Een velomobiel, maar welke?

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#16 Bericht door Wouter D »

Jerre schreef:ik heb alleszins met mijn ligfiets geen probleem met de beruchte brug van kapelle: ik duw me goed af in de zit en rij ze zo op tegen 18 à 20 km/h.

mijn ligfiets is ook niet van de lichtste dus vermoedelijk zal het in de velomobiel vergelijkbaar zijn omdat je ook je evenwicht niet moet behouden. Vraag is of je daar al dan niet fietspad gaat gebruiken: is nl. wat smaller en verkeer in 2 richtingen.

Alleszins, kijk er naar uit om medeligger tegen te komen op zelfde traject :)
met dat afduwen moet je wel wat opletten, je moet weten dat je op dat ogenblik méér dan 1 maal uw gewicht op uw trappers en dus ook op uw kniëen zet, afhankelijk van je kracht kan je bij afzetten zeggen de stoel tot 5 maal je eigen gewicht op de trappers (kniëen) zetten, hetgeen al snel resulteerd in protesterende kniëen,
ik zou eerder aanraden, iets kleiner te schakelen, anders mag je binnen afzienbare tijd een brommertje kopen om naar uw werk te rijden;
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Jerre
Junior
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 17:47
Postcode: 9255
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#17 Bericht door Jerre »

correctie: schrap zetten in stoeltje ipv afduwen ;-)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#18 Bericht door Wouter D »

dat komt ongeveer op hetzelfde neer hoor :)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#19 Bericht door NL-ligger »

De meesten van u waren waarschijnlijk ook al wielrenners vooraleer ge op de ligfiets klom... :twisted:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#20 Bericht door Wouter D »

ook daar moet ik u tegenspreken, velen gingen met een koersfiets dan wel mtb naar hun werk, anderen deden dat met de auto, maar een forenzer is nog geen wielrenner en een doorsnee wielrenner moet je niet wijsmaken dat een ligfiets beter is
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

vleerbike
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 20:43
Postcode: 1840
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#21 Bericht door vleerbike »

Aan JERRE'

Jij bent diegene met de zephyr.
Jij vertrekt uit buggenhout zie ik.
Ik vertrek van in Steenhuffel, meestal richting Mechelen over Londerzeel en Kapelle-op-den-bos.
Ik ben inderdaad aan het uitkijken naar een velomobiel. Doe tot nu toe het traject met de MTB.
Misschien kunnen we eens samen oprijden, rond welk uur passeer jij in Londerzeel?

Aan iedereen,
Ik ben gisteren gaan testen met de Quest (toertje in de wijk) en de WAW049. De WAW 049 vond ik wel heel spartaans. Geef mij maar het comfort van de Quest. De Quest is inderdaad ruim voor mij, de afmetingen van de WAW liggen mij beter. Een Quest XS dan? Deze is helaas tweedehands niet te vinden.
Ik houd het verder in beraad.
De tweedehands versatile 10 die in Nederland te koop stond is gereserveerd. Zal waarschijnlijk niet meer lukken om te testen.

Maarten

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#22 Bericht door eeuwige reiziger »

vleerbike schreef: De tweedehands versatile 10 die in Nederland te koop stond is gereserveerd. Zal waarschijnlijk niet meer lukken om te testen.
Als je een Versatile in het echt wil beleven, ben je altijd welkom bij mij thuis. Ondertussen heb ik al twee mensen over de vloer gehad die ernstig hadden nagedacht over een Versa en na een ruim gemeten testrit met m'n velomobiel tot aankoop overgingen.

Er staat ook nog een Versatile te koop, meer bepaald in Lichtervelde.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

vleerbike
Supporter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 20:43
Postcode: 1840
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#23 Bericht door vleerbike »

Een testrit met de Versatile sla ik niet af.
Ik ben deze week vrij. Stuur maar een PB met wat mogelijk is voor jou.
Graag ook meer info over de Versatile te koop in Lichtervelde.

Maarten

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#24 Bericht door dirkske »

spruitje schreef:ook daar moet ik u tegenspreken, velen gingen met een koersfiets dan wel mtb naar hun werk, anderen deden dat met de auto, maar een forenzer is nog geen wielrenner en een doorsnee wielrenner moet je niet wijsmaken dat een ligfiets beter is
Ook ik spreek dat tegen. Sinds m'n schooltijd niet meer op een fiets gezeten. Besloten dat ik moest gaan bewegen en Mango gekocht. Geen seconde spijt van gehad. Inderdaad wel opletten knietjes & pezen... gewicht kan je nuttig gebruiken, maar te lang berg op is te lang.... vertragen en terugschakelen is dan de boodschap. Wel zorgen dat je voldoende trapfrequentie kan aanhouden anders ga je zelfs aan lage snelheid uw lichaam overbelasten.
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

NL-ligger schreef:De meesten van u waren waarschijnlijk ook al wielrenners vooraleer ge op de ligfiets klom... :twisted:
Wielrenner, mmm, dat woord past als een tang op mij. Wel hos ik met de fiets de wereld door sedert mijn scholierentijd. Niet dat ik een geiten-wollen-sokken-type ben, maar lange tijd had geen wagen en deed de meeste verplaatsingen, ook die van lange afstand, gewoon met de fiets. Met een stadsfiets en doodgewone kledij. Uiteindelijk kwam de auto er toch, waardoor de fiets steeds vaker in het schuurtje bleef staan. En dan, na pakweg tien jaar stilstand, wou ik weer gaan fietsen om m'n woon-werkverkeer af te leggen. In 2004 vernam ik eerder bij toeval dat er op de Blaarmeersen in Gent een velomobieltestdag. Ik kwam, ik reed en ik was verkocht.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#26 Bericht door tom peeters »

de testdag in Gent in 2004. Dat was bij mij ook het "kantelmoment"
tom peeters

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#27 Bericht door FrodoriC »

bij mij ook :P gekanteld met die test-alleweder :mrgreen: kwas toen 13
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#28 Bericht door highway_patrol »

Het kan ook omgekeerd. Ik was verliefd op de WAW en ben vervolgens met hoge verwachtingen een testrit begonnen. Ik was al forenser, maar wou de frequentie van ritten opdrijven. De testrit viel een beetje tegen, verwachtingen te hoog, fiets niet goed afgesteld, niet de gewoonte om ermee te rijden, zowel fysiek als in omgang met het verkeer, ... Uiteindelijk toch verliefd gebleven, me theoretisch overtuigd en een WAW gekocht. Tijdens de wintermaanden heb ik me door het gure weer geforceerd, bandjes geprobeerd, fiets afgesteld, lampjes getest etc. Nu staat hij volledig in orde, parkoer (want dat scheelt danig van het koersfietsparkoer) gewend, fiets gewend, verkeer en omgang met gewend. Ware liefde nu. Ik denk dat het een beetje is zoals met motorrijden, de eerst zes maanden leg je verschillende eieren, maar eens je 'de routine' te pakken hebt, is het werkelijk fun. Mss gewoon doen. Mocht blijken dat je de voor jou foute vm zou hebben gekocht, kan het een troost zijn dat vm'en waardevast zijn en kan je toch nog een wissel overwegen.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Een velomobiel, maar welke?

#29 Bericht door crash-quest-dummy »

NL-ligger schreef:De meesten van u waren waarschijnlijk ook al wielrenners vooraleer ge op de ligfiets klom... :twisted:
nope, een 2pk rijder ...
Stop Fueling Around

Plaats reactie