Eerste ligfiets kopen

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Ivan
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 9:01
Postcode: 3211
Fiets: Felt AR1, SRAM Red
Contacteer:

Eerste ligfiets kopen

#1 Bericht door Ivan »

Haidihoo,

Mijn account is wel al goedgekeurd maar ik dacht ik stel m'n vraag toch maar hier omdat het m'n eerste post is.
Ik zou dus mijn eerste ligfiets willen kopen en ik zou jullie mening willen weten welke te kopen. Misschien eerst een woordje uitleg hoe ik in het ligfietsen geïnteresseerd ben geraakt en wat mijn achtergrond is.
Wie ben ik?
Ik ben 33 jaar, 185 cm, 69 – 72 kg en rijd momenteel al 4 jaar koers op de weg (elite z/c) maar ik heb eigenlijk al mijn hele leven aan fietsen gedaan met af en toe eens een wedstrijd tussendoor. Vroeger vooral MTB (eerst XC en dan marathon), een heel korte periode trial en de laatste 6 jaar koersfiets met eerst twee jaar zonder wedstrijden. Specialiteit is bergop (44:25 op l’Alpe d’Huez) maar in gewone wedstrijden ben ik ook niet onverdienstelijk, vooral in lange ontsnappingen. Als ik op m’n eentje een tijdrit van een uur rijd met m’n gewone koersfiets kom ik uit op 39 – 40 km/h.
Waarom ligfietsen?
Omdat ik zoveel met de fiets rijd, ben ik ook vrij vlug begonnen met de fiets naar het werk te rijden. Dit doe ik nu al een kleine 10 jaar. Door mijn wedstrijdachtergrond kan ik een aardig tempo rijden (al zeg ik zelf). Ongeveer een jaar geleden echter reed er mij een ligfiets voorbij, hij op z’n gemakje blijkbaar aan dik 30 kmh en ik zwoegen en stampen want het was een beetje wind vanvoor. Ik ben dan beginnen zoeken en die dingen blijken dus inderdaad gemakkelijker een hoge snelheid te ontwikkelen. Wedstrijden ga ik niet blijven doen dus ik moet zowiezo op zoek naar een vervoersmiddel dat mij ongeveer op dezelfde tijd op m’n werk brengt maar dan iets meer comfort en zonder dat ik er zo hard voor moet trainen.
Welke ligfiets?
Een dikke maand geleden heb ik voor een weekendje een ligfiets gehuurd bij A-bikes in Leuven. Dit was een challenge met vooraan en achteraan 20 inch wielen. Ik heb daar een aantal dagen op kunnen proefrijden. Ik had vooral last van m’n nek maar voor de rest beviel hij me wel, volgens mij was de snelheid die je ontwikkeld bergaf als je u gewoon laat bollen beduidend hoger dan bij een gewone fiets. Ik geloof dus inderdaad in het verhaaltje van minder luchtweerstand. Ik heb dan lang gepraat met de eigenaar van A-bikes en hij heeft mij een aantal zaken uitgelegd, ik heb dan ook zelf liggen zoeken en ik ben tot het volgende gekomen:
- Ik zou een challenge fujin willen kopen maar dan alleen het frame met verende vork van challenge. Daarna zou ik deze zelf willen afmonteren met onderdelen van mijn MTB, die hier toch maar werkloos hangt. Voorwiel moet ik uiteraard maken want 20 inch heb ik niet liggen. Achterwiel, voor- en achterderailleur, shifters en remmen (magura louise) heb ik wel. Dit deels om kosten te besparen en ook omdat deze onderdelen nog perfect werken.
- Vermits het gewicht toch een rol speelt zou ik voor een carbon zitje willen gaan en een carbon verlengstuk voor het trapstel, komt daarmee de betrouwbaarheid in het gedrang ?
- Op termijn zou ik zeker een staartpunt willen monteren om een deel bagage te kunnen meenemen maar ook voor de snelheid. Als dat mogelijk is zelfs een bodemplaat, ook voor de aerodynamica maar ook om de ketting wat meer proper te houden, het blijft tenslotte woon-werkverkeer.
Ik heb wel nog een aantal vragen:
- Wat is zowat de breedste bandenmaat die in een challenge voorvork past ?
- Wat is de breedste bandenmaat in het challenge fujin frame ?
- Hoe zit het met spatborden ? Ik zou zeker volledige spatborden willen
- Zijn er staarpunten verkrijgbaar voor de fujin ? En een bodemplaat ?
Voila, dat was het voorlopig …

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#2 Bericht door Edje »

Frameset is interessant als je onderdelen hebt liggen, maar het kan ook best interessant zijn om is te kijken wat het prijs verschil is en een afgemonteerde fiets te kopen en je MTB van de hand te doen, zo heb je nieuw materiaal, en je houdt geen frame over om aan de haak te hangen, en de kans is groot dat je nog winst maakt ook.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#3 Bericht door Bram Mouton »

Je ziet, je wordt op het forum op uw wenken geholpen, je zoekt een Taifun en een half uur later biedt Brutus er eentje aan én zelfs nog in uw buurt... Ge gaat niet weten hoe goed je bent met een ligfiets :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#4 Bericht door Jan.E »

Hij zoekt wel een fujin. #-o Gij wilt rap van uwe taifun afgeraken. :mrgreen: :mrgreen:
Eens kijken voor een tweedehands fujin is ook een oplossing. Die staan regelmatig te koop.
Op ligfiets.net staat er één te koop met staartpunt en al voor 1300€. Een staartpunt waar zelfs bagage in kan.

Ivan
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 9:01
Postcode: 3211
Fiets: Felt AR1, SRAM Red
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#5 Bericht door Ivan »

Hmm, tweedehands, had ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Ik doe dat meestal niet graag omdat ik een fiets graag volledig naar m'n wens afmonteer. Ik heb die aanbieding op ligfiets.net zonet gezien. Voor 1300 eurootjes, em even gebruiken om te zien wat me aanstaat en daarna een deel veranderen. Toch eens over denken.

MTB doe ik niet van de hand. Simpelweg omdat die redelijk oud is in jaren maar niet zo in kilometers. Louise schijfremmen van 2000 kan je niets meer van maken maar ze werken nog wel perfect bvb. Zelfde met de shifters, die zijn nog 9 speed en ik heb daar nog verschillende cassettes voor liggen. Meesten willen 10 speed nu. MTB wordt niet verkocht, geen discussie, ofwel blijft die zoals hij nu is ofwel worden de onderdelen herbruikt.

Vandaag ook even bij A-bikes geweest terug, hij wees mij op Velotechnik speedmachine. Die wordt wel als apart frameset verkocht. Heeft iemand ervaring met deze ? Rijdt die even snel als challenge ? Specifieke voor- en nadelen tussen deze twee ?

Alvast bedankt voor alle hulp hier !!
Daa-aag

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#6 Bericht door Peter J »

Naar mijn bescheiden mening kan je de Fujin en de Speedmachine niet vergelijken daar het om 2 totaal verschillende machines gaat qua concept en kwaliteit.
Ik heb geen ervaring met de Fujin, maar de Speedmachine gebruik ik nu al een aantal maanden voor woon-werkverkeer en ik ben daar zeer tevreden over (80km/dag).
Het gaat om een volledig uitgeruste versie met SON naafdynamo, Magura Louise hydraulische schijfremmen, spatborden, bagagedrager en vele andere...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#7 Bericht door Jan.E »

Als je er nog niet helemaal uit bent welk model je gaat kopen, denk dan zeker ook eens aan raptobike lowracer of de mid-racer. Hogere modellen met 26 inch wielen of zelfs 28 inch niet vergeten. Die geven iets meer overzicht in het verkeer en zijn ook supersnel. Het voordeel van de raptobike is zeker de prijs. Ook de vooraandrijving maakt uw ketting een stuk korter en bijgevolg minder onderhevig aan vuil. Die kan je ook kopen als frameset.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#8 Bericht door slangetje »

een ligfiets en afmonteren... Past dat in dezelfde zin?

Volgens mij maakt het niet veel verschil in montage of je nieuw of 2de hands koopt. Zowat elke ligfietser begint gewoon zelf te knutselen aan zijn fiets tot de montage goed zit...
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Ivan
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 9:01
Postcode: 3211
Fiets: Felt AR1, SRAM Red
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#9 Bericht door Ivan »

Peter J schreef:Naar mijn bescheiden mening kan je de Fujin en de Speedmachine niet vergelijken daar het om 2 totaal verschillende machines gaat qua concept en kwaliteit.
Waarom kan je deze twee niet vergelijken volgens u ? Wat zijn de grootste verschillen ?
Jan.E schreef:Ook de vooraandrijving maakt uw ketting een stuk korter en bijgevolg minder onderhevig aan vuil. Die kan je ook kopen als frameset.
Maar vooraandrijving en voorvering is geen goed huwelijk of vergis ik me ? Het is inderdaad voor dat vuil dat ik een bodemplaat wou. Ik rijd nu ook met de fiets naar het werk en ik heb aan m'n voorspatbord een stukje rubber van 10 cm bij aangeplakt, dit kleine stukje houdt zeer veel vuil tegen !! Dus ik denk wel dat het meeste vuil van het voorwiel komt.

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#10 Bericht door Jan.E »

Voorvering op een voortrekker is inderdaad niet mogelijk.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#11 Bericht door bicky »

Jan.E schreef:Voorvering op een voortrekker is inderdaad niet mogelijk.
[-X een flevobike of flevoracer heeft voorvering en voorwielaandrijving

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#12 Bericht door Edje »

Bicky hij vroeg wel een ligfiets, geen vouwfiets :mrgreen:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#13 Bericht door bicky »

Edje schreef:Bicky hij vroeg wel een ligfiets, geen vouwfiets :mrgreen:
een Bike is geen vouwfiets, eerder een breek in 2 fiets

Ivan
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 9:01
Postcode: 3211
Fiets: Felt AR1, SRAM Red
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#14 Bericht door Ivan »

bicky schreef:een flevobike of flevoracer heeft voorvering en voorwielaandrijving
Even gekeken naar die flevobike of flevoracer en ik zie zo direct twee relatief grote nadelen:
- apart stuurgedrag volgens de meesten vooral bij lage snelheden en in het stad. Met mijn huidige fiets kom ik zeer goed door de stad en ik vind dit plezant.
- moeilijk om een voorspatbord te monteren door de opbouw van het frame en dit is voor mij wel heel belangrijk

Al bij al lijkt het mij een realistische keuze die ik zeker moet overwegen.

Ik had hier echter een paar berichten eerder een vraag gesteld waar ik zeer graag een antwoord op zou hebben:
Ivan schreef:Waarom kan je deze twee niet vergelijken volgens u ? Wat zijn de grootste verschillen ?
Zo langzamerhand zou ik wel een keuze willen maken.

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Eerste ligfiets kopen

#15 Bericht door rik »

Ivan schreef:
Ik had hier echter een paar berichten eerder een vraag gesteld waar ik zeer graag een antwoord op zou hebben:
Effe rustig blijven graag [-o< . Ben er zeker van dat je je antwoord krijgt maar niet iedereen heeft elke dag tijd om op het forum te komen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie