Nog n'n nieuwe beginner

Informatie en advies voor kandidaat ligfietsers of beginners
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Woutg
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 19:03
Postcode: 2370
Fiets: Cube mountinebike
Locatie: Arendonk
Contacteer:

Nog n'n nieuwe beginner

#1 Bericht door Woutg »

Beste Allemaal,

Ik ben op zoek naar een velomobiel, en gisteren ben ik gaan kijken naar een "alleweder"gevonden op tweedehands.net.
D'n eerste keer 't blokske rond was een ramp want hij stond verkeerd afgesteld, het tweede blokske ging heel goed al 25km tegen de wind in. Weer teruggekomen wat gebabbeld over van alles wat en gevraagd wat de alleweder moest kosten € 1.750.
Hij was perslot van rekening nog maar 3 jaar oud volgens de verkoper.
Thuisgekomen nog eens mee vrouw lief erover gehad en die had het voorstel om een paar dagen te huren dan weet ge al wat meer, zo'n slecht gedacht nog niet.
's avond's nog eens op internet rondgesnuffeld en kom ik bij een artikel uit waarin de bouw van de alleweder staat beschreven waar ik die middag mee heb proefgereden en dat artikeltje was van 1998, ik dacht ge kunt wel eens een beetje langszitten maar 10 jaar vind ik toch wel veel.
Vandaag nog ne keer met de verkopen contact op genomen en hem de link van het artikeltje doorgestuurd, hij was enigszins verbaasd, maar wouw toch niet flink met de prijs zakken en ik vind € 1.750 te veel voor een alleweder van 13 jaar oud, ook al heeft ie volgens de verkoper nieuwe vering en aandrijflijn en bolde dat ding goed.

Nu heb ik eigenlijk een paar vraagskes aan jullie:
1 waar kunt ge aan zien hoe oud een alleweder is
2 welke types er ongeveer gemaakt zijn, mee de periodes erbij
3 wat moet een 2e handse alleweder ongeveer kosten.
4 wat zijn de punten waar ge op moet letten als ge n'n 2e handse alleweder koopt.

Groeten,

Wout

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#2 Bericht door Wouter D »

over welk type alleweder gaat het hier eigenlijk, je hebt verschillende modellen, stuur eens een foto door
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Woutg
Supporter
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 19:03
Postcode: 2370
Fiets: Cube mountinebike
Locatie: Arendonk
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#3 Bericht door Woutg »

Hier een link naar het artikel http://www.velomobiel.nl/alleweder/alle ... ieuws2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; het begint op bladzijde 2 "het bouwen van mijn alleweder"

nsa1984
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 dec 2010, 12:50
Postcode: 7203ez
Fiets: Quest 320 met korte cranks.
Locatie: (nl) Zutphen
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#4 Bericht door nsa1984 »

Woutg
De door jouw geteste alleweder kan rustig 3 jaar geleden nieuw zijn opgeleverd. Veruit de meeste alleweders zijn of worden als bouwpakket verkocht en dan door de eerste koper in elkaar gezet met popnagels. Die manier van werken is ergens in de jaren 90 begonnen en werkt nog altijd zo.
De huidige producent Alligt maakt nog altijd alleweders en onderdelen voor zover ik weet.

Dus jouw "bouwbeschrijving" van 10 jaar terug kan best kloppen, maar het verhaal van jouw verkoper kan ook kloppen dat "deze" alleweder pas 3 jaar terug gekocht en gemaakt is.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Woutg schreef:Nu heb ik eigenlijk een paar vraagskes aan jullie:
1 waar kunt ge aan zien hoe oud een alleweder is
2 welke types er ongeveer gemaakt zijn, mee de periodes erbij
3 wat moet een 2e handse alleweder ongeveer kosten.
4 wat zijn de punten waar ge op moet letten als ge n'n 2e handse alleweder koopt.
'n Heel mooi overzicht van de (voor)geschiedenis van de alleweder is te vinden op http://alleweder086.blogspot.com/2007/1 ... torie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook info uit de oude doos van dit forum (waaronder op welke zaken je moet letten bij tweedehands aankoop):
http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 69&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ligfietser.be/forum/viewtopic.ph ... 9d7a98e75b" onclick="window.open(this.href);return false;

Interessants vind je ongetwijfeld ook op de blog van twee leden van dit forum, Tihamér en Wilfred:
http://webblogfaw.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://members.home.nl/ligfietsen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Echter, een Flevo Alleweder van drie jaar lijkt me wel een heel unicum te zijn, al is het natuurlijk altijd mogelijk dat iemand een bouwpakket tientallen jaren op zolder heeft laten liggen en pas recent de hele handel in elkaar heeft gezet.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#6 Bericht door Wouter D »

het is juist daarom dat ik een afbeelding van de bewust alleweder wil zien, alligt alleweders worden er inderdaad nog gemaakt, dus als het zo eentje is, kan ik goed volgen en is de prijs ook eerlijk

maar als het een flevoalleweder is, dan kan het volgens mij enkel een gereviseerd exemplaar zijn.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Bjorn
Helper
Berichten: 286
Lid geworden op: za 02 dec 2006, 23:19
Postcode: 9130
Fiets: WAW 004
Locatie: Kieldrecht
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#7 Bericht door Bjorn »

ik heb eens rondgekeken op tweedehands.net en volgens mij wordt hij verkocht door een bekende nl dhr "creemer" . Ik merk op dat hij regelmatig alleweders te koop aanbied.

grtz Bjorn
Bijlagen
alleweder.jpg
Nieuwe blog opgestart terug te vinden onder de www button

http://users.telenet.be/alleweder/

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Bjorn schreef:ik heb eens rondgekeken op tweedehands.net en volgens mij wordt hij verkocht door een bekende nl dhr "creemer" . Ik merk op dat hij regelmatig alleweders te koop aanbied.
Nu wil ik niemand op voorhand veroordelen, maar uit wat ik in het verleden links en rechts al gehoord heb, is het soms opletten geblazen bij Creemer.

Ik moet wel zeggen dat de alleweder op de foto er wel heel netjes uitziet. De technische toestand of de rijeigenschappen zijn natuurlijk niet in te schatten.

Als je overweegt de alleweder aan te kopen, is het meer dan aan te raden iemand mee te nemen die met een alleweder rijdt of er jaren mee heeft gereden. 'n Ervaringsdeskundige is de beste garantie, lijkt me.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Nog n'n nieuwe beginner

#9 Bericht door Edje »

Creemers heeft al velomobielen aan GL'ers verkocht die zelf niet meer rijvaardig te maken waren, door Tim.be

Zou zeggen opletten of wegblijven [-o<
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Plaats reactie