Pagina 1 van 1

Geluidbelasting

Geplaatst: za 24 dec 2011, 21:44
door NL-ligger
Ja daar komt die idiote NL-ligger weer aan met rare vragen.... :roll:

FrodoriC schreef ooit op dit forum, gemeten in zijn WaW :

stilstaand : 66-80 db, dus lawaai van het verkeer in de WAW
aan 30-35 km/u: rond de 83-91 db
aan 45-55 km/u: rond de 93-98 db

Nu schrijft de ( NL) arbodienst :

Schadelijk geluid

We gaan ervan uit dat als je gedurende 8 uur per dag wordt blootgesteld aan geluid van gemiddeld 80 dB dit geen negatieve gevolgen zal hebben voor je gehoor. Boven deze 80 dB neemt het risico op gehoorschade snel toe. Dit heeft te maken met de logaritmische verhouding tussen geluidsdruk en decibel. Wanneer het geluidsniveau met 3 decibel toeneemt dan betekent dit een verdubbeling van de geluidsdruk. Dit betekent ook dat als de geluidsdruk verdubbelt de veilige blootstellingduur halveert. Bij 83 dB kun je dus nog maar 4 uur werken zonder risico voor je gehoor. Bij 86 dB is dit hooguit nog 2 uur en bij 89 dB 1 uur.

Als de gemeten waarden ( met de Iphone) zouden kloppen zou dat betekenen dat je na 1 uur rijden in een WAW kans op permanente gehoorbeschadiging loopt...

Nu rijd ik al een paar dagen in de Strada - met kap erop die het geluid binnen houdt - en merk inderdaad dat mijn in het verleden reeds geluidsbeschadigde altijd zacht sissende oren ( in mijn jeugd jarenlang zonder gehoorbescherming motor gereden ) gevoeliger zijn na een rit en harder sissen dan normaal. Als een Strada met kap dezelfde geluidswaarden geeft als gemeten in de WAW is het op zich niet raar dat mijn oren na de rit gevoeliger zijn.

Nu is er op zich niets aan de hand, oordopjes zijn snel geplaatst als dat nodig blijkt en verminderen mijn plezier echt niet, maar is dit bekend bij velomobielrijders, oftwel merken jullie daar wel wat van ? Is het alleen een probleem bij gesloten velomobielen ? Of is er geen probleem omdat de meting met de Iphone niet klopt ?

Als ik fiets in de Strada hoor ik namelijk op zich helemaal geen hard lawaai, enkel het ritselen van de ketting, wat zwak gesuis van de wind en wat hol gerammel bij oneffenheden....ik zou hem eerder als stil betitelen, omdat ik geen wind in mijn oren geblazen krijg zoals op de Trike....

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: za 24 dec 2011, 22:03
door rik
Ik kan je alvast verzekeren dat een strada bijlange niet zoveel geluid produceert als een waw, of 't zou moet komen van degene die erin zit #-o \:D/ [-(

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: za 24 dec 2011, 23:37
door NL-ligger
rik schreef:Ik kan je alvast verzekeren dat een strada bijlange niet zoveel geluid produceert als een waw, of 't zou moet komen van degene die erin zit #-o \:D/ [-(
Jij reed toch in een WAW ?

J-i-i r-e-e-d t-o-c-h o-o-k i-n e-e-n W-A-W ? Drommels te laat ! :mrgreen:

Ik ben volserieus en bedoel geschrevene niet ten nadele van de WAW of Strada ( met kap ) Ik wil gewoon weten of het geluid dat velomobielen ( algemeen ) van binnen produceren mogelijk toch zo luid is dat het schadelijk kan zijn voor de oren, en wat het effect van een harde kap op dat geluid is. Mogelijk is met een open velomobiel niets aan de hand totdat je er een kap opzet...

Zoals aangehaald zijn oordopjes zo tevoorschijn gehaald. Maar ik wil gewoon voorkomen dat ik pas over 10 jaar lees dat het schadelijk is net zoals bij motorhelmen bij mij is gebeurd.

Ik bedoelde te vragen of iemand anders ook een geluidmeting had gedaan al dan niet met wat professionelere apperatuur dan een Iphone in een velomobiel, en wat de waarden daarvan zijn.

Alles beneden de 80 db is prima, daarboven moet je gewoon gehoorbescherming gaan dragen.

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: zo 25 dec 2011, 11:30
door trikelover
In de waw hangt het eigenlijk af van hoe goed dat je de ketting en zo onerhoud van zodra de ketting begint lawaai te maken loopt het wel op maar of het echt 90 db is heb ik toch mijn twijfels over.

Een ding is wel dat het verschil in snelheid gorter word als het geluid hoger word dus goed onderhoud maakt veel uit naar snelheid en geluid.

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: zo 25 dec 2011, 12:09
door rik
NL-ligger schreef:
Ik ben volserieus en bedoel geschrevene niet ten nadele van de WAW of Strada ( met kap )
Is ook helemaal niet mijn bedoeling.
Ik kan Trikelover zijn stelling bijtreden en moet er eerlijkheidshalve nog bijzeggen dat ik (nog) geen ervaring heb met kapje op de strada. Toch meen ik al een goed beeld te hebben omdat ik beiden wel zonder kapje heb gereden en dat is ook een merkelijk verschil. Met de strada kan ik gerust een praatje maken maken met iemand die naast mij rijdt, met de waw kon ik dat niet.

Een kapje houdt het geluid natuurlijk binnen maar ik denk niet dat dat dramatisch is. Ik heb vijf jaar (43.000km) met de waw gereden, waarvan ongeveer 70% dicht en ik kan niet zeggen dat ik slecht hoor (is niet hetzelfde als luisteren hé :wink: ) of dat ik er enige merkbare gehoorschade van heb opgelopen.

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: zo 25 dec 2011, 18:15
door PatRecumbent
NL-ligger schreef:Ja daar komt die idiote NL-ligger weer aan met rare vragen.... :roll:

FrodoriC schreef ooit op dit forum, gemeten in zijn WaW :

stilstaand : 66-80 db, dus lawaai van het verkeer in de WAW
aan 30-35 km/u: rond de 83-91 db
aan 45-55 km/u: rond de 93-98 db
Zal wel gemeten zijn op Vlaamse wegen.

De Go-One wordt lawaaierig op slechte, oneffen ondergrond. Bij goed wegdek is het redelijk.

Meestal rijd ik met oortjes (in het oor) die goed afsluiten. Hierdoor wordt het lawaai gereduceerd.

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: di 27 dec 2011, 1:26
door crash-quest-dummy
een VM is een klankkast.
een stuk mousse om/tegen de achterwielkast spannen doet wonderen om het lawaai dat rondkletterd te dempen. Wim Schermer heeft zo nog truukjes zoals een stiller geleidingswieltje.

bij een open VM/fiets moet je spoilers maken om de wind uit je oren te houden. boven de 40km/h begint dat flink te bulderen.

verder, ende volledig off topic, vind ik dat geluid van stoeprokers (blijkbaar verkozen (of toch nominé) tot nieuw Nederlands woord) na 22h flink belast mag worden. (trouwens tabaksrook was al ongezond, stel je voor : stoeprook, komen je longen vol betontegelgruis te zitten ... bah (om nog te zwijgen van al dat glasgruis van kapotgegooide bierglazen ...))

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: di 27 dec 2011, 15:00
door Jerre
veel zal ook afhangen van welk type banden: heb al gemerkt dat banden met noppen meer geluid maken dan slick's.

Inderdaad kan je akoestische isolatie in de kast zetten om het geluid te absorberen cf. de isolatie gebruikt in auto's.

De vm is een klankkast en het geluid reflecteerd hier op de wanden. gereflecteerd geluid versterkt zichzelf: bij voorbeeld: 80 dB + 80 dB = 82 dB (als ik het goed onthouden heb uit m'n lessen fysica). Als dit weer reflecteert heb je weer versterking op die 82 dB en voor je het weet zit je idd aan hoge geluidsniveau's, beschouw hier het reflecterende vlak als een 2e geluidsbron.

reflectie tegengaan (ergo: het absorberen van geluid) kan dus een groot deel van het probleem ondervangen.

Dus wil je het goed doen moet je de wielkasten isoleren met gelijkaardig materiaal als auto en dan onderdelen die kunnen bijdragen tot reflectie met akoestisch absorberend materiaal.

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: wo 28 dec 2011, 1:01
door dmd
hehe, 80dB + 80dB is weldegelijk 160dB, dit is een eigenschap van een logaritmische schaal: je kan gewoon optellen. Jij bedoeld waarschijnlijk dat 3 dB een verdubbeling is van het effectieve geluidsniveau, of maw 83dB is dubbel zo hard als 80dB.
Ons oor verdraagd het geluid echter logaritmisch, dit is juist waarom de dB schaal in het leven werd geroepen. Of: de manier waarop wij hardheid ervaren kun je berekenen in dB.

Over het algemeen kan je stellen dat hoe lichter je een velomobiel maakt, hoe meer die zal fungeren als klankkast. Absorberende materialen zullen vooral helpen bij reflectie en trilling door resonatie.

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: wo 28 dec 2011, 17:28
door Quest85
Als ik de Bries (prototype van Fietser) met de Quest (oud type) dan is het verschil in geluid overduidelijk. Maar zet ik een toerkap op de Quest dan klinkt hij net zo als de Bries toen. Te luid.

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: wo 28 dec 2011, 23:39
door wout
Ik heb een recente WAW, (februari 2011) en het geluidsniveau binnenin valt zeer goed mee. Je hoort een soort gezoem van de banden en de ketting. als de ketting wat olie nodig heeft is er meer geluid in de waw, maar zelfs dan is het aanvaardbaar. Ik heb de zijwanden wel bekleed met een soort vilt (van dat spul waar ze boxen aan de buitenkant mee bekleden. En op de vloer ligt een dunne (1mm) ruberen mat. Ik rijd voor 95% van de tijd met kap

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: do 29 dec 2011, 16:26
door FrodoriC
Ik moet wel even melden dat mijn WAW op dat moment niet in topstaat stond...wat dus veel geluid meebracht.

Deze zomer heeft ie een onderhoud gehad bij Fietser.be en ik heb er sindsdien veel mee gefietst en het is aanzienlijk beter, want ik rij soms met m'n muziek aan of met gps (via oortjes). En ik moet het volume niet op maximum zetten om iets te horen. Ik weet nog dat ik met m'n waw alvorens het onderhoud niet moest proberen met muziek te rijden of het was zonder kapje (niet alleen het vizier eraf).

de geluidsmeting is inderdaad met een iphone gebeurd, die ik zelf niet echt vertrouw.
In ieder geval ga ik het nog eens proberen, met (nieuwere) iphone en als ik een professionelere db-meter vind op school ofzo, wil ik daar ook eens mee proberen.

aja die noppenschuim is ook al even buitengesmeten, ik ga na de examens proberen met dezelfde stof als Wout bedoelt, die ze ook bij fietser.be gebruiken, de waw te bekleden. noppenschuim was ietwat lomp..

Re: Geluidbelasting

Geplaatst: do 29 dec 2011, 18:12
door dmd
In ieder geval ga ik het nog eens proberen, met (nieuwere) iphone en als ik een professionelere db-meter vind op school ofzo, wil ik daar ook eens mee proberen.
Ik kan aan professioneel spul geraken om dit te testen. Als je wil stuur je maar eens PB na je examens, ik ben eigenlijk ook wel eens benieuwd om zo een test te doen! We zouden kunnen experimenteren met verschillende materialen... (meten is weten en gissen is missen nie waar)