Nieuwe Zomertrike

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Nieuwe Zomertrike

#1 Bericht door Almereweder »

Ik heb mezelf voor de zomer een Trike aangeschaft. Zo heb ik een rug-vriendelijk alternatief achter de hand voor mijn Sauna-op-wielen.

Afbeelding
Hier de zomer-trike vlak na aankomst op zijn nieuwe thuis locatie.

Afbeelding
Kijk hem eens glimmen in de huiskamer. Van de linkerzijde, dan zie je het minst de roest-plekken :mrgreen:

Afbeelding
Gisteren voor het eerst een ritje gemaakt op mijn nieuwe aanwinst. Dit was tevens de eerste keer - buiten de aankooprit - dat ik op een open ligfiets-trike gereden heb :lol:

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Nieuwe Zomertrike

#2 Bericht door Pleeboy »

Veel plezier ermee! =D>
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe Zomertrike

#3 Bericht door Almereweder »

Dat zal wel lukken. Ben ook al een beetje aan het knutselen geslagen. Tassen achter, vlag, nachtrit, verlichting...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe Zomertrike

#4 Bericht door Almereweder »

Om het gem. en max. snelheden met een trike draadje van Trikelover niet af te pakken....
Almereweder schreef:...een 'echte' trike gekocht. Geen stroomlijnkap, 2x20" voor en 26" achter. 3x7 versnellingen (of eigenlijk 3x6; het grootste blad achter wil 'ie niet pakken). Heb er al 65km mee afgelegd 'op mijn gemakje' en daar heb ik precies 3:30 over gedaan. Da's gemiddeld euh.... 18,5km/ uur :oops: :oops: :oops:
...
Wat zijn die dingen traag, of ligt het gewoon aan mij...
spruitje schreef:mogelijk wiel ie je kleinste verzet achteraan niet pakken omdat je achterband te dik is in verhouding tot je velg/naaf :-) ik heb dat probleem ook op mijn trike met een 54mm band achterop
Almereweder schreef:Nee, het is de derailleur die te ver van het wiel af gemonteerd zit, of het wiel te ver van de derailleur af - het is maar hoe je het bekijkt. Er zit nog wel wat ruimte in de stelschroefjes, maar het mechaniek van de derailleur wil niet verder naar het wiel toe - er loopt iets klem bij een scharnier.

Het is een vreemde constructie, met enkelzijdige ophanging van het achterwiel. Zie plaatjes in deze thread.
spruitje schreef:ik denk dat jij eens aan de slag moet met een pad-richter vooraleer je die derailleur probeert af te stellen
Edje schreef:Nie thonderd % zeker Spruitje,

Ik denk dat het hier om een zelfbouwproject ging, en wat ik zo kan zien is het inderdad mogelijk dat de derailleur te ver naar buiten is gemonteerd.
Ik denk dat het een combinatie is van beide. Pad staat wat te ver naar buiten en, pad staat scheef. Wat is jullie oordeel?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...en hoe krijg ik dat weer recht zonder padrichter :?

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Nieuwe Zomertrike

#5 Bericht door nsa1984 »

Ziet er inderdaad niet heel erg strak en netjes uitgelijnd uit. Zowel in de breedte als het feit dat je derailleur oog echt scheef staat.
Voor het derailleur oog zou ik eens kijken of je wat kunt bereiken door met een waterpomptang of pijpentang het oog iets bij te buigen. Voor controle kun je met een recht stuk M10 draadeind vrij redelijk beoordelen hoe haaks het oog op je wiel staat.

Door de afstand tussen je kleinste tandwiel en je derailleur oog zou ik eens kijken of je een derailleur kunt monteren die geschikt is voor het aantal versnellingen plus 1, dus in jouw geval een 8 versnellingen derailleur. Die hebben namelijk iets meer breedte slag en dat zou je weleens broodnodig kunnen hebben. Verder zul je ook wel baat hebben bij een verlengd limit schroefje voor de hoogste versnellingskant (kleinste tandwiel) van de derailleur. Daarmee kun je de derailleur beperken in hoever die naar rechts (buiten) komt, waardoor je ketting ook niet van je cassette af komt rollen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Nieuwe Zomertrike

#6 Bericht door Wouter D »

je derailleurgat is geen gewone M10, maar eentje met fijne draad, wat je wel kan is een wiel met vaste naaf nemen, die kan je in je derailleuroog draaien, en dan eens vergelijken, je achterwiel tov het viel dat je met de naaf in je derailleuroog hebt gedraaid.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe Zomertrike

#7 Bericht door Almereweder »

Ja, dat past precies :) Ik had nog een oud achterwiel liggen met een vaste as. As uit wiel gehaald, en met twee moeren voor en achter het padje vast gezet (om schroefdraad niet te beschadigen). Vervolgens pad keurig recht gezet met een stuk 12mm koperpijp om de as heen als hefboom :)

Wat bleek... achterderailleur is ook scheef en heeft wat speling, en de ketting schakelt nog steeds rot.
7=7<<<
6=7<<<
5=6
4=5
3=4
2=3
1=2

Kabel van derailleur aan de andere kant van het boutje laten lopen, schakelen gaat nu al wat beter...

7=7
6=6
5=5
4=4
3=3
2=2
1= onbereikbaar

Plastic weggehaald bij scharnier achterderailleur waar het vast loopt, en het grootste blad is nu met enige moeite te kiezen :) Alleen... de kettingbuis loopt nu tegen de band aan als 'ie achter op het grootste blad staat :lol:

Omdat het toch heerlijk weer is om in de tuin te sleutelen, meteen de tassendrager eraf gehaald - de tassen bleken in het wiel te lopen omdat het materiaal van de drager te slap is. Voorlopig heb ik er een fietskoffer van Keter op gezet (€7 bij de Action).
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie