Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
ktehovnie
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:40
Contacteer:

Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#1 Bericht door ktehovnie »

Hallo iedereen,

Ik woon in Gent, ben er 30, meet 1m87 en weeg 85-90 kg.
Ik ben aan ligfietsen gaan denken sinds ik geopereerd was aan mijn rug een klein jaar geleden en op zoek was naar een manier om aan beweging te doen zonder mijn rug te veel te belasten.
Nooit een echte fietser geweest dus ben er vooral in geïnteresseerd om wat tochten mee te doen. Woon-werk zie ik nog niet zo snel gebeuren sinds ik van thuis werk buiten 1a2 dagen dat ik naar Oostkamp pendel vanuit gent.

Zoals de topictitel al suggereert, heb ik dus testgereden op een Furai die ik een dag heb gehuurd. De Furai was me gesuggereerd door de uiterst sympathieke Filip van de ligfietswinkel hier in Gent en ik moet zeggen die Furai viel al heel goed mee. Enkel wat pijn in de nek maar zoals ik vernam is een hoofdsteun bij een Furai niet ongewoon. Verder vond ik het wel een spectaculaire ervaring, met die zelf aangedreven snelheid en unieke houding.

Heb net de topic van Ivan gelezen, die als ervaren koersfietser al wat afweet van fietsen en die HP speedmachine had aangeschaft. Maar ik weet er dus allemaal nauwelijks iets van af.
Met die topic in het achterhoofd lijkt mij de route van een 'gangbaar' tweedehandsmodel te vinden vrij acceptabel om daar al eens een poosje mee te rijden.
Dus ik wil zeker nog wat testen (nog eens naar de ligfietswinkel en dan nog eens een model huren) maar ik vraag me af of ik als complete nitwit wel zoveel nuances ga voelen en dat ik mijn keuze voor een tweedehands ook een beetje baseer op wat internet-kennis.

Dus misschien is mijn vraag naar degelijke instapmodellen die relatief goed te vinden zijn niet misplaatst?
Tegelijkertijd wil ik natuurlijk ook geen slechte ervaring opdoen omdat ik met 'rommel' ga rondrijden en zo op den duur het er bij neerleg (no pun intended).

Groeten,
Laatst gewijzigd door ktehovnie op wo 07 mar 2012, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Allemaal vraagtekens.

#2 Bericht door NL-ligger »

Als je last hebt van je rug neem dan zeker een model met soepele vering voor en achter....samen met een goed gevormde zitting - die vooral niet te smal is - moet je rug dan goed ontzien zijn.

Ik meen wel dat een hoofdsteun wel werkt tegen vermoeide nekspieren, maar niet echt tegen nekpijn. Dat laatste zal volgens mij meer gevolg zijn van het je moeten aanpassen aan een andere houding van je hoofd, nek en romp en moet wegblijven na enige tijd gewenning.

Misschien heeft het ook te maken met sterke afkoeling bij koude van een bezwete blote nek als je daar gevoelig voor bent. Op de ligfiets en trike had ik daar veel last van, vooral nekpijn achteraf onder de schedelrand, maar in de velomobiel helemaal niet meer en mijn ligpositie is platter dan ooit, en vooralsnog zonder hoofdsteun. Dus aan de hoek van de nek of ontbreken van een hoofdsteun heeft het bij mij in ieder geval niet aan gelegen...

De ligfiets en trike heb ik wel een hoofsteun op gehad. Da's lekker als je even een gladde weg hebt om je hoofd tegen te ontspannen. Maar op een hobbelige weg zijn hoofdsteunen al gauw bonkende of trillende oppervlakken die je eerder nek(hoofd)pijn bezorgen als je daar met je hoofd tegenaan ligt... :?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jan_zov
Junior
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 17:36
Postcode: 9890
Fiets: Challenge Seiran SL
Locatie: Zuid-Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#3 Bericht door jan_zov »

Ik meet ook 1m87 en weeg 85-90kg (denk ik).

Zeker enkele modellen uitproberen. Ik rij nu met een Taifun (net zoals Filip van de winkel). Heeft wel goede achtervering maar is vrij laag. Dat is geen probleem voor mij omdat ik meestal langs de Schelde fiets. Voor stad of dorp zou ik een hoger model kiezen. Hoofdsteun is zeker niet nodig. Als je nu nekklachten hebt komt het door een eerder verkrampte houding op de fiets. Dat verdwijnt na enkele keren fietsen als je wat zekerder rijdt. Dan fiets je meer ontspannen en wordt het genieten. Probeer dus enkele modellen en bekijk het in functie van je te rijden traject en afstand. Voor korterere afstanden kan je iets meer rechtop zitten. Wil je op termijn wat langer/sneller fietsen dan lig je beter wat platter (ook beter voor rug?). Onderstuur / bovenstuur ..? is persoonlijke voorkeur. Wendbaarheid van de fiets / draaicirkel ... (opletten voor voet tegen voorwiel bij zeer korte bocht of maneuver). Testen dus ...

Succes met je keuze!

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#4 Bericht door NL-ligger »

Onderstuur rijdt meestal in het begin ook wat extra verkrampt, het is heel erg wennen aan zo'n 'raar' stuur waar je feitelijk bovenop zit.

Maar na gewenning is het juist heel erg ontspannen rijden. Voor mij was dat zo, maar ik heb weer geen ervaring met een bovenstuur..
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ktehovnie
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:40
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#5 Bericht door ktehovnie »

Het is inderdaad spierpijn in de nek en ook onder de schedelrand waar ik last van had. Ziet er naar uit dat wat ik voelde in de nek vrij normaal is dat het een kwestie is van gewoon worden. Precies wat ik wou horen ook :wink:

Nu wil het dat ik in april naar Zwijnaarde verhuis en op een steenworp van de schelde ga wonen, dus veel plannen om in de stad te fietsen zijn er niet, eerder tochten zoals langs de schelde e.d. .Neem daarbij dat de Furai mij sowieso al goed beviel en de nek een kwestie is van gewoon worden, ben ik geneigd lage modellen te zoeken.

Bovenstuur/onderstuur: onderstuur lijkt op het eerste zicht te 'geavanceerd' maar ik begin de indruk te krijgen dat het meer om voorkeur gaat dan moeilijkheidsgraad?

Het is in ieder geval duidelijk dat ik de Taifun ook eens dringend moet probleren. Ik hoor die naam vaak vallen. Allright, thanks voor d input iig. Hopelijk kan ik zaterdag nog wat tijd maken voor de ligfietsen.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#6 Bericht door CapoJan »

Probeer ook de Nazca Gaucho eens. Die staat ook bij Ligfiets ter beschikking. De hellingshoek van het zitje is bij Nazca heel vlot te regelen: kwestie van enkele seconden, zonder gereedschap.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#7 Bericht door NL-ligger »

Op een fiets met onderstuur rijden is niet gevanceerd of ook maar moeilijk.....voor mij was dat mijn eerste fiets na 24 jaar geen fiets gereden te hebben en ik reed er zo op weg....tuurlijk de eerste meters slingerend :mrgreen: maar das onwennigheid, net als elke fiets met draaiende wielen hervind je je evenwicht snel.

Enige puntje is dat het wat afwijkender blijft opstappen, stoppen en afstappen omdat je knie over het stuur gebogen moet worden om bij de grond te komen, en je dus vanwege het zwaartepunt ( rechtop ) moet zitten om op te stappen, af te stappen en stoppen/stilstaan. Misschien is dat voor andere modellen ook weer anders, maar da's mijn ervaring.

Ik had me al aangewend al omhoog te komen bij remmen, zodat je vanzelf uit je stoel schuift door de remkrachten en lekker makkelijk op je voeten voor de fiets staat als deze net tot stilstand gekomen is, een soort "uitwerpfunctie" 8)

Zo'n ligstuur heeft overduidelijk ook voordelen, anders werden ze niet gemaakt : je armen liggen meer ontspannen naast je lichaam wat heerlijk ontspannen fietst. Tenminste, als je niet van vrees voor dat gekke stuur totaal verkrampt rijdt :lol:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ktehovnie
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:40
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#8 Bericht door ktehovnie »

Nu ik weet dat onderstuur ook 'te doen' is, vallen ze ook onder potentiele fietsen.
Ik zou ondertussen vrij snel met een ligfiets willen beginnen rijden en ik ga maximum 700 euro kunnen uitgeven aan een tweedehandsmodel. Die maximumprijs van 700 € gaat zelfs al behoorlijk pijn doen en ik begrijp zoals met alles: “You get what you pay for”. Tegelijkertijd zie challenge hurricanes te koop staan met een vraagprijs van €650. Doel is vooral woon-werk (zwijnaarde -> oostkamp) maar niet iedere dag (zeker niet in het begin :) ).

Ik zie ook soms tweedehands
modellen staan van het merk Optima (Lynx dacht ik) en M5 voor tussen de 450 en 700 euro. Zijn er modellen bij waar ik voor moet ‘oppassen’? Ik weet ook wel: ‘wat wil ik precies onderstuur, bovenstuur,...’ maar eigenlijk: ik wil er aan beginnen en ik zie wel anders blijft het duren vooraleer ik weet wat ik ‘wil’ en geduld begint een beetje op te geraken.


Wat bijvoorbeeld met dit model:
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;
of:
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... c_id=&afd=" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#9 Bericht door bicky »

Volgens mij bestaan er geen slechte ligfietsen , enkel slecht onderhouden fietsen
Iedere fiets heeft zijn eigen uitstraling, rijstijl en eigenschappen.

de sinner ziet er niet uit vind ik persoonlijk
de optima lijkt het 26inch voorwiel wel comfortabel. maar dan vang je wel meer wind

er zou wel een waarschuwing op moeten staan
ligfietsen is schadelijk voor portefeulliee
Eens je ervan geproefd hebt wil je altijd meer en beter
zelf waagde ik 3jaar terug ook de gok en kocht een ligfiets op internet 2de hands zonder hem gezien of ermee gereden te hebben. na een jaar heb ik hem met pijn in het hart verkocht en een velomobiel gekocht.
je kan blijven testen en zoeken. maar soms moet je gewoon de gok wagen.

ktehovnie
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:40
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#10 Bericht door ktehovnie »

bicky schreef:Volgens mij bestaan er geen slechte ligfietsen , enkel slecht onderhouden fietsen
In dat opzicht: welke zouden signalen zijn van een slecht onderhouden ligfiets die typisch zijn voor niet-kenners om over heen te kijken?
bicky schreef:ligfietsen is schadelijk voor portefeulliee
Ervaar je dat als meer dan met een andere hobby? Ik ben zelf zware fan van muziek spelen en durf denken dat ik mij niet laat verleiden door nieuwe en betere dingen dan wat ik al heb (en boy o boy die zijn er =P~ )

Maar bon dit gezegd zijnde voel ik mij wel gesteund om er eens aan te beginnen en wat mensen te beginnen contacteren.

:)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2569
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#11 Bericht door CapoJan »

ktehovnie schreef:
bicky schreef:Volgens mij bestaan er geen slechte ligfietsen , enkel slecht onderhouden fietsen
In dat opzicht: welke zouden signalen zijn van een slecht onderhouden ligfiets die typisch zijn voor niet-kenners om over heen te kijken? :)
Da's simpel: in principe dezelfde als bij om het even welke andere fiets, zoals blutsen in de velgen, geroeste ketting, banden die aan de zijkant gescheurd zijn, derailleur die niet (goed) schakelt, krakende lagers, speling op de lagers, ...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#12 Bericht door Wouter D »

naar mijn ervaring moet 9 op de 10 tweedehands (lig)fietsen toch een nieuwe ketting en tandwielen wanneer die particulier van eigenaar veranderen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

ktehovnie
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:40
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#13 Bericht door ktehovnie »

naar mijn ervaring moet 9 op de 10 tweedehands (lig)fietsen toch een nieuwe ketting en tandwielen wanneer die particulier van eigenaar veranderen.
Goed om in te calculeren, thx!

Deze staat nog te koop en niet te ver van hier:
http://www.ligfiets.net/advertisement/1 ... -koop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aan de prijs te zien zal die al flink wat kilometers gereden hebben. Op zich misschien niet zo erg, maar het is mij vooral niet duidelijk wat er precies bedoeld wordt met 'eenmaal deskundig gelast'. Mijn vermoeden is natuurlijk: kader gebroken en terug gelast (op deskundige wijze: evidemment :) )?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#14 Bericht door trikelover »

ktehovnie schreef: maar het is mij vooral niet duidelijk wat er precies bedoeld wordt met 'eenmaal deskundig gelast'. Mijn vermoeden is natuurlijk: kader gebroken en terug gelast (op deskundige wijze: evidemment :) )?
Als je geod kijkt zie je dat het kader onderaan aan de zitting gelast is. Het ziet er naar uit dat er daar een kaderbreuk of zo is geweest. Voor je gaat zou ik eerst wat meer uitleg en eventueel een detail foto vragen dit kan misschien helpen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Complete leek, met Furai gereden. Dus wat vraagjes

#15 Bericht door ward »

Daar zou ik gewoonweg met mijn fikken afblijven als ik jou was,die gast heeft die kader ingekort of iets in die aard want zo'n frame breekt zo maar niet hoor, ook vind ik dat de staander op een zeer vreemde plaats staat [-X
Als ik jou was dan keek ik eens naar die Nazca Cruiser die hier juist op het forum te koop staat. :idea:
http://gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?f=9&t=7876" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie