Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Glenn Cools
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Mistral
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#1 Bericht door Glenn Cools »

Dag ligfietscollega
Ik ben een student industrieel ingenieur aan KU Leuven campus Groep T. Samen met 23 collega`s en thesisstudenten runnen we het bedrijf genaamd CORE cvba-so als deel van onze opleiding.

CORE staat voor Coöperatief Ondernemen in Rationeel Energiegebruik. Onze activiteiten zijn tweedelig. We werken technische projecten uit gerelateerd aan energiegebruik binnen de pijlers mobiliteit, industrie, huisvesting en sensibilisatie. Uiteraard post ik op het forum in verband met een mobiliteitsproject.
We zijn tevens een bedrijf, een coöperatie, met sociaal oogmerk. Met onze organisatie leven we de ICA-principes na en promoten we een duurzame levenswijze. Bij voorkeur werken we enkel projecten uit die ingediend worden door onze vennoten. Op deze manier proberen we deze duurzame manier om samen te werken, te verspreiden.

Afbeelding

Het MobiOne Programma
We ontwikkelen een nieuw stadsvoertuig, de Mobi genaamd. De Mobi moet in staat zijn om 2 personen naast elkaar te vervoeren in een ligfietshouding. De inzittenden zullen al trappend een generator aandrijven. De opgewekte energie wordt gebruikt om het voertuig aan te drijven of de batterij op te laden. De weerstand die je voelt tijdens het trappen zal regelbaar zijn met een smartphone. Je zou dus bij wijze van spreken het vermogen kunnen leveren dat nodig is om de Mont-Ventoux te beklimmen terwijl je gewoon in je buurt rijdt.
De maximumsnelheid wordt begrensd op 45 km/u. Dit laat toe het voertuig licht te houden, wat het energiegebruik ten goede komt en meteen een van de grootste verschillen met een wagen is. Een hogere snelheid is in stadscentra zoals bijvoorbeeld dat van Leuven niet toegelaten. Bovendien is net buiten de stadskern vaak een maximumsnelheid van 50 km/u van toepassing over een relatief groot gebied.

Om de optimale zithouding te voorzien nodigen we jullie uit om onze testopstelling te testen en ons van feedback te voorzien. Oorspronkelijk zijn we vertrokken van mijn Challenge Mistral. Deze heeft de volgende opstelling opgeleverd. Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Afbeelding

Afbeelding

Met de verkregen feedback hebben we een nieuwe opstelling gemaakt. Deze kan zaterdag 28 november getest worden op de Klimaatmarkt in Leuven (Martelarenplein, aan het station) van 11:00u tot 15:00u. We hopen dat enkele ligfietsers hun ervaring met ons kunnen delen zodat we een stoel en zithouding kunnen creëren die uiteindelijk geschikt is voor een stadsvoertuig. Ook Twike en het Fietslab zijn aanwezig op deze klimaatmarkt dus er is voor ieder wat wils.
http://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milie ... paragraph2

Indien je meer informatie wenst of zelf aan een stedelijk mobiliteitsproject werkt mag je ons gerust contacteren via glenn.cools@thinkcore.be.

Dank en groeten
Glenn
CORE cvba-so
Coöperatief Ondernemen in Rationeel Energiegebruik
http://www.thinkcore.be

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#2 Bericht door Wouter D »

is een beetje nogal kort op de bal he.

maar ik zou je maar al te graag doorverwijzen naar http://www.fietser.be. In het verleden hadden ze naast de WAW ook wel een aantal nevenprojecten, de bakmobiel is daar een van. Zie ook http://www.recumbentjournal.com/compone ... -fietserbe


misschien kunnen jullie bij de huidige eigenaars van de bakmobiel een licht opsteken over de ideale ligpositie. of
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#3 Bericht door paulheyndrickx »

Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/

Gebruikersavatar
Glenn Cools
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Mistral
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#4 Bericht door Glenn Cools »

spruitje schreef: ik zou je maar al te graag doorverwijzen naar http://www.fietser.be. In het verleden hadden ze naast de WAW ook wel een aantal nevenprojecten, de bakmobiel is daar een van. Zie ook http://www.recumbentjournal.com/compone ... -fietserbe
De WAW en fietser.be zijn ons inderdaad niet onbekend. We gaan er in de loop van de volgende weken contact mee opnemen.
paulheyndrickx schreef:Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/
De Twike is ons uiteraard ook niet onbekend (zij waren ook aanwezig op de klimaatmarkt). Het grootste verschil tussen de Twike en de visie van ons project is de maximumsnelheid die we gaan begrenzen op 45 km/u, en niet te vergeten, het aantal wielen. :) We onderzoeken ook de mogelijkheid om de Mobi in te zetten als openbaar vervoersmiddel in steden.


Bedankt voor de reacties. Bij deze nog enkele foto's van onze deelname aan de klimaatmarkt, deze keer met de trappers schuin gemonteerd, ICE stoelen en weerstandsregeling met lampen. Voor de allerkleinste testpersonen is er nog wat werk aan de winkel. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
CORE cvba-so
Coöperatief Ondernemen in Rationeel Energiegebruik
http://www.thinkcore.be

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#5 Bericht door bicky »

Ben wel benieuwd naar welk wattage je daarmee kan opbrengen.
trappen -> Alternator -> batterij --> motor --> rondraaiend wiel zal wel geen groot rendement opbrengen vrees ik.

trappen --> ronddraaiend wiel zoals bij een fiets is standaard veel efficiënter.

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#6 Bericht door SCORPION »

Met de nieuwe subsidie van 5.000,00 € voor kleinere elektrische wagens, zou dit wel eens een heel aantrekkelijke wisseloplossing kunnen zijn voor senioren die in stad wonen en gewoonlijk eerder kleine verplaatsingen doen.

http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... &utm_term=

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#7 Bericht door sailor11647 »

een paar weken terug stond ergens in de krant iemand die iets ontwikkeld had waar je met één uur trappen genoeg elektriciteit opwekt om een huis een hele dag te runnen
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig

Gebruikersavatar
Michel
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 11:18
Postcode: 2340
Locatie: Beerse
Velomobiel: WAW174
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#8 Bericht door Michel »

paulheyndrickx schreef:Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/
De Twike doet me weer denken aan de Bug uit de jaren 70 http://www.autofans.be/reportages/inter ... g-bond-bug

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#9 Bericht door hmmm »

sailor11647 schreef:een paar weken terug stond ergens in de krant iemand die iets ontwikkeld had waar je met één uur trappen genoeg elektriciteit opwekt om een huis een hele dag te runnen
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig
Dan heb je wel een erg losse definitie van een "huis een hele dag draaien". Je moet al relatief fit zijn om ~200 watt weg te trappen gedurende een uur. Reken dan nog verliezen bij omzetting en opslag en je kan met wat geluk enkele led-lamjes laten branden, je koelkast een half uurtje laten draaien en je smartphone opladen :wink:.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#10 Bericht door trikelover »

Die elektrische fiets waren eigenlijk vooral bedoeld voor plaatsen waar nu nog geen of een groot gebrek hieraan hebben. Daar komen ze met een min aan elektriciteit toe. Met de mannier dat wij leven denk ik dat je toch al snel een paar uur zal mogen trappen voor je toe komt.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Glenn Cools
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Mistral
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#11 Bericht door Glenn Cools »

sailor11647 schreef:een paar weken terug stond ergens in de krant iemand die iets ontwikkeld had waar je met één uur trappen genoeg elektriciteit opwekt om een huis een hele dag te runnen
ik vind dit nu niet meer terug, maar dat systeem zou moeten werken met een voertuig
Bedoel je dit artikel? http://interestingengineering.com/free- ... an-energy/

@bicky
Het is inderdaad efficiënter om te werken met een mechanische overbrenging zoals bij gewone fietsen en ligfietsen. We kiezen er voor om met een generator te werken omdat dit opportuniteiten geeft voor weerstandsregeling met een smartphone. Je kan er tevens de hoeveelheid opgewekte energie mee tonen aan de gebruikers in vergelijking met de nodige energie om de verplaatsing te maken. Dit is een leuke manier om mensen te leren wat energie nu juist is.
Bovendien is het een leuk vervolgproject voor een ingenieursstudent om de efficiëntie van het systeem - generator tot batterij tot motoren - te onderzoeken en verbeteren.

We bouwen met andere woorden een elektrisch voertuig met trapondersteuning (45km/u) in plaats van een fiets met elektrische ondersteuning. Elke keuze heeft zijn voor- en nadelen naar gebruikers, wetgeving, prototyping toe...

Wat is jullie mening over dit aandrijfsysteem los van de lage efficiëntie die dit initieel met zich meebrengt? Zijn jullie voorstander van het aansporen van gebruikers om zich op eigen tempo in te spannen om te trappen, of toch liever een bezweette rug zoals we normaalgesproken hebben? :)
CORE cvba-so
Coöperatief Ondernemen in Rationeel Energiegebruik
http://www.thinkcore.be

Gebruikersavatar
Glenn Cools
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 02 nov 2015, 17:41
Postcode: 3001
Fiets: Challenge Mistral
Locatie: Leuven
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#12 Bericht door Glenn Cools »

De Twike doet me weer denken aan de Bug uit de jaren 70 http://www.autofans.be/reportages/inter ... g-bond-bug
Ik ben in elk geval fan van de Bond Bug! Eén nadeel lossen we met de Mobi al op, je zal het geen koud hebben als je aan het trappen bent :)
CORE cvba-so
Coöperatief Ondernemen in Rationeel Energiegebruik
http://www.thinkcore.be

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#13 Bericht door trikelover »

[quote="Glenn Cools"Eén nadeel lossen we met de Mobi al op, je zal het geen koud hebben als je aan het trappen bent :)[/quote]
Ik vergelijk het altijd zo: in de winter stappen de meesten in de auto met een winterjas aan en steken dan de verwarming van hun auto aan. dit terwijl een wij in onze velombiel stappen en in onze tshirt gaan zitten ook al vriest het buiten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#14 Bericht door De ligfietser »

paulheyndrickx schreef:Het concept doet denken aan de Twike. http://www.twike.com/
mij doet dit denken aan de Raht Racer http://www.rahtmobile.com/
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Ontwikkeling nieuw stadsvoertuig - MobiOne programma

#15 Bericht door SCORPION »

Hi Glenn,

Nu twee maanden ver in jullie CORE-project zijn we benieuwd naar de huidige stand van zaken. Kan je ons even updaten ?

Met belangstelling zien we je bericht tegemoet !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Plaats reactie