Als beginner in een race

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Als beginner in een race

#1 Bericht door dmd »

Op het werk is er een clubje heel fanatieke bukkers, de meesten op redelijk hoog niveau. Een van de mannen die dit groepje aanstuurt en mede oprichter van de firma waarvoor ik werk heeft een tweede firma: http://www.powertec.be Dit om aan te geven dat ze zich in professionele middens begeven.

Overmorgen wordt er een tijdrit gereden over 20km op de grens met Nederland (vlak en veel wind). Vermits die mannen wel eens willen weten wat die ligfietser eigenlijk wel waard is hebben we me vandaag uitgedaagd om mee te rijden, en uiteraard ben ik de uitdaging aangegaan (waar vind je nog bukkers die zo sportief zijn)

Vermits ik totaal geen kaas gegeten heb van wedstrijd rijden (mijn velomobiel is mijn woon- werk voertuig), maar er toch het maximum wil uithalen wou ik hier nog even vragen naar enkele snelle tips. Omtrent voeding (voor en tijdens de wedstrijd) en andere.
Ik weet dat het heel kort dag is, maar ik wil ook niet als allerlaatste eindigen ;-)
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#2 Bericht door trikelover »

Heb je het volledige parcour? Ik zou aan de hand daarvan al een met Google streetview het parcour verkennen en zien waar je snelheid zal moeten minderen ( en als gevolg daarna terug optrekken). Want vooral bij het optrekken zal je tijd verliezen.

Nog iets normaal word er op een tijdrit vertrokken van op een verhoog om dan snelheid te maken. Maar ik vrees er voor dat je VM wel eens zou kunnen haperen daar wegens het heel hoekig zijn van deze start. Dus als je naast dit zou moeten vertrekken dan zal je bij de start nog sterker uit je kas moeten komen.

Verder kwa eten zou ik ket op vezel rijke voeding in nemen de volgende dagen. En de ochtend zelf een spagetti met bruine suiker zou al een goede start kunnen zijn. Wegens de snelle en trage suikers die daar aanwezig zijn.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#3 Bericht door crash-quest-dummy »

nog aan te passen :
banden op druk, (ketting smeren), wielgaten kleiner maken, spiegels verwijderen, deksel monteren, al het overtollige eruit gooien.

succes !
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#4 Bericht door NL-ligger »

Een sportarts was gister op tv nog een heel verhaal aan het afsteken over voeding die de tourrenners gebruiken. Die verbruiken tot 7000 kcal per rit wat je met normale voeding niet kunt bijhouden.

Natuurlijk wel een ander pak mouwen dan zo een race. Maar het komt neer op dat je voldoende glucose ( suiker ) reserves moet hebben voor de wedstrijd en tijdens de wedstrijd bij moeten eten om aan het eind evt nog een sprint te kunnen maken. Pasta maaltijden een tijdje voor de race zijn wel goed daarvoor.

Dat tijdens de race bij eten is iets wat ik onbewust op CV 2012 ook heb gedaan, ondanks het gemiddelde resultaat : ik heb tijdens de race nog een pakje Dextro Energy leeg gegeten waardoor ik op de uitslag grafiek goed te zien na inzakken op 3/4 race weer een opleving kreeg.

Maar nog meer is het een beheersing van je spieren :

Je hebt 2 soorten spieren : rode en witte spiervezels. Voor duurprestaties gebruik je het beste de "trage" rode spiervezels, die branden op vet en zuurstof en je activeert ze door middelmatige inspanning bij een redelijke snelle cadans. Ze zijn van nature ook niet heel sterk. Ja dat klopt, trage rode spiervezels activeer je juist met een snelle cadans. Rode spiervezels kunnen uren achter elkaar gebruikt worden zonder uitputting. Hoe meer je deze specifiek rode spiervezels getraint hebt door matige lange duur inspanning, hoe sterker ze zullen zijn en hoe meer duurprestatie je kunt leveren voor je witte spiervezels moet activeren, die wel nadelen hebben.

Als je meer inspanning ( kracht ) gaat leveren, dan activeer je ook witte snelle spiervezels. Die zijn vele malen krachtiger dan de rode spiervezels maar gebruiken glucose ( suiker ) als brandstof. Het zijn de spieren die bodybuilders overwegend getraind hebben. Het nadeel daarvan is dat ze melkzuur als restproduct achterlaten wat brandende pijn produceert als je hart het niet snel genoeg kan wegpompen. In principe als je deze spieren vol aanspreekt ben je binnen 3 minuten verzuurd, heb je veel pijn, trilen je spieren en zakt je prestatie als een kaarthuis ineen.

De tourrenners proberen zoveel en zo lang mogelijk te rijden op enkel de rode spiervezels wat ze heel lang kunnen volhouden zonder uitputting. Daarom rijden ze ook liefst in peleton waar ze elkaar uit de rijwind houden wat minder kracht vergt. Op sommige stukken moeten ze meer vermogen leveren en worden de witte spiercellen ook geactiveerd. Ze moeten er wel voor zorgen dat zo weinig mogelijk witte spiervezels bijspringen, want die produceren allemaal melkzuur. Het is dan training en conditie die ervoor zorgt dan hun lactaat gehalte beneden een bepaalde grens blijft zodat ze toch net niet verzuren. Hun conditie is zodanig dat veel melkzuur nog kan worden weggepompt uit de spieren. Deze renners kunnen ook nog een aanzienlijke tijd functioneren met 100 % rode spiervrezels geactiveerd en bijv 60 % witte spiervezels. Ze blijven net onder de verzuringsgrens.

Bij demarrages en sprints gaan tourrenners ook over de grens dat ze vol de witte spiervezels gaan gebruiken. Dat houden ook zij niet heel lang uit. Vaak moeten ze terugvallen op een snelheid die ze op hun rode spiermassa kunnen halen : hun witte spiervezels doen het tijdelijk niet meer. ( trillen, pijn )

Wat jou betreft dmd, voor optimale prestaties moet je de grens vinden dat je net niet verzuurd : dat is dan de maximale snelheid die je vol kunt houden. Sneller willen heeft geen zin, je zult verzuren en je snelheid zal fors inzakken. Een glucose buffer voor de race hebben en als de race wat langer duurt Dextrose eten/drinken. Je mag niet meer dan een liter vocht drinken per uur : dat is levensgevaarlijk bij zware lichamelijk inspanning. Het is wat optimaler als je cadans van nature hoog is en dat vol kunt houden, dan gebruik je de juiste spiergroep maximaal en houdt je de inspanning wat langer uit.

En wellicht ten overvloede dmd, ik zou niet overdrijven met bochtsnelheid met je Quest, zeker niet op de openbare weg, race of niet. Na overstekende paaltjes zou het erg vervelend zijn als je met een zwaar bekraste flank weer voor herstel naar de werkplaats moet. :!:

Afhankelijk van de bandsoort kan er wel tijdelijk voor de race 0,5-1 bar meer druk dan maximaal op de band vermeld staat in. Kan 2 km/u schelen. Als je geen racekap hebt dan zeker de schuimkap gebruiken voor de beste stroomlijn, het scheelt onderling niet veel maar wel met een open gat, ook 2-3 km/u. Met schuimkap kan de voetengaten dichtmaken wel iets teveel van het goede zijn. Door gebrek aan luchtstroom is de lucht in je Quest dan snel verzadigd en kan geen vocht meer opnemen. Zweet verdampen waardoor je lichaam afkoelt kan dan niet meer, en je oververhit.

Spiegels eraf < 1 km/u. Per 10 kg meergewicht 1 km/u minder snel. Allemaal niet heel interessant maar kan schelen.

Als je echt tijd had gehad, had je wielstroomlijnkappen kunnen fabriceren zoals de toprijders doen op races met Quests. Dat schijnt toch een spectaculaire 4 km/u te schelen aan snelheden nabij de 60 km/u. Maar die zijn tot nu toe minder bruikbaar op de openbare weg.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#5 Bericht door CapoJan »

Geen tips, maar ik wens je alvast veel succes en ik ben benieuwd naar het resultaat. =D>
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#6 Bericht door FiSh »

Bert,

Voor 20km, wss <30min:
*3 uur voor de wedstrijd voldoende pasta eten,
*Zorgen dat je voor de wedstrijd voldoende gehydrateerd bent (best water, geen sportdrank), voor die afstand/tijd is het dan niet nodig om water mee te nemen, maar best net voor het vertrek eens naar de wc gaan om het overtollige te lossen :wink: Sportdrank, gellekes, dextrose, enz. is maar te gebruiken bij een inspanning vanaf 45min (en zou in dit geval een averechts effect geven).
*Minimum 20min opwarmen aan een redelijk tempo met 1 of 2 keer 'eens goed doortrekken' om de spieren wakker te maken.
*Probeer op voorhand na te denken welke snelheid je gedurende die tijd kunt volhouden, en zeker in het begin daar niet over te gaan zodat je je niet opblaast. Je kan dan eventueel naar het einde toe wat rapper gaan. Maar hiervoor is ervaring natuurlijk wel handig om die snelheid te bepalen #-o
*En lbnl, niet teveel nadenken over witte en rode spiercellen maar KNALLEN :twisted:

Succes,
Filip
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#7 Bericht door Pleeboy »

Zie hierboven!

+ als ge nen bukker ziet: steek hem dan aub voor bij met als begincijfer 6 op uwe kilometriek :wink:
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#8 Bericht door highway_patrol »

- banden 2 bar onder minimumdruk zetten;
- remmen uitschakelen;
- spaken loszetten;
- beetje bruine zeep op de zonnenbril;
- ...

Maar natuurlijk niet bij jouw eigen fiets.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#9 Bericht door dmd »

Bedankt voor de vele tips allemaal. Helaas is het allemaal iets te kort bij om nog modificaties te doen aan mijn fiets (had deze graag eerst eens getest vandaar) Fiets heeft net wel een klein onderhoud gehad, en voor de start wordt al het overbodig gewicht verwijderd.

Voor de geinteresseerden, het parkoer is als volgt: vertrek en aankomst: 51.349981,4.226764 er wordt gedraaid bij 51.348912,4.11266 en terug gereden. Baan is redelijk gunstig voor een velomobiel, enkel het keerpunt is een lastige! Ik vrees dat ik zal moeten uitstappen om te draaien (en das een enorm tijdsverlies natuurlijk :( )

Doordat de auto niet vrij is moet ik ernaar toe met de fiets (vanop het werk is dat 25km) en dat ga ik enorm op het gemak doen :D
en moet ik ook terug met de fiets naar huis (50km), ga ne zwaren worden :mrgreen:

De voedingstips van Fish ga ik integraal gebruiken, en voor de rest is het hopen op dat beetje geluk :|

Er wordt op het werk al heel wat gespeculeerd, dus de druk is hoog, wordt vervolgd!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#10 Bericht door Peter J »

Succes :!: :!: :!:
Kan je geen helper vragen naar het keerpunt te komen ?
Die zou je gewoon achteraan kunnen oppakken en 180 graden keren :wink: :D
Doen ze in Nederland ook bij de tijdrit Lelystad-Enkhuizen-Lelystad.
Zijn filmpjes van te vinden op Youtube, onder LEL 2010 o.a. :)
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#11 Bericht door dmd »

Peter J schreef:Kan je geen helper vragen naar het keerpunt te komen ?
Had ik nog niet aan gedacht! Moest er zich iemand geroepen voelen... Anders probeer ik een of andere toeschouwer hiervoor warm te krijgen...
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#12 Bericht door dmd »

Vorig jaar werd dezelfde tijdrit gehouden, slechtste rijder deed dan gemiddeld 32.6km/h met een gewone koersfiets, beste rijder 43,2km/h met een tijdrit fiets:!: :!: :!:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#13 Bericht door bicky »

dmd schreef:beste rijder 43,2km/h met een tijdrit fiets:!: :!: :!:
Dat wordt een makie voor je vm :twisted:
is maar 30min vlammen op een rechte baan.
Verken zeker het keer punt eens, misschien kan je zo draaien, maar ik vrees ervoor

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

(banden ter plekke nog nakijken op glassplinters voor je ze extra oppompt)
het kleiner maken der wielkasten kan prima met gewone tape en vraagt maar 10 minuutjes. baat het niet, dan is het wel prima voor tussen de oren 8) en pracht van een manier om even de tijd te doden/mediteren.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Als beginner in een race

#15 Bericht door trikelover »

hoe is het geweest vandaag?
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie