Sturing & ophanging Velomobielen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#1 Bericht door Ward De Meyer »

WFvN schreef: De Versatile wordt namelijk gestuurd aan de veerpoot zelf; de veerpoot is niet rond maar vierkant!
Een vierkante veerpoot? :shock: Waarom gewoon geen Mc Pherson zoals overal? Zijn er voordelen aan een vierkante of?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door WFvN »

Ward De Meyer schreef: Een vierkante veerpoot? :shock: Waarom gewoon geen Mc Pherson zoals overal? Zijn er voordelen aan een vierkante of?
Doordat de veerpoot vierkant is, kan je de besturing via de veerpoot aansturen.

Voordelen?

De veerpoot zit helemaal bovenaan sowiezo door de wielkast heen. Je hoeft dus géén gaten in de wielkasten te maken zoals bij de WAW.
Omdat ze vierkant zijn, kan je dus áán die veerpoot de besturing maken. Met een ronde veerpoot zou de binnenpoot en buitenpoot gewoon in elkaar draaien zonder het wiel te verdraaien. Met een vierkante poot kan dat niet.

Wat betreft de ophanging is het gewoon Mc Pherson

voor beide punten zie:

Afbeelding
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#3 Bericht door Ward De Meyer »

En heeft het voordelen dat de besturing rechtstreeks op de veerpoot staat?

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door WFvN »

Ward De Meyer schreef:En heeft het voordelen dat de besturing rechtstreeks op de veerpoot staat?
nja, het scheelt in ieder geval water ín je fiets (wat bij de WAW via de stuurstangen naar binnen komt)

Verder? ik weet het niet.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#5 Bericht door marini »

wfvn bedoelt dat het in schuivend gedeelte vierkant is waardoor het wiel gedeelte en het deel aan de carosserie niet kan verdraait worden tov elkaar. hierdoor is het ook mogelijk aan het deel van de carosserie de hefboom te bevestigen . Heeft er iemand al eens gechekt of een Mc person niet altijd met een vierkant binnenwerk heeft?

De bevestiging van de stuurstang is dan weer op de ronde buitenzijde dacht ik.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Bruno Van den Bussche schreef:Als er lezers zijn die in de buurt wonen en nog voor een kleurkeuze staan bij aankoop van hun ligfiets of velomobiel... nu heb je de gelegenheid om eens bij Flevobike binnen te springen om de aquamarijnkleur te zien die van
blauw naar groen veranderd.
Nog afgezien van die kleur blijven ik de vormgeving van de Versatile toch schitterend vinden.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

yep vind ik ook, heel het concept is doorgedreven afgewerkt , als je een auto koopt is dat net hetzelfde. Je wil afwerking, dat kan niet gezegd worden van andere VM. mits enkele uitzonderingen. dat heeft een prijskaartje natuurlijk.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

marini schreef:yep vind ik ook, heel het concept is doorgedreven afgewerkt , als je een auto koopt is dat net hetzelfde. Je wil afwerking, dat kan niet gezegd worden van andere VM. mits enkele uitzonderingen. dat heeft een prijskaartje natuurlijk.
Ja, dat wel. Al denk ik wel dat de gevraagde prijs wel ver boven de ontwerp- en productiekosten ligt. Daarvoor werd de prijs op een bepaald moment plotseling iets te snel de hoogte ingejaagd...

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#9 Bericht door marini »

ik denk het niet , wanneer ze de prijs opdrijven nog voor er goede exemplaren rondrijden dan zijn hun financieen duidelijk niet in orde, met andere woorden , ze zullen nog niet aan het sparen zijn voor hun pensioen
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Plaats reactie