pendelen met velomobiel

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
arnor
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 10:22
Postcode: 2890
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#46 Bericht door arnor »

trikelover schreef:niet alle elektrische motoren zijn zo begrenst (al mag het niet). Ik zou ook liever zien dat ze de mogelijkheid geven deze tot 40 op te trekken.

En in zo ver ik weet is er ergens 1 model die aangepast is aan de Nederlands wetgeving om 40km/h te mogen rijden.
Ik denk dat het deze is: http://kees-rookus.blogspot.com/
Als ik het goed begrepen heb, is het wettelijk gezien een brommer (hij heeft er ook nummerplaten voor).

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#47 Bericht door NL-ligger »

Een Sunrider kun je ook bijna niet rijden zonder trapondersteuning rijklaar >50 kg !

Volgens mij las ik in de krant dat met op Europees niveau met die 250 watt bezig is te verhogen. Maar de fietsersbond is tegen ! Zou het toch doorgan denk ik wel dat je aan een verplichte verkeersverzekering voor je VM vastzit.


Fietsorganisaties bezorgd over verhoging vermogen E-bikes

Geplaatst op:
02-03-2012
De Fietsersbond en de ECF (European Cyclist’s Federation) maken zich ernstig zorgen over voorstellen binnen de EU over de definiëring van het begrip elektrische fiets. De EU zou de voertuigeisen willen veranderen en de limiet aan het vermogen willen oprekken. Naast de huidige E-bike zou er dan een elektrische fiets met viermaal zo veel vermogen komen. bron : fietsersbond
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

arnor
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 10:22
Postcode: 2890
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#48 Bericht door arnor »

eeuwige reiziger schreef: Of het sociaal dat zal zijn, is natuurlijk een andere vraag. Ik doe er dagelijks vijftig, wat overeenkomt met ongeveer tweemaal veertig minuten. Dagelijks meer tijd doorbrengen zou ik jammer vinden voor mijn gezin, al zou het fysiek ook al wel routine kunnen worden na een periode van aanpassing.
De reistijd is voor mij nu ook een probleem, maar dat is enkel op te lossen door te verhuizen of van job te veranderen. Maar beide hebben op hun beurt weer andere nadelen.
Vorige week stomtoevallig nog twee keer een half uur extra onderweg geweest naar huis. Op zo'n momenten klinkt het zen verhaal van Paul behoorlijk verleidelijk.
Anderzijds, eenmaal per week heb ik om zes uur gedaan, mits een sprintje met de fiets naar het station ben ik dan om 19u30 thuis. Daar zal ik met een velomobiel een stuk later terug zijn en dan heb je wel een punt of het aanvaardbaar is.
eeuwige reiziger schreef: Bij afstanden als bijna honderd kilometer, is het misschien raadzaam ook eens na te denken over ondersteuning. CapoJan kan je ongetwijfeld er wel wat meer over vertellen.
Hier was ik ook over aan het denken, niet meteen omwille van de afstand, wel voor het stadsverkeer.

Het zal er gewoon op aankomen om het eens uit te proberen en te zien wat ik zelf kan, hoe het mij bevalt en hoe ik het kan inpassen in mijn werkrooster. Binnen een viertal weken kalmeert het op verschillende terreinen en dan moet zo'n testrit er wel in zitten.

arnor
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 10:22
Postcode: 2890
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#49 Bericht door arnor »

NL-ligger schreef:Een Sunrider kun je ook bijna niet rijden zonder trapondersteuning rijklaar >50 kg !

Volgens mij las ik in de krant dat met op Europees niveau met die 250 watt bezig is te verhogen. Maar de fietsersbond is tegen ! Zou het toch doorgan denk ik wel dat je aan een verplichte verkeersverzekering voor je VM vastzit.


Fietsorganisaties bezorgd over verhoging vermogen E-bikes

Geplaatst op:
02-03-2012
De Fietsersbond en de ECF (European Cyclist’s Federation) maken zich ernstig zorgen over voorstellen binnen de EU over de definiëring van het begrip elektrische fiets. De EU zou de voertuigeisen willen veranderen en de limiet aan het vermogen willen oprekken. Naast de huidige E-bike zou er dan een elektrische fiets met viermaal zo veel vermogen komen. bron : fietsersbond
Ik dacht dat ze ook enkel het vermogen zouden optrekken, maar dat de snelheidsbeperking behouden blijft.

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#50 Bericht door trikelover »

heb het terug gevonden er bestaat dus en sunrider die goedgekeurd is om 45km/h te rijden. Met alle gevolgen van dien i.v..m. regelgeving van een brommer.

Ik vraag mij dan wel af of je daarin een brommerhelm moet dragen?
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#51 Bericht door PatRecumbent »

arnor schreef:Ik dacht dat ze ook enkel het vermogen zouden optrekken, maar dat de snelheidsbeperking behouden blijft.
Ik heb hetzelfde gehoord en vroeg me af of 500W nodig is voor trapondersteuning beperkt tot 25 km/u.

Als die snelheidsbeperking blijft is trapondersteuning in een velomobiel niet nuttig. Meestal rij je zo al sneller dan 25 km/u en is de trapondersteuning eerder ballast.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#52 Bericht door eeuwige reiziger »

arnor schreef: Ik denk dat het deze is: http://kees-rookus.blogspot.com/
Als ik het goed begrepen heb, is het wettelijk gezien een brommer (hij heeft er ook nummerplaten voor).
Toch even opmerken dat die velomobiel in Duitsland is ingeschreven, dus Duitse nummerplaat en Duitse verzekering. Volgens de Duitse (en ook Oostenrijkse en Zwitserse, al zijn er enkele nuances tussen al die landen) wetgeving zijn er drie categorieën in de fietsen met ondersteuning, waaronder een met 500Watt tot 45 km/u. Dan rijd je rond met een "Kleinkraftrad". Hier is een TÜV-keuring voor nodig, een verzekering en moet je een helm dragen.

In België en Nederland kent de wetgeving deze nuances niet. Fietsen met een dergelijke ondersteuning zijn bij ons illegale voertuigen, wat ook zijn juridische gevolgen heeft bij controle en ongevallen. Tot daar de feiten, zonder evenwel belerend te willen doen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#53 Bericht door CapoJan »

Je moet die vermogensgrens wel ruimer bekijken: die geldt namelijk voor heel Europa. Als je in de Alpen woont bijvoorbeeld, kan 250W wel wat weinig zijn om bergop te rijden. De combinatie van een grens van 25 km/u en meer vermogen is dan wel logisch, hoewel die vanuit ons vlakke landje bekeken niet zo lijkt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#54 Bericht door NL-ligger »

CapoJan schreef:Je moet die vermogensgrens wel ruimer bekijken: die geldt namelijk voor heel Europa. Als je in de Alpen woont bijvoorbeeld, kan 250W wel wat weinig zijn om bergop te rijden. De combinatie van een grens van 25 km/u en meer vermogen is dan wel logisch, hoewel die vanuit ons vlakke landje bekeken niet zo lijkt.
Daar had ik nog niet aan gedacht en dat is natuurlijk wel zo. En in die landen is fietsen minder vanzelfsprekend dus eigenlijk ene heel goede zaak dat het er wel komt....fietsersbond...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: pendelen met velomobiel

#55 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Je moet die vermogensgrens wel ruimer bekijken: die geldt namelijk voor heel Europa. Als je in de Alpen woont bijvoorbeeld, kan 250W wel wat weinig zijn om bergop te rijden. De combinatie van een grens van 25 km/u en meer vermogen is dan wel logisch, hoewel die vanuit ons vlakke landje bekeken niet zo lijkt.
Alleen heeft men in bepaalde landen helemaal niet op Europa gewacht om een wetgeving uit te werken waarbij motoren van meer dan 250Watt volgens de wet mogelijk waren. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, je kan er moeiteloos met een ondersteuning van 500Watt rijden.

Alleen, zo heeft iemand van Heinzmann mij verteld, speelt wattage in deze niet de belangrijkste rol. Koppel is veel belangrijker: en juist op dat vlak scoren de meeste elektrische ondersteuningen vrij pover.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie