Even voorstellen

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
icarus
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 14:40
Postcode: 4537CB
Fiets: Sparta Icarus
Locatie: Terneuzen.
Contacteer:

Even voorstellen

#1 Bericht door icarus »

Al enige tijd volger van dit forum en nu maar eens geregistreerd om af en toe eens wat te vragen of te reageren.

Ligfietser sinds september 2011, eigenlijk per ongeluk er mee begonnen en nu kan ik niet meer stoppen.
Op mijn dagelijkse route naar mijn werk, per "bukfiets" passeer ik de fietsenmaker en daar stond in eens een mooie ligfiets tussen de tweedehands fietsen. Omdat ik net een nieuwe "bukfiets" gekocht had was ik niet echt geinteresseerd, maar toen ook mijn vrouw zich hardop afvroeg of die ligfiets die daar stond niks voor mij was toch maar eens polshoogte gaan nemen.

De Sparta Icarus Layback marathon (what is in a name?) zag er goed uit, netjes onderhouden of in orde gemaakt, nieuwe Swalbe Kojacks, keurig in de lak en alle technische onderdelen glommen als een spiegel. Vooral de Dual Drive versnellingsnaaf vond ik prachtig.
De eerste proefrit was een bijna dood ervaring het was echt wel wennen, door achteraf straatjes, veel stoppen en uitkijken voor verkeer.
Maar ik voelde wel dat dit iets voor mij kon zijn en de volgende dag toen ik meer tijd had terug voor een tweede rit, nu door de polder en na een uurtje was ik bekeerd.

De "Bukfiets" is nu alleen voor naar het werk (7 km enkele reis) en om boodschappen te doen.

In 2011 heb ik 750 km gereden, winterstop van oktober tot februari 2012.
In 2012 heb ik 4500 km gereden, dagtochten door zeeuws-vlaanderen waarbij ik ook regelmatig in Belgie kom.

Sinds juni gebruik een Garmin gps voor het bijhouden van de kilometerstand, de Edge 200
Een gemiddelde dagtocht is voor mijn +/- 100 km de langste tocht afgelopen jaar was 150 km.
De gemiddelde "moving speed" ligt rond de 21,5 km. Maar regelmatig stop ik eens om van de omgeving en natuur te genieten en foto's te maken.
Dus komt mijn gemiddelde snelheid tijdens een tochtje vaak lager uit, afhankelijk van wat ik tegen kom.

Via dit forum hoop ik aansluiting te vinden bij medeliggers en misschien eens deel te nemen aan een rit met jullie.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door Brechtix »

Welkom!
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door NL-ligger »

Een Icarus Marathon was mijn eerste ligfiets.

Zag hem op marktplaats voor een redelijke prijs, had totaal geen ervaring met ligfietsen en ook niet met het model. Was er ook nog eentje met onderstuur. Op wat onwennig slingeren bij wegrijden de eerste meters nooit moeilijkheden mee gehad.

Achteraf gezien was het een heerlijke fiets die volledig geveerd was en door zijn iewat hoge gewicht ( staal ) nog comfortabeler reed. Enkel bij klimmen was het hogere gewicht iets lastig. Wel was de Icarus zelfs iets zwaarder dan de GForce trike die ik daarna ging rijden. Maar dat is relatief want mijn velomobiel weegt weer stukken meer.

Misschien was voor mij bovenstuur toch wel iets prettiger geweest want ik had veel last van mijn nek, waarschijnlijk toch door verkrampt rijden. Dat was ook min of meer verdwenen toen ik een stevige maar zachte hoofdsteun aan de zetel had geschroefd.

Heel degelijk in elkaar gezette fiets ook. Toen ik later nog eens de historie ging opzoeken leerde ik dat ze niet lang gemaakt zijn omdat het min of meer een experiment voor Sparta was die geen ligfietsen maakt(e)
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie