hartslagmeters

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gast

hartslagmeters

#1 Bericht door Gast »

heeft er iemand ervaring met het trainen met een hartslagmeter? Of enige ervaring met enkele modellen? Ik zou mij de polar s520 kopen ( http://www.polar-nederland.nl/html/segm ... /S520.html ). Heeft er ook iemand ervaring met het opstellen van trainingsprogramma's met zo'n hartslagmeter. Er staat bij de productinformatie dat je een link kan maken met je pc, de vraag is ofdat da zo gemakkelijk is als er staat?

Gebruikersavatar
Recumby
Neo Prof
Berichten: 226
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 19:45
Postcode: 8755
Fiets: M5 low racer
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#2 Bericht door Recumby »

met die polar niet, wel met het basismodel (pacer). ik ben er matig tevreden van. ik zou je toch aanraden om zeker eens te gaan kijken op www.hartslagmetershop.nl daar hebben ze zowat alle merken. Ik heb mijn nieuwe daar gekocht. veeel goedkoper dan id winkel en zoals gezegd, een veel ruimer assortiment.
go veggie, but above all, go BENT! www.ligfietser.tk

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#3 Bericht door Ward De Meyer »

Ik ben er nooit aan uit geraakt :roll:

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#4 Bericht door wost »

Heb er een gehad van aldi maar dat werkte maar af en toe teruggebracht dus.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#5 Bericht door marini »

heb een polar gehad en nadien ene van sigma maar zweer nu bij polar, die hebbe gecodeerde en dat is echt wel nodig, die hebbe ook geen last van storingen zoals zendmasten en zo. verder , wanneer je effectief wil trainen moet je wel je twee hartslaggrenzen kennen , er zijn wel testen maar die zijn niet betrouwbaar. Beter is naar een gespecializeerd center te gaan zoals noteboom in brecht, kost 80 euro en is door de ziekekast terugbetaald, . En profesioneel ja watte. ge wordt daar volledig nagezien of ge nu topsporter zijt of ni , ik zat naast belgisch kampioen van iets weet alleen niet meer wat. Uiteraard moet ge op zo een fietske zitten maar eerst word uw hart ultrasoon nagezien , ge ziet uw kleppekes flapperen, dokter doet hele uitleg, vervolgens naar de trainer doet reactietesten en gesprek, nadien bloed trekken, nadien fietsen tot ge er bij neer valt , recuperen , terug naar den trainer en trainingsschema opstellen en uitleg, nadien als ge thuis zijt nog een volledig schema in functie van de bloedtesten tijdens het fietsen waar ze het zuurgehalte of zo iet met meten.
Ik doe die test iedere 2 jaar , dees jaar is het weer zo ver. Verder zou iedere zinnige mens die lang wil leven zo nen test regelmatig moeten doen , zien ineens uwe colestorol na.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#6 Bericht door Gast »

amai, klinkt wel intressant hierboven. Ga ik zeker es naar kijken (ofdat da hier in gent mogelijk is) Merci voor de tips!!! En men oog was idd al gevallen voor een polar.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

nog dit, Gemiddeld gezien , ligt voor de meeste mensen de ene grens op 130 en de andere rond de 150 voor sommige si dat wa hoger voor andere is da wat lager.
1)vet : blijft ge onder de 120 of lager verbrand ge vooral vet en weinig koolhydraten, dit heeft pas effect van lange inspanningen zoals 2 a 3 uur.
2)vet +koolhydraten verhoog je de hartslag tussen de twee grenzen ,varierend tussen de twee is het beste , dan train je conditie , deze training is het belangrijkste en moet dus ook het meeste voorkomen in je schema, dat wil dus zeggen dat je stevig doorfiets maar ook weer niet alles geeft.
3) koolhydraten hartslag boven de 150 , moet je maar af en toe doen.net zoals interval trainingen enzo.
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gast

#8 Bericht door Gast »

Heb ooit lang geleden een hartslagmeter gehad. Twee keer gebruikt en dan beu. Gratis weggegeven aan iemand die mij daarna nooit meer een goeiedag gaf. Was dus blijkbaar iemand zonder hart.

Gebruikersavatar
lmoens
Helper
Berichten: 364
Lid geworden op: di 14 dec 2004, 21:30
Postcode: 9940
Fiets: M5 midracer
Locatie: Ertvelde
Contacteer:

#9 Bericht door lmoens »

Beter is naar een gespecializeerd center te gaan zoals noteboom in brecht, kost 80 euro en is door de ziekekast terugbetaald, . En profesioneel ja watte. ge wordt daar volledig nagezien
Je kan het ook iets minder professioneel en mits wat oefening, geduld en zelfkennis bijna even efficiënt:

1. tracht je maximum pols te weten te komen. Het truukje "220 min uw leeftijd" gaat slechts op als je van nul moet vertrekken en dan nog... Je kan bvb op de rollen 30 minuten rijden in gestrekte draf en dan enkele woeste tussensprinten doen. De hoogste hartslag die je hierbij haalt (wellicht in de tweede of de derde tussensprint), kan je hanteren als je (veilige) maximum hartslag.

2. In bijgevoegd rekenblad kan je uw maximum hartslag invullen en de rest spreekt min of meer voor zich.

3. Je moet rekening houden dat je in trainingen steeds 2 dimensies hebt, nl het type training en ook de intensiviteit ervan. Hoe daar mee om te gaan kan je best leren door te ondervinden.

Sportdokters en trainers gaan steeds af op de ideale fysionomie en geven je in die optiek een schema. Als jouw profiel daarin past zit je goed (10% kans) anders is het weggegooid geld. Op topniveau OK, maar bij de doorsnee sporter is dit mijns inziens puur geldgewin, maar ja wie ben ik? Let maar eens op, bijna elke sportdokter zegt na elke fietsproef hoe geweldig je wel bent maar er moet nog een beetje aan geschaafd worden en daar wil hij natuurlijk graag bij helpen (kost uiteraard enkele consultaties).

Oh ja, nog iets. Als het je puur om gezondheid te doen is, vermijd dan de rode zone van het bijgevoegde rekenblad, als het om prestaties te doen is, tja, dan moet je er wel in, maar daar staat een prijs tegenover :!: .

Ik pas het systeem al 25 jaar toe en ik fiets nog galant mee met een groep die gemiddeld 20 jaar jonger is dan ik (54) en ik ben beslist niet beter dan de grijze middenmoter.

succes
Bijlagen
HartslagUitleg.xls
Uitleg hartfrequenties
(27.5 KiB) 216 keer gedownload
Louis / M5 midracer
www.louismoens.be

Frank D
Neo Prof
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 04 feb 2005, 20:46
Postcode: 2275
Locatie: Poederlee
Contacteer:

#10 Bericht door Frank D »

marini schreef:Beter is naar een gespecializeerd center te gaan zoals noteboom in brecht, kost 80 euro en is door de ziekekast terugbetaald, . En profesioneel ja watte. ge wordt daar volledig nagezien of ge nu topsporter zijt of ni
Heb je daar toevallig een tel nummer of zo van? Ik zou ook wel eens een 'groot onderhoud' kunnen gebruiken. Heb via google en de gouden gids niks gevonden omtrent noteboom.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#11 Bericht door marini »

ge kunt inderdaad uw boven en ondergrens bepalen door een aantal testen en rekensommen, maar die kunnen in bepaalde gevallen sterk afwijken. Daarbij komt nog dat ik geen echografie en bloedstromen kan nazien van mijn hartkleppen. Ik heb ook geen toestel dat de Vo²max kan meten , en geen labo om de bloedstalen na te zien, mijn colestorol kan ik ook al niet nazien . Zij dus wel.
het adres
Nottebohm
hart en sportakademie
brasschaatbaan 28 -2960 Brecht
tel 03/6331166
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

Polar hartslagmeter

#12 Bericht door Orkaantje »

Zelf gebruik ik reeds 12 jaar een polar Xtrainer+ voor mijn fiets training. Dit toestel is vergelijkbaar met de S520, compleet met snelheidsmeting en trapfrequentiemeting. Bij mijn toestel was de software bijgeleverd. Nog aansluiting op de PC via de seriele poort maar voor de rest werkt alles nog steeds perfect. Bij de software zit een onderdeel voor planning van de fietstrainig rekening houdend met uw conditie, leeftijd, doel(wedstrijd of recreatie). Eén van de belangrijkste punten voor mij was dat ik de resultaten kan opslagen op de PC en aan de hand van allerlei grafieken mijn vooruitgang kan controleren. Dus na twaalf jaar nog steeds tevreden over mijn aankoop.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#13 Bericht door marini »

op expovelo nog eens bij polar gestaan , zou nu een F6 kopen kost 100euro en kan alle basisinstellingen, als fietscomputer heb ik toch al ene met trapfrequentie en als ge dat wilt doen met polar zijt ge een fortuin kwijt,
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Plaats reactie