Snelheid trike

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Snelheid trike

#1 Bericht door NL-ligger »

Nu geef ik toe, erg veel heb ik nog niet gereden na pakweg 20 jaar geen fiets meer te hebben gereden...ik peddel mijn rondjes woon werk wat maar 10 km is per dag, en dat nu al ene paar maanden en af en toe s'avonds een rondje hier om het meer van 30 km.

Maar ik vraag me zo af, als je 20 km/u ( fietcomputertje heb ik geijkt aan tomtom autonavigatie ) gemiddeld op een trike ( in mijn geval Gforce ) trapt is dat benedengemiddeld langzaam ? En ligt dat dan aan mij of aan de trike of misschien aan het fietscomputertje ?

Als ik harder wil dan 20 km/u moet ik erg zwaar trappen naar mijn idee. Volgens mij te zwaar, want de ketting vloog ook al eens zomaar aan stukken terwijl ik niet wild of onregelmatig trapte. Het gesprongen schakeltje was uiteengebogen waar hij normaal aan het asje vastzit.

Ik heb wel degelijk de ketting schoongemaakt en onderhouden dus dat kan het toch niet echt zijn. Ik heb mijn twijfels over de banden. Vanwege het gebrek aan vering heb ik er Swalbe Big Apples omgelegd. Onbelast rolt de Gforce zo weg, dus echt weerstand, nee. Maar belast, met lijkt het allemaal een stuk moeizamer te gaan. Op de band staat 5 bar en dat zit er wel in, dus zacht zijn ze ook al niet.

De topsnelheid die ik ooit haalde was maar 34 km/u. En dat trapt zo zwaar dat ik mijn knieeen daar mee zeer doe. Op zich kan ik nog wel sneltrappende fietsers op een normale versnellingsfiets bijhouden/inhalen ( die rijden op mijn computertje zo'n beetje 22 km/u ) maar die racefietsen....nog nooit ook maar kunnen bijhouden.

Het idiote is dat ik met een proefrit in een Strada na een paar tiental meter al 40 km/u reed, en dat zonder bijzonder zwaar trappen ! Jullie snappen mijn verbazing denk ik wel. Dat kan nooit allemaal stroomlijn zijn geweest, leek wel weerstandsloos te trappen !

Overigens is dit al mijn 2e ligfiets, de 1e was een Icarus Marathon. Ondanks dat dat een zware stalen fiets was leek hij wel sneller/makkelijker te rijden naar wat ik mij herinner. Maar daar zat nog geen computertje op.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#2 Bericht door rik »

Er is wel degelijk een behoorlijk snelheidsverschil tussen een trike en een velomobiel, maar op het eerste zicht lijkt het verschil bij jou mij ook te groot. Is de sporing in orde?
Ken je niemand anders met een trike of ligfiets, dan kan die er 's op rijden en weet je toch al wat meer. Anders misschien 's naar een toertocht komen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#3 Bericht door CapoJan »

Ik rij/reed ook met een Gforce trike, compleet ongeveerd. Een trage trike kan ik dat zeker niet noemen. Je moet wel opletten met je "gemiddelde snelheid" op de fietscomputer. Je kruissnelheid is een betere indicatie.
Om een voorbeeld te geven: toen ik met de trike naar het werk reed, haalde ik op lange stukken (in mijn geval op de Scheldedijk) een kruissnelheid van 25 à 28 km/u. De gemiddelde snelheid op de fietscomputer geeft altijd een stuk lager aan. Hoeveel lager, dat hangt af van je traject. Indien het gaat over de tijd die je erover doet om je verplaatsing te maken, dan is die gemiddelde snelheid wel een goede aanduiding. Gaat het om de performantie van je trike, dan zou ik eerder met de kruissnelheid rekening houden.
Trekkingfietsen en aanverwante bijhouden, dat was geen probleem, maar wielertoeristen die wat getraind zijn, halen op mijn traject meestal iets tussen 30 en 35 km/u. Die moest ik met de Gforce ook niet bijhouden, toch niet over een langere afstand.

Ik denk ook dat het een kwestie is van je fiets goed na te zien. De rolweerstand lijkt, naar wat je zegt, laag genoeg, maar om één of andere reden zou de weerstand bij het rijden te hoog kunnen zijn: sporing (makkelijk te controleren), remmen, weerstand in de aandrijflijn, ...

Rij je met klikpedalen ? Dat maakte bij mij in elk geval een zeer groot verschil ! 't Is wel even oefenen om het duwen en trekken te automatiseren, maar de efficiëntie gaat duidelijk omhoog (en het is veel veiliger).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#4 Bericht door trikelover »

Ik rij zelf met een gekko fx van hp en rij meestal met een kruissnelheid van 25 a 27 km/h als ik echt moeite doe op het traject van werk naar huis dan haal ik toch een gemidelde van 25 a 26 op een traject van 34 km maar dan was ik pomp af. Op dit traject staat ook maar 1 verkeerslicht als ik het ander traject met een hoop meer lichten daalt mijn gemiddelde al snel naar 20 a22 km/h dus advies meid de verkeerslichten en zoek een weg waar je kan doorrijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#5 Bericht door Pleeboy »

Ik reed ook op mijn catrike kruissnelheid ergens rond de 27 km/u, snelle trike met snelle bandjes. Met de Mango 32-36 km/u, zelfde setup van banden... Dit is woon-werk van 20km en met gewone kleding, zodat ik enkel mijn T-shirt moest wisselen, dus zeker niet in het zweet fietsen.
Zoals gezegd sporing van de wielen controleren, ketting nameten + casette nakijken, de combinatie moet nl kloppen: nieuwe ketting op oude cassette= slecht rendement...
Zitten je kettingbuizen mooi in lijn met de kettingloop, en zijn ze zuiver vanbinnen?
g roets, Teun
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#6 Bericht door NL-ligger »

Wel, de fiets is nagezien en aan de sporing was niets mis. De schakelkabels zijn wel vervangen en de derailleur voor afgesteld zodat ik de zwaarste versnelling ook kan gebruiken. Ik vond het middenblad met de zwaarste versnelling achter al zwaar. :oops: Ketting en tandwielen waren nog goed. En de banden waren ietsje zacht.

Het lijkt erop dat mijn conditie schuldige is :oops:

Wellicht een gevolg van 24 jaar niet fietsen.....

Wel werd mij verteld dat de bocht die de ketting(beschermer) maakt over de draagarm van de wielen niet ideaal is en wrijvingverliezen veroorzaakt, zeker als de beschermerbuis vies is. Was geen oplossing om het anders te leggen en gewoon "niet de snelste fiets" Maar niet de oorzaak van 20 km/u gaan terwijl anderen 27 km/u kruissnelheid halen....

Wellicht maken klikpedalen zoals jullie zeggen verschil, die gebruik ik inderdaad nog niet. Ik ga daar zeker eens achteraan.

Ik ben niet zo een die erachter komt dat je moet trappen om vooruit te komen en de fiets dan maar op marktplaats gooit. Al staat ie daar wel... :shock: maar om andere redenen. De proefrit met een Strada was te overtuigend. En na deze "zomer" en heel wat onvrijwillige douches heb ik liever een (spatwater)dichte fiets. :mrgreen:

Op deze site las ik dat veel fietsen en veel omwentelingen p/m maken ( zeker niet een te zwaar verzet ivm de knieen ) goede training zijn om de prestaties te verbeteren. Daar zal ik eens deftig aan gaan werken..
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#7 Bericht door Almereweder »

Ik rij met zowel de Strada als met de Trike. Euh... deze:
AfbeeldingAfbeelding
Deze trike gaat ook veel langzamer dan de Strada. Geloof dat 30km/h mijn maximum is op dat ding, hoewel ik nooit echt een recordpoging erop gedaan heb. Mijn record op de Strada in een sprint is 59,5km/h. Scheelt dus echt, zo een Velomobiel :) Zelfs mijn oude Flevobike Alleweder was een stuk sneller (record in sprint 50 km/h)
Afbeelding
Voorbandjes van de Trike zijn niet ideaal (Vredesteijn HPV). Die zou ik eigenlijk eens moeten vervangen :oops:

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#8 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef: Op deze site las ik dat veel fietsen en veel omwentelingen p/m maken ( zeker niet een te zwaar verzet ivm de knieen ) goede training zijn om de prestaties te verbeteren. Daar zal ik eens deftig aan gaan werken..
Regelmatig fietsen is de enige oplossing om conditie te krijgen.
Maar veel omwentelingen/minuut kunnen ook het verschil maken. Maar dat moet je wel leren.
Ik heb dat laatste afgekeken van de wielertoeristen vorige winter (toen bukte ik nog)
en na veel oefenen en er vooral op letten merk ik nu dat ik veelal veel sneller trap dan veel andere fietsers.
Dat laatste merkte ik zelfs op de 2 liggers tochten die ik onlangs meereed.
Waar je ook moet een gewoonte van maken is je versnellingsapparaat gebruiken.
Want wat zin heeft het om 150 versnellingen te hebben als je er maar 1 gebruikt (dat zie ik ook wel eens bij wielertoeristen).
Dus schakelen en steeds de beste trapomwenteling zoeken. Dat geeft je ook de kans om zeer snel te accelereren.
(Als ik plots sterk moet optrekken ga ik meestal eentje kleiner schakelen om op gang te komen.)
Dat laatste zag ik ook eens vorige winter waar ik achter een vinnig vrouwtje reed, die snel trapte en rond de 30 km/u reed (en ik erachter met een brompton). Het minste dat de snelheid iets trager of sneller werd was die aan het schakelen zodat ze steeds de juiste cadans had.
Bij veel omwentelingen/minuut zijn klikpedalen echt wel nodig als je snel rijd. Ik rij nog maar een paar weken met klikpedalen. Ik wou er nog ff mee wachten (ik lig nog maar 8 weken) maar een paar weken geleden ben ik tijdens een iets snellere rit met een voet een paar keer boven mijn pedaal uitgeschoven. En ik kan je maar zeggen da's echt niet prettig, want dan ging ik direct aan het zwalpen, en wat er dan kan gebeuren... je hebt zelf wel fantasie genoeg denk ik.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#9 Bericht door NL-ligger »

Tja ik heb nu ook maar klikpedaal schoenen gekocht om eens te kijken wat dat doet. Volgens de verkoopster moest je wel opletten met monteren hoe je knieeen staan anders zou je je knieeen lelijk kunnen bezeren/in de vernieling helpen....hmmm, t' zal weer eens niet nadelen hebben.

Maar dan ook weer, van de trappers van een ligfiets afschieten en zwabberen, dat kan gevaarlijk zijn ( zal wel meer effect hebben op 2 wielers ) maar ik las dat van de trappers van een Strada/Quest afschieten waarbij je voet door de sleuf schiet en tussen straat en fiets terecht komt "guillotine" werk is....brrrr

Dan maar alvast wennen aan die klik pedalen.....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#10 Bericht door Ronnius »

Ik ben nog nooit naar beneden van mijn pedalen geschoven.
Ik denk dat bij een velomobiel dat niet anders zal zijn.
Maar met een "gewone" trike met je voeten naar beneden van je pedalen vliegen is ook niet aan te bevelen vrees ik.
En met een 2-wieler zal het ook niet zo gezond zijn hoor.

Wat de klikpedalen betreft, voor zover ik ervaring heb :?
In de winkel hebben ze de blokjes (het is spd) in de schoenen gemonteerd, verder geen uitleg gehad.
Maar je kan ook nogal vlug voelen of je voeten prettig zitten of niet.
Als je voelt dat ze gewrongen zitten dan moet je niet lang wachten tot proberen aan te passen.
Ik heb er niets aan gedaan behalve de veer zo los mogelijk zetten (op de pedaal) zodat ik er makkelijk uit klik.

Maar ik voel me er zonder verder wijzigingen zeer prettig in.
Zodanig dat ik niet eens voel dat mijn voeten vastzitten.
Zo dat ik al eens ben gevallen omdat ik was vergeten uit te klikken :?

Het zijn pedalen met aan een zijde een gewone pedaal zodat ik ook met gewone schoenen verder kan of met de klik schoenen kan rijden zonder geklikt te zitten.

Het is zo dat als je snel ligt met een hoge trapfrequentie je weinig druk op de pedalen uitoefent, daardoor schuif je gemakkelijk.

Hebben anderen ervaring met het naar onder van de pedalen schuiven?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#11 Bericht door NL-ligger »

Met die klik pedaal schoenen haal ik nu 25 km/u op de Gforce trike wat ik langere tijd kan volhouden ( was 20 km/u zonder die klik schoenen ) dus is het inderdaad efficienter. 8)

De rest is vast een kwestie van oefening en conditie.

Ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind rijden "vast" te zitten aan de fiets, het leek wel alsof het ook energie kost je voeten op de pedalen te houden als ze er los op staan.

Goede tip, bedankt ! 8)
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Snelheid trike

#12 Bericht door trikelover »

Zeker bij een lig fiets moet je daar toch een deel van je energie in steken want je moet voorkomen dat je voeten er af schuiven met een bukker sta je gewoon op de pedalen en zo moet je minder moeite doen om je voeten er op te houden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie