog opwippen. En dan met die grotere rol, zie ik het nog goe komen.
Toch nog een vraag ivm voorderailieur_het buisje waarop deze dient bevestigd maakt een hoek van ongev. 73° met de voorpijp. Dit is dezelfde hoek als tss de zadelbuis en achtervork bij een bukker. Bij een bukker loopt de ketting ongeveer evenwijdig aan de achtervork. Bij een ligger loopt deze echter niet evenwijdig met de voorpijp maar maakt er een hoek mee. Zou het dan niet zo moeten zijn dat bij een ligger, de hoek tss het buisje waarop de deraillieur bevestigd word en de voorpijp veel scherper dient te zijn, zodat de hoek tss het derailieurbuisje en de ketting nr die 73° toe nijgt? Zou toch logisch zijn zo lijkt me, mr waarschijnlijk heb ik het mis_ mr wat dan :?: .

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#12 Bericht door Wouter D »

Kettinglengte... Heb jij met je triple geen lange kooi? Wat is de capaciteit van je derailleur. Dwz het verschil in tanden van je voorste tandwielen. Plus het verschil voor je cassette. De capaciteit van je achterderailleur moet groter of gelijk zijn aan dat getal.

Betreft je buisje. De ronding van je kooi moet die van de tandwielen volgen. Normaal mag er maar één mm verschil zijn tov tanden van grootste tandwiel
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#13 Bericht door janV »

ff gegoogeld http://www.disraeligears.co.uk/Site/Shi ... GS%29.html, dat is hem _ casette is 8sp 13/23.
Op foto ligt ketting voor op klein en achter ook op klein _ zo rijdt men normaal niet, (gewoonlijk is het voor klein en achter groot) en als ik dan voor de kettingrol dat ander bevestigingspunt neem dan gaat de ketting niet erg veel meer kunnen opwippen. Ik zit met deze gewijzigde kettingloop (proefopstelling) aan ongeveer 20mm verschil tss kett en plaats van beschadiging moet mijn inziens afdoende zijn.
Ronding vd kooi volgt ronding kettingblad niet _ bovenaan de kooi is idd 1mm onderaan kooi is dat toch zeker meer dan 5mm, maar bon daar is niks aan te doen of te verhelpen peins ik, maar schakeld goed hem doe zen werk dus OK zo.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#14 Bericht door Wouter D »

Capaciteit je derailleur is 37 terwijl die van je cadetten eigenlijk 41 moet zijn. Dus ga jij moeten opletten hoe je schakelt. Nooit vooraan groot en achteraan een van de grootste drie tandwielen en ook nooit kleinste voor met een van de kleinste achter.
Dus in feite zijn dat zes versnellingen die je uitsluit uit je bereik

Het is een keuze. Als je je hoofd erbij houd kan het werken. Zoniet krijg je kosten die misschien deze van een andere achterderailleur overstijgen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: ketting snijdt in frame

#15 Bericht door janV »

spruitje schreef:Capaciteit je derailleur is 37 terwijl die van je cadetten eigenlijk 41 moet zijn. Dus ga jij moeten opletten hoe je schakelt. Nooit vooraan groot en achteraan een van de grootste drie tandwielen en ook nooit kleinste voor met een van de kleinste achter.
Dus in feite zijn dat zes versnellingen die je uitsluit uit je bereik

Het is een keuze. Als je je hoofd erbij houd kan het werken. Zoniet krijg je kosten die misschien deze van een andere achterderailleur overstijgen.
Euh, achteraan een 13/23T dat maakt een verschil van 10 _ vooraan 30/52, verschil is 22. De som vd verschillen is dus 32T dat is toch wat de deralieur moet opnemen. Dus OK, dacht ik_maar blijkbaar dus niet.

Plaats reactie