beginner test de WAW

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

beginner test de WAW

#1 Bericht door fetzl »

gisteren de huurWAW opgehaald bij Fietser.be voor een weekendje testen.
Na de Quest en Strada in Dronten, zo'n maand geleden, was het nu de beurt aan de WAW
Had een iets oversized-remorque mee om het gevaarte op te halen, maar beter te groot dan te klein.
Thuis gekomen begon het al te schemeren. Toch nog snel even een ritje maken als eerste acclimatisatie
Lichtjes aan - de Sigma's waren mij bekend, dus ik weet wat ik daaraan heb

Eerste impressie: een stuk spartaanser dan de Quest en Strada.
De WAW is wat smaller en de besturing is heel wat nerveuzer. Waar je bij de Strada als het ware kan sturen met 1 pink, hou je bij de WAW best je 2 handen aan de peddels...
Het kapje mag dan wel aerodynamischer zijn, maar zweten als een rund is ook een consequentie... of misschien moet ik maar eens beginnen met cruisen ipv racen ;-)
Kan natuurlijk de eerste indruk zijn... vandaag en morgen zullen wel meer vertellen

Goed... de zon komt er door - tijd om de fietsschoenen maar weer eens aan te trekken

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#2 Bericht door Wouter D »

ik was diegene die u die flyer van het forum in uw handen propte :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

fetzl schreef: Eerste impressie: een stuk spartaanser dan de Quest en Strada.
De WAW is wat smaller en de besturing is heel wat nerveuzer. Waar je bij de Strada als het ware kan sturen met 1 pink, hou je bij de WAW best je 2 handen aan de peddels...
Goed dat je niet over een nacht ijs gaat, want een velomobiel in huis halen is tenslotte een heuse investering. En het is toch de bedoeling dat je uiteindelijke beslissing een blijvend goed gevoel nalaat. Indertijd heb ik ook een hele reeks velomobielen getest. Uiteindelijk kwam ik bij de Versatile uit. Al ligt er een wereld van verschil tussen de twee velomobielen, toch is er die ene, belangrijke gelijkenis: WAW als Versatile hebben eenzelfde vorm van besturing in tegenstelling tot heel wat andere velomobielen die een stuurstang in het midden hebben, wat het sturen soms iets zenuwachtiger kan maken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#4 Bericht door fetzl »

Na een dikke 100 km WAW'en zijn dit de bevindingen.
Ik kwam op het traject woon-werk ongevee even snel uit als met de racefiets. Het gewicht zal daar wel voor iets tussen zitten, maar zeker ook de andere spiergroepen die aangesproken worden. Wel een feit dat met de WAW de rit een stuk relaxter was. Om dezelfde snelheid te halen moest in schijnbaar minder moeite doen - al geeft de lage rijpositie natuurlijk een hoger snelheidsgevoel.
Wat me na een 50 tal km wel stoorde was het plastic afdekkapje ter hoogte van de kettinglijn. Ik had een short aan en schuurde de ganse tijd tegen dat kapje aan. Dat moet beer kunnen - al is dat wellicht in een afgewerkt model het geval.
De WAW is merkelijk smaller binnenin dan de Strada - ik schuurde bij elke trap met buitenkant van mijn kuiten tegen de wielkasten - niet echt aangenaam op lange termijn.
Kapje mag dan aerodynamischer zijn - man wat heb ik gezweet ; was precies in een zwembad gevallen (al heeft dat wrschl ook wel deels te maken met die 27 graden en stralende zon)
Zadelpijn was er niet - of toch niet op de gebruikelijke plaats. Trappers stonden nog iets te ver waardoor de positie in de zitting niet optimaal was. It's all in te details
De besturing zoals gezegd nogal nerveus - heb het eerder voor een bovenstuurtje - lijkt me een meer ontspannen gevoel.
Vandaag nog eens een ritje (met driekwartbroek !) en dan moet ie helaas morgen al weer terug.
In elk geval ben ik pro velomobiel nu - alleen nog het juiste modelletje bepalen

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#5 Bericht door wout »

ik heb dat afdekkapje niet in mijn waw, dus er ook geen last van. Wat betreft het zweten, je kan natuurlijk ook decapotable rijden bij stralend weer, bij slecht weer en koud weer is het wel fijn om beschermd te zitten. Wat betreft de kuiten tegen de wielkasten: het gebeurd idd maar ik heb er eigenlijk ook niet echt last van.

alvast veel succes met het maken van je keuze :!:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#6 Bericht door Michael »

Hey Fetzl welkom op dit forum, de WAW is voor mij te smal mijn bovenbenen schuren langs de wielkasten, bij de Strada is het net breed genoeg + met ligfietsen gaat je er zeker geen smallere benen krijgen.
Vroeger verschillede keren met ligfiets naar uw werkgever gereden en ondertusen reeds 2 maal met velomobiel naar Herk de Stad gereden.Mijn tijd met velomobiel is trager dan met open ligfiets ( zeker de terugrit met 330 hoogtemeters) maar dat ligt aan het traject, veel stoppen scherpe bochten en slecht fietspad.
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#7 Bericht door fetzl »

Gisterenavond, zo rond 22u15 begon het toch weer te kriebelen
De WAW moest vanmorgen terug, dus waarom niet nog even profiteren van het feit dat ie in de berging stond.
Schoenen aan, lichte fietskledij aan, lampjes aan en hoppa - wegwezen ! Mijn vast trainingsritje eens uitproberen.
Kapje had ik deze keer wel gemonteerd - 'k was er niet helemaal gerust in dat het ging droog blijven en het was ook sterk afgekoeld.
Nu ja, regen had niet erg geweest; dan had ik dat ook eens gehad ;-)

Gelukkig kan ik rekenen op de Sigma's, want er zitten een paar heeeel donkere stukken in dat parcours... en dan nog is het opletten dat je aan die snelheden een bocht niet verkeerd inschat of aansnijdt. In Averbode moest ik een stuk door het bos - fietspad... allerhande viervoeters waren druk doende: reekes, konijnen, en ander vreemdsoortig fauna, waarvoor je anders heel stilletjes moest zijn... ze stonden er bij en keken me na...
Nog even een golfje binnengekregen... stond ergens een halve rijbaan onder water... en dat zag ik pas in de licht van de koplanpen van een tegenligger... te laat :-(
In elk geval, na 1u 50 min en weer dik 50 km op de teller rolde ik de oprit weer op... voldaan, met een dikke smile... kon gerust gaan slapen.

Dit was een geweldig weekendje. Laat ons zeggen dat ik besmet ben met het VM-virus - bestaan daar pillekes voor ?

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#8 Bericht door wout »

fetzl schreef: bestaan daar pillekes voor ?

neen gelukkig niet, wel een online zelfhulpgroep :wink: :P
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3865
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#9 Bericht door bicky »

fetzl schreef:Laat ons zeggen dat ik besmet ben met het VM-virus - bestaan daar pillekes voor ?
Je ziet het verkeerd. Het VM-Virus is de remedie tegen het bukfiets syndroom.
Ik was blij dat ik na jaren van zelf pijniging eindelijk de remedie had gevonden tegen pijnlijke achterwerken, gespannen nek en verlost ben van het sleuren bij wind tegen

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#10 Bericht door trikelover »

Dat je kuiten tegen de wielkassen komen had ik eerst ook maar door de klikplaatjes een beetje te verplaatsen en de knieen een beetje dichter te plaatsen was dit zo opgelost.

Wat betreft dat pilletje. Ik heb steeds meer last van de verslaving als ik 1 dag niet kan rijden kom ik soms zot op die dag is het verlangen zo groot dat ik alles zou doen om toch maar te kunnen rijden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#11 Bericht door Wouter D »

ik denk dat eer wel pilletjes zijn voor die verslaving, maar pilletjes er tegen die zal je niet vinden, behalve dan de pilletjes die ze bij euthanasie (of hoe schrijf je dat) gebruiken, maar dan ben je gelijk ook van die buk-verslaving af :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
fetzl
Belofte
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 22:17
Postcode: 2250
Fiets: QuestXS (027)
Locatie: Olen
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#12 Bericht door fetzl »

Klikplaatjes verschuiven probeer ik te vermijden - dat geeft op termijn net problemen met de knieën. En dat geldt dus ook als je je knieën naar binnen moet mikken ( heb het op die laatste rit geprobeerd, maar toch raakte ik van tijd tot tijd de wielkasten.)
En daarop concentreren doet dan weer af aan de ontspanning die het velomobielen zou moeten zijn.
Misschien is een smallere crank een oplossing ? Ofwel eerder gaan voor Strada / Quest

Voor de geïnteresseerden: Breaking news !
Fietser.be wordt dealer van Quest, Strada en Mango. Lekker handig - hoef je geen 3 uur meer te bollen

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#13 Bericht door Michael »

fetzl schreef:Voor de geïnteresseerden: Breaking news !
Fietser.be wordt dealer van Quest, Strada en Mango. Lekker handig - hoef je geen 3 uur meer te bollen
Dat is goed nieuws ! =D>
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#14 Bericht door Wouter D »

dat moesten ze al veel eerder hebben gedaan, maar goed, een positief punt dat ze het nu wel doen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: beginner test de WAW

#15 Bericht door trikelover »

fetzl schreef:Voor de geïnteresseerden: Breaking news !
Fietser.be wordt dealer van Quest, Strada en Mango. Lekker handig - hoef je geen 3 uur meer te bollen
Is er eigenlijk al een datum vanaf wanneer dit zo zou zijn?
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie