Pagina 1 van 1

het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 14:34
door Jo2p
Je zit in je velomobiel van of naar je werk. En dan gebeurd het. Op een lange weg zonder enige beschutting zegt een van je banden "plof" en je zult deze moeten herstellen om verder te kunnen. Alleen het regent enorm hard, de lucht is grijs en het ziet er niet naar uit dat de stortbui snel over is. En nu ben ik benieuwd wat jullie voor een oplossing hebben voor dergelijke "zeldzaamheden". Nat laten regenen tot op het bot of toch maar wat aantrekken, maar wat dan?

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: zo 19 feb 2017, 16:44
door Wim -de roetsende
In mijn QuestXS ligt een buitenband met daarin een opgepompte binnenband. De herstelling bestaat uit het weghalen van de oude buba + biba, daarna schuif ik de nieuwe buba + biba op de goede plek. Oppompen en klaar. Ik kan het binnen de 4 minuten.

Tegen de regen heb ik een regenjasje in de fiets liggen.

Ik had afgelopen vrijdag trouwens voor het eerst in ruim 10.000km een lekke band. Het regende niet :wink: Dus deed ik het rustig aan.

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 16:25
door Beinsberger E
Goede oplossingen zijn moeilijk, wachten is meestal geen optie dus altijd een goede regenjas mee en liefst in fluo-kleur dan ben je ook goed zichtbaar tijdens het vervangen van de band, het moest je maar overkomen langs een drukke weg.
Trouwens als je bij regen lekke band krijgt met de auto heb je het zelfde probleem. :roll:

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 17:24
door paulheyndrickx
Ik heb standaard een oude jas liggen in de Orca. Kan ook gebruikt worden om onder de Orca te leggen wanneer ik hem op de straatstenen op zijn flank moet leggen. Behalve in de regen dan, want dan trek ik de jas liever zelf aan.

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 17:44
door Ronnius
Beinsberger E schreef:Trouwens als je bij regen lekke band krijgt met de auto heb je het zelfde probleem. :roll:
Deze blijven in de auto zitten en bellen de pechverhelping.

Zelf heb ik in de Orca ook een oud jasje liggen.
Na ruim 7000 km heb ik nog maar een keer een lekke band gehad in de Orca.
De andere keren waren het plofbanden door te kleine wielen.
Daardoor zijn alle wielen bij mij vervangen geweest (garantie).
Sindsdien steeds plof en lek vrij geweest.

Trouwens door die ploffers heb ik de meegeleverde pomp uit de Orca gezwierd.
Staat nu op het werk als noodpomp en heb ik een pomp met drukmeter mee.
Samen met een hele resem biba's, en ik rij met de standaard meegeleverde buitenbanden.

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 22:20
door Helen
Ronnius schreef:
Beinsberger E schreef:Trouwens als je bij regen lekke band krijgt met de auto heb je het zelfde probleem. :roll:
Deze blijven in de auto zitten en bellen de pechverhelping.
Ik blijf dan in de WAW zitten en bel de pechverhelping van de VWB :D
(nog niet gedaan eigenlijk, maar het is een idee)

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: ma 20 feb 2017, 23:46
door fujin
Voor mij is het inderdaad de Wim manier en een jasje en een extra reservepomp.
Waarom in godsnaam een extra reservepomp? Wel, mijn topeak Mini Morph heeft enorm veel goede dingen gedaan.
Slechts 2 keren kon ik niet op hem bouwen. Bij 2e gelegenheid kon ik een andere pomp scoren, wel schreeuwend duur, maar dat had ik er graag voor over. Anders was mijn fietsdagje al om 10.00 uur voorbij geweest.
Ik herinner mij bepaalde mensen die dit soort mankementen herkennen. ( Capojan)
Tevens heb ik na alle langzame leeglopers nu wel even greenguards omgelegd. Dat geeft mij op dit moment een hele grote geruststelling. Wel langzamer, maar vroeger reed ik zo hard mogelijk naar mijn werk om lekke banden voor te zijn.

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: di 21 feb 2017, 1:11
door Jo2p
Ronnius schreef:De andere keren waren het plofbanden door te kleine wielen.
Daardoor zijn alle wielen bij mij vervangen geweest (garantie).
Sindsdien steeds plof en lek vrij geweest.
Ik heb begrepen dat de wielen zijn ontworpen voor een druk van 5bar, ga je daar overheen, dan krimpen de wielen langzaam met als gevolg een moment dat de buitenband ervan af kan lopen.
Ronnius schreef:Staat nu op het werk als noodpomp en heb ik een pomp met drukmeter mee.
Ik heb een losse drukmeter met slang. Eerst pomp je de banden te hard op en met deze meter kun je ze dan aflaten totdat je de juiste druk hebt bereikt.

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: di 21 feb 2017, 11:55
door Ronnius
Jo2p schreef:
Ronnius schreef:De andere keren waren het plofbanden door te kleine wielen.
Daardoor zijn alle wielen bij mij vervangen geweest (garantie).
Sindsdien steeds plof en lek vrij geweest.
Ik heb begrepen dat de wielen zijn ontworpen voor een druk van 5bar, ga je daar overheen, dan krimpen de wielen langzaam met als gevolg een moment dat de buitenband ervan af kan lopen.
In het begin reed ik idd op 7 bar, maar de eerste plofband was al na amper 500 km,
ik had de bandendruk nog niet eens gecontroleerd en reed dus op de meegeleverde druk.
Jo2p schreef:
Ronnius schreef:Staat nu op het werk als noodpomp en heb ik een pomp met drukmeter mee.
Ik heb een losse drukmeter met slang. Eerst pomp je de banden te hard op en met deze meter kun je ze dan aflaten totdat je de juiste druk hebt bereikt.
Eerst de band te hard oppompen om daarna druk af te laten vind ik er wat over.
Dan toch liever een pomp met druk meter.

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: di 21 feb 2017, 21:20
door Jo2p
Ronnius schreef:Eerst de band te hard oppompen om daarna druk af te laten vind ik er wat over.
Dan toch liever een pomp met druk meter.
Ik heb het dan over 0,25 tot 0,5 bar te veel. Eerst harder oppompen en dan aflaten heeft het voordeel dat de lucht zich al gestabiliseerd heeft. Met het knopje voor aflaten op de meter kun je dan zeer nauwkeurig de druk instellen. Het hangt zeer af van de constructie of pompen met meters juist aanwijzen. Oh ja, veel meters zijn fout geijkt voor Belgiƫ of Nederland omdat de druk op zeeniveau anders is. Dus wel even controleren.

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: do 23 feb 2017, 23:53
door Wouter D
Ik fiets bijna nooit in de regen want ik ben een mooiweerfietser, maar voor als het dan toch onverwachts zou beginnen regenen, dan heb ik zo een goeikoop licht regenjasje van vroeger op de bukker bij.
Ik heb zoals veel velomobilisten voor de voorwielen een combinatie buba+biba klaar in de de VM, bij de achterband heb ik pech, want die zit netjes opgeborgen in het bergvakje boven het achterwiel.

wat betreft de druk. vroeger reed ik altijd op 8 bar, nu is de max toegelaten druk van mijn voorbanden 5bar en achteraan 4 bar, :-)

Re: het regent bijna nooit, maar die ene keer...

Geplaatst: vr 24 feb 2017, 13:19
door gentenoare
of je doet gewoon een wagen stoppen en je vraagt of je mee kan rijden
https://vimeo.com/123696561

smart