Pagina 2 van 3

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: za 27 aug 2011, 14:55
door Edje
eeuwige reiziger schreef: Misschien zijn er inderdaad centjes in het spel. Alleen heeft de patentering dan toch niet opgebracht wat het had kunnen opbrengen, want de rest is allemaal groen op wit...


Alleen blijf ik het hoogst intrigerend vinden waarom de Limburgse wijze van bewegwijzeren - waarover toch meer dan lof is - niet in de rest van Vlaanderen en ook Nederland werd gevolgd. Ook in Duitsland zijn de bordjes van de Radfernwege trouwens groen op wit.
In België, Nederland en Duitsland niet dan in Tsjechië en USA dan wel :mrgreen:

Zal door de groene komen he :mrgreen:

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: zo 28 aug 2011, 10:29
door paulheyndrickx
eeuwige reiziger schreef: Mij is eigenlijk nooit duidelijk geworden, waarom Limburg blauwe borden heeft en alle andere netwerken (ook die in Nederland) groen op wit.
5 tot 10 procent van de mannelijke bevolking, waaronder ik, is min of meer kleurenblind voor rood en groen. Zij worden bovendien ook meer verblind door zonlicht. Bij de dames is het percentage lager. Dat betekent dat ik die groen op witte borden nauwelijks kan lezen. Die staan dan meestal nog ergens tussen het hoge gras of achter een struik, waardoor ik er al ettelijke heb gemist. Het limburgse systeem is goed zichtbaar, bovendien worden knooppunten daar beter vooraf aangekondigd zodat je niet voortdurend moet speuren naar de afslag. Buiten Limburg knoopppunten rijden is voor mij nauwelijks te doen als ik ook nog iets van de omgeving wil zien.

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: zo 28 aug 2011, 20:55
door trikelover
of het limburgs systeem beter is weet ik toch nie want deze zomer heb ik toch ook een aantal verschillende keren verkeerd gereden. Het schijnt dat geel met zwart het beste contrast geeft dus eigenlijk is nog het groen met wit of het blauw met wit beter zou moeten vervangen worden.

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: ma 29 aug 2011, 20:47
door marksje
De uitpijling gisteren bij Roeselare fiets vond ik heel goed; een pijltje voor de afslag met een herhaling direct in de straat waar je moest inslaan. De eigenlijke knooppunten (waar de wegen scheiden) zouden wat groter mogen + de pijltjes in twee kleuren (streepje in een andere kleur dan het pijltje) want nu zie je pas de richting als je op enkele meter bent genaderd.

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: ma 29 aug 2011, 21:07
door Wouter D
marksje, ik denk wel dat de meeste van die knooppunten bestaan voor die langzame dagjesfietstoeristen, in dat geval is het geen probleem als je het pas ziet op enkele meter :-)

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: ma 29 aug 2011, 22:40
door anne
..en die hebben meestal al een pintje gedronken. Dus,...verkeerd rijden goed mogelijk!

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: do 06 okt 2011, 23:49
door anne
Dit bord zouden ze in België ook eens moeten verplichten aan de aannemers.

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: za 08 okt 2011, 16:23
door crash-quest-dummy
wat was er eigenlijk mis met die paddestoelen waarop richting(en) en afstand(en) staan ?
als je verloren rijdt vind je de weg nog terug (al nodig gehad bij nacht in de bossen ten zuid zuid oosten van Tilburg, gelukkig dat die kabouters hun paddestoelen hadden laten staan) en de aardrijkskundige kennis is er ook al mee gediend.

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 11:03
door eeuwige reiziger
trikelover schreef:of het limburgs systeem beter is weet ik toch nie want deze zomer heb ik toch ook een aantal verschillende keren verkeerd gereden. Het schijnt dat geel met zwart het beste contrast geeft dus eigenlijk is nog het groen met wit of het blauw met wit beter zou moeten vervangen worden.
Geel-zwart is inderdaad een van de meest contrasterende kleurcombinatie. Daarom ook gebruikt men die kleuren voor bijvoorbeeld grotetoetsenborden voor slechtzienden. En trouwens, een klein testje op de autosnelweg bevestigt dit al heel snel: de geel-zwarte nummerplaten van Nederlanders, Britten, Luxemburgers... kan je van veel grotere afstand ontcijferen dan de Belgische bijvoorbeeld, zelfs al is het rood tegenwoordig gaan lijken op de lippenstift van madame Non... :wink:

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 11:56
door CVW
Het fietsknopenpunt in Schedeland vind ik persoonlijk ook vrij goed, meer info op de website van Scheldeland.

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: za 18 feb 2012, 10:00
door eeuwige reiziger
crash-quest-dummy schreef:wat was er eigenlijk mis met die paddestoelen waarop richting(en) en afstand(en) staan ?
als je verloren rijdt vind je de weg nog terug (al nodig gehad bij nacht in de bossen ten zuid zuid oosten van Tilburg, gelukkig dat die kabouters hun paddestoelen hadden laten staan) en de aardrijkskundige kennis is er ook al mee gediend.
Ondertussen heb ik het Duitse knooppuntennetwerk ontdekt. De bewegwijzering blijkt daar een combinatie te zijn van de nummertjes met de klassieke fietsbewegwijzering zoals men vroeger ook al in Nederland en Duitsland gebruikte. Mij lijkt dat een ideale oplossing te zijn, waarbij je moeiteloos kunt afwisselen tussen knooppuntenrijden en een fietsroute volgen. In Vlaanderen gaat dat niet zomaar, tenzij je gewapend bent met de nodige kaarten.

Afbeelding

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 15:38
door janfabry
Ik weet niet waarom de bordjes in Limburg blauw begonnen zijn (zichtbaarheid in de groene natuur?), maar een aantal jaar geleden is er sprake geweest om ze allemaal te vervangen door groen-witte bordjes. Toen de netwerken zich begonnen uit te breiden heeft Toerisme Vlaanderen algemene richtlijnen opgesteld, en kreeg daarbij een negatief advies van het Agentschap Wegen en Verkeer (toen nog Bruggen en Wegen). Blauw met wit wordt al gebruikt voor andere types verkeersborden, om verwarring te vermijden zouden ze dan het groen-wit van de toeristische aanwijzingen moeten krijgen (o.a. lange-afstand fiets- en wandelroutes gebruikten deze al dacht ik).

Na wat discussie heeft Limburg dan een uitzondering gekregen: de blauw-witte bordjes mogen blijven staan.

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 17:27
door eeuwige reiziger
janfabry schreef: Na wat discussie heeft Limburg dan een uitzondering gekregen...
Is Limburg niet al een uitzondering op zich? :wink: :lol: :mrgreen:

Re: mening over knooppuntennetwerk

Geplaatst: zo 19 feb 2012, 20:39
door rik
eeuwige reiziger schreef: Is Limburg niet al een uitzondering op zich? :wink: :lol: :mrgreen:
Inderdaad: 't is nergens anders in België zo goed als hier! :P

Herziening knooppuntennetwerk West-Vlaanderen & Zeeland

Geplaatst: di 22 dec 2015, 22:51
door eeuwige reiziger
rik schreef: Inderdaad: 't is nergens anders in België zo goed als hier! :P
En ik die dacht dat Limburgers bescheiden mensen waren... #-o :D

traikiedirk schreef:Toerisme Vlaams-Brabant wil de fietsnetwerkkaarten van het hageland en de groene gordel heruitgeven. Dit knooppuntnetwerk wordt dan ook aan een grondige kwaliteitscontrole onderworpen.
Een tweetal maanden gelden is Westtoer gestart met een volledige herziening van het knooppuntennetwerk in West-Vlaanderen. Op dit ogenblik wordt het deelnetwerk Westhoek-Zuid (streek rond Ieper en Heuvelland) aangepakt. Oude netwerkkaarten zullen binnenkort niet meer bruikbaar zijn. Men is gewaarschuwd! :wink: Goed nieuws natuurlijk voor de uitgevers van kaarten...

http://www.westtoer.be/nl/actief-beleve ... etsnetwerk

Terloops ook even vermelden dat midden van dit jaar er ook een grondige herwerking van de knooppunten in Zeeland werd doorgevoerd.

http://routes.vvvzeeland.nl/nl/fietsen/ ... utenetwerk