rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#31 Bericht door crash-quest-dummy »

rik schreef:
crash-quest-dummy schreef:Het feit dat oom agent je naar een fietspad kon verwijzen doet me vermoeden dat dit niet het geval is.
Waar lees je dat?
tienstiens, inderdaad een gaval van "jumping to conclusions", waarvoor mijn excuses.
maar is het nu al duidelijk of Stoker zich echt op een outoweg had gewaagd ? (zo1 met een vierkantig blauw bord met een vriendelijk wit outootje erop)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#32 Bericht door quattrovelootje »

@Stoker : de wegcode is duidelijk :

Artikel 22 KB 01/12/75 :

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.

Je bent dus ongetwijfeld het bord F9 gepasseerd (begin Autoweg) dus ben je in overtreding, dat heeft niks met je snelheid te maken.

@Michael : heb ooit dezelfde opmerking gekregen met mijn Alleweder en werd ook verwezen naar het fietspad om mijn weg verder te zetten. Heb mij toen beroept (is dat korrekt Nederlands :oops: ?) op artikel 9 van hetzelfde KB :

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Berijdbaar is mss interpreteerbaar, maar er zijn al verschillende uitspraken op de Politierechtbank gedaan in het voordeel van fietsers die terecht op de rijbaan naast het onberijdbare fietspad reden. In ons landje zijn er jammer genoeg veels te veel fietspaden die als niet-berijdbaar moeten worden beschouwd ....

Tihamér -is toen uiteraard ook verdergereden op de rijbaan met de Alleweder :wink: :twisted: :P
i ride my bikes to ride my bikes

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#33 Bericht door highway_patrol »

De berijdbaarheid van een fietspad is een feitenkwestie, hiervoor is dus enkel een rechter bevoegd om te oordelen (dus niet de politie). Je gaat dan wel héél duidelijk moeten argumenteren. Ik voeg een antwoord bij van de experten van Secunews.be (betreft een commissaris van de wegpolitie, ttz de zwaantjes).

Nog een opmerkingetje over de agent die de velomobiel die op de rijbaan reed (niet op de autoweg) naar het fietspad verwees. Deze agent gaat zijn bevoegdheid te buiten, lijkt me, daar hij enkel inbreuken mag vaststellen en doen ophouden. Zoals het reeds aangehaalde artikel omschrijft, MOGEN rijwielen het fietspad gebruiken. Een agent kan niet naar eigen goeddunken de wetgeving aanpassen, zelfs als hij inschat dat dit veiliger is.

Hierbij het antwoord van Secunews:

Geachte,

Ik verwijs voor uw vraag m.b.t. het berijdbaar fietspad naar artikel 9.1.2.1° van de wegcode (KB van 01/12/1975), dat zegt:

"Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.

D7D7 D9D9 D10D10



Dus, indien het fietspad door werken, weersomstandigheden of de algemene staat van het fietspad niet berijdbaar is, dan mag je de rijbaan volgen.

De term 'berijdbaar' wordt niet nader omschreven in de wet. Indien een fietspad in zulke slechte staat verkeert dat het volgen ervan de veiligheid van de fietsers/bromfietsers in het gedrang kan brengen, mogen we ervan uitgaan dat de rijbaan mag gevolgd worden. Het betreft echter steeds een feitenkwestie waarover enkel een bevoegde rechter uitsluitsel kan geven.
ex-WAW017
ex-WAW235

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#34 Bericht door rik »

highway_patrol schreef: Nog een opmerkingetje over de agent die de velomobiel die op de rijbaan reed (niet op de autoweg) naar het fietspad verwees. Deze agent gaat zijn bevoegdheid te buiten, lijkt me, daar hij enkel inbreuken mag vaststellen en doen ophouden. Zoals het reeds aangehaalde artikel omschrijft, MOGEN rijwielen het fietspad gebruiken. Een agent kan niet naar eigen goeddunken de wetgeving aanpassen, zelfs als hij inschat dat dit veiliger is.
Volgens mij vergis je je daarin. Een agent heeft wel de bevoegdheid om te oordelen of het gebruik van de weg op dat moment veilig is. Oordeelt hij dat dit niet zo is, ben je verplicht om zijn aanwijzingen op te volgen (in dit geval dfus het fietspad te gebruiken).
DF 269
Ice sprint1 26"

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#35 Bericht door highway_patrol »

Waarop baseer je je? Een agent kan slechts de bevoegdheid gebruiken die hem bij wet is toegewezen. Heel summier kan je stellen dat de wet op het politieambt hem toelaat inbreuken te doen ophouden en vast te stellen en dat de wegcode heel strikt bepaalt welke bevelen een agent kan geven.
ex-WAW017
ex-WAW235

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#36 Bericht door rik »

highway_patrol schreef:Waarop baseer je je? Een agent kan slechts de bevoegdheid gebruiken die hem bij wet is toegewezen. Heel summier kan je stellen dat de wet op het politieambt hem toelaat inbreuken te doen ophouden en vast te stellen en dat de wegcode heel strikt bepaalt welke bevelen een agent kan geven.
Lees dit maar 's als je wil (let vooral op artikel 6):
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... e+opvolgen
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#37 Bericht door crash-quest-dummy »

ach, gisteren nog een vrolijk toeterende outomobilist achter me gehad.
ik ben even vrolijk even gestopt om te vragen of er een probleem was, en hem 1 en ander uitgelegd.
waarschijnlijk had ie de dag ervoor een half uur verloren omdat het jaarmarkt was in Kontich.
eigenlijk moeten we lief zijn voor die outomobilisten, wat die meemaken onderweg tart alle verbeelding.

(in het naar huis fietsen nog eens die elektrische peugeot achter me gelaten, maar dan nu alvast vanaf Kontich. Niet meer terug gezien. En dan nog even een vergelijkende studie gemaakt van het acceleratievermogen van aan de verkeerslichten, brug op, met een bromding. hoeveel vermogen heeft zoiets eigenlijk ? kan nooit veel meer dan 250 watt zijn, want ik was eerst boven. :mrgreen: )
Stop Fueling Around

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#38 Bericht door highway_patrol »

Bij artikel zes handelt over de rangorde van de bevelen tegenover de verkeerstekens. Dit moet je eigenlijk samenlezen met artikel 4, dat de bevelen omschrijft. Die beperken zich tot de tekens zoals ze worden gebruikt bij bvb het verkeersregelen op een kruispunt of het uit het verkeer halen van een voertuig en zijn dus heel beperkend. Ze bepalen op geen enkel moment dat de politie zomaar de wetgeving naar zijn hand mag zetten, dus zeker niet om een velomobiel naar het fietspad te verwijzen.

De inspecteurs gaan hun boekje hier te buiten, erger nog, ze pakken een verantwoordelijkheid die ze helemaal niet kunnen nakomen. Je moet je maar eens voorstellen dat je met je velomobiel op het fietspad gaat rijden en door bvb de 'onberijdbaarheid' de gracht induikt, je rijwiel geraakt beschadigd en jij ook. De advocaat van de rechtsbijstand van de familiale verzekering zijn eerste vraag zal, naast de discussie van de wettelijkheid van het bevel, zijn met welke expertise de inspecteurs hebben bepaald dat het fietspad berijdbaar is. Zij hebben hiertoe geen opleiding genoten of hebben geen expertise. Tevens hebben ze de bestuurlijke bevoegdheid hier niet toe. In dat geval, maar daar ben ik niet helemaal zeker van, zullen zij waarschijnlijk hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld.

Voor de volledigheid voeg ik art 4 van 01.12.75 toe.

Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.

4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;

2° de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen;

3° het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is;

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

Die kentekens moeten zowel 's nachts als bij dag te herkennen zijn.

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aanprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#39 Bericht door crash-quest-dummy »

kortom : het verkeer regelen op een kruispunt, klaar.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#40 Bericht door wout »

crash-quest-dummy schreef:ach, gisteren nog een vrolijk toeterende outomobilist achter me gehad.
ik ben even vrolijk even gestopt om te vragen of er een probleem was, en hem 1 en ander uitgelegd.
Ik ga er van uit dat dat vriendelijke mensen zijn die me gedag willen zeggen :wink: :P
weer of geen weer, altijd velomobielweer

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#41 Bericht door rik »

highway_patrol schreef:Bij artikel zes handelt over de rangorde van de bevelen tegenover de verkeerstekens. Dit moet je eigenlijk samenlezen met artikel 4, dat de bevelen omschrijft. Die beperken zich tot de tekens zoals ze worden gebruikt bij bvb het verkeersregelen op een kruispunt of het uit het verkeer halen van een voertuig en zijn dus heel beperkend. Ze bepalen op geen enkel moment dat de politie zomaar de wetgeving naar zijn hand mag zetten, dus zeker niet om een velomobiel naar het fietspad te verwijzen.

De inspecteurs gaan hun boekje hier te buiten, erger nog, ze pakken een verantwoordelijkheid die ze helemaal niet kunnen nakomen. Je moet je maar eens voorstellen dat je met je velomobiel op het fietspad gaat rijden en door bvb de 'onberijdbaarheid' de gracht induikt, je rijwiel geraakt beschadigd en jij ook. De advocaat van de rechtsbijstand van de familiale verzekering zijn eerste vraag zal, naast de discussie van de wettelijkheid van het bevel, zijn met welke expertise de inspecteurs hebben bepaald dat het fietspad berijdbaar is. Zij hebben hiertoe geen opleiding genoten of hebben geen expertise. Tevens hebben ze de bestuurlijke bevoegdheid hier niet toe. In dat geval, maar daar ben ik niet helemaal zeker van, zullen zij waarschijnlijk hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld.

Voor de volledigheid voeg ik art 4 van 01.12.75 toe.

Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.

4.2. Als bevelen worden inzonderheid beschouwd :

1° de arm rechtop gestoken, wat stoppen betekent voor alle weggebruikers, behalve voor die welke zich op een kruispunt bevinden en dit dan ook moeten vrijmaken;

2° de arm of de armen horizontaal uitgestrekt, wat stoppen betekent voor de weggebruikers die naderen uit richtingen welke deze aangewezen door de arm of armen, dwarsen;

3° het overdwars zwaaien met een rood licht, wat stoppen betekent voor de bestuurders naar wie het licht gekeerd is;

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

Die kentekens moeten zowel 's nachts als bij dag te herkennen zijn.

4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen.

De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aanprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
Awel, Het ziet er inderdaad naar uit dat je gelijk hebt. Blijkbaar durft de politie dit artikel 6 dus al 's misbruiken! :roll: [-(
Bedankt voor de verduidelijking. 8)
Wacht maar tot ze mij nog 's aan de kant durven zetten! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#42 Bericht door sailor11647 »

art 4 is geen beperkende lijst
er zijn nog veel andere bevelen die moeten opgevolgd worden die niet beschreven staan

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#43 Bericht door wout »

rik schreef: Lees dit maar 's als je wil (let vooral op artikel 6):
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... e+opvolgen
sailor11647 schreef:art 4 is geen beperkende lijst
er zijn nog veel andere bevelen die moeten opgevolgd worden die niet beschreven staan
Jammer dat we niet weten hoe die rechtzaak van dat linkje van Rik uitgedraaid is. Een agent mag idd wel wat meer instructies geven dan de beschreven instructies, maar dat is zeker niet onbeperkt en ik betwijfel sterk dat ze een VM die op de weg rijdt zomaar naar het fietspad kunnen verwijzen. Mij laten ze alvast gewoon rijden en ik kom de arm der wet toch meerdere malen per week tegen terwijl ik op de weg naast het (erbarmlijke) fietspad aan het rijden ben
weer of geen weer, altijd velomobielweer

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#44 Bericht door highway_patrol »

En waar staan die andere bevelen dan omschreven? In een democratisch bestel als het onze is het zo dat als iemand macht wordt toegekend (want dat zijn bevelen toch), en dan al zeker aan de politie daar dit gevoelig ligt, dit ergens beschreven staat. Deze macht in het algemeen staat omschreven in de Wet op het politieambt, namelijk het laten ophouden van inbreuken en deze vaststellen (behoudens de macht toegekend aan een officier van bestuurlijke politie, om even technisch te gaan). De specifieke term bevelen staat opgenomen in de wegcode, dus dient die omschrijving van 'bevelen' hier ook in opgenomen te zijn. Er zijn idd nog andere 'bevelen' die kunnen gegeven worden (die dan weliswaar niet worden benoemd als bevelen), maar dan evengoed worden omschreven in hun respectievelijke wetgeving, zoals het verplicht overhandigen van bepaalde documenten, het verplicht aanbieden bij een keuringsorgaan etc. De bevelen waar het hier over gaat, nl die die genoemd worden in de wegcode, en die van belang zijn in het kader van de plaats op de rijbaan, beperken zich weldegelijk tot die bevelen in artikel 4.
ex-WAW017
ex-WAW235

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

highway_patrol schreef:De bevelen waar het hier over gaat, nl die die genoemd worden in de wegcode, en die van belang zijn in het kader van de plaats op de rijbaan, beperken zich weldegelijk tot die bevelen in artikel 4.
Eerlijk gezegd betwijfel ik heel sterk dat dit een correcte interpretatie van de wet is. De door u aangebrachte, beperkende samenhang tussen ene en andere artikel komt me over als een vrij persoonlijke benadering die niet strookt met de veel ruimere bevoegdheid van de politie in het geheel van het verkeersgebeuren.

't Beste lijkt me je bemerkingen over dit element uit het verkeersreglement eens te plaatsen op het forum van wegcode.be. De antwoorden die je daar krijgt, komen immers van mensen die de kleine hoekjes in de kamer der wet wel enigszins kennen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie