Pagina 1 van 2

Mini velomobieltestdag Gent-Dampoort...

Geplaatst: za 05 feb 2005, 23:12
door Ward De Meyer
vandaag eindelijk de waw nog eens van stal gehaald om de remmen nog eens warm te rijden. Ik had met Tim Willekens(Go one2) afgeproken aan Gent-Dampoort. 's Morgens om 9uur de fiets in gekropen om op tijd aan te komen. Onderweg besefte ik dat ik mijn eten vergeten was dus het werd wat uit de bakken vant station :( Heel de Antwerpse steenweg afgereden toen ik eindelijk in Gent aankwam. Blijkbaar was ik nog 1.5uur te vroeg dus maar wat eten gaan inslaan. Om 13uur kwam Tim aan met zijn knalgele go one.

Na een halfuurtje waren de fietsen op maat gesteld om eens getest te worden. Opeens stond Koen Meyckens(waw002) achter me dus daar ook nog een babbeltje mee gedaan. Wat me opviel bij de go one is dat ie een zéér kleine draaicirkel heeft. Zo klein dat je je niet meer veilig voelt! Op de parking van het station dan eens grondig getest. Plotseling kwam Stijn op me af gewandeld met zijn vriendin die klaar stonden om naar de Ardennen te vertrekken. Ook babbeltje mee gedaan en aan de ondertoon te verstaan had Stijn een beetje heimwee naar het fenomeen ligfiets. Ik kwam tot de conclusie dat ik toch spijt zou krijgen om mijn Batmobil in te wisselen voor een go one. De verlichting, pinkers, zicht is dan weer één van de betere die ik ooit heb gezien. Ik durfde ook niet met een onbekende velomobiel nog eens 70km naar huis rijden, zeker als je de sturing niet geheel onder controle hebt. Rond halfvijf afscheid genomen om met de waw terug te rijden naar Brasschaat. Onderweg bleek het dat de ketting niet geheel terug op mijn maat was ingesteld dus twee keer pech gehad onderweg. UIteindelijk rond 21uur terug thuis gekomen en onder de douche gekropen om effe te bekomen...

Re: Mini velomobieltestdag Gent-Dampoort...

Geplaatst: za 05 feb 2005, 23:24
door WFvN
Ward De Meyer schreef: [knip]
Ook babbeltje mee gedaan en aan de ondertoon te verstaan had Stijn een beetje heimwee naar het fenomeen ligfiets. Ik kwam tot de conclusie dat ik toch spijt zou krijgen om mijn Batmobil in te wisselen voor een go one.
[knip]
Met andere woorden: je blijft de Belgische wegen onveilig maken in je zwarte gevaarte en niet in een Go-One? :wink:

Maar je hebt het over de draaicirkel van de Go-One. Wat is daar mis mee?
Met m'n Flevo Alleweder heb ik een lichtelijk nóg kortere draaicirkel dan de Go-One. Ik heb daar totaal geen problemen mee, sterker nog: ik ben er dol op.

De WAW zit op zo'n 8 meter draaicirkel toch? Wat is je bezwaar tegen 6 meter (okee, 6,15 meter voor de Go-One)? Bang om om te slaan in bochten? Of bang voor instabiliteit?

Ik heb met 78 km/h een afdaling gedaan met wat bochten (in m'n Alleweder). Ik heb me geen moment onveilig gevoeld!

De Versatile heeft een even grote draaicirkel als de Flevo Alleweder maar heeft een nog directere en gevoeligere besturing. Volgens eigenaren van de Versatile ook totaal geen probleem.

Re: Mini velomobieltestdag Gent-Dampoort...

Geplaatst: za 05 feb 2005, 23:31
door Ward De Meyer
Ik heb ook ooit nog in een alleweder vertoefd maar kan me niet meer herinneren dat ie zo scherp draaide. Het is echt extreem kort. Je stuur licht, dan draait ie licht, en wanneer je een punt bereikt in de draaiing van dat stuur, krijgt ie precies een snok waardoor ie meteen volledig draait! Echr schrikwekkend! De eerste bocht zat ik al op twee wielen, en die was dan traag genomen. Dus ik moet geen tekeningetje maken wat er zou gebeuren bij hoge snelheid.

Re: Mini velomobieltestdag Gent-Dampoort...

Geplaatst: za 05 feb 2005, 23:37
door WFvN
Ward De Meyer schreef:Ik heb ook ooit nog in een alleweder vertoefd maar kan me niet meer herinneren dat ie zo scherp draaide. Het is echt extreem kort. Je stuur licht, dan draait ie licht, en wanneer je een punt bereikt in de draaiing van dat stuur, krijgt ie precies een snok waardoor ie meteen volledig draait! Echr schrikwekkend!
Dat klinkt me bekend in de oren. Ik heb dat ook wel gehad met m'n Alleweder. Wat de oorzaak ervan was, weet ik niet meer. Wel weet ik nog dat het níet goed was; er was iets mis met m'n fiets. Normaal is het niet en inderdaad, dat is knap link
De eerste bocht zat ik al op twee wielen, en die was dan traag genomen. Dus ik moet geen tekeningetje maken wat er zou gebeuren bij hoge snelheid.
Inderdaad. Maar mijn vermoeden is dus dat er iets niet goed is aan die Go-One. Indien het hetzelfde euvel is als ik destijds met m'n Alleweder had, stelt het verder weinig voor in kosten want duur onderhoud aan m'n stuurinrichting heb ik nooit hoeven plegen. Mocht me tebinnen schieten wat de oorzaak was, dan laat ik het wel weten.

[edit]

Vraag gesteld op de Nederlandse mailinglist

Re: Mini velomobieltestdag Gent-Dampoort...

Geplaatst: zo 06 feb 2005, 0:07
door Ward De Meyer
Oke bedankt voor de info! Als je het te binnen schiet laat je maar iets weten. Volgens de eigenaar was het normaal...

Geplaatst: zo 06 feb 2005, 0:42
door WFvN
Tja, de dingen die ik aan m'n voorwielen heb 'gerepareerd'/onderhouden zijn:

1) Rubbers vervangen om speling te verhelpen
2) Kogelkopjes vervangen om speling te verhelpen
3) Bussen van de veerpoten vervangen om speling te verhelpen
4) Wielen strak gespaakt om speling te verhelpen
5) Wielen goed uitgelijnd
6) Kruiskoppeling wat strakker gedraaid

Duurste stukje onderhoud was punt 2.

Welk punt de oorzaak was voor het probleem? Zeg het maar. Ik hoop dat andere velomobilisten het wel kunnen zeggen.

Mijn grootste vermoeden gaat uit naar punt 6 en punt 5

[edit]
Ik ben al een stap verder. Ik heb in ieder geval m'n eigen melding van het probleem gevonden:

http://lijst.ligfiets.net/ligfietslijst ... 34776.html

Geplaatst: zo 06 feb 2005, 11:35
door Ward De Meyer
WFvN schreef: 6) Kruiskoppeling wat strakker gedraaid
Mijn gedacht gaat ook uit naar puntje 6. Dat lijkt me toch het logische gevolg. Enkel daar kan de schok vandaan komen zodat ie volledig draait en geen controle niet meer hebt op de situatie. Hoe dat de eigenaar ermee kan rijden blijft voor mij een raadsel :?

Geplaatst: zo 06 feb 2005, 14:11
door WFvN
Vraag ik me ook af. Toen ik het had, heb ik ook zo vlot mogelijk geprobeerd het te verhelpen.

Nu scheelt het dat je met hogere snelheden sowiezo rustiger stuurt (minder stuuruitslag) en dus dat punt niet bereikt maar met lage snelheden gebeurde dat enorm vlot. Echt niet fijn rijden.

Je zou die eigenaar van die Go-One erop kunnen wijzen dat hij z'n kruiskoppeling eens wat strakker draait om te zien of het probleem dan verholpen is (het zou me niet verbazen nu ik m'n eigen commentaar van anderhalf jaar geleden nog eens overlees).
Het strakker zetten van de kruiskoppeling is wel een precies karwei. Te strak en je stuurt niet lekker meer maar goed, dat is even proberen.

Ik heb m'n kruiskoppeling meestal zodanig strak staan dat hij nét uit zichzelf in alle standen kan blijven staan. Een tikkie strakker dan dat en ik vind het niet fijn meer.

Maar wijs hem er eens op want de Go-One is qua stuurinrichting hetzelfde als veel andere velomobielen (waaronder de Alleweder) dus ik geef hem veel kans dat op te lossen. Wellicht lost dat ook voor jou weer wat op.

Geplaatst: zo 06 feb 2005, 19:54
door Gast
Ik veronderstel dat 'strakker' aandraaien resulteert in meer spanning op rollagers zetten.
Bij mijn Hurri met voorvering zit ik ook met zo'n systeem op het balhoofd (of de kopserie zoals wij dit in Vlaanderen noemen). Bij een voorvering zit namelijk een kroonstuk dat afgesteld moet worden (te hard aangedraaid is niet goed ronddraaien en te zacht geeft een losse en rammelende voorwielconstructie).
Die constructie bleek naar mijn goesting te strak te staan. Mijn stuur draaide moeilijk rond. Ik heb het 'juist gepast' gezet. Misschien mocht het toch strakker om de fiets minder nerveus te maken, maar ik ben altijd van mening dat strakker betekent : meer druk op de rollagers en dus niet goed want druk geeft meer slijtage en dus minder gebruiksduur.

Geplaatst: zo 06 feb 2005, 20:16
door WFvN
Patrick Pevenage schreef:Ik veronderstel dat 'strakker' aandraaien resulteert in meer spanning op rollagers zetten.
Bij mijn Hurri met voorvering zit ik ook met zo'n systeem op het balhoofd (of de kopserie zoals wij dit in Vlaanderen noemen). Bij een voorvering zit namelijk een kroonstuk dat afgesteld moet worden (te hard aangedraaid is niet goed ronddraaien en te zacht geeft een losse en rammelende voorwielconstructie).
Die constructie bleek naar mijn goesting te strak te staan. Mijn stuur draaide moeilijk rond. Ik heb het 'juist gepast' gezet. Misschien mocht het toch strakker om de fiets minder nerveus te maken, maar ik ben altijd van mening dat strakker betekent : meer druk op de rollagers en dus niet goed want druk geeft meer slijtage en dus minder gebruiksduur.
Nee, niets met rollagers ofzo.

Bij een klapstuur heb je gewoon een as waarmee je het stuur omhoog en omlaag kan zetten. Dat hebben veel velomobielen ook maar dan 2 stuks waarbij de 2e dwars op de eerste staat. Maar die 2 bouten aandraaien heeft het dus volgens mij bij mij opgelost.

Geplaatst: zo 06 feb 2005, 22:50
door marini
Patrick, juist afgesteld is goe afgesteld, te vast verslijt je lager, te los laat je vork door vermoeidheid breken. geen van de twee wil je volgens mij

Geplaatst: wo 09 feb 2005, 11:03
door WFvN
Wat betreft het doorslaan van de wielen van die Go-One, ik heb een reactie gehad op de Nederlandse lijst:

http://lijst.ligfiets.net/archief/ligfi ... 07394.html
Ik vermoed dat de wielen voor of op het raakpunt met de weg lag (vast wel
ergens een site met de juiste hoeken, benamingen,etc), bij extreem sturen
duwt je voorwaartse gang het wiel om. Het punt dat het wiel de weg raakt,
moet achter het draaipunt liggen, je kunt dan met losse handjes rijden, de
banden volgen baan van de velo (op een vlakke weg....). Remedie; wielen iets
naar achteren zetten, halve centimeter kan al genoeg zijn. Staan de wielen
te veel naar achter stuurt het zwaar in een scherpe bocht.
Ik meen niet dat ik destijds dit heb aangepast maar goed, m'n geheugen laat me ook nogal eens in de steek dus dat zegt ook niet alles.

Geplaatst: wo 09 feb 2005, 12:01
door marini
op het moment dat je as meer naar voren gezet wordt op de plaat dan verander je je naloop, eigenlijk ben je dan je stuurgeometrie aan het verbeteren of verprutsen , opletten dus.

Ben ondertussen al wat wijzer over de stuurgeometrie van de auto

Geplaatst: di 15 feb 2005, 22:32
door jean peinture
@ Ward,

Zeg Ward ik lees in uw verslag dat ga van Brasschaat naar gent Dampoort gekard zijt met de WAW. Nu moet ik eerstdaags in Gent zijn bij Dries voor enkele stukken aan te passen bij de waw006. Mijn vorige tocht van Gent naar Antwerpen was een hopeloze zoektocht naar goede baan, vandaar mijn vraag welke route gij gebruikt hebt. Ik kom vanuit Limburg langs het Albertkanaal tot aan Antwerpen, vandaar? hoe gaat het verder en hoe zijn de routes?

Geplaatst: di 15 feb 2005, 23:07
door marini
heb ik ook al eens gedaan, als ge er niet mee inzit met veel autos zou ik de expresweg nemen . in begin wilt ge nog rustige wegen maar na nen tijd de kortste en snelste weg waar ge ni moet nadenken. ik ga dus voor de expresweg