Welke fiets voor woon- werkverkeer?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
wobbel
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 23:00
Contacteer:

Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#1 Bericht door wobbel »

Beste ligfietsers,

Wie kan mij van advies voorzien?

Ik wil mijn woon-werkverkeer gaan doen met een ligfiets. Ik heb het reeds geprobeerd met een ''gewone'' fiets, echter ik kom aan met te veel klotsende oksels en nat shirt om vervolgens een net pak aan te moeten trekken zonder de mogelijkheid tot douchen. Ik wil dus dezelfde snelheid bereiken (of sneller) met minder inspanning. De afstand is 15km one way. Ook moet ik een tas kunnen meenemen. Liefst een gewone tas op een bagagedrager. Het terrein waarover ik moet rijden is vlak (asfalt), maar wel met een aantal scherpe bochten. Ik ben getraind racefietser maar heb geen ervaring met ligfietsen. Nu heb ik begrepen dat een geschikte fiets ook erg afhangt van voorkeur. Nu wil ik eigenlijk een goede fiets kopen en daar een tijdje op gaan rijden. Mocht deze niet bevallen, dan wil ik m weer verkopen. Eventueel verlies zal lager zijn dan langere tijd een fiets gaan huren. Daarnaast spaar ik direct benzine uit. Als het bevalt gaat mijn auto in de verkoop.

Wie heeft een goed advies voor mij?
Wat is het verschil in snelheid tussen lowracers en andere ligfietsen en tov gewone fietsen? Waar moet ik in het algemeen opletten om de conditie van de fiets te bepalen? Welke type of merken fietsen adviseren jullie mij en van welke moet ik vooral blijven? en wat voor specificaties zijn belangrijk; aantal versnellingen (merk?), vering wel/niet, typen remmen, grote/kleine wielen, afstand tussen de wielen, boven/onderstuur etc.

Alvast bedankt voor jullie reacties (ook voor alle andere posts! heb hier reeds veel aan gehad!)

mvg Wouter.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#2 Bericht door Wouter D »

beste wouter,

als je op je racefiets veel zweet, zal je dat helaas ook op je ligfiets doen, tenzij je een pak trager gaar fietsen.
wil je echt zonder zweet op het werk aankopen, kan ik je een bromfiets aanraden.

maar goed, ik spreek tegen mijn winkel... euh forum.
zoals meten, weten is, zo is testen ook weten als het op ligfietsen aankomt.
wil je het zweten beperken kan je kiezen voor elektro-ondersteuning.
een lowracer ken je gaan vergelijken met je racefiets, eenmaal gewoon zal je zelfs iets sneller rijden
een 'gewone' ligfiets kan je gaan vergelijken met een stadsfiets-trekkingfiets
ook trike kan aan dezelfde vergelijking als de 'gewone' ligfiets voldoen.

maar net zoals het bij race fietsen is, hangt er veel af van hoe je uw fiets afmonteerd, met welke banden... ik moet er geen tekening bij maken, denk ik;
als je budgetair sterk staat kan je evt opteren voor een velomobiel, zo ken ik mensen die zelfs in de winter in short en t-shirt gaan werken.

maar vooral testen, testen en nog eens testen want de ene ligfiets is de andere niet. de ene kan gewoon tegenvallen terwijl de andere je droomfiets kan zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#3 Bericht door NL-ligger »

Leg je je eisen bij elkaar ( iets sneller als een gewone fiets, niet zweten ) dan kom je idd uit op een gewone e-bike die erg populair zijn onder 50plussers. Die gaan 25-27 km/u zonder inspanning als je dat zo instelt, sommige modellen hebben amper trapdruk nodig en blijven vol ondersteunen tot 27 km/u. Nog best een gangetje....ik reed eens proef op de e-bike van mijn schoonvader ;-)

Je accu is dan wat sneller leeg maar ruim voldoende voor jouw eisen. e- bikes zijn zo populair dat er voldoende keus moet zijn. Bij gebruikte modellen zou je de accuslijtage moeten weten, de helft van de prijs van de fiets is eigenlijk de prijs van de accu....

Als je er geld voor over hebt zijn er trouwens ook wel hippere e-bikes zoals in de vorm van een MTB. Al moet je bij de gewone e-bikes tegenwoordig soms ook goed kijken of een e-bike wel een e-bike is, omdat ze de motor en accu hebben 'verstopt' in het frame en wiel dus erg te kijk rijdt je er niet mee.

Op enige andere fietsen zul je toch gaan transpireren, al zijn ligfietsen veel efficienter en velomobielen nog meer. Ik kan bijbeeld met geringe transpiratie 25 km/u rijden met mijn velomobiel en dat komt dan voornamelijk van het moeten optrekken van de massa. Gewoon continue rijden kost maar < 75 Watt, de ''inspanning'' die je levert als je normaal 15 km/u sukkelt met een normale fiets. Dan blijf ik droog genoeg om de hele dag mijn uniform te kunnen dragen zonder te gaan stinken wat ik niet zou willen.

Wil ik sneller dan 25 km/u breekt het zweet me onherroepelijk uit. Maar ook in stadsverkeer waar het accelereren van de massa tegen me werkt. Op de ligfiets en trike had ik eigenlijk altijd wel een bezwete nek bij een gemiddelde snelheid van 18-20 km/u.

Dus...niet transpireren = motoriseren.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#4 Bericht door blackarmor »

ik slaag er toch ook niet in om onbezwet te rijden .
tenzij de ene keer op mijn vrouw haar e-bike ( maar vind 25 kph echt wel te traag geworden :) en dat ding is veel te klein om veel sneller te gaan )

minste zweet (en beste om woon werk buiten de waw op veel punten ) was op de stick bike met een 3cm ventisit erop . in waw reed ik bij min 5 in lang tshirt en loopbroek nog altijd vrij vochtig .
dit is in europa een niet al te populaire bouwstijl .

vb http://bacchettabikes.com/" onclick="window.open(this.href);return false; originele prijzen zijn redelijk hoog en moeilijk te vinden

de fiets die ik had gemaakt kon zeer vlot bagage meenemen , je zit hoog genoeg in het verkeer , en als je jezelf kan inhouden moet je ook al niet te veel inspanning doen om redelijk vooruit te komen

het scheelt wel veel als je je gewoon wat kan verfrissen met een paar vochtige doekjes voor je je omkleed ,
je hoeft dan niet een volledige douche te nemen ( toch zeker voorstellen een te plaatsen aan je werkgever > belastingsvoordeel ;) )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#5 Bericht door crash-quest-dummy »

zelfs een ebike zou voor mij een ligfiets moeten zijn iplv een barkrukfiets :twisted:
maar waarom niet ijveren voor een douche op je werk ? is goedkoper dan dat je baas een parkeerplaats moet huren.
of, inderdaad, een velomobiel en jezelf begrenzen tot 25km/h. Kans is groot dat je dan onder de zweetgrens blijft.

misschien kan de dokter in de zaal meer info verschaffen over de ligging en vermijden van overschrijding van die zweetgrens
Stop Fueling Around

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#6 Bericht door Pleeboy »

Ik ben ook een zweter, maar op een open ligfiets met af en toe de rug op te heffen kan ik met een vlot toermodel (26" x2) aan 27 kruissnelheid "slenteren"...
E-ondersteuning is fantastisch! Maar ik voel er mij ineens 2 keer zo oud mee, alleen het gedacht al... :)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#7 Bericht door paulheyndrickx »

NL-ligger schreef:Leg je je eisen bij elkaar ( iets sneller als een gewone fiets, niet zweten ) dan kom je idd uit op een gewone e-bike die erg populair zijn onder 50plussers. Die gaan 25-27 km/u zonder inspanning als je dat zo instelt, sommige modellen hebben amper trapdruk nodig en blijven vol ondersteunen tot 27 km/u. Nog best een gangetje....ik reed eens proef op de e-bike van mijn schoonvader ;-)
...
Dus...niet transpireren = motoriseren.
Ben 50+ en heb een eWAW die begrensd is op 25 km/u. Als ik me aan die snelheid hou en me niet te warm kleed dan kom ik droog aan op het werk, 11km enkel en 10 tot 15 keer vertrekken vanuit stilstand bij lichten en oversteken.
Op de mtb en de hurricane zweet ik wel..... Maar dat komt omdat ik het dan niet kan laten ruim boven de 30 km/u te fietsen.... :)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#8 Bericht door NL-ligger »

Ik had het meer over 50plussers die door deze of gene oorzaak minder fysiek sterk zijn geworden. Of gewoon lui en verwend zijn. Of een combinatie van beiden.

Ik ken ook zestigplussers die (uurs)wedstrijden rijden met 50+ km/u gemiddeld met een Quest. Ik haalde dat als veertiger tot nu toe niet eens.

Voor woon-werk is met e-rijden van luiheid of verwendheid geen sprake, met frisse kleding kunnen rijden en werkklaar aankomen zoals met de auto zou een enorm pluspunt kunnen zijn voor de velomobiel maar ook voor elke e-fiets. De brandstofkosten daarvan zijn ook extreem laag. Enkel de afschrijving van de accu zorgt voor kosten.

Of het goed voor de gezondheid is betwijfel ik. De dagelijkse richtlijn van gezond bewegen gaat nog steeds uit van minimaal 30 minuten 150 W ( zelf trappen = 40 km/u met Quest ) En dan ga je zeker zweten.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

wobbel
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 23:00
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#9 Bericht door wobbel »

Thx voor alle reacties!

Uiteraard begrijp ik ook wel dat je bij elke inspanning gaat transpireren, echter nu bij tegenwind kan m'n shirt uitwringen...
Een douche regelen lukt niet. Ik heb dat geprobeerd en ben daarom in eerste instantie ook niet aan fietsen begonnen. Dus dat wordt een washandje mee en een goede deo.

En hoewel ik de suggestie waardeer, zie ik mijzelf op een e-bike bijna gelijk staan aan hardlopen met een rollator :D daarnaast is lichaamsbeweging voor mij een belangrijke reden om te gaan fietsen.

Ik heb besloten een tweedehands ligfiets te kopen en het echt te gaan proberen. Er zijn altijd bezwaren net als bij het gebruik van de auto Ik heb een locker en kan daar mijn uniform laten. Fietskleding zal zeker helpen bij een goede vochtregulatie. Mocht het toch echt niets zijn dan verkoop ik de fiets weer. Of ik raak zo verliefd op ligfietsen dat ik de fiets op andere momenten ga gebruiken.. :wink:

Ik heb besloten maar in het diepe te gaan springen. Kan blijven twijfelen en van alles gaan testen, maar kan beter een gewilde fiets kopen, die ik als het niet gaat ook weer redelijk kan verkopen. Bij eventueel verlies kost het niet meer dan een week een dergelijke fiets huren.

Momenteel wil ik eigenlijk een tweedehands Hurricane kopen. Lees dat het een goede, maar ook snelle allround fiets is en lijkt daarmee te voldoen aan wat ik zoek. Heeft iemand ervaring met een Sl? Of speciale tips om op te letten? Heb mi een mooie gezien en ga dinsdag langs.

Ik houd jullie op de hoogte!

Grz, Wouter.

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#10 Bericht door paulheyndrickx »

wobbel schreef:Thx voor alle reacties!

...

En hoewel ik de suggestie waardeer, zie ik mijzelf op een e-bike bijna gelijk staan aan hardlopen met een rollator :D daarnaast is lichaamsbeweging voor mij een belangrijke reden om te gaan fietsen.

... Mocht het toch echt niets zijn dan verkoop ik de fiets weer. Of ik raak zo verliefd op ligfietsen dat ik de fiets op andere momenten ga gebruiken.. :wink:

...
Momenteel wil ik eigenlijk een tweedehands Hurricane kopen. Lees dat het een goede, maar ook snelle allround fiets is en lijkt daarmee te voldoen aan wat ik zoek. Heeft iemand ervaring met een Sl? Of speciale tips om op te letten? Heb mi een mooie gezien en ga dinsdag langs.

...

Grz, Wouter.

Begrijp ik het goed dat je eerder terug in de auto stapt dan een e-bike in te zetten? Beetje vreemde redenering als je dan toch voor beweging zou willen gaan.
Soit.
Ik heb sinds een maand een tweedehands Hurricane SL. Fijn fietsje. Niet gemaakt om veel bagage mee te nemen. Voorzie een radical-toptas die je aan het stoeltje kan hangen. Je kan wat meenemen en het verbetert de stroomlijn.
Tamelijk all-round: niet te hoog maar laag genoeg. Nodigt uit tot doorvlammen.
Als je een model met klapstuur koopt let dan op de staat van de kabels bij de plek waar ze uit het stuur in in het frame gaan, want daar kunnen ze door het bewegen beschadigd zijn.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#11 Bericht door blackarmor »

voordeel van bv een ebike is dat je zonder al te veel tijdsverlies naar je werk kan rijden zonder te zweten .
en je desnoods als een halve gek aan 50 20 km omtoer naar huis kan fietsen en drijfnat thuis aankomen .
je zou dan kunnen zien voor een niet naaf aandrijving . ( kan je natuurlijk ook makkelijk achteraf laten monteren ook . )

de hurricane zou een zeer goede allround fiets moeten zijn . zeer veilige keuze
er staat een mooie fuego ook op ligfiets.net alsook de 2 barrons een een pagina verder een shockproof 559
echt slechte fietsen maken ze denk ik niet meer .

en eens je ermee begint ga je eerder uitbreiden kwa fietsen dan die ene terug verkopen :p
je bent gewaarschuwt .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#12 Bericht door Wouter D »

hoe lang zit je al op deze werkplek, misschien zijn er nog fietsers op het werk die graag douchen, misschien valt er op die manier iets te regelen dat jullie bvb samen leggen om een douche te installeren en dat de werkgever dan ruimte ter beschikking stelt/
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#13 Bericht door Peter J »

Ik weet niet in hoeverre het kan helpen, maar... bij mij op het werk drong zich een renovatie van
het sanitair op en daarvan heb ik geprofiteerd om de vraag te stellen ook een douche te integreren.
Eerst wou men hier totaal niet van weten... ik ben dan bij alle collega's langs gegaan en heb hen
gevraagd of er interesse was voor een douche in het te vernieuwen sanitaire gedeelte. Uiteindelijk
heb ik een brief opgesteld met daarin de namen van al diegenen die wel gebruik wensten te maken
van een douche indien die zou geïnstalleerd worden... Deze brief moet toch enige impact gehad
hebben op het management want er is sinds de renovatie een douche (zeer degelijk en zelfs mooi)
beschikbaar voor de werknemers.
En dan heb ik nog eens het geluk dat ik die douche zelden of nooit moet delen, want er zijn maar
weinig collega's die er gebruik van maken, en als het al gebeurt dan zorgen ze er net als ik voor dat
de doucheruimte na gebruik steeds heel netjes achtergelaten wordt.
Een neen heb je... een ja kan je misschien krijgen met de nodige argumenten :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

wobbel schreef:En hoewel ik de suggestie waardeer, zie ik mijzelf op een e-bike bijna gelijk staan aan hardlopen met een rollator :D daarnaast is lichaamsbeweging voor mij een belangrijke reden om te gaan fietsen.
Ook met een fiets met ondersteuning doe je aan lichaamsbeweging. Alleen is die niet zo intensief, daar je een zekere kracht door de motor kan laten aanbrengen. De mate waarin je jezelf laat ondersteunen, bepaal je evenwel zelf. Desnoods schakel je de motor zelfs gewoon uit.

Kijk, vele jaren geleden ben ik weer beginnen fietsen, nadat ik een tiental jaren nauwelijks nog een fiets had aangeraakt. 't Was een grote stap voor mij van de ene op de andere dag naar het werk vijftig kilometer te fietsen. Om die en nog een paar andere redenen koos ik voor een elektrische fiets. Op die manier heb ik weer conditie opgebouwd. Na verloop van tijd fietste ik hele stukken zonder ondersteuning. Als het me wat minder ging, als de wind uit de "verkeerde" richting blies of als ik lui was (ja, ik geef het toe... :mrgreen: ), ging de motor aan. Als ik m'n ervaringen samen leg, mag ik wel zeggen dat je met een dergelijke fiets wel inspanningen levert.

Pas erna ben ik voor de liggende mobiliteit gegaan. Op eigen kracht.
wobbel schreef: Uiteraard begrijp ik ook wel dat je bij elke inspanning gaat transpireren, echter nu bij tegenwind kan m'n shirt uitwringen...
Een douche regelen lukt niet. Ik heb dat geprobeerd en ben daarom in eerste instantie ook niet aan fietsen begonnen. Dus dat wordt een washandje mee en een goede deo.
Van nature ben ik zelf een bijzonder grote zweter. In een velomobiel mag je dat dan nog eens met zoveel maal vermenigvuldigen. Over de dagelijkse hoeveelheid zweet moet ik bijgevolg niet uitweiden. Bij mij op het werk heb ik zelf wat creatief moeten zijn met als resultaat dat ik me wel volledig kan wassen en omkleden. Anders breng ik m'n fietsen ook op het werk mee, als je begrijpt wat ik bedoel... :wink: :P
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

wobbel
Supporter
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 23:00
Contacteer:

Re: Welke fiets voor woon- werkverkeer?

#15 Bericht door wobbel »

@allemaal,

Nogmaals dank voor de reacties en het meedenken.

@Paul; ik was niet van plan zo snel weer in de auto te gaan zitten. Maar het moet wel werkzaam zijn. Ik woon in Amsterdam en moet naar Schiphol centrum fietsen, 13km. Ook midden in de nacht. Niet echt een geweldige afstand, zeker niet in vergelijking met wat andere op dit forum doen, maar wel na zeer lange werkdagen (soms 15 uur+).

@ Peter J; Met zweet moet ik maar zien te leven. Mijn collega's komen of met de motor of met de auto. De animo bij hen voor een douche is dus zeer gering... Er zijn nog meer redenen waarom mijn werkgever vooralsnog niet aan een douche gaat beginnen. Ik wil echter niet afhankelijk zijn van factoren die ik niet kan bepalen. Douche is dus een lange termijn project. Maar een inventarisatie onder collega's kan geen kwaad.

@Eeuwige reiziger; Wilde niemand schofferen met mijn commentaar op de e-bike. Het zou uiteindelijk een prima oplossing kunnen zijn. Ik wil echter echt fietsen. Conditie is geen enkel probleem. Ik zit 150 km per week op de racefiets, naast het hardlopen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar een ligfiets. Werkt het niet kan ik altijd nog voor een e-bike gaan.

Ik kijk er geweldig naar uit om dinsdag naar challenge hurricane SL te gaan kijken! Volgens de verkoper is hij in goede staat ik kon er zo mee gaan fietsen en er waren geen zaken die op korte termijn vervangen zouden moeten worden of onderhoud Cassette is recent vervangen en ook de ketting. Ik zal dinsdag laten weten hoe het was.

Thx voor de tip mbt de kabels! Alle tips zijn nog steeds welkom!

Groet, Wouter.

Plaats reactie